Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsClinic al geweest 8 weken. Maar nog steeds coke verslaafd

Clinic al geweest 8 weken. Maar nog steeds coke verslaafd

34 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
P
PukkiepukLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ben al naar een kliniek geweest, erg veel geleerd.
Maar toch ben ik nog steeds verslaafd.
Heb zoveel moeite ermee!!

Deel graag je reactie!!??
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Dan heb je ws. ook geleerd dat je verslaafd blijft tot je dood? En hoe je daar mee om moet gaan. En dat als je moeite hebt misschien zelfs iemand kan bellen van de kliniek of andere vertrouwenspersoon?
B
BabbanemLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hoeveel gebruik je dan ?

En hoe gebruik je het ?

Sterkte ermee zowiezo maat.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Natuurlijk ben je nog verslaafd. Dat blijf je ook, hebben ze je waarschijnlijk verteld in de verslavingszorg. Niet meer gebruiken wordt wel steeds makkelijker.

Als je verslaafd bent aan cocaïne dan is stress sterk gekoppeld aan coke gebruiken. Veel zin om coke te nemen betekent dus dat je een gevoel van ongemak hebt. Dus moet je je dan gaan afvragen: 'wat zijn gezond manieren om met dit gevoel om te gaan?'
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#5
@Pukkiepuk wat heb je dan geleerd in de kliniek? En waarom zouden ze je wijs maken dat je voor altijd verslaafd zal blijven? Van je verslaving afkomen is niet iets wat uit de lucht komt vallen, nee, je zal er zelf hard voor moeten werken.

Weet niet of je het besef hebt dat alleen jij je van je verslaving af kan helpen. Een kliniek kan dit niet, die stuurt je alleen. Als je niet wilt stoppen met gebruiken, dan zal stoppen ook niet lukken. Je moet écht gemotiveerd zijn, je moet écht willen stoppen. Besef de gevolgen van de drugs, kijk of het waard is; al die ellende die zullen volgen.

Waarom gebruik je? Om wat voor reden? Weet je die reden nog of ben je dit door het gebruik al vergeten? Weet je überhaupt waarom je begonnen bent met drugs (de beginnende nieuwsgierigheid)? Waarom je drugs als oplossing zag voor je problemen? Zocht je ontspanning, verveelde je je, had je stress, waarom was je nieuwsgierig?

Hoe oud ben je, hoe lang gebruik je en hoe & om wat voor reden ben je die kliniek uitgegaan of uitgestuurd?

@*.exe2.0 & @Neo-Shulginist waarom zou een kliniek je vertellen dat je verslaafd blijft tot de dood?
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#6
@Bas Omdat dat zo is. Daarom.

Je kan hooguit ex-gebruiker worden.

De neurologische paden die je met je verslaving hebt aangelegd zijn niet te wissen.
Je kan wel nieuwe maken door nieuwe gezondere gewoontes aan te leren.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Bas zei:
@*.exe2.0 & @Neo-Shulginist waarom zou een kliniek je vertellen dat je verslaafd blijft tot de dood?
Klik om te vergroten...
Omdat ze dat waarnemen bij mensen die eenmaal een cocaïne verslaving krijgen denk ik. En dat die verslaving zo diep in je 'neural pathways' slijt, dat dat nooit meer helemaal weggaat.

Tenminste, dat wordt wel gezegd. Ik heb er een dubbel gevoel bij om het zo te zien. Aan de ene kant is het een manier om altijd behoedzaam te blijven. Aan de andere kant vind ik het een negatieve benadering en geloof ik zelf wel in het volledig overkomen van verslavingen en in mind over matter: je neural pathways zijn uiteindelijk ondergeschikt aan je wil en 'spirit' om echt verslaving vrij te zijn. Maar daar verschillen de meningen over.

Als je gelooft dat cocaïne leidt tot een absolute onoverkomelijke verslaving middels dat inslijten in de hersenen, dan vraag ik me echt af waarom je het überhaupt zou nemen? Dat klinkt echt zeer onintelligent om het netjes te verwoorden.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#8
*.exe2.0 zei:
@Bas Omdat dat zo is. Daarom.

Je kan hooguit ex-gebruiker worden.
Klik om te vergroten...
Mindless zei:
Omdat ze dat waarnemen bij mensen die eenmaal een cocaïne verslaving krijgen denk ik. En dat die verslaving zo diep in je 'neural pathways' slijt, dat dat nooit meer helemaal weggaat.
Klik om te vergroten...
Ja, het is vrij logisch dat mensen snel terugvallen of snel drang hebben in cocaïne als ze even niets meer hebben genomen. Zware gebruikers kunnen zonder cocaïne gewoon niet normaal leven omdat hun hersenen niet meer goed functioneren zonder cocaïne. Het lichaam kan zelfstandig niet meer voor die stimulans en kalmering zorgen.

Het zal tijd kosten om te herstellen. En een gebruiker of dus bijna ex-gebruiker, zou dan een zéér lange weg moeten begaan -> tot herstel. Als klinieken die lange weg en leed dus willen besparen bij die mensen (door te zeggen je blijft toch altijd verslaafd), wilt dat niet gelijk zeggen dat dat het probleem oplost. Eerder tijdelijk. Net als cocaïne je tijdelijks een roes geeft, gevoel van stimulans of kalmering, tijdelijks iets laat vergeten of je als persoon tijdelijk ff veranderen. Dan zie je zo'n persoon dus na korte tijd weer terug lol.

Mindless zei:
Als je gelooft dat cocaïne leidt tot een absolute onoverkomelijke verslaving middels dat inslijten in de hersenen, dan vraag ik me echt af waarom je het überhaupt zou nemen? Dat klinkt echt zeer onintelligent om het netjes te verwoorden.
Klik om te vergroten...
Klopt. De enige oplossing om dit te voorkomen/genezen is om niet aan drugs te beginnen of door datgene op te lossen waarom je drugs wilt gebruiken. Waarom je bijv. iets wilt vergeten. Drugs zullen uiteindelijk meer problemen geven dan je in het begint had. :P

Iedereen kan definitief van z'n verslaving afkomen.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@Bas Het zal tijd kosten om te herstellen. En een gebruiker of dus bijna ex-gebruiker, zou dan een zéér lange weg moeten begaan -> tot herstel. Als klinieken die lange weg en leed dus willen besparen bij die mensen (door te zeggen je blijft toch altijd verslaafd), wilt dat niet gelijk zeggen dat dat het probleem oplost. Eerder tijdelijk. Net als cocaïne je tijdelijks een roes geeft, gevoel van stimulans of kalmering, tijdelijks iets laat vergeten of je als persoon tijdelijk ff veranderen. Dan zie je zo'n persoon dus na korte tijd weer terug lol.

Ik snap niet precies wat je wil zeggen maar je bevestigt volgens mij wat ik en @Mindless zeiden.

Klinieken lossen je probleem niet op. Je wordt daar geholpen door om te leren gaan met je verslaving. En dat is een lange weg, ja.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ja als die kliniek vertelt dat je voor altijd verslaafd zal blijven, zal men dit ook geloven en verslaafd blijven. Een verslaafde is vrij makkelijk te beïnvloeden in wat waarheid is en wat niet. Hij zal snel alles geloven. Wilt niet zeggen dat dit waarheid is. Als die verslaafde echt de motivatie heeft om te stoppen en zichzelf ervan kan overtuigen dat hij er definitief vanaf kan komen en kan veranderen als persoon, is dit ook mogelijk.
*.exe2.0 zei:
Klinieken lossen je probleem niet op. Je wordt daar geholpen door om te leren gaan met je verslaving. En dat is een lange weg, ja.
Klik om te vergroten...
Dus je wilt zeggen dat een kliniek eigenlijk niks oplost betreft de verslaving? Lijkt mij bullshit. Het ligt grotendeels aan jezelf. Stoppen kan je alleen zelf doen, een kliniek stuurt je alleen. Je moet niet gaan geloven dat een kliniek dit voor je oplost haha, dat is een te makkelijke gedachte wat veel mensen hebben.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Bas zei:
Ja als die kliniek vertelt dat je voor altijd verslaafd zal blijven, zal men dit ook geloven en verslaafd blijven. Een verslaafde is vrij makkelijk te beïnvloeden in wat waarheid is en wat niet. Hij zal snel alles geloven. Wilt niet zeggen dat dit waarheid is. Als die verslaafde echt de motivatie heeft om te stoppen en zichzelf ervan kan overtuigen dat hij er definitief vanaf kan komen en kan veranderen als persoon, is dit ook mogelijk.

Dus je wilt zeggen dat een kliniek eigenlijk niks oplost betreft de verslaving? Lijkt mij bullshit. Het ligt grotendeels aan jezelf. Stoppen kan je alleen zelf doen, een kliniek stuurt je alleen. Je moet niet gaan geloven dat een kliniek dit voor je oplost haha, dat is een te makkelijke gedachte wat veel mensen hebben.
Klik om te vergroten...

Hoe kom je erbij dat een verslaafde vrij makkelijk te beinvloeden is over wat waarheid is en wat niet?
Hoe kom je erbij dat een verslaafdesnel alles gelooft?

Ben je er wel eens geweest in zo'n kliniek? Heb je er uberhaupt ervaring mee?
Heb je zelf ervaring met verslaving, persoonklijk ook?

Lees mijn stukje wat je net quote en lees dan je reactie erop.
Waarom zeg je hetzelfde als ik en doe je net of je me verbetert? Best raar.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#12
*.exe2.0 zei:
Klinieken lossen je probleem niet op. Je wordt daar geholpen door om te leren gaan met je verslaving. En dat is een lange weg, ja.
Klik om te vergroten...
Het begon met mijn vraag; waarom klinieken zeggen dat je verslaafd blijft tot de dood. Waarop jij zei dat dit gewoon zo is. Terwijl ik van mening ben dat dit gewoon niet zo is. Nu maak jij ervan dat klinieken je helpen om om te gaan met je verslaving en dat dit een lange weg is. Oftewel zoals jij zegt; door te zeggen dat je altijd verslaafd zal blijven. - wat zal dat een verslaafde helpen zeg.
B
BasLid
01-01-2024, 00:00
#13
*.exe2.0 zei:
Hoe kom je erbij dat een verslaafde vrij makkelijk te beinvloeden is over wat waarheid is en wat niet?
Hoe kom je erbij dat een verslaafdesnel alles gelooft?
Klik om te vergroten...
Vrij logisch toch? Drugs doet niet veel goeds met je lichaam en met je persoonlijkheid. Het verandert je, je verstand, manier van denken, je reactievermogen, hoe je dingen verwerkt, etc. Dit alles zorgt ervoor dat een verslaafde makkelijk te beïnvloeden en dingen snel geloofd.

Ik heb verslaafdes in mijn omgeving ja, dagelijks.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Bas zei:
Dus je wilt zeggen dat een kliniek eigenlijk niks oplost betreft de verslaving? Lijkt mij bullshit. Het ligt grotendeels aan jezelf. Stoppen kan je alleen zelf doen, een kliniek stuurt je alleen. Je moet niet gaan geloven dat een kliniek dit voor je oplost haha, dat is een te makkelijke gedachte wat veel mensen hebben.
Klik om te vergroten...
Je zegt grotendeels hetzelfde als @*.exe2.0 volgens mij hoor.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Bas zei:
Het begon met mijn vraag; waarom klinieken zeggen dat je verslaafd blijft tot de dood. Waarop jij zei dat dit gewoon zo is. Terwijl ik van mening ben dat dit gewoon niet zo is. Nu maak jij ervan dat klinieken je helpen om om te gaan met je verslaving en dat dit een lange weg is. Oftewel zoals jij zegt; door te zeggen dat je altijd verslaafd zal blijven. - wat zal dat een verslaafde helpen zeg.
Klik om te vergroten...

Ik denk dat het vooral handig is om de realiteit onder ogen te zien en van daaruit verder te werken.
Maar jij zegt dat het niet handig is want dat demotiveert een verslaafde. De zachte heelmeester aanpak dus.
Daar ben ik niet van. Dat maakt stinkende wonden.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Bas zei:
Vrij logisch toch? Drugs doet niet veel goeds met je lichaam en met je persoonlijkheid. Het verandert je, je verstand, manier van denken, je reactievermogen, hoe je dingen verwerkt, etc. Dit alles zorgt ervoor dat een verslaafde makkelijk te beïnvloeden en dingen snel geloofd.

Ik heb verslaafdes in mijn omgeving ja, dagelijks.
Klik om te vergroten...

Dus dan zou je tegen een verslaafde kunnen zeggen: Geloof mij, drugs is slecht dus stop ermee.
En dan doet een verslaafde dat wat dan gelooft hij dat.

Ik zou een kliniek beginnen als ik jou was, wordt vast druk.

Ikzelf heb meer de indruk dat ze het ergens allemaal wel weten dat het niet zo verder moet maar juist niet luisteren.
Of zouden dat die neurologische paden kunnen zijn die je er nooit meer uitwist?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
*.exe2.0 zei:
Of zouden dat die neurologische paden kunnen zijn die je er nooit meer uitwist?
Klik om te vergroten...
Als je niet verslaafd bent aan steeds op te volgen wat je impulsen je ingeven, wat betekenen die neurologische paden dan nog voor jou? Uiteindelijk heb je altijd de vrije wil om te handelen naar je impulsen of niet. En zoals gezegd worden deze paden door ander gedrag weer overschreven, wat die impulsen met de tijd minder maakt. Maar dat is toch secundair? Primair is je vrije wil om niet slechts reactief en impulsief te handelen. Toegegeven, velen weten dit niet, maar je kunt dit leren en imo zo daadwerkelijk verslaving ontstijgen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Misschien is een soort zwaktepunt of valkuil dan een betere benaming. "Verslaving" impliceert eigenlijk dat je eronder staat, in plaats van erboven. Dat het de kracht heeft om absoluut je vrije wil te verwerpen/overstemmen, terwijl dat nooit zo is. Ook al kan het nog zo extreem verleidelijk of moeilijk zijn/lijken.
*
*.exe2.0Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Als je niet verslaafd bent aan steeds op te volgen wat je impulsen je ingeven, wat betekenen die neurologische paden dan nog voor jou? Uiteindelijk heb je altijd de vrije wil om te handelen naar je impulsen of niet. En zoals gezegd worden deze paden door ander gedrag weer overschreven, wat die impulsen met de tijd minder maakt. Maar dat is toch secundair? Primair is je vrije wil om niet slechts reactief en impulsief te handelen. Toegegeven, velen weten dit niet, maar je kunt dit leren en imo zo daadwerkelijk verslaving ontstijgen.
Klik om te vergroten...

Dan betekenen ze weinig tot niets meer, klopt. Maar hoeveel zijn er daartoe in staat. Zeg je eigenlijk zelf al :)
Plus, als je eenmaal weer een keer gebruikt, zijn die paden zo weer zo diep als eerder.
In mijn visie blijft het een zwak punt omdat ze zo uitgesleten zijn geweest. Maar niet onmogelijk dat ben ik met je eens.
Ik denk altijd aan succesvolle ex-gebruikers die nog steeds, jaren nadien, zwakke momenten hebben en therapie/praatgroepen nodig hebben.
Niks om voor te schamen, integendeel als je er juist gebruik van maakt. Maar dat zegt mij wel wat.
S
Space 🕉Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Eens verslaafd, altijd verslaafd. Dit lijkt voor velen wel zo te voelen. Totdat je een andere geloofsovertuiging over het leven krijgt. Want tja, waar gaat het leven over? Het lijkt mij duidelijk dat coke niet in een evenwichtig leven past. De verslaafde vind het moeilijk om zijn uitvluchtsdeur permanent te sluiten. Een goede oplossing is om een slechte verslaving om te zetten in een gezonde verslaving.

Wat mij goed heeft weten te weerhouden om weer chemische drugs te nemen? Ik raakte verslaafd aan elke dag fitness en gezond eten. Daar kan je ook behoorlijk in doorslaan, maar is toch stukken gezonder dan coke, speed of xtc verslaafd zijn. En het deed me echt goed. Ik voelde me super over 'de nieuwe ik'. Ik voelde me krachtig, aantrekkelijker dan ooit tevoren en ik had zin in het leven!

Maar na 4 jaar alleen af en toe alcohol en thc kreeg ik een relatiebreuk en kwam de behoefte weer naar feestjes en festivals waarbij toch weer het nodige drugs gebruikt werd. Vrij snel kreeg ik een nieuwe vriendin die het zo af en toe lekker vond om coke te gebruiken met uitgaansgelegenheden. En ik deed hier zelf weer aan mee. Wederom weer van kwaad tot erger, want als ik het had, dan nam ik gewoon af en toe een beetje. Ook door de weeks. En uiteindelijk stiekem...

En toen kwam ik in aanraking met dmt. En dit heeft een nieuwe wereld voor mij geopend. Psychedelica is nog veel beter in staat om je te verlossen van het altijd maar iets moeten nemen dan bijvoorbeeld een drugskliniek. Begrijp me niet verkeerd, je moet niet denken dat je 1x dmt rookt en van alles verlost ben. Je moet leren wat het te zeggen heeft over jou. En je moet dan ook leren te verstaan wat het middel je te vertellen heeft. Zo ben ik me gaan verdiepen in spiritualiteit en mediteer regelmatig. En als je bereid bent te veranderen naar een betere versie van jezelf dan kan je zeker helemaal van je behoeftes afkomen.

Sommige geven aan dat ze na 1 ayahuasca ceremonie het licht gezien hebben en de rest van hun leven geen behoefte meer hebben aan dergelijke verslavende middelen. Ik ben er heilig van overtuigd dat mensen die hiervoor open staan en dit ondergaan het makkelijkst van hun verslaving af kunnen komen. En het efficiëntst hunzelf behandelen. Ipv 10 jaar therapie bij een drugskliniek.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."