Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHa ge je om met sober zijn. Tips, alls welkom

Ha ge je om met sober zijn. Tips, alls welkom

31 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#1
PsyTekz zei:
De 1ste weken nuchter zijn sowieso aanpassen maar het word dan ook altijd beter. Daar hield ik aan vast. Dat het vervelend nuchter gevoel tijdelijk is.
Klik om te vergroten...
Ja eens. Gaat een keer weg. Maar wat bedoel je met aanpassen,?
R
RivalrieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mijn grootste verslaving is m'n telefoon. Weet ook niet of ik zonder zou kunnen. Een vakantie zonder telefoon is geen probleem, maar zodra ik thuis ben pak ik gauw de telefoon. Stukje dopamine shots wellicht?
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#3
@Rivalrie Zoveel professionele.en medische studies en echte bewijzen hebben het bewezen.
Eenn reactie. Like of leuk bericht geeft dopamine af.

Dat eindeloos.scrollen en surfen is jagen op.dppamine. dopamine is fijn. Maar moet gen probleem worden.

En net zoals.roken..gewenning..niemand kan gewoon even niets doen..in de trein.. bushokjes.wachtruimtem.balkok..mobiel erbij..

Toen er geen mobiel.was..je weet niet wat je mist. Dan zie rust niet als verveling. Het is er gewoon. Hobbies..familie..lezen.. vrienden
maar met die smartphonee weet je dDe optie dat die telefoon je vermaakt als.je even zit te.duimendraaien.
A minder saai
B echt gewoonte
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nuchter zijn is fijn. Ik weet niet waarom zoveel mensen zichzelf niet leuk vinden.

Is het de druk van de samenleving?
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#5
S
Martinus zei:
Nuchter zijn is fijn. Ik weet niet waarom zoveel mensen zichzelf niet leuk vinden.

Is het de druk van de samenleving?
Klik om te vergroten...
Schuldgevoelens..nuchter en teveel alleen maakt somber.
Trauma's
Rituelen (klaarleggen het doen etd)
Denk wel dat rituelen het krachtigste voorbeeld van een placebo effect is.niet dat een ritueel je voor de gek houdnmet je effectm. Maat je ziet gebruikers al veranderen als ze aan het voorbereiden zijn.

Associatie met rust

En de druk vd maatschappij all die stress
Doe je dan een wijntje of blijf je de hele avond aan je werk denken voor mij was het anders.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Zonder benzos kon ik 3 uur werken deed ik er 8 volgende dag ziek. 1 uur onbekende drukke supermarkt...ik moest direct weg en hele dag bijkomen ...

Tot dus die benzo..ik kon gewoon leven zoals ieder ander. De dokter schreef het voor was naïef ik leef redelijk sober nu maar als ik op dat moment sober ben en naar de supermarkt moet of een dag weg.. Dan voelt sober zijn als een belemmering

Ik heb nu gelukkig medicatie die dst allemaal aanpakt. Iniet verslavend en geen tolerantie of sufbeid

ik moest vooral leren dst ik andere opties moet hebben bij stress. Spanning etc. Voor de benzo verslaving was ik niet gelukkig dus voor mij was het gberuiken helaas een verrijking.

En leren nuchter naar anderen te gaan als je wat op hebt heb je zelfvertrouwen. Het is even wennen soms ook voor anderen .
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mrloverdj zei:
Ja eens. Gaat een keer weg. Maar wat bedoel je met aanpassen,?
Klik om te vergroten...

Je leven aanpassen zoals dingen doen zonder hoognodig high zijn. Belevenissen terug leuk vinden zonder high zijn. De verveling wegwerken met andere dingen dan high zijn. Slapen zonder. Dit soort aanpassingen. Gewoontes waar je terug vanaf moet of omzetten in positieve energie.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Zijn er leden die echt goed en lang genoeg begeleid zijn toen ze afgekickt waren en sober doorgingen
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mrloverdj zei:
Schuldgevoelens..nuchter en teveel alleen maakt somber.
Klik om te vergroten...
Ik zou zeggen, verkeerde interpretatie van nuchtere alleenheid maakt somber. Wat is het dat somber maakt? Teveel luisteren naar gedachten. Wat zijn gedachten? Gedachten zijn verleden. Zelfs de toekomst is een projectie gebaseerd op het verleden. Wat somber maakt, is dus mentaal in die psychologische tijd zitten. Wat somberheid verdrijven is, is uit psychologische tijd komen en in de werkelijkheid: nu.

Mrloverdj zei:
Trauma's
Klik om te vergroten...
Ik wil hier niemands trauma's bagatelliseren, maar ook trauma's zijn verleden. De oplossing is uit psychologische tijd komen, door van moment tot moment voor het nu te kiezen, in plaats van voor het verleden. In het nu is er vrijheid van verleden.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Mindless zei:
Ik zou zeggen, verkeerde interpretatie van nuchtere alleenheid maakt somber. Wat is het dat somber maakt? Teveel luisteren naar gedachten. Wat zijn gedachten? Gedachten zijn verleden. Zelfs de toekomst is een projectie gebaseerd op het verleden. Wat somber maakt, is dus mentaal in die psychologische tijd zitten. Wat somberheid verdrijven is, is uit psychologische tijd komen en in de werkelijkheid: nu.


Ik wil hier niemands trauma's bagatelliseren, maar ook trauma's zijn verleden. De oplossing is uit psychologische tijd komen, door van moment tot moment voor het nu te kiezen, in plaats van voor het verleden. In het nu is er vrijheid van verleden.
Klik om te vergroten...
Ik ben het met je eens, je weet ik heb nu geen cravings naar iets specifieks

Maar ik zie het zo vaak voorbijkomen dst ik het in mijn lijstje meenaam. En trouwens heb ik ook momenten dat ik door gebruik echt rust nodig heb. Niet als vlucht maar rust en reset. Maar ook al zijn het allemaal drugs, vind kratom ,blowtje andere(mindere risico) dan zware uppers en downers ..

Ik grijp niet naar dopem
Meditatie gaat langzaam vooruit maar is goed zo.
Maar ik heb echt niet de skills mezelf eenmaal ovetprikkeld alsof je brein onder stroom staat , dat weg te mediteren.

Ben jij ooit verslaafd geweest?
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Rivalrie zei:
Mijn grootste verslaving is m'n telefoon. Weet ook niet of ik zonder zou kunnen. Een vakantie zonder telefoon is geen probleem, maar zodra ik thuis ben pak ik gauw de telefoon. Stukje dopamine shots wellicht?
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar. Gelukkig heb ik daar nu ook DF bij, dan heb ik in ieder geval nog het idee dat ik wat nuttigs doe (in plaats van alleen FB, Instagram etc.).
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#12
Als je nuchter bent maar niet gelukkig, dan moet je je afvragen hoe je het deed VOOR je met drugs begon.
Mensen grijpen te snel naar drugs omdat ze zich niet gelukkig voelen terwijl ik van mening ben dat drugs eigenlijk zouden moeten genomen woden terwijl je wel gelukkig bent.

* Geldt niet voor alle drugs.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."