Dankje voor je bericht. Ik krijg inmiddels hulp. Dit biedt zeker inzicht maar hoe goed ik me ook bewust ben van redenen om niet te gebruiken ben ik afgelopen week toch weer fors de mist in gegaan. Nu opnieuw de draad weer oppakken maar nu wil ik er voorlopig echt helemaal maar dan ook helemaal van af. Echt helemaal niets meer. En ik weet: uitlokkende factoren uit de weg gaan, niet gebruiken, mindfulness, er over praten etc. Mocht je overige tips hebben hoor ik het heel graag. Ik heb niet meer die heftige emoties ed maar merk wel dat ik de afgelopen week nu weer wat meer teruggetrokken ben en dat gevoelens van schaamte weer boven komen
Het klinkt misschien gek, maar lekker bezig!
Een terugval is vervelend, maar straf jezelf niet te hard af. Dat geeft alleen maar voedingsbodem om weer te gaan gebruiken.
Je zegt het zelf al. Je bent je bewust van alle redenen om niet te gebruiken en toch is het wèl mis gegaan. Dat is ook het lastige van verslaving. Als je gestopt kon blijven op wilskracht en omdat je 'weet' wat de gevolgen zijn, dan was het allemaal zo moeilijke niet. Dan had niemand er ook hulp bij nodig gehad.
Zie het dus zo, je bent verslaafd en was nog niet voldoende hersteld om er weerstand tegen te bieden. Maar dat komt wel!
Ik zou je alleen maar aan kunnen bevelen om ook naar zelfhulpgroepen te gaan. Bezoek een paar NA of CA of AA meetings. Zoek een groep die bij je past, waar je je prettig voelt. En ga daar eens luisteren naar de suggesties. Het is misschien niet de enige manier. Maar voor mij werkt het goed. En vooral ook door aan de stappen te werken.
Verder een aantal tips die ik je kan geven. Probeer naast 'weten' of 'bewust zijn' ook te 'voelen'. Onthoud het gevoel van katers, van schaamte als je hebt gebruikt. En probeer de volgende keer dat filmpje vooruit te spoelen op het moment dat je wilt gaan gebruiken.
Vaak denken we alleen maar aan de lol die het gebruik geeft. Niet aan de schaamte en de katers. Dit 'filmpje vooruit spoelen' kan dus helpen.
En de laatste tip voor nu. Probeer niet (in gedachten) te vechten. Als volgende keer een trigger opkomt en je gaat verheerlijken of zelfs onderhandelen om te gebruiken. Besef dan wat de gevolgen zijn en stop die onderhandeling. Geef jezelf over aan het feit dat gebruiken nu geen optie is. Dan hoef je er ook niet over te onderhandelen.
Dat klinkt misschien simpel, maar dat is het echt niet.
Succes!