Hoi allemaal,
Ik ben er vorige week achter gekomen dat mijn man cocaïne verslaafd is. We wonen nu al 6 jaar samen en hebben 2 jonge dochters. De laatste jaren kregen we langzaam steeds meer financiële problemen omdat hij constant geld nodig had. Omdat ik altijd al de rekeningen doe vroeg ik telkens waar het voor was maar hij kon nooit echt een antwoord geven. Als ik het geld dan niet gaf werd hij boos en aggeressief. Hierdoor had ik al wel vermoedens dat er iets aan de hand was maar ik had zelf totaal geen ervaring met drugs en vond dit zelf ook moeilijk te plaatsen.
Vorig weekend had ik dus de cocaïne gevonden en hem een drugstest laten doen, die positief was. Hij gaf aan hulp te gaan zoeken en dat hij echt wilt veranderen. De maandag daarna is er dan ook meteen gebeld voor hulp waar hij in mei op intake gesprek kan komen.
Nu vind ik het allemaal nog moeilijk te plaatsen omdat hij altijd tegen me gelogen heeft en ik altijd alles alleen heb moeten doen. Alle zorg over de kinderen, het huishouden en werken terwijl hij hele dagen in de bank ligt te Netflixen en ligt te klagen als iets nog niet opgeruimd is of we niet het goede eten in huis hebben. Er zijn ook zo veel keren geweest dat we heftige ruzies hadden en dat hij aggeresief was dat ik echt even niet meer weet wat ik moet.
Ik heb veel voor hem over maar ik ben echt op. Heeft iemand ervaring met een partner met zo'n verslaving? Hij zegt het 1 keer in de paar weken te gebruiken, maar als ik kijk naar het geld wat hij opgemaakt heeft was het meer ben ik bang. Omdat hij altijd al tegen me loog over van alles en nog wat weet ik niet goed of ik hem nu kan geloven.
Ik weet op het moment ook echt niet wat ik er mee aan moet en wat het beste is voor de kinderen. Ik weet dat veel ruzie nooit goed is, maar wordt dit niet minder als hij afgekickt is? We hebben al zo veel ellende meegemaakt samen dat het voor mij ook heel moeilijk is om hem te laten gaan. Terwijl mijn hoofd eigenlijk zegt dat het wel genoeg geweest is en ik zelf aan een toekomst moet gaan werken voor de kinderen.
Sorry voor het lange verhaal.
Liegen bedriegen, stelen etc. Niet gezond maar wel de harde waarheid als het om verslaving gaat.
Enige wat ik je kan meegeven dat je jezelf en de kinderen op de eerste plek moet gaan zetten. En je eigen weg op gaat.
Misschien dat je op internet kan researchen wat code pendency inhoud. Misschien herken je jezelf erin en dat het je verder gaat helpen om de juiste en gezonde keuzes voor jezelf te gaan maken.
Een partner die verslaafd is kan niet in een jaar oude patronen doorbreken. Dus hou daar rekening mee als je door wilt gaan met die ellende van je partner.
Een drugsverslaafde in het gezin heeft veel impact op de geest van kinderen omdat die alles meekrijgen. Kinderen hebben hier voelsprieten voor ook al lijkt het alsof kinderen in hun eigen wereld leven.
Coke verslaving maakt mensen narcistisch en arrogant. Zware drugsverslaving kan zorgen voor neurologische problemen wat niet meer over gaat.
Wees alsjeblieft er bewust van dat een verslaafde heel goed kan doen alsof hij het slachtoffer is. Slachtoffer rol aannemen is een gewoonte bij verslaafde. Mensen die verslaafd zijn kunnen heel goed de boel bedriegen en aan gaslighting doen. Daar bedoel ik mee dat je zeker mee gaat maken of al mee hebt gemaakt dat je partner JOU het gevoel heeft gegeven dat jij degene bent van ZIJN probleem. Dat jij de schuldige van alles bent wat er gebeurd is. Dat noemt men gaslighting. Mensen die aan de drugs zitten ( voornamelijk aan de coke ) worden narcistisch / sociapatisch. Er zullen nu heleboel mensen zijn die hier niet mee eens zijn wat ik zeg of zich er aan storen omdat ik deze benamingen gebruik. Maar dit is wel de realiteit helaas.
Als aller laatste. Wees een beetje lief voor jezelf en de kinderen en hou je hoofd boven water en laat je niet misleiden door leugens. Luister naar je aller eerste gevoel / intuitie want die klopt altijd en handel daar na.
Als aller aller aller laatste, Ik ben zelf verslaafd geweest aan verschillende middelen dus ik weet waarover ik praat. Diegene die verslaafd is moet en zal als aller eerst aan zichzelf moeten werken en inzien dat die een probleem heeft. Zodra die dat niet inziet zal er nooit verandering komen. Mensen die verslaafd zijn doen vaak alsof ze graag willen veranderen maar het niet lukt omdat ze in een visuele cirkel zitten vol leugens. Soms moet degene alles kwijtraken om tot inzicht te komen dat diegene een probleem heeft en aan zichzelf moet gaan werken.
Zodra een verslaafde zijn partner en kinderen nog heeft zal de verslaafde door blijven gaan met waar die mee bezig was. De omgeving trapt er vaak ook nog in ook en geeft de verslaafde meerdere kansen. En telkens word je teleurgesteld.
Ik zou de knoop doorhakken want voor je het weet gaat je partner de boel zo mooi en goed verdraaien waardoor het lijkt dat jij de boosdoener bent en gaat hij ervandoor met jouw kinderen! Dit soort situaties zijn al vaker voor gekomen.
Veel sterkte!