Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAltijd maar wat in je systeem moeten hebben

Altijd maar wat in je systeem moeten hebben

24 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Laboratoriumrat zei:
Echt niet, ik ben een bewuste gebruiker, zie je toch
Klik om te vergroten...
Dan beter niet teveel posten, want dan word je een badass junkie...
A
AnunnakiLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Dan beter niet teveel posten, want dan word je een badass junkie...
Klik om te vergroten...
Nou ik zat daar dus al over na te denken, wat voor kut term ik dat wel niet vind om als "beloning" te geven 😂
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mindless zei:
Herkenbaar...

Wil hier niets voor je invullen, maar bij mij manifesteerde het zich als een soort leegte en soms ook juist als een soort intense onrust. Maar beide zeer ongemakkelijk, met daarbij een bijna instinctmatig gevoel van, hier wil ik aan ontsnappen. En dat dan doen middels allemaal verschillende middelen, voor mij persoonlijk uppers, downers, psychedelica. Maar ook los van drugs: porno/masturbatie (al zou je een punt kunnen maken dat die ook als een soort drugs werken, want uiteindelijk zijn het de stoffen in je lichaam zelf die de rush geven).

Ik kan me goed voorstellen dat de stap om meteen helemaal dat diepe gevoel van leegte en ongemak te voelen, teveel kan lijken. Dat doet het voor mij soms ook nog, by the way... Maar imo is het wel dé oplossing: in ieder geval beginnen met de confrontatie ermee aan te gaan. Dit kan ook geleidelijk. Je hoeft er niet meteen helemaal diep in te gaan. En het kan ook zo simpel zijn als zo nu en dan even 5 minuutjes nemen om te gaan zitten met je gevoelens en in plaats van te vluchten in een middel óf te vluchten in gedachten (want dat is vaak de nr. 1 manier van vluchten die we doen: in onze gedachten: verleden/toekomst), gewoon eens 5 minuutjes te gaan zitten met dat gevoel en te testen: is dit gevoel wérkelijk zo ondraaglijk als dat mijn hoofd me verteld dat het is? Alleen dát al, kan je de goede kant op laten gaan. Namelijk: minder vluchtgedrag, meer confrontatie met je gevoel.

Mensen worden het misschien onderhand wat moe dat ik het steeds opbreng, maar ik heb recent een topic aangemaakt over Qigong. Dit is een (imo fantastische) manier om middels lichamelijke oefeningen meer in contact te komen met je lichaam en meer uit je hoofd te komen. Dit is het topic:

Qi Gong (Met Chunyi Lin)

Gewoon door die paar filmpjes dagelijks op te zetten en de oefeningen mee te doen, leer je al heel snel hoe je je gevoelens onder ogen kunt komen. Wanneer je in je hoofd zit, lijkt het allemaal onmogelijk. Maar wanneer je in je lichaam zit, wordt het heel goed te doen.

Gewoon een tip hoor. :)
Klik om te vergroten...
Dankje voor je uitgebreide reactie, ik waardeer het enorm. Dat is inderdaad denk ik de eerste stap die ik moet nemen, die confrontatie (proberen) aan gaan. Je verwoord het heel goed. Dat is zo moeilijk, aangezien ik het al zo lang onderdruk, het is zo makkelijk om dat te blijven doen. Ook niet alleen met drugs, ik probeer altijd alleen maar mijn gevoel te ontvluchten. Vind het doodeng om dat onder ogen te komen, maar in kleine stapjes moet het vast mogelijk zijn.

Ik zal ook je topic even bekijken!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Anunnaki zei:
Nou ik zat daar dus al over na te denken, wat voor kut term ik dat wel niet vind om als "beloning" te geven 😂
Klik om te vergroten...
Door de jaren al zovaak voorgesteld hier andere namen voor te nemen (al sinds mijn mod-tijd hier), maar DF wil het blijkbaar zo houden.

De enige manier om eraan te ontsnappen wanneer je eenmaal een Badass junkie bent, is DF koning worden... Maar dan kunnen ze je alsnog labels opplakken, als Zweefkees of zo. :wink:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Laboratoriumrat zei:
Dankje voor je uitgebreide reactie, ik waardeer het enorm. Dat is inderdaad denk ik de eerste stap die ik moet nemen, die confrontatie (proberen) aan gaan. Je verwoord het heel goed. Dat is zo moeilijk, aangezien ik het al zo lang onderdruk, het is zo makkelijk om dat te blijven doen. Ook niet alleen met drugs, ik probeer altijd alleen maar mijn gevoel te ontvluchten. Vind het doodeng om dat onder ogen te komen, maar in kleine stapjes moet het vast mogelijk zijn.

Ik zal ook je topic even bekijken!
Klik om te vergroten...
Ik begrijp heel goed dat het heel moeilijk lijkt, want dat gevoel van leegte en/of onrust kan echt heel erg intens zijn. Ik heb er ook moeite mee gehad om aan anderen uit te leggen hoe intens dat kan zijn, want je kunt het van buitenaf niet heel makkelijk aan me zien.

Maar geef de Qigong of anders gewoon het stilstaan bij je gevoelens en het niet direct vluchten in middelengebruik óf je gedachten (want daarin kun je zeker ook vluchten) zeker eens een kans. Je kunt er versteld van staan, dat als je eenmaal meer uit je hoofd bent en meer in je lichaam, het helemaal niet meer doodeng is om die gevoelens te voelen.

Wat mij altijd erg helpt, is om te begrijpen wat een emotie is.

Een emotie bestaat uit twee delen:

- Een sensatie
- Het verhaal wat je gedachten je verteld óver die sensatie. (de gedachte)

Zolang ze aan elkaar gekoppeld zijn, heb je dus de emotie. Zo ervaar je ze, wanneer je er naar kijkt middels je hoofd/verstand. Maar door even tijdelijk uit je hoofd te gaan middels meditatie/Qi Gong/etc. kun je de emotie terugbrengen naar de pure sensatie. En dan is dat hele verhaal dat aan de sensatie gekoppeld was, er niet meer. En dán wordt het dus makkelijk om de sensatie te voelen. De sensatie is dan namelijk niet meer persoonlijk. Het heeft niet meer betrekking op jou als persoon, maar is slechts een neutrale sensatie.

Hoop dat ik het zo wat duidelijk uitleg...

Maar om dit echt te begrijpen, moet je er eigenlijk mee experimenteren, door het dus simpelweg te doen.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Laboratoriumrat zei:
Dit doe ik inderdaad ook. Wat ik eerder zei, ik kies Kratom omdat het het "minst erg" is om iedere dag te gebruiken, van de middelen die ik gebruik. Ik dacht dat dat echt een rare manier van denken was, maar ben dus niet de enige 😄

Ik probeer dan ook mijn dosis laag te houden maar op slechte dagen gaat dat ("per ongeluk" probeer ik mezelf graag aan te praten😂) wel eens fout. Dat van zo laat mogelijk beginnen is wel een goede tip, eerste dat ik doe namelijk als ik s ochtends opsta is kratom pakken.

En dat van trek in verschillend middel heb ik ook heel erg, en dit verschilt vaak per periode. Ik probeer zo min mogelijk stims te gebruiken (een keer in de paar maanden, maar wil proberen dit helemaal niet meer te doen) want daar krijg ik wel echt gigantische trek naar de hele tijd. Bedankt voor je advies!
Klik om te vergroten...
In kratom zitten 80 verschillende alkaloiden die werken op je serotonine, dopamine, opöide, noradrenaline. Laat dat je eens bezinken 😅
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Ik begrijp heel goed dat het heel moeilijk lijkt, want dat gevoel van leegte en/of onrust kan echt heel erg intens zijn. Ik heb er ook moeite mee gehad om aan anderen uit te leggen hoe intens dat kan zijn, want je kunt het van buitenaf niet heel makkelijk aan me zien.

Maar geef de Qigong of anders gewoon het stilstaan bij je gevoelens en het niet direct vluchten in middelengebruik óf je gedachten (want daarin kun je zeker ook vluchten) zeker eens een kans. Je kunt er versteld van staan, dat als je eenmaal meer uit je hoofd bent en meer in je lichaam, het helemaal niet meer doodeng is om die gevoelens te voelen.

Wat mij altijd erg helpt, is om te begrijpen wat een emotie is.

Een emotie bestaat uit twee delen:

- Een sensatie
- Het verhaal wat je gedachten je verteld óver die sensatie. (de gedachte)

Zolang ze aan elkaar gekoppeld zijn, heb je dus de emotie. Zo ervaar je ze, wanneer je er naar kijkt middels je hoofd/verstand. Maar door even tijdelijk uit je hoofd te gaan middels meditatie/Qi Gong/etc. kun je de emotie terugbrengen naar de pure sensatie. En dan is dat hele verhaal dat aan de sensatie gekoppeld was, er niet meer. En dán wordt het dus makkelijk om de sensatie te voelen. De sensatie is dan namelijk niet meer persoonlijk. Het heeft niet meer betrekking op jou als persoon, maar is slechts een neutrale sensatie.

Hoop dat ik het zo wat duidelijk uitleg...

Maar om dit echt te begrijpen, moet je er eigenlijk mee experimenteren, door het dus simpelweg te doen.
Klik om te vergroten...
Je legt het perfect uit! Ik heb me eigenlijk nooit opengesteld voor meditatie en dergelijke, ik ga me eens inlezen, ik ben wel geïnteresseerd door je uitleg
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dopemonster zei:
In kratom zitten 80 verschillende alkaloiden die werken op je serotonine, dopamine, opöide, noradrenaline. Laat dat je eens bezinken 😅
Klik om te vergroten...
Beetje offtopic, maar ik vraag me eigenlijk af of kratom ook slecht is voor je hart. Heb laatste tijd zulke erge hartkloppingen, vooral als ik vlak erna ga roken
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#9
Laboratoriumrat zei:
En wat doe je om dit een beetje onder controle te houden?
Klik om te vergroten...
Bezig zijn met nuttige, leerzame dingen helpt mij veel. Onderzoekjes doen en studeren (voor mezelf, niet voor een specifieke studie) helpt me heel veel, want dan kan ik simpelweg gewoon niet gebruiken, omdat ik dan niet optimaal kennis vergaar en ik wil nu eenmaal zoveel mogelijk kennis opdoen in een zo kort mogelijke tijd. De enige drug die hierop een uitzondering is, is dexamfetamine, omdat dat ervoor zorgt dat ik überhaupt mijn focus erbij kan houden. Zonder dexamfetamine genomen te hebben is mijn verleiding naar andere drugs, vooral verdovende middelen, ook vele malen groter.

Ik ken het als geen ander hoor, die roesverslaving. Vooral in periodes dat ik me echt nergens toe kan zetten, vreet het me echt op. De truc is voor mij om gewoon uit die vicieuze cirkel te geraken en mijn verwachtingen voor mezelf niet dusdanig laag te houden dat ik helemaal niets meer doe. Ik zet kleine doelen die makkelijk te behalen zijn en waar ik me echt trots en gemotiveerd door kan voelen, ook al zijn het maar kleine doelen. Uiteindelijk vormen al die kleine doelen delen van een groter, uiteindelijk doel dat je wil behalen. Het helpt om jezelf te ruimte te geven om niet alles maar zo snel gefixt te willen hebben in je leven.
C
ClipzLid
01-01-2024, 00:00
#10
Laboratoriumrat zei:
Ik ben meestal niet zo zeer verslaafd aan een bepaald middel, maar ik heb altijd maar dat gevoel dat ik iets in mijn lijf moet hebben, of dat nou alcohol, pijnstillers, stims, benzo's of whatever is.
Ik merk ook soms als ik dan tijdje één van die middelen niet gebruikt heb, en ik gebruik het dan wel weer een enkele keer, wil ik het gelijk weer vaker en in grote hoeveelheden.

Ik zie het niet zitten om compleet te stoppen met alle drugs, maar ik kan er ook niet mee om gaan. Hebben meer dit? En wat doe je om dit een beetje onder controle te houden?
Klik om te vergroten...
Zeer herkenbaar dit. ik wil altijd de dag eindige met iets in mijn lijf ook al weet ik dat het niet goed is.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
buddha31 zei:
Maar ook mensen die zichzelf hier niet in herkennen zijn hier ontvankelijk voor. Feit blijft dat drugs een cheat code is, een van de snelste, simpelste en krachtigste manieren om in een vingerknip de stofjes in je brein een fantastisch effect te laten creëren.
Klik om te vergroten...
There is no quick fix in recovery is wat ze mij vertelden. Geen cheat codes.

Behalve dan wanneer je het extreem koud hebt. Dan is een heerlijk warme douche de enige cheat code die ik nog niet heb weten te misbruiken.

Meer gezonde cheatcodes zijn uiteraard welkom 😂

Iets meer OT: daarom hekel ik altijd een beetje 'ik ben verslaafd aan [vul hier any random middel of proces in]'

In mijn verslavingsproces begon ik recreatief met alcohol, roken, problematisch met wiet, problematisch met alcohol, naar alcohol abstinent maar nog problematischer blowen, naar minderen met blowen, maar meer gamen, naar, weer meer blowen, wat tripjes hier en daar, naar (na jaren wachten uit angst voor verslaving; ironisch he) een eerste keer harddrugs (xtc), naar af en toe eens wat speed, naar inneens toch wel elke week aan de 2cb, naar super trots overal vertellen dat ik gestopt was met blowen, maar even achterwege laten dat ik inmiddels al bijna dagelijks ketamine en/of speed gebruikte, naar dagelijks dck en o-pce en vele andere disso's, naar 3-mmc, naar pyro's, naar dat maar gaan injecteren, naar terug naar vapen, naar noodgedwongen maar zoveel mogelijk middelen te nemen om de bijwerkingen van pyro's te kunnen managen maar wel die honger door onsrust te stillen, naar standaard 8 middelen per dag te gebruiken om maar de dag door te komen en te voorkomen dat ik weer een OD a-PHP injecteerde.

Er zitten voor mij een paar duidelijke trends in. In kon met vlagen minderen, later zorgde dit vrijwel altijd voor een toename in iets anders, het was duidelijk progressief, en na een tijdje zat er gewoon geen rem meer op. Maar ik had altijd iets nodig en steeds meer daarvan.


Laboratoriumrat zei:
Wat ik eerder zei, ik kies Kratom omdat het het "minst erg" is om iedere dag te gebruiken, van de middelen die ik gebruik. Ik dacht dat dat echt een rare manier van denken was, maar ben dus niet de enige 😄
Klik om te vergroten...
Dat is zeker geen rare manier van denken. Ik gebruikte o-pce en dck, want dan had ik in mg minder nodig voor dezelfde potentie aan effecten dan ketamine. Dus ook al gebruikte ik dagelijks, die blaasproblemen zouden mij nooit overkomen. (Wat wonder boven wonder ook gelukt is, omdat ik bij het eerste pijntje direct switchte naar een nieuw middel)

En zo heb ik nog een boekje met 100+ van dit soort rationalisaties opgeschreven. Ik denk dat we daar collectief een hele reeks encyclopedieën mee vol kunnen schrijven 😜

Laboratoriumrat zei:
Dankje voor je uitgebreide reactie, ik waardeer het enorm. Dat is inderdaad denk ik de eerste stap die ik moet nemen, die confrontatie (proberen) aan gaan. Je verwoord het heel goed. Dat is zo moeilijk, aangezien ik het al zo lang onderdruk, het is zo makkelijk om dat te blijven doen. Ook niet alleen met drugs, ik probeer altijd alleen maar mijn gevoel te ontvluchten. Vind het doodeng om dat onder ogen te komen, maar in kleine stapjes moet het vast mogelijk zijn.
Klik om te vergroten...
Dat is zeker geen makkelijke opgave. Zeker niet zonder begeleiding denk ik. Wat in het begin kan helpen is om (nuchter - mits mogelijk ivm fysieke afhankelijkheid natuurlijk) gewoon eens proberen stil te zitten. Begin klein. Zomaar een paar minuutjes. En als die onrust zich gaat uiten in fysieke bewegin; stop je handen maar onder je benen (ga als het waren op je handen zitten op een stoel).
Dat kan al weleens helpen om die onrust in bedwang te houden.

Het is misschien doodeng; maar schrik niet, je zal niet smelten of wegwaaien of plots in elkaar storten. (Oke, misschien een beetje flauw, maar zo lijkt het soms te voelen)

Daarnaast kunnen ademhalingsoefeningen in korte tijd hele grote voortgang geven.

En als het dan lukt om zonder schrap te zitten zomaar eens meerdere minuten lukt om stil te zitten, dan raakt het denk ik tijd voor die emotionele gewaarwording die @Mindless al zo mooi uitgelegd heeft.

En zelfs dan kan het zijn dat je zo uit connectie bent met je gevoel dat je geen idee hebt hoe of wat je moet voelen Wat voor sensatie dat is.

Ik heb in het begin van dit soort kaarten gebruikt om een beetje te zien wat ik kan verwachten:

187598-Not-Sure-What-You’re-Feeling_-Maybe-This-Body-Chart-Will-Help-1296x3223-Body-2-scaled.jpgorigin-643.png

Overigens wil ik niet beweren dat deze kaarten 100% correct zijn. Maar ze gaven me in het begin wel een idee van wat ik kon voelen en wat dat dan is.
In actief gebruik kende ik eigenlijk maar twee toestanden: boosheid en euforie. Eigenlijk ook angst, maar ik ontkende mezelf dat ik dat had. En ook benoemde ik onrust vaak als een emotie, wat eigenlijk een fysieke uiting is van een onderliggende emotie die onwennig is.

Die basisemoties kon ik soms nog wel plaatsen (vaak de 4 B's genoemd: bang, boos, blij, bedroefd)

Daarna met het emotiewiel steeds meer onderscheid kunnen maken in de steeds subtieler wordende verschillen in de sub emoties. Hoe verder je naar buiten in het wiel beweegt, hoe kleiner die verschillen in fysieke sensatie vaak worden.

Dit is een hele cognitieve methode om te leren werken met emoties. Maar als we ze in taal willen uiten moeten we die fysieke ervaringen een bepaald soort uiting geven en ontkomen we bijna niet aan een vorm van cognitie.
Toch.... Een vorm van gewoon voelen en ervaren is misschien mooier. Maar ik had dit soort hulpmiddeltjes echt nodig in het begin. Ik kon alleen maar werken met mijn hoofd. Er zat door al het middelenmisbruik en wegstoppen gewoon een blokkade tussen mijn hoofd en mijn lichaam. Alles ging op cognitie. En nog steeds is dat ook mijn dominante manier van aanpak, maar dat is misschien al te merken aan deze (wederom) veel te lange post.


feelings-wheel.jpeg

En dit zijn echt heidense tijden voor mij. het is dat ik nog moeite heb met slapen na een vrij recente terugval en de rebound die benzos dan weer geven.

Maar wat is dit joh... Kom voor het eerst in 3 weken weer eens online en ben alweer een paar uur kwijt. Lijkt wel drugs dat forum.

Nog wel leuk om te vermelden dat dit proces met veel oefening (ik gebruikte vooral meditatie en maakte gebruik van hevige emoties in groepstherapie om me dit snel eigen te maken) na verloop van tijd gaat dit steeds automatischer en kan je zelfs emoties van anderen gaan aanvoelen. Toen ik dat ervaarde ging er echt een wereld voor me open. Voelde me net paranormaal begaafd. Dat je spontaan kan aanvoelen dat iemand anders in de ruimte kneiter zenuwachtig is, of dat er onuitgesproken spanningen hangen. En ja, zelfs of iemand onder invloed is of niet zonder te hoeven letten op uiterlijke kenmerken.

Put me in a room with a 100 people and I will point you out the addict(s).
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Laboratoriumrat zei:
Beetje offtopic, maar ik vraag me eigenlijk af of kratom ook slecht is voor je hart. Heb laatste tijd zulke erge hartkloppingen, vooral als ik vlak erna ga roken
Klik om te vergroten...
Hartkloppingen bij kratomgebruik is een bekende bijwerking.
Maar meestal pas bij hogere doseringen of bij gewenning/verslaving, waarbij de hartkloppingen zouden moeten verdwijnen als je weer neemt.
Tenzij je in een vicieuze cirkel van gewenning en hogere doseringen zit.

Hoeveel en hoe vaak per dag gebruik je het?
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#13
LucidLucy zei:
Dit is een hele cognitieve methode om te leren werken met emoties. Maar als we ze in taal willen uiten moeten we die fysieke ervaringen een bepaald soort uiting geven en ontkomen we bijna niet aan een vorm van cognitie.
Toch.... Een vorm van gewoon voelen en ervaren is misschien mooier.
Klik om te vergroten...
Ik denk juist dat dit prima samengaat.

Als je mediteert en je ervaart een mate van angst en boosheid. Zie je al dat cognitieve en een mindfulness/spirituele waarneming dus helemaal niet 2 verschillende dingen zijn.

Ik snap wel dat als je zo'n kaart (goede kaart trouwens) eerst moet leren of willen beheersen, je tijdens mediteren ook teveel in je hoofd bezig bent.

Al vind ik teveel een verkeerd woord, aangezien een doel of streven bij meditatie nou juist aan het idee van mediteren voorbij gaat.

Hoe dan ook ben je met beiden manieren bezig met zelfinzicht en waarneming/ervaren.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#14
Don Draper zei:
Ik heb zelf ook een roesverslaving en ik probeer harm reduction toe te passen, wat bij mij werkt maar waarschijnlijk niet voor anderen, door continu het lichtste middel te kiezen waar ik altijd mee onder invloed wil zijn. Mocht het een middel waarbij er risico's aan zitten dan neem ik voor zover mogelijk een lichte dosis. Door zo om te gaan met je verslaving houd je de tolerantie onder de duim. De uitschieters die je dan af en toe kan/wil hebben voel je dan gewoon en door dat speciaal te maken wordt het in mijn ogen geen probleem.

Soms "vergiet" ik me in de CBD en CBG olie om maar een bepaald effect te voelen. Vaak neem ik maar 1 mg lorazepam. Als ik een goeie dag heb probeer ik de lorazepam niet te nemen of op z'n minst het uit te stellen. Dat is sowieso een goede tip qua verslaving. Stel je gebruik gewoon zoveel mogelijk uit. Als je pas in de avond gebruik, gebruik je al minder dan dat je bij opstaan al gebruikt. Kan je het uitstellen tot weekend gebruik, dan ben je ook goed bezig. Dan ben je de andere dagen niet aan het gebruiken.

Gek genoeg verschilt het per middel waar ik trek in krijg. Zo heb ik kratten en six packs bier hier maar de trek erin is vaak laag erin. (ik kan er ook niet zo goed tegen). Sigaretten ben ik verknocht aan. Wiet neem ik een tijdje veel en dan weer een tijdje niet. Lorazepam gebruik ik vaak maar soms ben ik dat ook gewoon zat. Of zit het gebruik me niet lekker meer om de tolerantie niet uit de hand te lopen. Zo ga ik er een beetje mee om.

Wat ik probeer te zeggen: Less = more. Als je continu jezelf, zogezegd, naar de tyfus wil brengen en daarbij niet uitmaakt welke middel zal je dat op de langere termijn alleen maar verliezen. Als ik een tijdje te veel heb geblowd en ik hou er klachten aan, dan ga ik maar mezelf kettingroken met sigaretten en stop ik een tijdje met wiet gebruik. Dan heb ik, voor mijn psyche, hetgeen gekozen wat het minst erg zal zijn.
Klik om te vergroten...
Dit doe ik inderdaad ook. Wat ik eerder zei, ik kies Kratom omdat het het "minst erg" is om iedere dag te gebruiken, van de middelen die ik gebruik. Ik dacht dat dat echt een rare manier van denken was, maar ben dus niet de enige 😄

Ik probeer dan ook mijn dosis laag te houden maar op slechte dagen gaat dat ("per ongeluk" probeer ik mezelf graag aan te praten😂) wel eens fout. Dat van zo laat mogelijk beginnen is wel een goede tip, eerste dat ik doe namelijk als ik s ochtends opsta is kratom pakken.

En dat van trek in verschillend middel heb ik ook heel erg, en dit verschilt vaak per periode. Ik probeer zo min mogelijk stims te gebruiken (een keer in de paar maanden, maar wil proberen dit helemaal niet meer te doen) want daar krijg ik wel echt gigantische trek naar de hele tijd. Bedankt voor je advies!
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik ben meestal niet zo zeer verslaafd aan een bepaald middel, maar ik heb altijd maar dat gevoel dat ik iets in mijn lijf moet hebben, of dat nou alcohol, pijnstillers, stims, benzo's of whatever is.
Ik merk ook soms als ik dan tijdje één van die middelen niet gebruikt heb, en ik gebruik het dan wel weer een enkele keer, wil ik het gelijk weer vaker en in grote hoeveelheden.

Ik zie het niet zitten om compleet te stoppen met alle drugs, maar ik kan er ook niet mee om gaan. Hebben meer dit? En wat doe je om dit een beetje onder controle te houden?
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik geef trouwens echt altijd niet toe aan die drang, maar ik krijg dan hele sterke intrustieve gedachtes
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Niet nuchter willen zijn, roesverslaving.
Bekend met het laatste? Een roes kan naast bedwelmend ook slaan op het gevoel van onder invloed willen zijn.

Je 1e zin lijkt te willen suggereren dat je jouw gebruik niet als een verslaving of alarmerend wil aanstippen.

Maar uiteindelijk heeft elke verslaafde die wil herstellen hetzelfde doel: nuchter worden. Dat is natuurlijk vrij summier en slechts een onderdeel in het proces. Maar vanuit dit perspectief kan je wel van een verslaving spreken.
Uiteindelijk is elke verslaafde vooral verslaafd aan het effect ervan. In jouw geval bereik je dat met een scala aan opties. Maar verder is er waarschijnlijk meer overlapping dan je denkt.

Wat zou je zelf willen en voel je je hier prettig bij?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
Roesverslaving ja. Maar dat nooit nuchter willen zijn moet natuurlijk een onderliggende reden hebben. De roesverslaving is, net als elke andere verslaving, een uiting van een onderliggend probleem.

En meestal, zo niet altijd, heeft dat probleem te maken met een leegte voelen, geen voldoening voelen. En wanneer men nuchter is, dan voelt men die leegte het sterkst en wil men het verdoven of maskeren met een ander (prettig) gevoel. De 1 heeft daar 1 middel (of handeling/gewoonte) voor, de ander meerdere. Imo is die uiting van verslaving van secundair belang en is het primaire probleem: die onderliggende leegte, die niet gevoeld "mag" worden door de persoon. En zo dus ook niet opgelost kan worden, omdat men er altijd bij weg probeert te blijven met iets, in jouw geval verscheidene middelen. Zolang je maar niet dat gevoel van leegte/gebrek voelt (denk je dan).

Of zit ik hier helemaal verkeerd?
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Roesverslaving ja. Maar dat nooit nuchter willen zijn moet natuurlijk een onderliggende reden hebben. De roesverslaving is, net als elke andere verslaving, een uiting van een onderliggend probleem.

En meestal, zo niet altijd, heeft dat probleem te maken met een leegte voelen, geen voldoening voelen. En wanneer men nuchter is, dan voelt men die leegte het sterkst en wil men het verdoven of maskeren met een ander (prettig) gevoel. De 1 heeft daar 1 middel (of handeling/gewoonte) voor, de ander meerdere. Imo is die uiting van verslaving van secundair belang en is het primaire probleem: die onderliggende leegte, die niet gevoeld "mag" worden door de persoon. En zo dus ook niet opgelost kan worden, omdat men er altijd bij weg probeert te blijven met iets, in jouw geval verscheidene middelen. Zolang je maar niet dat gevoel van gebrek voelt (denk je dan).

Of zit ik hier helemaal verkeerd?
Klik om te vergroten...
Dit is zeker een treffende omschrijving waarom trauma,leed of andere ongewenste gevoelens zo vaak als oorzaak voor een verslaving voorkomen.

Maar ook mensen die zichzelf hier niet in herkennen zijn hier ontvankelijk voor. Feit blijft dat drugs een cheat code is, een van de snelste, simpelste en krachtigste manieren om in een vingerknip de stofjes in je brein een fantastisch effect te laten creëren. Of minstens een verbeterde versie. Alleen die ervaring kan al genoeg zijn om daar naar te blijven hunkeren.

Waarom nuchter als met een slok of een pil dat fijne gevoel er weer is? Wat dat betreft is het uitblijven van helse katers of andere problematiek zowel een vloek als een zegen.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dopemonster zei:
Dan ben je een junk
Klik om te vergroten...
Echt niet, ik ben een bewuste gebruiker, zie je toch

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."