Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHa ge je om met sober zijn. Tips, alls welkom

Ha ge je om met sober zijn. Tips, alls welkom

31 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
C
CuriousExplorerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Als je nuchter bent maar niet gelukkig, dan moet je je afvragen hoe je het deed VOOR je met drugs begon.
Mensen grijpen te snel naar drugs omdat ze zich niet gelukkig voelen terwijl ik van mening ben dat drugs eigenlijk zouden moeten genomen woden terwijl je wel gelukkig bent.

* Geldt niet voor alle drugs.
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#2
niet sober zijn
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mrloverdj zei:
Ja eens. Gaat een keer weg. Maar wat bedoel je met aanpassen,?
Klik om te vergroten...

Je leven aanpassen zoals dingen doen zonder hoognodig high zijn. Belevenissen terug leuk vinden zonder high zijn. De verveling wegwerken met andere dingen dan high zijn. Slapen zonder. Dit soort aanpassingen. Gewoontes waar je terug vanaf moet of omzetten in positieve energie.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Zijn er leden die echt goed en lang genoeg begeleid zijn toen ze afgekickt waren en sober doorgingen
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Mrloverdj zei:
Schuldgevoelens..nuchter en teveel alleen maakt somber.
Klik om te vergroten...
Ik zou zeggen, verkeerde interpretatie van nuchtere alleenheid maakt somber. Wat is het dat somber maakt? Teveel luisteren naar gedachten. Wat zijn gedachten? Gedachten zijn verleden. Zelfs de toekomst is een projectie gebaseerd op het verleden. Wat somber maakt, is dus mentaal in die psychologische tijd zitten. Wat somberheid verdrijven is, is uit psychologische tijd komen en in de werkelijkheid: nu.

Mrloverdj zei:
Trauma's
Klik om te vergroten...
Ik wil hier niemands trauma's bagatelliseren, maar ook trauma's zijn verleden. De oplossing is uit psychologische tijd komen, door van moment tot moment voor het nu te kiezen, in plaats van voor het verleden. In het nu is er vrijheid van verleden.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Ik zou zeggen, verkeerde interpretatie van nuchtere alleenheid maakt somber. Wat is het dat somber maakt? Teveel luisteren naar gedachten. Wat zijn gedachten? Gedachten zijn verleden. Zelfs de toekomst is een projectie gebaseerd op het verleden. Wat somber maakt, is dus mentaal in die psychologische tijd zitten. Wat somberheid verdrijven is, is uit psychologische tijd komen en in de werkelijkheid: nu.


Ik wil hier niemands trauma's bagatelliseren, maar ook trauma's zijn verleden. De oplossing is uit psychologische tijd komen, door van moment tot moment voor het nu te kiezen, in plaats van voor het verleden. In het nu is er vrijheid van verleden.
Klik om te vergroten...
Ik ben het met je eens, je weet ik heb nu geen cravings naar iets specifieks

Maar ik zie het zo vaak voorbijkomen dst ik het in mijn lijstje meenaam. En trouwens heb ik ook momenten dat ik door gebruik echt rust nodig heb. Niet als vlucht maar rust en reset. Maar ook al zijn het allemaal drugs, vind kratom ,blowtje andere(mindere risico) dan zware uppers en downers ..

Ik grijp niet naar dopem
Meditatie gaat langzaam vooruit maar is goed zo.
Maar ik heb echt niet de skills mezelf eenmaal ovetprikkeld alsof je brein onder stroom staat , dat weg te mediteren.

Ben jij ooit verslaafd geweest?
H
Hardcore_frkLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rivalrie zei:
Mijn grootste verslaving is m'n telefoon. Weet ook niet of ik zonder zou kunnen. Een vakantie zonder telefoon is geen probleem, maar zodra ik thuis ben pak ik gauw de telefoon. Stukje dopamine shots wellicht?
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar. Gelukkig heb ik daar nu ook DF bij, dan heb ik in ieder geval nog het idee dat ik wat nuttigs doe (in plaats van alleen FB, Instagram etc.).
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Mindless zei:
Wat somberheid verdrijven is, is uit psychologische tijd komen en in de werkelijkheid: nu.
Klik om te vergroten...

Alleen dit kon ik niet volgen . Je bedoelt dat in het hier en ni mu zijn een oplossing kan zijn
Nou maakt ik het niet express lsrigm
Maar wat als het hier en nu het heden somber/negatief etc is...
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#9
whitesugar zei:
niet sober zijn
Klik om te vergroten...
Dat zou het beste zijn. Zou je dat kunnen afdwingen in q uur. Of fake it till you're make it.

Dat laatste kan ik heel goed . Maar Mindless Triggerde me over die oplossing. En jij ook.

Wat is somber:.geen reden.?..op te lossen door lekker te zonnen. Ofzo
Chronisch depressief.
Iets ingrijpends, een verlies een trauma...

Dat zijn de momenten dat je kwetsbaarder kan worden voor gebruik.. je eventjes over een verlies ,depressie erx..kan je je daar zo snel over heen zeggen zo ja hoe....ik denk het niet en hoop op ongelijk
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#10
whitesugar zei:
deze reactie was trouwens niet serieus bedoelt hoor... ben niet nuchter en dan kan ik nog weleens onzin praten.
Klik om te vergroten...
Vond het niet eens onzin. Het is de waarheid.
Alleen moet je dan wel weten hoe je je goed voelt.
Enjoy je niet nuchter zijn!
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mrloverdj zei:
Dat zou het beste zijn. Zou je dat kunnen afdwingen in q uur. Of fake it till you're make it.

Dat laatste kan ik heel goed . Maar Mindless Triggerde me over die oplossing. En jij ook.

Wat is somber:.geen reden.?..op te lossen door lekker te zonnen. Ofzo
Chronisch depressief.
Iets ingrijpends, een verlies een trauma...

Dat zijn de momenten dat je kwetsbaarder kan worden voor gebruik.. je eventjes over een verlies ,depressie erx..kan je je daar zo snel over heen zeggen zo ja hoe....ik denk het niet en hoop op ongelijk
Klik om te vergroten...
deze reactie was trouwens niet serieus bedoelt hoor... ben niet nuchter en dan kan ik nog weleens onzin praten.
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#12
Mrloverdj zei:
Vond het niet eens onzin. Het is de waarheid.
Alleen moet je dan wel weten hoe je je goed voelt.
Enjoy je niet nuchter zijn!
Klik om te vergroten...
vind het eig niet de waarheid haha. op dit moment wil ik natuurlijk niet nuchter zijn, maar in het algemeen vind ik dat je in het leven wel nuchter moet zijn.
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#13
whitesugar zei:
vind het eig niet de waarheid haha. op dit moment wil ik natuurlijk niet nuchter zijn, maar in het algemeen vind ik dat je in het leven wel nuchter moet zijn.
Klik om te vergroten...
II vroeg wat moet iemand dien als die nuchter somber is.
Jouw antwoord was njet somber zijn.

Nou.klopr toch loll

Ga lekker genieten . Werkt zonder reageren misschien beter geen idee..
T
Trippy langkousLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mrloverdj zei:
II vroeg wat moet iemand dien als die nuchter somber is.
Jouw antwoord was njet somber zijn.

Nou.klopr toch loll

Ga lekker genieten . Werkt zonder reageren misschien beter geen idee..
Klik om te vergroten...
haha genieten doe ik zeker hoor dankje.

en als iemand nuchter sober is moet ie sowiezo niet gebruiken in mijn ogen, want daarmee stel je alleen maar problemen mee uit en los je niks mee op. maar dit is mijn mening.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mrloverdj zei:
Ik grijp niet naar dopem
Meditatie gaat langzaam vooruit maar is goed zo.
Maar ik heb echt niet de skills mezelf eenmaal ovetprikkeld alsof je brein onder stroom staat , dat weg te mediteren.
Klik om te vergroten...
Je kunt het beter ook niet zien als "dat weg te mediteren". In plaats daarvan herleid je beter het verhaal dat je rondom het feit creëert terug naar het feit alleen: de sensaties.

Mrloverdj zei:
Ben jij ooit verslaafd geweest?
Klik om te vergroten...
Geestelijk ja, wiet, suiker, porno/fappen.

Mrloverdj zei:
Alleen dit kon ik niet volgen . Je bedoelt dat in het hier en ni mu zijn een oplossing kan zijn
Nou maakt ik het niet express lsrigm
Maar wat als het hier en nu het heden somber/negatief etc is...
Klik om te vergroten...
Je herleidt de somberheid terug naar de daadwerkelijke sensatie zonder het verhaal eraan vast. Je herleidt de eenzaamheid terug naar de kern ervan: de alleenheid.

Somberheid bijvoorbeeld heeft een werkelijkheid, maar middels psychologische tijd maken we er (veel) meer van dan het is. In werkelijkheid is somberheid een neutrale sensatie, maar wat wij ervan maken: waarom overkomt 'mij' al deze somberheid? 'Ik' ben ook altijd somber. In de toekomst zal 'ik' ook wel somber en eenzaam zijn, want dat was 'ik' in het verleden ook.

Middels focussen op verleden, projecteren we een toekomst, allemaal gebaseerd op 'ik'. Een 'ik' die zogenaamd in tijd is: op een soort tijdslijn zit. Een 'ik' die gedreven wordt door het verleden. Maar ga je je gevoelens onderzoeken, dan zijn er enkel maar sensaties (in het nu) en geen echte binding aan het verleden. We creëren die binding zelf door die focus op (gedachten aan) het verleden. We zijn onze eigen gevangenis. Totdat we weer beseffen dat we nu zijn en helemaal niet in die psychologische tijd zitten als een soort entiteit. Het is een realisatie die van moment op moment gemaakt moet worden en daar moet een soort momentum in opgebouwd worden. Want er wordt al ons hele leven geleerd en met ons omgegaan alsof we wél die entiteit zijn die in tijd is.

Misschien leg ik het ook te moeilijk uit, maar de werkelijkheid ervan is te simpel voor woorden. We zetten onszelf gevangen in psychologische tijd. Dit is wat lijden is. Maar er is niemand die lijdt. Als je gaat kijken, zul je de 'lijder' (lijdend voorwerp? :tonguewink:) niet vinden. Maar zolang je niet degene gaat onderzoeken die zogenaamd lijdt, zal er lijden zijn. Het is een paradox.
N
Nakkie AmfetamineLid
01-01-2024, 00:00
#16
Het word met de week beter. Dat beloof ik!
Maar het kan soms tot wel een jaar (of meer) duren voordat je niet meer weekelijks het zinnetje "..... zou nu wel lekker zijn om te nemen."
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Nakkie Amfetamine zei:
Het word met de week beter. Dat beloof ik!
Maar het kan soms tot wel een jaar (of meer) duren voordat je niet meer weekelijks het zinnetje "..... zou nu wel lekker zijn om te nemen."
Klik om te vergroten...
Thanks. Bij mij was het gelukkig een korte uitglijder geen verslaving. Desondanks moet je bij beiden terug naar sober. Vroeg het.eerst af voor mezelf(geen.cravings.maar het gevoel.sat je nog geen onderdeel vd maatschappij bent en sobere spanning)
Daarna besloot ik toch een topic te.maken voor iedereen die sober leeft, moeite heeft, herkenning,tips, ervaring etc.


Een ook mijnn frustratie van mensen die denken dat als iemand afgekickt is direct gelukkig en soepel.zijn leventje weer kan leiden. Ze missen dus wat ik omschrijf: soberheidsfase, hoe ga je om net nuchter leren leven.
Sommigen waren 12.jaar verslaafd.dan moet je ten 1e enorm.veel.leren om.zelfstandig te worden..en ik denk dat je meer moeite hebt met cravings?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#18
Rivalrie zei:
Mijn grootste verslaving is m'n telefoon. Weet ook niet of ik zonder zou kunnen. Een vakantie zonder telefoon is geen probleem, maar zodra ik thuis ben pak ik gauw de telefoon. Stukje dopamine shots wellicht?
Klik om te vergroten...
Zo herkenbaar. Mijn telefoon is gewoon een dopamine-machine.
r
ricorieksLid
01-01-2024, 00:00
#19
nuchter zijn kan soms net zo een high hebben als onder invloed
L
Lid 152247Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Stelling=°afgekickt is weer beter. .gelukkiger voelen.
Nee net afgekickt is soms precies dat. Nuchter en vaak unhappy
wanneer ben je van het stempel exverslaafde af. Of ex misbruiker
Tuurlijk structuur..goed eten..rust.. sporten maar dst is functioneren ik zoek iets meer.antwoorden,herkenning proces psyche
hoe ervaarde jullie de 1e weken nuchter?
Was het makkelijk zelf weer te functioneren.
eventueel tips.


Als je nuchter en niet gelukkig bent..hoe gaan jullie daarmee om.Had eigenlijk maar 1 vraag hoeven te typen. .Vinden jullie nuchter nu fijn ,zo nee. Tips of ervaring welkom...
..hoe om te gaan met soberheid. Wat wat is is jullie proces of vraag..en hebben jullie jezelf gewoon de tijd gegeven in de hoop beter te voelen of dat geprobeerd sneller te stimuleren.

VVanaf 2.02 vind ik heel herkenbaar bij mensen om mij heen vroeger ook


Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."