Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerslaving van je partner, leugens, onwetendheid en 1000 vragen …

Verslaving van je partner, leugens, onwetendheid en 1000 vragen …

15 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
Kiki zei:
Even mijn hart luchten ook over de 'hallucinante' (om een passend woord te gebruiken :laughing:) tekortkoming in België aan hulpverlening, misschien nog meer voor partners van ... ik sta op de wachtlijst (3 maanden :tilttearlaugh:) voor een gesprek met iemand uit de verslavingszorg. What a joke, we parkeren alles wel even. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat gebruikers die hulp willen niet zolang moeten wachten maar ik vrees er een beetje voor. Man man man ...
Klik om te vergroten...
In Nederland zijn er trouwens ook wat hulplijnen beschikbaar die je zonder wachtlijst kunt bellen / mailen als je dat wil.

Er is bijvoorbeeld de Drugsinfolijn:
www.drugsinfo.nl

Heb je een vraag?

De Drugs Infolijn is er voor iedereen. Voor vragen over jezelf, je kind, ouder, familie, vriend of kennis. Of omdat je voor je werk of opleiding een vraag hebt over drugs.
www.drugsinfo.nl www.drugsinfo.nl

Of Mind Korrelatie:

Onze hulpverlening

De maatschappij vraagt mentaal veel van ons: bijna de helft van de Nederlanders krijgt te maken met psychische klachten. Deze klachten kunnen een enorme impact hebben op je leven. De MIND Hulplijn (voorheen MIND Korrelatie) werkt mee aan een mentaal gezond Nederland door het gesprek aan te gaan...
mindkorrelatie.nl mindkorrelatie.nl

In België zijn er ook wel zulke initatieven, maar die ken ik dan weer niet zo goed. Zoals Drughulp.be:

Hulpverlening drugproblemen verslaving

Overzicht van de drughulpverlening bij drugproblemen of verslaving
www.drughulp.be www.drughulp.be

Ook is er online zelfhulp informatie voor naasten:

Partners van mensen met een alcohol- of drugprobleem | VAD

Alcohol- en drugproblemen, een gokverslaving heeft ook invloed op de partners. Hoe kunnen we de veerkracht van partners versterken?
www.vad.be www.vad.be

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
JG111 zei:
Maar ik denk niet dat je deze oorlog gaat winnen, wat je ook doet.
Dus kies of je hiermee wil leven ja of nee ..
Klik om te vergroten...
De oorlog tegen een heroïne verslaving is er een van de soort die ontzaglijk moeilijk is om te overwinnen....
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik heb nooit heroïne gebruikt, maar wel veel mensen gekend die er de grootste problemen mee hadden.
Een beetje gebruiken, ofwel het in de hand kunnen houden is iets wat iedere verslaafde als uitspraken wel kent.
In de praktijk blijkt maar al te vaak dat het niet kan.
"Een beetje" wordt al gauw steeds meer, ik geloof er niet in.
Voor de TS. Lees het topic van Modepop1 hier maar eens door.
Hier speelde hetzelfde, en keer op keer ging het mis met een einde van de relatie tot gevolg.
Liegen, bedriegen, stelen, al deze zaken kwamen regelmatig aan de orde....tot deze modepop er niet meer tegen kon en haar vriend definitief de deur wees....
Let goed op, TS, volgens mij is er sprake van gebruik.
Heeft hij zijn voorraad op peil, dan is hij lief en aardig en een prima partner en ouder.
Is de voorraad op, dan verandert het gedrag nogal vaak in een totaal ander gedrag en wordt het er niet beter op....
En er is een kind in het geding.
Dat kind moet niet met druggebruik in aanraking komen!
Doe maar eens af en toe een onaangekondigd testje en je zult je verbazen.....
Alle sterkte toegewenst!
J
JG111Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Kiki zei:
Vorige week was het opnieuw zover. Ik vond opnieuw resten van gebruik en confronteerde hem opnieuw
Klik om te vergroten...
Het lijkt me niet, dat als hij 1x gebruikt, hij de sporen ervan laat slingeren.
Eenmalig gebruik zal vast heel goed opgeruimd worden.... Toch?...

Kiki zei:
Bovendien link ik bepaalde patronen in onze relatie/zijn persoontje nu aan eventueel gebruik. Hij heeft regelmatig een rothumeur, is nerveus, ongeduldig en was in het verleden soms explosief naar mij toe. Maar hij is ook een goeie, lieve papa, functioneert normaal in het dagelijkse leven, gaat werken, helpt in het huishouden en is zeker geen slechte partner voor mij.
Klik om te vergroten...
Zo was mijn ex ook. Die gebruikte dan wel geen heroïne, maar die deed ook zo vaag.
3-4 weken lief en zorgzaam, droeg mij op handen en wilde clean zijn. Andere 2-3 weken heel geïrriteerd en snel op zijn pik getrapt, en dan wilde hij niks met mij te maken hebben.

Dat blijft voor mij een raadsel:

Wilde hij op zijn goede momenten clean zijn, en op zijn negatieve momenten liever gebruiken waardoor ik een stoorzender was voor hem?

Of was in de negatieve fases zijn geld op, waardoor hij zo raar deed? Want dan kreeg ik ook rare verwijten naar mn hoofd op financieel gebied.

Of is dit gewoon de ziekte van zijn brein en kan hij prikkels niet goed verwerken?..

De Zandman zei:
Heeft hij zijn voorraad op peil, dan is hij lief en aardig en een prima partner en ouder.
Is de voorraad op, dan verandert het gedrag nogal vaak in een totaal ander gedrag en wordt het er niet beter op....
Klik om te vergroten...
Dit dus.



Bij mij ook een kindje in het spel. Daarom ben ik weg bij hem en wij hebben geen contact meer. Ik wil dat hij afkickt en hulp zoekt, en dat ik dat zeg levert alleen maar nog raarder gedrag op van zijn kant.

We hadden samen kunnen blijven als ik al het kaas van mijn brood had laten eten..

Ik zou met heroïne al helemaal geen zaken doen...

Maar denk ook inderdaad aan het liegen en dat je op je hoede bent. En denk aan je kind. Is dit wel de relatie die jij verdient?
J
JG111Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Kiki zei:
MAAR misschien heb ik in het gesprek toch te weinig ruimte gelaten voor zijn verhaal. Echt luisteren, het is moeilijk en aan niet veel mensen gegeven. We zitten altijd zo vast in ons eigen hoofd ... ik ga erover nadenken en proberen .
Klik om te vergroten...
Dit vind ik overigens wel heel knap van je. Boos worden heeft idd geen nut..
Onder de verslaving zit een mens...
Maar ik denk niet dat je deze oorlog gaat winnen, wat je ook doet.
Dus kies of je hiermee wil leven ja of nee ..
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Hey Kiki,

Rot dat je je in deze situatie bevindt! Ik hoop dat je wat aan onze antwoorden hebt. Er zijn al veel mooie dingen hier gezegd. O.a. wat @Neo-Shulginist heeft uitgelegd over de tegenstrijdigheid van verslaving (wel willen stoppen, maar toch gebruiken) etc.

Ik ben het echter niet eens met 'een beetje' of 'af en toe' kunnen gebruiken. Voor wie dat wel of niet kan, zie ik voor mezelf twee groepen voor me: mensen met de ziekte verslaving en zware gebruikers.

Bij zware gebruikers kan hun gebruik zeker dusdanig uit de hand zijn gelopen dat ze een diagnose verslaving krijgen. Zij kunnen, al dan niet met professionele hulp, hun gebruik minderen of stoppen en later af en toe gebruiken. Zij hebben in zekere zin nog controle.

Diegenen met de ziekte verslaving hebben geen controle. Hun rem is als het ware kapot gegaan en niet meer te repareren. Je kan dan na jaren eens proberen te gebruiken, maar over het algemeen loopt die hoe dan ook weer uit de hand. Dit kan heel snel gaan, door ('er maar eentje') te gebruiken en pas 3 dagen later bijkomen thuis (of in een politiecel of op de SEH, is maar net hoe het loopt). Maar het kan ook heel langzaam gaan. Dat je eerst controle lijkt te hebben, maar die gegarandeerd over (enkele weken of maanden) tijd gegarandeerd verliest.
Ik zie mezelf als iemand in die laatste categorie. Dit is hoe ik het op dit moment in elk geval zie met mijn eigen ervaring en wat ik om me heen zie gebeuren.

Iemand in die laatste categorie kan zichzelf heel goed wijs maken dat ie gecontroleerd kan gebruiken, maar de realiteit is vaak helaas heel anders.

Of iemand een zwaar gebruiker is (al dan niet met diagnose verslaving) of de ziekte verslaving heeft (met gebroken rem), kan alleen diegene zelf inzien. Het draait vaak om veel meer dan alleen het gebruiken van een middel. Juist het aspect van 'geen rem hebben' is hierin vaak bepalend. Dat kan dus ook zijn in bijvoorbeeld hobby's of gedrag.

Kiki zei:
  • Is het überhaupt mogelijk om sporadisch te gebruiken en je gebruik in de hand te houden?
Klik om te vergroten...
Tldr; voor een echte verslaafde: no way...

Kiki zei:
  • Hoe kan ik een sfeer van vertrouwen creëren tussen ons waarin liegen niet hoeft (ik veroordeel hem niet maar weet wel graag waar ik aan toe ben). Anders gezegd: ik heb liever een harde waarheid dan te leven in een waan die vroeg of laat toch uiteen spat als een luchtbel.
Klik om te vergroten...
Wat een ontzettend goede vraag. Tegelijk enorm lastig. Ik denk dat het enige zinnige dat ik hierover kan zeggen is: blijf in gesprek.

Soms kan het verschil 'm ook zitten in bewoording. Een vraag als: gaat het wel goed met je? Komt bij mij in elk geval anders binnen dan: heb je weer gebruikt? Of 'wat is dit wat ik heb gevonden?'.
Bij die laatste twee schiet ik standaard in de verdediging of in de aanval omdat dat is wat ik gewend ben om te doen. Als iemand me vraagt of het wel goed gaat ben ik eerder geneigd het te zeggen als ik een terugval heb.

Ik denk ook dat het slim is om deze wens uit te spreken. Dat je liever eerlijk de harde waarheid hoort, dan goedpraterij.

Helaas is het zo dat de verslaafde dit soort dingen niet alleen voor zijn omgeving goed praat. Maar eerder nog voor zichzelf goedpraat. Vaak weet je dondersgoed dat wat je doet eigenlijk heel verkeerd is. Dus doe je er alles aan om het voor jezelf goed te praten. En die goedpraterij gebruik je net zo goed tegen je omgeving.

Dat maakt het dus zo lastig om altijd de harde waarheid te hanteren. Ik als verslaafde ben er ontzettend goed in mezelf en daarmee dus iedereen om me heen voor de gek te houden.

Kiki zei:
  • Welk gedrag kan een link hebben met gebruik?
Klik om te vergroten...
Eigenlijk elk afwijkend gedrag wat je niet van hem gewend bent uit de tijden dat hij clean is. Dat kan 'm in hele kleine dingen zitten. Van 'iets vergeten van de supermarkt ' tot aan vaker naar het toilet gaan dan normaal. Hier is geen vast handboek voor en ik wil je ook niet onnodig achterdochtig maken.

Wat wel redelijk algemeen kenmerkend is, is gedempte emotie (apathie); emotie die er is, is vaak irritatie; ongeduld; gejaagdheid; en simpelweg emotioneel afwezig of minder beschikbaar.

Specifiek voor heroïne kunnen verkleinde pupillen nog weleens wat weggeven. Maar hecht hier niet teveel waarde aan. Ik krijg ook nuchter weleens te horen dat ik grote pupillen heb (mijn middelen vergroten juist mn pupillen).


Je gaf ook aan dat je niet echt ergens terecht kan met je verhaal buiten dit forum. Ik wil je graag meegeven dat je niet de enige bent in een situatie als deze en dat er ook plekken zijn waar jullie elkaar kunnen ontmoeten.

Voor verslaafden zijn er zelfhulpgroepen op basis van de 12 stappen. Zo ga ik zelf naar de NA en de CA. Maar zo zijn er ook groepen voor naasten.
Mijn moeder gaat bijvoorbeeld naar Nar-Anon bijeenkomst. Voor naasten van verslaafden aan middelen. Hier komen veel partners van.... En soms ouders van... (Drugsverslaafden)

Zo heb je ook Al-Anon, voor naasten van alcoholisten. Al-Anon bestaat al wat langer dan nar-anon in Nederland en er zijn dus meer meetings van. Maar vaak wel meer gericht op alcoholisme en soms komen daar ook kinderen van... (Alcoholisten)

Mijn moeder heeft er veel aan gehad en heeft er nog steeds veel aan. Vooral over dit soort thema's als hoe praat ik hierover, hoe kan ik loslaten en vertrouwen hebben, en hoe stel ik juist grenzen en kan ik die ook handhaven. Eigenlijk allerlei vraagstukken kan je daar bij anderen kwijt en steun halen. Zij zijn immers ook naasten van verslaafden en kunnen je waarschijnlijk beter helpen dan ik als verslaafde zelf.

De meesten die ik ken hebben meer gehad aan naasten hulp door de mensen die in hetzelfde schuitje zitten, dan via hulp uit de verslavingszorg. Er is helaas nog weinig professionele hulp voor naasten...

Nar-Anon Familiegroepen

www.naranon.nl www.naranon.nl

Al-Anon Familiegroepen - Al-Anon Nederland


Er zijn ook nog andere (professionele) hulporganisaties die o.a. informatie avonden of cursussen aanbieden voor naasten van verslaafden. Bijvoorbeeld bij:

helpmijndierbareisverslaafd.nl

Is jouw naaste verslaafd? • Hulp en steun

Is je partner, kind of familielid verslaafd? Krijg inzicht, praktische tips en hulp om om te gaan met een naaste met een verslaving.
helpmijndierbareisverslaafd.nl helpmijndierbareisverslaafd.nl

stichtingnaast.nl

Home • Stichting Naast

Naasten van iemand met een verslaving staan bij ons centraal Wat doet Stichting Naast? Wij bieden een uitgebreid hulpaanbod, dat volledig is toegespitst op de behoefte van onze doelgroep. Ons hulpaanbod bestaat uit laagdrempelige informatiemiddagen en telefonisch advies. Daarnaast hebben […]
stichtingnaast.nl stichtingnaast.nl


(Ik zag nu later pas dat je in België woont? Nar-Anon houdt hun meetings voornamelijk online momenteel. Dus daar kan je sowieso aansluiten. De rest weet ik niet zo goed.

Verslaving in België is een lastig dingetje helaas. Dat zie ik helaas veel om me heen. Woon zelfs vrij dicht bij de grens en ik verwonder me er vaak over.)

Sterkte!
K
KikiLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hallo,

Ik ben 42 en 8 jaar samen met mijn vriend. We hebben samen een zoontje van 5. Ons leven is schijnbaar vrij ’standaard’, we werken beiden, zorgen voor de kleine, gaan op vakantie enz. Ik wist al vrij vroeg in onze relatie dat mijn vriend in zijn verleden heeft moeten afkicken van een heroïneverslaving. Ik betrapte hem ook al een keer op gebruik (dat is intussen 6 jaar geleden). Toen ik het gesprek aanging kreeg ik naar mijn aanvoelen weinig informatie. Hij zou sporadisch gebruiken (chineest dan heroïne - zogezegd een paar keer per jaar) maar volgens hem niets om me zorgen over te maken. Hoewel ik op me op dat moment ging informeren bij mensen in de verslavingszorg + vele uren spendeerde aan doornemen en zoeken naar info, liet ik me ook in slaap wiegen. Ik maakte toen wel duidelijk dat ik de leugens in onze relatie niet fijn vond. De jaren gingen voorbij en ik was altijd sluimerend op mijn hoede (onbewust was ik er altijd van overtuigd dat hij waarschijnlijk ‘af en toe’ of ‘vaker’ gebruikt).

Vorige week was het opnieuw zover. Ik vond opnieuw resten van gebruik en confronteerde hem opnieuw. Hoewel ik in eerste instantie niet met hem in discussie wil gaan over ‘hoe veel keer’, problematisch of niet, beweert hij opnieuw dat het een sporadische misstap is. Bij hem is er een immense schaamte (wat ik volkomen begrijp).
Ik kan dit moeilijk geloven. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat iemand met een afkickverleden af en toe eens heroïne kan gebruiken. Overal lees ik hoe ontzettend verslavend en moeilijk te laten deze drugs wel is. Zelf heb ik geen ervaring met heroïne, ik weet enkel wat ik gelezen en gehoord heb. Bovendien link ik bepaalde patronen in onze relatie/zijn persoontje nu aan eventueel gebruik. Hij heeft regelmatig een rothumeur, is nerveus, ongeduldig en was in het verleden soms explosief naar mij toe. Maar hij is ook een goeie, lieve papa, functioneert normaal in het dagelijkse leven, gaat werken, helpt in het huishouden en is zeker geen slechte partner voor mij.

Momenteel ben ik nogal verward. Ik weet nog niet duidelijk wat ik eigenlijk wil bereiken, mijn onwetendheid maakt me angstig, ik wil de dingen juist kunnen plaatsen (is hij gewoon iemand die geregeld knorrig en nerveus is of zit hier meer achter?) maar boven alles wil ik ons zoontje beschermen voor deze problematiek.
Mijn vragen aan jullie zijn:
  • Is het überhaupt mogelijk om sporadisch te gebruiken en je gebruik in de hand te houden?
  • Hoe kan ik een sfeer van vertrouwen creëren tussen ons waarin liegen niet hoeft (ik veroordeel hem niet maar weet wel graag waar ik aan toe ben). Anders gezegd: ik heb liever een harde waarheid dan te leven in een waan die vroeg of laat toch uiteen spat als een luchtbel.
  • Welk gedrag kan een link hebben met gebruik?
Advies, ervaringen en info zijn heel welkom!
K
Kibo3Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben zelf totaal niet bekend met heroïne. Sporadisch gebruiken na een hevige verslaving vind ik je gebruik “goedpraten”. Ik heb dit zelf ook gehad een ander middel alleen voelt dit achteraf als de schijn ophouden.

Ik zou het gesprek toch proberen aan te gaan. Het is een gevoelig onderwerp waar je partner wellicht niet te veel over kwijt wil. Zo kun je denk ik wel het beste meer inzicht krijgen in de situatie.

Heel veel sterkte!
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Een verslaafde partner hebben is altijd een onbegonnen strijd die vrijwel niet te winnen is en dan al helemaal als we praten over vrouwe heroïne (heldin)

Je mag me een pm sturen met bepaalde vragen specifiek betreft zijn gedrag en gebruik en alles wat er door je hoofd heen gaat waar je onwetend van bent.

Ik ben een heroïnegebruiker dus ik kan je precies vertellen of uw vent regelmatig een chineesje neemt ( het is wel echt mogelijk maar extreem moeilijk) of dat deze beste man verslaafd is aan dope
K
KikiLid
01-01-2024, 00:00
#10
Beste Kibo en Red pill, bedankt alvast voor jullie reacties. Er zijn niet veel mensen met wie ik dit momenteel kan delen dus dat doet goed.
Kibo3 zei:
Ik zou het gesprek toch proberen aan te gaan. Het is een gevoelig onderwerp waar je partner wellicht niet te veel over kwijt wil. Zo kun je denk ik wel het beste meer inzicht krijgen in de situatie.
Klik om te vergroten...
Het gesprek met mijn vriend ben ik ondertussen (na 3 dagen kauwen op het probleem op mijn ééntje) aangegaan. Ik confronteerde hem met zijn zilverpapier. Ik vroeg hem wat het was waarop hij toegaf dat het heroïne is. Hij beweert bij hoog en bij laag dat zijn gebruik sporadisch is. Dat hij weet waarin hij (opnieuw) kan terechtkomen (afkicken), dat hij nu een zoon heeft en bijgevolg niet ongemerkt (voor mij) een verslaving in stand kan houden. En toch ... geloof ik het niet of toch zeer moeilijk. Ik weet dat gebruikers liegen (en ik kan me ook perfect voorstellen waarom ze dat doen). Bovendien was dit ook wat hij me de vorige keer vertelde. Jij noemt het 'je gebruik goedpraten', voor mij voelt het aan als 'je gebruik minimaliseren'. Het liefste wat ik zou willen is inzicht krijgen in onze situatie, maar dan moet ik op een bepaald moment wel kiezen of ik hem geloof of niet.
Een vriendin zei me: je moet het zien als schaken, je moet nadenken over je 3e, 4e, 5e zet. Maar mijn zetten zouden anders zijn bij een verslaving of bij een sporadisch gebruik (denk ik) ... het is zo complex.

Red pill zei:
Je mag me een pm sturen met bepaalde vragen specifiek betreft zijn gedrag en gebruik en alles wat er door je hoofd heen gaat waar je onwetend van bent.
Klik om te vergroten...
Red Pill, dat zal ik doen maar ik probeer eerst al mijn vragen netjes op een rijtje te krijgen. Merci :wink:
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Sporadisch gebruiken door een verslaafde lijkt me heel sterk. Het is sowieso spelen met vuur, zeker als het de drug of choice is.
Waarschijnlijk gebruikt jouw vriend vaker dan hij voordoet. Dat doen verslaafden nou eenmaal, your truly ook. Laat het geen moeilijk
gevecht worden, geef duidelijk je grenzen aanen wat de gevolgen zijn als hij die overschrijdt. Blijf bij de feiten.

Ik zou toch wel gaan aandringen op clean worden. Dat houdt ook in alcoholvrij.

Hou je ons op de hoogte?
D
Dick_van_LeeuwenLid
01-01-2024, 00:00
#12
Hoe is het met hem als jullie op vakantie zijn? Hoe gaat het met na een paar dagen?
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#13
dupont zei:
Sporadisch gebruiken door een verslaafde lijkt me heel sterk. Het is sowieso spelen met vuur, zeker als het de drug of choice is.
Waarschijnlijk gebruikt jouw vriend vaker dan hij voordoet. Dat doen verslaafden nou eenmaal, your truly ook. Laat het geen moeilijk
gevecht worden, geef duidelijk je grenzen aanen wat de gevolgen zijn als hij die overschrijdt. Blijf bij de feiten.

Ik zou toch wel gaan aandringen op clean worden. Dat houdt ook in alcoholvrij.

Hou je ons op de hoogte?
Klik om te vergroten...
Dat is makkelijk om te zeggen heroïne is 1 van de allermoeilijkste substanties om mee te stoppen. Ten eerste is de afkick van dope extreem pijnlijk en opiaat gebruikers hebben het hoogte terugval percentage van alle soorten drugs.

Als deze man al tientallen jaren gebruikt wordt dit een enorm lastig en langdradig proces....Toch wens ik hem het beste tho!

Mensen die dope gebruiken hebben heel vaak (extreem) onderliggende problemen die ze zijn gaan verdoven met opium/heroïne en de meeste "junkies" hebben dan enorme problematiek wat bijna niet (meer) te behandelen is.... 😥
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik snap dat het tegenstrijdig klinkt dat iemand tegelijkertijd wil stoppen met gebruiken, en het daarna toch doet, vervolgens voelt die persoon veel schuld en schaamte over zijn/haar gedrag, wat leidt tot de wil tot stoppen met gebruiken, maar wat ook een diep gevoelde minachting over zijn/haar zelf bevestigt. Maar dat is exact hoe verslaving werkt. Dus juist wat je moeilijk kunt geloven is wat mij betreft een schoolvoorbeeld van verslaving.
Kiki zei:
Vorige week was het opnieuw zover. Ik vond opnieuw resten van gebruik en confronteerde hem opnieuw. Hoewel ik in eerste instantie niet met hem in discussie wil gaan over ‘hoe veel keer’, problematisch of niet, beweert hij opnieuw dat het een sporadische misstap is. Bij hem is er een immense schaamte (wat ik volkomen begrijp).
Ik kan dit moeilijk geloven. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat iemand met een afkickverleden af en toe eens heroïne kan gebruiken. Overal lees ik hoe ontzettend verslavend en moeilijk te laten deze drugs wel is.
Klik om te vergroten...

Voorbeelden van verslaving

Misschien helpt het als je wat levendige voorbeelden van verslaving bestudeert. Ik vind bijvoorbeeld dat deze video van Tiffany, die verslaafd is aan heroïne, het heel goed laat zien. Telkens dat cirkeltje van zelfhaat, vluchtgedrag, kunstmatige ontspanning met drugs, wat tot problemen / schuld / schaamte leidt, wat leidt tot zelfhaat.

video.vice.com

How Addiction Affects Women

Tiffany opens up about how past trauma affected her life and fueled her ongoing struggle with addiction.
video.vice.com video.vice.com

Kiki zei:
Momenteel ben ik nogal verward. Ik weet nog niet duidelijk wat ik eigenlijk wil bereiken, mijn onwetendheid maakt me angstig, ik wil de dingen juist kunnen plaatsen (is hij gewoon iemand die geregeld knorrig en nerveus is of zit hier meer achter?)
Klik om te vergroten...
Wat je kunt doen is hem helpen om de bovenstaande cirkel in zijn gedachten te helpen doorzien. Maar iemand moet daar ook wel zelf naar op zoek willen gaan. Verplichten heeft geen zin. Maar probeer vooral nieuwsgierig, accepterend en helpend over te komen. Dat nodigt mensen uit om meer te vertellen, en dan krijg jij later misschien ook de kans om te zeggen dat je het wel een beetje eng vindt en niet goed begrijpt. Achter dit soort onderwerpen zitten veel taboes en schaamte en rationaliseringen, dus het is soms moeilijk om zo'n gesprek tot stand te laten komen.

Een goede manier om met elkaar in gesprek te gaan is bijvoorbeeld samen dingen kijken / lezen die relevant zijn. Wat ik bijvoorbeeld kan aanraden is de film United States vs Billie Holiday, over de jazz-zangeres die in de jaren '50 door racistische FBI-agenten telkens dieper de put in wordt geschopt vanwege haar heroïne-gebruik en kritische teksten. Een goede film die gebaseerd is op het boek Chasing the Scream van Johann Hari (ook een aanrader om te lezen).


De schrijver van dat boek heeft ook een TED-talk over de sociologische kant van verslaving. Hij dikt het een beetje aan met 'alles wat je denkt te weten is fout', maar hij heeft wel een overtuigend verhaal dat laat zien hoe er een wisselwerking bestaat tussen verslaving en de (sociale) omgeving.


Een andere goede film om alleen of samen te kijken is A Beautiful Boy. In die film raakt de hoofdpersoon weliswaar verslaafd aan methamfetamine, maar het patroon van negatief zelfbeeld --> vluchtgedrag --> kunstmatige verlichting --> problemen / schuld / schaamte, dat kun je heel goed terug herkennen. Je ziet dan ook duidelijk hoe steeds problematischer gedrag ontstaan, onder meer door een dynamiek tussen steeds harder vluchtgedrag, en steeds heftigere reacties van de omgeving op het verslavingsgedrag.


Verslaving en liefde

Een andere aanrader om te lezen / luisteren is bijvoorbeeld Jan Geurtz. Zijn boek over Verslaafd Aan Liefde gaat over hoe je je eigen emotionele worstelingen binnen een relatie los kunt zien van die ander, zodat je ook met meer compassie naar elkaar kunt kijken.
Er zijn ook kortere fragmenten van hem beschikbaar, bijvoorbeeld een interview in De Verwondering:

Of laatst een podcast van NRC:
www.nrc.nl

Het Uur met bestsellerauteur en spiritueel leraar Jan Geurtz

Hoe leer je liefhebben terwijl je elkaar tegelijkertijd loslaat? En hoe bevrijden we ons van verslavingen? Pieter van der Wielen spreekt Jan Geurtz, spiritueel leraar en auteur van bestsellers als Verslaafd aan liefde, over leven zonder lijden en hoe Geurtz – zelf ooit verslaafd – de momenten...
www.nrc.nl www.nrc.nl

Dat lijkt allemaal misschien een beetje omslachtig. Maar ik denk dat het helpt om elkaar te proberen beter te begrijpen, en dat zulk lees- en kijkvoer kan helpen om een soort begrip te creëren van hoe je de situatie kunt bestuderen.

Grenzen stellen

Daarnaast is het ook belangrijk dat je grenzen stelt. Het gaat in jullie relatie niet alleen om je verslaafde partner. En het lijkt me duidelijk dat dit een heel belangrijke grens is:

Kiki zei:
maar boven alles wil ik ons zoontje beschermen voor deze problematiek.
Klik om te vergroten...
Bescherming van jullie zoon is ook gewoon een gesprek dat je erbij MOET hebben denk ik. Probeer wel een veilige omgeving voor een gesprek te bewerkstelligen, bijvoorbeeld door een van de bovenstaande films samen te kijken en dan achteraf te bespreken hoe herkenbaar hij het vindt. In zo'n gesprek kan je dan nog wel eens vragen van 'okee, maar welke risico's zie je met betrekking tot ons kind, en wat doe je daaraan?'

Verder nog wat antwoorden
Kiki zei:
Mijn vragen aan jullie zijn:
  • Is het überhaupt mogelijk om sporadisch te gebruiken en je gebruik in de hand te houden?
Klik om te vergroten...
Het is mogelijk om sporadisch te gebruiken. Mensen kunnen een klein beetje, redelijk veel, of ernstig verslaafd zijn. Je kunt lichamelijk afhankelijk raken aan opioïden zoals heroïne, maar dat gebeurt niet automatisch na één keer. Als iemand een verslavingsverleden heeft dan zie je vaak dat tijdens emotioneel zware periodes ineens het drugsgebruik weer oplaait. Minderen met gebruik is vaak heel moeilijk, maar uiteindelijk wel de droom van elke verslaafde. Het is allemaal niet zo zwart-wit. Verslaving is een geleidelijk proces met steeds oplopende maten van ernstigheid.

Kiki zei:
  • Hoe kan ik een sfeer van vertrouwen creëren tussen ons waarin liegen niet hoeft (ik veroordeel hem niet maar weet wel graag waar ik aan toe ben). Anders gezegd: ik heb liever een harde waarheid dan te leven in een waan die vroeg of laat toch uiteen spat als een luchtbel.
Klik om te vergroten...
Hierboven staan flink wat tips om met elkaar in gesprek te gaan. Dat is denk ik het enige wat je kunt doen. Maar probeer niet te dwingend over te komen. Het blijft ZIJN worsteling.
Kiki zei:
  • Welk gedrag kan een link hebben met gebruik?
Klik om te vergroten...
Het zijn vooral emoties die een link hebben met gebruik. Die emoties veroorzaken dan ingesleten vluchtmechanismen die ooit in reactie op trauma zijn ontstaan. Het is dus persoonsafhankelijk wat triggers zijn voor gebruik. Bij de professionele behandeling van verslaving wordt er dus ook voornamelijk gekeken naar welke omgevingen en gedachten vaak leiden tot gebruik. Dan is het zaak om te leren daarmee op gezonde wijze om te gaan, en proberen algemene stress in het leven te verminderen. Want stress is altijd een belangrijke risicofactor voor een terugval.
K
KikiLid
01-01-2024, 00:00
#15
Hey Neo-Shulginist. De info, tips en manier waarop jij kijkt naar mijn verhaal vind ik heel verfrissend en hoewel ik het niet hoog op heb met deze uitdrukking: 'out of the box'. Superbedankt hiervoor.
Het sluit aan bij wat ik nodig heb. Ondertussen heb ik het wel gehad met het afschuimen van het internet en de gewone feitelijkheden die ik overal lees over heroïne, gebruik en verslaving.

Even mijn hart luchten ook over de 'hallucinante' (om een passend woord te gebruiken :laughing:) tekortkoming in België aan hulpverlening, misschien nog meer voor partners van ... ik sta op de wachtlijst (3 maanden :tilttearlaugh:) voor een gesprek met iemand uit de verslavingszorg. What a joke, we parkeren alles wel even. Ik hoop uit de grond van mijn hart dat gebruikers die hulp willen niet zolang moeten wachten maar ik vrees er een beetje voor. Man man man ...

De tijd waarin ik kwaad, beschuldigend en helemaal over de rooie het gesprek aanging met mijn partner is ondertussen voorbij. Ons gesprek (de confrontatie) is niet kwaad of beschuldigend verlopen. Ik heb eerst rustig en rationeel verteld dat ik hem gebruikend gezien heb, wat ik gevonden had. Daarna wat het met mij deed, dat ik me zorgen maak en gewoon eerlijk dat ik zelf ook niet weet wat ik ermee moet. Dat alles warrelig is in mijn hoofd, dat ik ons zoontje hieruit wil weghouden. Dat ik het ook triest vind voor hem, het idee dat hij zich terugtrekt in een koude garage en daarna zo onopvallend mogelijk moet doen bij ons. Als ik mezelf even in zijn schoenen zet, dan zou me dat enorm veel energie kosten, schrik en schuldgevoel geven.
MAAR misschien heb ik in het gesprek toch te weinig ruimte gelaten voor zijn verhaal. Echt luisteren, het is moeilijk en aan niet veel mensen gegeven. We zitten altijd zo vast in ons eigen hoofd ... ik ga erover nadenken en proberen ...
Ik heb wel benadrukt dat het beeld dat ik van hem heb absoluut niet negatief is (ondanks wat er gebeurde) en dat is ook de waarheid. Ik zie hem helemaal niet als een losgeslagen gebruiker.
Neo-Shulginist zei:
het patroon van negatief zelfbeeld --> vluchtgedrag --> kunstmatige verlichting --> problemen / schuld / schaamte, dat kun je heel goed terug herkennen.
Klik om te vergroten...
Deze cirkel had ik zelf ook al uitgedokterd in mijn hoofd. En ik denk dat dat ook precies is wat er gebeurt bij hem. Hij vertelde me ook letterlijk over zijn schaamtegevoel en dat begrijp ik.

Neo-Shulginist zei:
Het zijn vooral emoties die een link hebben met gebruik. Die emoties veroorzaken dan ingesleten vluchtmechanismen die ooit in reactie op trauma zijn ontstaan. Het is dus persoonsafhankelijk wat triggers zijn voor gebruik. Bij de professionele behandeling van verslaving wordt er dus ook voornamelijk gekeken naar welke omgevingen en gedachten vaak leiden tot gebruik. Dan is het zaak om te leren daarmee op gezonde wijze om te gaan, en proberen algemene stress in het leven te verminderen. Want stress is altijd een belangrijke risicofactor voor een terugval.
Klik om te vergroten...
Ik weet dat het begin van zijn verslaving verband houdt met de dood van zijn broer (zijn beste maatje, intussen meer dan 20 jaar geleden maar waarmee hij volgens mij niet in het reine is). Na zijn afkick (voor zover ik weet onder begeleiding van een centrum, artsen) heeft hij veel en lang gereisd (waarschijnlijk deels ook als een soort vlucht).
Denk jij dat het goed zou zijn voor hem om nu weer hulp / begeleiding te zoeken? Ik denk dan aan behandeling van verslaving, of gewoon psychologische hulp? Als hij dit zelf wil natuurlijk want inderdaad verplichten heeft geen zin en werkt ook gewoon niet.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Kiki zei:
Denk jij dat het goed zou zijn voor hem om nu weer hulp / begeleiding te zoeken? Ik denk dan aan behandeling van verslaving, of gewoon psychologische hulp? Als hij dit zelf wil natuurlijk want inderdaad verplichten heeft geen zin en werkt ook gewoon niet.
Klik om te vergroten...
Voor professionele hulp is er in het zorgstelsel een probleem nodig. Dus of dat per se nodig is zou ik laten afhangen van de mate waarin er problemen geconstateerd kunnen worden in relatie met gebruik van drugs. En het kan best dat die er gewoon niet of weinig zijn.

Wat wel altijd zin heeft is om nieuwsgierig te zijn naar jezelf en in die zin op onderzoek uit te gaan. Dat is iets waar je denk ik nooit meer moet stoppen. Jan Geurtz is dus een van de personen die daarbij kan helpen met zelfhulpboeken. Maar er zijn ook allerlei andere varianten die op het boeddhisme gebaseerd zijn, zoals mindfulness, neurolinguistic programming (NLP)...

Dat soort dingen kun je gewoon doen op zoek naar spirituele groei. Dan wordt de situatie ook niet gelijk zo geproblematiseerd enzo.
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."