Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFlashbacks naar drugsgebruik

Flashbacks naar drugsgebruik

23 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
Laboratoriumrat zei:
3mmc bij mij. Ik heb het met andere middelen ook niet... Of lang niet zo erg
Klik om te vergroten...
Ik heb het dan met 3-mmc weer niet haha

Ik heb het toch maandenlang dagelijks gebruikt. Mijn terugvallen beginnen eigenlijk ook altijd met 3-mmc (en keta) om de tijd te overbruggen tot PostNL er eindelijk is.

Hoe was voor jou de periode dat je er heftig aan zat? Veel angsten, zelfdestructie e.d.?

FredKroket zei:
Ik denk vaak terug aan het snuiven van speed of 3-mmc. In een setting waarin ik alleen ben en porno kijk. Helaas afgelopen week daar weer in teruggevallen.
Klik om te vergroten...

Dopemonster zei:
Ik heb dit heel erg met het snuiven van heroïne, het brokkelen ervan en fijnpersen en wat een blijdschap hierbij komt kijken, de geur van de dope.

Ook heb ik dit met het drogen van speedpasta in een bakje of op een bord, de natte pasta mooi in een paar uurtjes zien drogen en afentoe heen en weer schudden wat een mooi wit poeder toch 😊
Klik om te vergroten...

DonkeyGonz zei:
Speed geeft vooral flashbacks bij nare gebeurtenissen die ik (achteraf spijt van joe) onder invloed meemaakte, heel scherp beeld kreeg ik daarbij als ik daar aan terug denk.
Klik om te vergroten...
En voor jullie? Waren dit ook slechte periodes die misschien traumatisch zijn geweest?

Ik vraag me af of het met trauma te maken heeft. Voor mij waren de laatste maanden van mijn hevige gebruik eigenlijk constante terror. Continue angst door de psychotische klachten, de dwangmatigheid, de dingen die ik mezelf aandeed. Ik begin me eigenlijk nu pas te beseffen hoe heftig zoiets moet zijn voor een mens. Ik ben redelijk opgevoed met de instelling 'kusje erop en doorgaan, niet aanstellen' dus ik heb altijd gevonden dat ik geen trauma's heb. Inmiddels kan ik wel wat zaken in m'n jeugd benoemen die ik wel een trauma kan noemen. Maar ik besef me eigenlijk nu pas hoe traumatisch die laatste maanden van mijn gebruik waren.

Misschien moet ik hier nog iets mee met hulp.... maar ik kan er online zo weinig over vinden. Wel over drugsmisbruik als gevolg van trauma en ook wel wat trauma en herbelevingen door drugs geïnduceerde psychoses. Maar dan worden vaak de psychotische klachten opnieuw beleefd. Nou heb ik dat ook weleens gehad, maar in milde mate en slechts hallucinaties zonder wanen. Daar kan ik prima mee leven. Maar herbelevingen naar het gebruiken zelf kan ik niets over vinden. Men zegt dat alleen LSD bekend staat om flashbacks, waarschijnlijk ook vanwege de intensiteit en de indruk die een trip kan geven. In theorie zou elk potent psychedelicum dit moeten kunnen in dat geval.

Anyway... nog maar eens kijken of ik hier iets mee kan doen.

Dopemonster zei:
En ik heb ook regelmatig flashbacks aan cannabis dat ik in de auto met goeie vrienden een dikke joint zit te draaien en urenlang zit te chillen en lekker zit te roken.
Klik om te vergroten...

Dit klinkt voor mij gewoon als een relaxed herinnering die ik vrijwillig op kan roepen haha
Zijn ook dit soort dingen ook echt flashbacks die je onvrijwillig voortdurend door je hoofd krijgt?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#2
Neo-Shulginist zei:
Ik wilde de aflevering van Zomergasten met traumaspecialist Bessel van der Kolk aanraden. Maar die uitzending is vanwege uitzendrechten niet meer in zijn volledigheid te bekijken.

Misschien daarom zijn boek lezen?
en.m.wikipedia.org

The Body Keeps the Score - Wikipedia

en.m.wikipedia.org en.m.wikipedia.org
Klik om te vergroten...
Gezien ik nu vakantie heb toch maar eens het boek besteld!

Ik hoop in de start van het nieuwe jaar op intake te mogen bij een nieuwe GGZ zorgverlener. Daar ga ik in eerste instantie heen voor psycho-educatie voor ASS. Maar ze kunnen daar als het goed is ook EMDR aanbieden. Ik ga het in elk geval eens tijdens mijn intake bespreken en zien wat er mogelijk is.
De POH vond het ook geen gek idee in elk geval.

Overigens heb ik de laatste tijd wel weer minder last van de flashbacks. In september/oktober was het wel echt op een hoogtepunt. En ook verklaarbaar door meerdere prive omstandigheden. Alles bij elkaar zorgde dat toch voor flink wat stress en ik sta er niet van te kijken als dat verband houdt met de frequentie en intensiteit van de flashbacks.
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Niet per se flashbacks. Meer veranderde staat van bewustzijn. Inmiddels ook redelijke controle om zelf te switchen daarin als ik dat wil.
Zonder gebruik van middelen wel te verstaan.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Neo-Shulginist zei:
Ik wilde de aflevering van Zomergasten met traumaspecialist Bessel van der Kolk aanraden. Maar die uitzending is vanwege uitzendrechten niet meer in zijn volledigheid te bekijken.

Misschien daarom zijn boek lezen?
en.m.wikipedia.org

The Body Keeps the Score - Wikipedia

en.m.wikipedia.org en.m.wikipedia.org
Klik om te vergroten...

Ik heb alleen het eerste deel van het boek nog maar gelezen 'the rediscovery of trauma'. (Van de vijf delen)

Maar wat een goed boek! Super interessant en ook nog echt goed opgeschreven. Leest makkelijk weg en houdt de aandacht goed vast!

Echt een aanrader voor iedereen die meer over trauma wilt weten. Ik lees ook echt veel herkenbare dingen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
LucidLucy zei:
Ik heb alleen het eerste deel van het boek nog maar gelezen 'the rediscovery of trauma'. (Van de vijf delen)

Maar wat een goed boek! Super interessant en ook nog echt goed opgeschreven. Leest makkelijk weg en houdt de aandacht goed vast!

Echt een aanrader voor iedereen die meer over trauma wilt weten. Ik lees ook echt veel herkenbare dingen.
Klik om te vergroten...

Top, fijn dat het boek zo goed bevalt! Ik heb zelf alleen de uitzending van Tegenlicht gezien met hem, maar die was wel heel verhelderend inderdaad.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
Beste junkies, medeverslaafden en vooral de ex-gebruikers en mensen in herstel. Ik vraag me af of jullie weleens flashbacks ervaren naar gebruik. En dan heb ik het niet over gebruikersgedachten. Het 'moeten' halen. Maar als je al een tijd clean bent dat je geregeld hevige flashbacks krijgt die echt niet te controleren zijn. Ik ken enkele mensen die dit ook hebben, maar velen herkennen dit niet.

Ik heb zelf flashbacks naar het injecteren van a-PiHP, ik zie mezelf de naald zetten, injecteren en krijg echt de rillingen in m'n lijf met de angst dat ik dood had kunnen zijn. Vaak gepaard met een ongecontroleerde beweging.
Nog vaker heb ik flashbacks naar het vapen van a-pihp. Hoe het poeder langzaam smelt, een druppeltje wordt en je dan kunstig en behendig de vlam onder de folie beweegt. Alles om maar de meest optimale hit te krijgen.

Hotrailen heb ik nog geen flashbacks van gehad.

Van andere middelen heb ik ook nog nooit flashbacks gehad. Ik vraag me af hoe ik hiermee het beste om kan gaan want soms is het gekmakend. Je ziet wel de kunst van het vapen voor je, maar niet de rush. En na een periode van veel flashbacks ligt een terugval op de loer.

NOTE: hoe ik hier omschrijf hoe vapen werkt als een kunst is verheerlijkend en ik wil met klem benadrukken dat er niets heerlijks is aan pyro's.

EDIT: mocht je antwoord er niet tussen staan, kan ik die alsnog toevoegen.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ohja.... en hoe gaan jullie hiermee om?
Welke momenten ervaar je de flashbacks zoal?
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb echt trauma's aan een amfetamine psychose. Ik ben toen gestopt met ademhalen, lag echt op het randje van de dood en zat in een ernstige psychose. Ik word echt heel bang zodra ik er flashbacks aan heb.

Ook flashbacks aan paniekaanvallen van wiet. Ik kan zelfs niet eens meer wiet roken om die reden. Zodra ik ga roken krijg ik flasbacks daarnaar en raak ik gelijk weer in een paniekaanval.

Koop ook bepaalde soorten merk alcohol niet omdat ik met alcohol hele heftige dingen heb meegemaakt, zoals een keer een delirium tremens. Geeft me anders ook flashbacks

Dus heel herkenbaar.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Laboratoriumrat zei:
Ik heb echt trauma's aan een amfetamine psychose. Ik ben toen gestopt met ademhalen, lag echt op het randje van de dood en zat in een ernstige psychose. Ik word echt heel bang zodra ik er flashbacks aan heb.

Ook flashbacks aan paniekaanvallen van wiet. Ik kan zelfs niet eens meer wiet roken om die reden. Zodra ik ga roken krijg ik flasbacks daarnaar en raak ik gelijk weer in een paniekaanval.

Koop ook bepaalde soorten merk alcohol niet omdat ik met alcohol hele heftige dingen heb meegemaakt, zoals een keer een delirium tremens. Geeft me anders ook flashbacks

Dus heel herkenbaar.
Klik om te vergroten...
Tja, trauma's aan de psychose die ik heb gehad door misbruik genoeg.... Ik wil daar nog steeds eens wat meer over schrijven; van de nachtelijke 6 inbrekers die ik op m'n kamer had elke nacht tot aan arrestatieteams in m'n tuin. en van de ninjas die door de muren van m'n huis kropen tot aan uit het dakraam willen vluchten voor de politie (die er natuurlijk niet was). Maargoed, dat is door de gevolgen van het gebruik.

Waar ik op doel is echt flashbacks naar het gebruiken zelf, niet naar de gevolgen. En dus ook geen gebruikersgedachten, want daar kan ik nog iets tegenover zetten of aan iets anders denken. Maar die flashbacks aan vapen/spuiten van pyro's zijn echt overwhelming soms. Ik weet me er nog niet zo goed raad mee.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#10
LucidLucy zei:
Tja, trauma's aan de psychose die ik heb gehad door misbruik genoeg.... Ik wil daar nog steeds eens wat meer over schrijven; van de nachtelijke 6 inbrekers die ik op m'n kamer had elke nacht tot aan arrestatieteams in m'n tuin. en van de ninjas die door de muren van m'n huis kropen tot aan uit het dakraam willen vluchten voor de politie (die er natuurlijk niet was). Maargoed, dat is door de gevolgen van het gebruik.

Waar ik op doel is echt flashbacks naar het gebruiken zelf, niet naar de gevolgen. En dus ook geen gebruikersgedachten, want daar kan ik nog iets tegenover zetten of aan iets anders denken. Maar die flashbacks aan vapen/spuiten van pyro's zijn echt overwhelming soms. Ik weet me er nog niet zo goed raad mee.
Klik om te vergroten...
Ik had je post verkeerd begrepen dan, excuus! Klinkt als erge cravings gecombineerd met flashbacks. Als ik hele sterke cravings ervaar gaan die ook gecombineerd met zulke flashbacks naar het gebruiken ervan. En die zijn compleet oncontroleerbaar. Ik beleef die flashbacks net alsof ik weer terug in die tijd ben en kan de rush *bijna* voelen zo vivid dat het is. Maar nooit helemaal... Ik heb ze nog steeds heel soms al ben ik al lang van het middel af. Denk dat wel meer mensen dat hebben, maar vooral als je erg verslavingssgevoelig bent zoals is ik of bij drugs zoals pyro's zullen de cravings wel heeel sterk zijn ook al ben je er misschien al een lange tijd af.

Ik weet zelf ook niet hoe je daarmee om gaat helaas :(
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
En welk middel geeft jouw die flashbacks?

Ik hoor vrij weinig van andere herstellenden over 'klasieke' drugs.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik denk vaak terug aan het snuiven van speed of 3-mmc. In een setting waarin ik alleen ben en porno kijk. Helaas afgelopen week daar weer in teruggevallen.
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik heb dit heel erg met het snuiven van heroïne, het brokkelen ervan en fijnpersen en wat een blijdschap hierbij komt kijken, de geur van de dope.

Ook heb ik dit met het drogen van speedpasta in een bakje of op een bord, de natte pasta mooi in een paar uurtjes zien drogen en afentoe heen en weer schudden wat een mooi wit poeder toch 😊

En ik heb ook regelmatig flashbacks aan cannabis dat ik in de auto met goeie vrienden een dikke joint zit te draaien en urenlang zit te chillen en lekker zit te roken.

De high komt niet zozeer voor in mijn dromen maar wel alles erom heen, idk wat het is...
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#14
LucidLucy zei:
En welk middel geeft jouw die flashbacks?

Ik hoor vrij weinig van andere herstellenden over 'klasieke' drugs.
Klik om te vergroten...
3mmc bij mij. Ik heb het met andere middelen ook niet... Of lang niet zo erg
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#15
Coke gebruik. Telkens opnieuw dezelfde flashbacks in dromen. Lijntje maken, smaak, snuiven. Zelfs voor de periode ik het veel gebruikte.

Overmatig xtc gebruik. Als dat door mijn geheugen vliegt krijg ik rillingen en een niet zo lekker gevoel. Alsof mijn geheugen mij op de stommiteiten van vroeger wil drukken. Mij terugbrengen naar dat moment dat ik beter stop had gezegd. Dan krijg ik zelfs kaakklemming.
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#16
Speed geeft vooral flashbacks bij nare gebeurtenissen die ik (achteraf spijt van joe) onder invloed meemaakte, heel scherp beeld kreeg ik daarbij als ik daar aan terug denk.

Verder soms bij glaasjes drinken het idee gehad dat ik in me hoofd dacht ooh oke ja ... ml erbij hoppa dat soort floepjesgedachtes, floepflapflieberdappiedap.
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#17
LucidLucy zei:
Ohja.... en hoe gaan jullie hiermee om?
Welke momenten ervaar je de flashbacks zoal?
Klik om te vergroten...
Op locatie van die gebeurtenissen vaak genoeg sober zijn als dit binnen de muren gebeurt is, of bij buitens huis gevallen heb ik wel eens gehoord dat mensen naar de plaats waar dit gebeurt is gaan om het nuchter mee te maken.

dus stel je voor dat ik junkte op dat ene bankje buiten daar in het park en belde mijn werk daar af, dan kan je daar sober naar toe gaan en denken ohja daar zat ik toen met een kermis aan drugs in me mik en nu loop ik daar just normal.

Soort van nieuw patroon ipv de oude.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#18
DonkeyGonz zei:
Op locatie van die gebeurtenissen vaak genoeg sober zijn als dit binnen de muren gebeurt is, of bij buitens huis gevallen heb ik wel eens gehoord dat mensen naar de plaats waar dit gebeurt is gaan om het nuchter mee te maken.

dus stel je voor dat ik junkte op dat ene bankje buiten daar in het park en belde mijn werk daar af, dan kan je daar sober naar toe gaan en denken ohja daar zat ik toen met een kermis aan drugs in me mik en nu loop ik daar just normal.

Soort van nieuw patroon ipv de oude.
Klik om te vergroten...

Ik heb er het meeste last van als ik net wil gaan slapen. Nouja, dat heb ik inmiddels toch alweer vaak nuchter gedaan haha
Wel weer een lekker moment van m'n brein om dan te bedenken; laten we dit eens even terug naar boven halen.

Misschien toch een vorm van verwerking ofzo. Hopelijk gaat zenmeditatie me daar ook bij helpen als ik dat consequent blijf doen.
D
DonkeyGonzLid
01-01-2024, 00:00
#19
LucidLucy zei:
En voor jullie? Waren dit ook slechte periodes die misschien traumatisch zijn geweest?

Ik vraag me af of het met trauma te maken heeft. Voor mij waren de laatste maanden van mijn hevige gebruik eigenlijk constante terror. Continue angst door de psychotische klachten, de dwangmatigheid, de dingen die ik mezelf aandeed. Ik begin me eigenlijk nu pas te beseffen hoe heftig zoiets moet zijn voor een mens. Ik ben redelijk opgevoed met de instelling 'kusje erop en doorgaan, niet aanstellen' dus ik heb altijd gevonden dat ik geen trauma's heb. Inmiddels kan ik wel wat zaken in m'n jeugd benoemen die ik wel een trauma kan noemen. Maar ik besef me eigenlijk nu pas hoe traumatisch die laatste maanden van mijn gebruik waren.

Misschien moet ik hier nog iets mee met hulp.... maar ik kan er online zo weinig over vinden. Wel over drugsmisbruik als gevolg van trauma en ook wel wat trauma en herbelevingen door drugs geïnduceerde psychoses. Maar dan worden vaak de psychotische klachten opnieuw beleefd. Nou heb ik dat ook weleens gehad, maar in milde mate en slechts hallucinaties zonder wanen. Daar kan ik prima mee leven. Maar herbelevingen naar het gebruiken zelf kan ik niets over vinden. Men zegt dat alleen LSD bekend staat om flashbacks, waarschijnlijk ook vanwege de intensiteit en de indruk die een trip kan geven. In theorie zou elk potent psychedelicum dit moeten kunnen in dat geval.

Anyway... nog maar eens kijken of ik hier iets mee kan doen
Klik om te vergroten...
Hier bij ons dus ook wel een trauma opgelopen, kan je wel een PM hier over sturen?

Je heb vaak op het begin waarschijnlijk van je gebruikerstijd ook niet door dat je leeft met die trauma, tenminste zo ervaarde ik het totdat die bom ontploft zegmaar. En ook omdat ik gewoon een lange tijd constant gebinged
Realiteit is dan ook ver te schoppen

Weetniet of je beetje begrijpt wat met hier onder bedoeld ma dit is hoe ik het probleem zie :

Te veel stront aan een knikkert terwijl die van een helling naar beneden wil rollen (stim stim) tja en te veel stront dan rolt hij niet meer na beneden van die helling hij rolt zich vast terwijl die naar beneden wil rollen (stim stim) (te veel opstapelende heftige gebeurtenissen) die kunnen niet meer verwerkt worden soms komt er een bult aan k*t gebeurtenissen waar je liever niet eens in de buurt van wilt zijn of wilt meemaken en toch overkomt het je.

Zo dus veel gebeurtenissen in korte tijd opgestapeld geen tijd om te verwerken is to much for youre brain, geen grip erop en je bent fucked

FLASHBACKS zijn FUCKED. Maarja, als je er last van hebt, toch wel een moment om even achter deoren te krabben ipv de neus te kietelen.


what doesn't kill us only makes us stronger.
G
GambolitasjuhLid
01-01-2024, 00:00
#20
LucidLucy zei:
Ik heb het dan met 3-mmc weer niet haha

Ik heb het toch maandenlang dagelijks gebruikt. Mijn terugvallen beginnen eigenlijk ook altijd met 3-mmc (en keta) om de tijd te overbruggen tot PostNL er eindelijk is.

Hoe was voor jou de periode dat je er heftig aan zat? Veel angsten, zelfdestructie e.d.?
Klik om te vergroten...
Ik was zo verslaafd aan dat spul, maar ik raak dan ook heel snel erg verslaafd. Ben blij dat ik nooit aan pyro's ben begonnen dat zou echt niet goed gaan😅

Met amfetamine heb ik er dan niet zo'n last van, wel *zin* erin soms maar niet dat oncontroleerbare. Alleen met 3mmc.

Die periode was voor mij heel heftig. Maar ik moet zeggen dat ik voor dat ik eraan begon al heeel slecht in mijn vel zat en totaal niet sterk in mijn schoenen stond. Ik denk dat als ik nu weer aan 3mmc zou beginnen, dat het niet zo uit de hand zou lopen als toen. Maar ik ga het maar niet uitproberen :tongueout:

Was extreem suïcidaal en zelfdestructief idd, elke dag paniekaanvallen, het verbaasd het me dat ik die tijd overleefd heb. Ik was bijna zo goed als dood al hoe ik toen leefde en gedroeg me daar ook naar.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."