Zolang het maar geen theologsche filosofie van to be, or not to be" wordt, is alles prima wat mij betreft
Ja gaat nog erg goed ondanks ik na mijn terugkeer op de werkvloer en dus mijn burnout weer behoorlijk wat tegenslagen heb gehad. Ondanks een redelijk snelle herstel van een toch wel een echte burnout (na in totaal 9weken was ik er weer) kreeg ik te horen dat mijn contract niet verlengd zou worden over een klein half jaar. Ik zat zelfs nog in de re-integratie periode. Een recept voor een terugval zou je zeggen. Maar ik ben met opgeheven hoofd blijven werken en dat doe ik nu nog. Ik denk dat deze (extra)kracht toch mede door het stoppen komt. Anders had ik wellicht wel een terugval gehad. Alles is immers weer onzeker qua werk inkomen etc. Maar ik kom er welWat goed van je! Hoe sta je er inmiddels voor?
Ik heb van mijn 13e (ja ik was er erg vroeg bij) tot aan mijn 21ste dag in, dag uit geblowd. Bij het koken, na het eten, voor het slapengaan, bij het opstaan, ... ik herinner me dat ik zelfs ooit mijn joint in een gele post it draaide omdat ik gn lang of kort blaadje kon vinden. Nergens. Behoorlijk zwaar blower, kun je wel stellen. Tot op een dag dat er iets veranderde in mijn sociaal engagement. Ik werd rusteloos, begon te blozen voor geen reden, de focus hierop verwarde me dan in mijn antwoorden. Ik begon te beseffen dat ik mijn eigen gedachten aan het viseren was.
‘Jeetje, heb je dat nu nou net gedacht.’
Waarop de volgende gedachte;
‘Omg, heb je nu echt gedacht dat je iets gedacht hebt’
En dat ging zo verder tot ik ook begon te tollen in bepaalde sociale situaties. (Bij jou kan dat mss wel wat anders liggen, maar je paniekerigheid sluit behoorlijk aan bij mijn ervaring.)
En met een vingerknip was ik van mn verslaving af. Een godsgeschenk was dit. Tot op vandaag (ik ben er nu dertig) heb ik geen wiet meer gerookt en ben ik volledig oke, zelfs meer dan prima vind ik het om in de buurt van mensen die blowen, te zijn. Je kent het al al die tijd als een kalmteroes en plots, maar echt uit het niets, ontneemt dat nu net al je rust .. en ga je jezelf te buiten. Mijn gevoelige denkdrempel werd mijn godgeschenk. Anders denk ik niet dat ik het zou kunnen, zou wsl nog nooit in me zijn opgekomen. Dus chapeau en ik hoop dat het je ook overkomt.goedbedoeld natuurlijk want ik voel in schrijven dat je het wel echt wilt.
Willen is kunnen!![]()
Jeetje voor meer dan 1000euro in de maand moet je wel heel erg je best doen. Bij 8eu de gr moet je daarvoor meer dan 4gr per dag roken. 8x4=32eu per dag. 32eu x 30dagen=960eu dus dan ben je er nog niet eens. Poehpoeh dat is wel heel veel inderdaad. Daar kwam ik echt nooit op hoor. Ik werd ook zeker niet passief van blowen. Heel misschien voor mij doen wel maar vele medemensen vonden mij wel een actieve persoonlijkheid hebben. Ook na mijn stickie.Idd.
Een blow verslaving is , net zoals andere, erg duur.
Bij mij ging er op een gegeven moment méér dan 1000 euro per maand naar de hashboer toe...en mijn longen protesteerden zó heftig tegen de cannabis rook, dat ik eigenlijk die rook niet meer verdragen kon.
Ik hoestte me zowat kapot kan je wel zeggen.
En dan die passiviteit. In weze sta je gewoon stil. Je doet alleen nog maar het hoog nodige...
Ik ben toen op een vakantie gegaan en daardoor heb ik de vicieuze cirkel kunnen doorbreken.
Paar daagjes zweten, en wat geïrriteerd zijn, en ik was er vanaf.
Sindsdien heb ik geen enkele joint of Bong meer aangeraakt.
En hierna was de alcohol aan de beurt...
Een zandpijp? Geen idee wat dat is... heb je foto oid?Ik rookte toen de ene, na de andere joint, maar waar het meeste in ging, dat was de Bong pijp.
Dat was een zware aanslag op mijn longen...
En heb je weleens een zandpijp gerookt?
Als je daar een goeie teug uit nam, kon je weleens direct gestrekt gaan...
Joints uit de koffieshop waren zeer duur.
En Als je er daar dus veel van opsteekt ...
Dit was echt kostbaar!
Dat dacht ik dus ook. Maar wat ik heb "ontdekt", is dat de "verslaving" alleen maar die gedachte is. Er is niets in mijn onderbewuste of zo dat mij in zijn greep houdt. Het is slechts die gedachte die ik aan mezelf herhaal. Alles is aan de oppervlakte, waar ik het kan zien. Maar omdat alles aan de oppervlakte is, moet ik mezelf voor de gek houden zeg maar. De boel zo verdraaien dat ik voor mezelf kan rechtvaardigen wél weer wiet te kunnen gebruiken. En blijkbaar ben ik hier sluw in.Blijft een verslaving dat ik niet zomaar kan overwinnen.
Hier sla je wel de spijker op zijn kop inderdaad. Hier betrapte ik me zeker een aantal x op. Dit had ik gelukkig wel snel door en had daarom vanaf dat moment niet meer een vaste wiet dag ingelast. Hierdoor bleef het wel bij 1x per week maar niet meer vast op zaterdag. Maar wel dus 1x per week.@Mezelf
Wat nou als je er niet eens echt behoefte aan hebt, maar het dan toch gebruikt omdat het je 'wiet dag' is?
Ja zo zou het moeten inderdaad. Maarja ik ben ook iemand dat gauw geneigd kan zijn om wekelijks psychedelica te gebruiken. Al valt dat de laatste jaren redelijk mee.@Mezelf
Ik denk dat het veel beter is om het te beschouwen als psychedelica en het sporadisch te doen op momenten dat het echt juist voelt om te doen.
Dit is meer hoe je een "verslaving" definieer. Gemiddeld genomen zie ik iets redelijk snel als een verslaving. Zodra je ook maar jezelf wijs maakt dat op enig moment je iets nodig hebt qua genotsmiddel (sport, emotie, gedrag enz) dan is dat een teken van een verslaving. Of je het nou voor pijn bestrijding, mentale onrust of wat dan ook gebruikt, maakt dan voor mij niet uit. Je hebt iets nodig om je beter te voelen en dan vind ik het dus al gauw een verslaving. Aan de andere kant zie ik een verslaving ook als minder kwalijk dan de gemiddelde mens. Misschien is dat ook de reden waarom ik iets snel een verslaving vind. Er hangt een veel te grote stigma aan verslaving want echt ieder mens heeft in enige vorm een verslaving. Alleen is de ene verslaving gezonder (of ongezonder) dan de ander. Puur allemaal een mening van mezelf natuurlijk.@Mezelf
Dat dacht ik dus ook. Maar wat ik heb "ontdekt", is dat de "verslaving" alleen maar die gedachte is. Er is niets in mijn onderbewuste of zo dat mij in zijn greep houdt. Het is slechts die gedachte die ik aan mezelf herhaal. Alles is aan de oppervlakte, waar ik het kan zien. Maar omdat alles aan de oppervlakte is, moet ik mezelf voor de gek houden zeg maar. De boel zo verdraaien dat ik voor mezelf kan rechtvaardigen wél weer wiet te kunnen gebruiken. En blijkbaar ben ik hier sluw in.
Ja, je kunt het zien als een verslaving, maar mijn punt is dat door dat te doen we de "controle" uit handen geven. Nu is het niet meer een bewuste keuze, maar een compulsieve actie voortkomend uit het onbewuste. Misschien wíllen we het wel een verslaving noemen, juist om deze reden. We creëren het on(der)bewuste om/door selectief te kunnen zijn in wat we ervaren. Het onderbewuste is in werkelijkheid echter zeer bewust, alleen zien wij dat niet vanuit onze point of view.Dit is meer hoe je een "verslaving" definieer. Gemiddeld genomen zie ik iets redelijk snel als een verslaving. Zodra je ook maar jezelf wijs maakt dat op enig moment je iets nodig hebt qua genotsmiddel (sport, emotie, gedrag enz) dan is dat een teken van een verslaving. Of je het nou voor pijn bestrijding, mentale onrust of wat dan ook gebruikt, maakt dan voor mij niet uit. Je hebt iets nodig om je beter te voelen en dan vind ik het dus al gauw een verslaving. Aan de andere kant zie ik een verslaving ook als minder kwalijk dan de gemiddelde mens. Misschien is dat ook de reden waarom ik iets snel een verslaving vind. Er hangt een veel te grote stigma aan verslaving want echt ieder mens heeft in enige vorm een verslaving. Alleen is de ene verslaving gezonder (of ongezonder) dan de ander. Puur allemaal een mening van mezelf natuurlijk.
Mensen worden nou eenmaal gedreven door prikkels en koppelen aan al deze prikkels associaties. Wat dat betreft staan levenslust en verslaving vrij dicht tot elkaar. Hebzucht wanneer deze doorslaat is zogezegd ook verslaving en tegelijkertijd iets dat ieder mens eigen is.Dit is meer hoe je een "verslaving" definieer. Gemiddeld genomen zie ik iets redelijk snel als een verslaving.
Ik ben het er in ieder geval wel mee eens dat het bewuste en onderbewuste niet rigide van elkaar gescheiden staan, wij zijn uiteindelijk zowel ons bewuste als ons onderbewuste zelf.maar kiezen we niet uit bewustheid om onszelf onbewust te maken?
Ik denk dat je spontane poging best wel goed omschrijft van wat ik van verslaving vind. Laten we het er vooral op houden dat verslaving in vele vormen voorkomtMensen worden nou eenmaal gedreven door prikkels en koppelen aan al deze prikkels associaties. Wat dat betreft staan levenslust en verslaving vrij dicht tot elkaar. Hebzucht wanneer deze doorslaat is zogezegd ook verslaving en tegelijkertijd iets dat ieder mens eigen is.
De mens kan niet altijd volledig bewust zijn van zijn handelen maar wel bewust invloed uitoefenen op de context waarin deze zich bevindt om instinctief handelen te sturen. Als je instinct gaat zien als je vijand zal cognitieve dissonantie je hier op afstraffen, uiteindelijk probeert het onderbewuste instinct enkel te helpen al betekend dat niet dat deze altijd de juiste keuzes zal suggereren, vaak voortkomend uit gebrek aan lange termijn redeneervermogen.
Verslaving is onderdeel van je algemene instinctieve impulsen die invloed hebben op vrijwel alle aspecten van het leven. In ieders leven is sprake van verslaving tot bepaalde hoogte en ieder mens leert hier naar verloop van tijd op zijn eigen manier mee omgaan. Een onstilbaar verlangen naar informatie en ontwikkeling zal altijd onderdeel van het leven blijven en dus ook verslaving.
Zodra hebzucht doorslaat en deze zich op een niet duurzame wijze ontwikkelt, ofwel eenzijdige niet draagbare zelfverrijking ten koste van zelf en/of anderen, dat deze het label verslaving krijgt. Verslaving komt zogezegd in vele vormen, is dimensionaal en wordt pas daadwerkelijk als verslaving gezien zodra het een kritieke waarde overschrijd.
Een spontane poging om verslaving te definiëren en mijn gedachten te concretiseren, maar neem het vooral met een korrel zout. :')
De huidige Wikipedia definitie van verslaving richt zich op fysieke of mentale afhankelijkheid van een gewoonte of stof en dat er bij het loslaten van een gewoonte of stof ernstige ontwenningsverschijnselen optreden. Afgaand op die definitie is iedereen verslaafd aan water bijvoorbeeld, al is het soms extreem lastig een alles omvattende definitie van een woord te omschrijven en invalshoek zal deze dan waarschijnlijk alsnog kunnen doen veranderen.
Ik ben het er in ieder geval wel mee eens dat het bewuste en onderbewuste niet rigide van elkaar gescheiden staan, wij zijn uiteindelijk zowel ons bewuste als ons onderbewuste zelf.
Nee op het moment dat we ernaar kijken is het "niet meer" onbewust. Maar toen we er niet naar keken wel. Wat het bijzondere is, is dat ook als we er niet naar kijken, dus als het nog onbewust is en dus nog in ons onderbewuste is, het toch invloed uitoefent.@Jmths
Dat wat als het onderbewuste wordt genoemd, is dat waar we niet naar kijken. En wanneer we er wel naar kijken, dan zien we dat het helemaal niet onbewust is. Het 'onderbewuste' lijkt zo een soort hallucinatie/vertekening te zijn.
Klopt ja, zeer bijzonder to say the least. Maar dan is het (onderbewuste) dus echt een soort droomstaat. Je ziet de dingen niet meer hoe ze zijn, want je kijkt er niet naar.Nee op het moment dat we ernaar kijken is het "niet meer" onbewust. Maar toen we er niet naar keken wel. Wat het bijzondere is, is dat ook als we er niet naar kijken, dus als het nog onbewust is en dus nog in ons onderbewuste is, het toch invloed uitoefent.
Dat denk ik ook ja.Ik denk zelfs dat instinct en het onderbewuste erg vaak doorelkaar worden gehaald. Misschien zijn ze zelfs (deels) hetzelfde.
Ik denk zelfs dat instinct en het onderbewuste erg vaak doorelkaar worden gehaald. Misschien zijn ze zelfs (deels) hetzelfde.Klopt ja, zeer bijzonder to say the least. Maar dan is het (onderbewuste) dus echt een soort droomstaat. Je ziet de dingen niet meer hoe ze zijn, want je kijkt er niet naar.
Alsnog hebben ze invloed op je. Dat dit zo is, is misschien ook de reden dat we überhaupt kunnen (dag)dromen. Leven in onze fantasie door sommige aspecten van onze werkelijkheid geen bewustzijn te geven of anders gezegd: te negeren.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."