Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGestopt met wiet, nu terror in het weekend

Gestopt met wiet, nu terror in het weekend

46 antwoorden
9 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Typisch vluchtgedrag. De ene verslaving omwisselen voor de andere. Dit is natuurlijk wat overdreven maar je kunt jezelf afvragen waar je voor vlucht. Welke leegtes probeerde je te vullen met blowen en welke leegtes vul je met drinken?

Ongecontroleerd onder invloed zijn is vaak een teken van vluchtgedrag.
V
VedetteLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ben nu inmiddels een maandje clean na ongeveer 11 jaar veel blowen (ben nu 29). Opzich zijn al mijn cravings weg, maar ik merk dat ik nu meer begin uit te gaan. Als ik drank op heb, heb ik me zelf niet in de hand en ga ik snuiven enz. Dit deed ik vroeger nooit. Gelukkig heb ik een goede dronk, maar de dag erna ben ik altijd bang dat ik domme dingen heb gedaan vooral als ik drugs op heb. Ik zoek als ik dronken ben veel contact met vreemde mensen en dan weet ik de dag erna niet meer wat ik heb gedaan en ga ik me druk maken. Dan zou je zeggen vedette ga andere dingen doen in het weekend, maar ik vind het leven thuis zitten ook zo saai. Wat adviseren jullie. Ik merk dat ik niet uit kan gaan en mezelf in het gareel kan houden. Ik begin meteen met bier tanken en tegenwoordig heeft iedereen drugs. Soms denk ik dan weer joh ik ga weer blowen dat houdt me in ieder geval weg van drugs alcohol en domme dingen doen.

P.s Het stoppen met blowen heeft me trouwens vele voordelen opgeleverd. Ik heb meer bereikt in 1 maand dan wat ik in m’n hele leven heb bereikt. De reden dat ik was gestopt, omdat ik een nieuwe baan had gekregen en ik hier scherp moest zijn, omdat er veel verantwoordelijkheid komt bij kijken (immigratie) en daar gaat het heel lekker, maar in het weekend wil ik dan ontladen en dan is het de avond leuk, maar zondag schaam ik me dan hoe ik me heb gedragen. Hebben meer mensen dit?
V
VedetteLid
01-01-2024, 00:00
#3
P.s ben geen alcoholist ofzo. Heb doordeweeks geen behoefte, maar als er een feestje is gaan alle remmen los 😵‍💫
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#4
Herkenbaar, 15 jaar geblowt en ga niet zeggen dat er geen heftige harddrugs periodes tussen zaten maar na blowstop waren er wel meer uitstekers.
Wiet roken zorgde ervoor dat ik meer thuis bleef in het weekend en een soort van kalm was.

Blijft een moeilijke maar bekijk voor jezelf als het uitgaan lukt zonder alcohol of gebruik van stimulerende middel. Is alcohol enkel de aanzet tot snuiven of is uitgaan de aanzet? Probeer eens nuchter te gaan feesten of drink met mate. Lukt dat niet probeer dan een een weekend thuis te blijven. Je kan best nog leuke dingen doen en als je een dag vult met activiteiten of bezigheden ga je daar nuchter ook best veel voldoening uit halen. Terug blowen om een rustig weekend te krijgen is geen optie want dan loop je de voordelen mis die je nu krijgt van niet blowen.

Je hoeft je niet te schamen iedereen vliegt wel eens uit de bocht. De schaamte achteraf betekend wel dat je iets wil veranderen. Tijd om de bezorgheid om jezelf aan te pakken.
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#5
FredKroket zei:
Typisch vluchtgedrag. De ene verslaving omwisselen voor de andere. Dit is natuurlijk wat overdreven maar je kunt jezelf afvragen waar je voor vlucht. Welke leegtes probeerde je te vullen met blowen en welke leegtes vul je met drinken?

Ongecontroleerd onder invloed zijn is vaak een teken van vluchtgedrag.
Klik om te vergroten...
Sluit mij hierbij aan.
Misschien goed om is diep in jezelf te checken waarom je doet wat je doet.
Zelfkennis is key. Hoe pijnlijk het soms ook is, is het (h)erkennen van je slechte kanten een must als je definitief wilt veranderen hoe je leeft.

Alternatief: gewoon 100% OK zijn met alles wat je bent en doet. Is alleen lastig als je jezelf niet kent 😉
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
Vedette zei:
Ik zoek als ik dronken ben veel contact met vreemde mensen en dan weet ik de dag erna niet meer wat ik heb gedaan en ga ik me druk maken. Dan zou je zeggen vedette ga andere dingen doen in het weekend, maar ik vind het leven thuis zitten ook zo saai. Wat adviseren jullie.
Klik om te vergroten...
Nuchter worden en nuchterheid leren appreciëren. Nuchter is nu alleen saai voor jou omdat je je brein hebt geconditioneerd met snelle bevrediging middels drugs.

Ik ga niet liegen. Het gaat moeilijk worden als je in zo'n extreme mate gebruikt als jou waarbij je soms niet eens meer weet wat je doet en je je nuchter niet kunt vermaken.

Slow and steady wins the race. Dat is het ding met nuchterheid: het lijkt eerst saai in het begin, zeker als je jezelf zo hebt over-gestimuleerd. Maar na een tijd is de voldoening die je uit het leven haalt met nuchterheid vele malen groter. Dat is de kwestie denk ik: wil je een quick fix qua je goed voelen middels bijvoorbeeld drugs en alle nadelen die daarbij komen en geen echte voldoening. Of kies je voor uitgestelde gratificatie: de lange, maar uiteindelijk echt bevredigende weg.
M
MDMAutistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hoe vinden je vrienden waarmee je op stap bent jou, als je onder invloed bent van de combi alcohol en drugs? Vinden ze jou socialer en leuker of juist irritant?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Sterkte man, felicitaties met je nieuwe baan.
Ik zelf zit nu een paar dagen zonder wiet en herken je verhaal. Vraagje: ben je gestopt met blowen of ook met nicotine inname?
Ik zelf ben flink door gaan blowen tot een stuk of 14 jointjes per dag en genoeg reden voor te vinden om te willen stoppen, maar nu geef ik mezelf een kans van slagen op lange termijn. Ik ben ook redelijk tevreden (aan het worden) met een leven zonder alcohol, nicotine, pillen tegen de stress, vrouwen-jachten en andere stimulerende dopamine knallers.
Ik ga nog wel door leegtes en moet vaak gaan slapen om me weer beter te voelen..

Pas op met wat je noemt: "moeten ontladen." Daar klopt niets van, je wilt gewoon maximale hersenactiviteit. Ontvluchten noemen andere leden het.. Wat wil je op de langere termijn nog even bereiken, of heb je alles bereikt?

Super veel succes en pas op met de drang naar rust. Acceptatie is wat rust brengt, niet de alcohol en andere drugs.
J
JohnGaltLid
01-01-2024, 00:00
#9
"Moeten ontladen": ga naar de sportschool of koop een mountainbike en ga het bos in!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Het klinkt mij alsof je een cross addiction aan het creëeren bent. In plaats van blowen ga je drinken. Een andere baan zal eventjes helpen maar op de lange termijn maakt het niets uit. De verslaving blijft altijd actief. Door therapie en jezelf te veranderen / aan jezelf te werken kun je er wel mee leren omgaan.

Een toepasselijke zin uit de voorleeskaarten van Cocaine Anonymous: "We probeerden van alles: een andere baan, een ander huis, een andere stad, een andere liefde – omdat we geloofden dat het aan de omstandigheden, de mensen om ons heen of aan ons huis lag, dat ons leven zo’n puinhoop was geworden."

Het drinken zal een terugval in de hand werken, dus stop daarmee. Uitgaan zonder drank kan prima, en er zijn ook genoeg leuke dingen te bedenken die gezonder zijn dan alcohol waar je ook je ontspanning of ontlading in kunt vinden. Je zult ook gaan merken dat je je beter gaat voelen als je stopt met alle middelen, maar dat duurt even.
V
VedetteLid
01-01-2024, 00:00
#11
Thanks allemaal voor de reacties doet me deugd zeer zeker. Het blowen begon eigenlijk met mijn vrienden, die ik nu nog steeds heb. Was altijd heel goed op school (deed gymnasium) totdat ik blowen tegenkwam. Ik en mijn vrienden leefden sws altijd en vonden blowen heerlijk. Hier leed school flink onder, maar heb uiteindelijk wel m’n hbo gehaald. Blowen was voor mij eigenlijk heel chill, deed het toen ook niet heel vaak. Totdat m’n ex vriendin zei aju en m’n vader was overleden. Toen ben ik in een soort film terechtgekomen waardoor ik veel ging blowen (1 gr per dag). Gelukkig was ik in die tijd aardig negatief over snuiven en deed ik dat nooit. Af en toe een pilletje deed ik wel op een festival (heerlijke tijd). Door m’n familie en vrienden heb ik het allemaal goed kunnen verwerken, maar omdat ik toen altijd blowde is het een soort van gewoonte geworden. Ik verveelde me vaak want had veel vrije tijd en toen vond ik het heerlijk om de hele dag stoned series te kijken. Ik merk nu nu ik meer te doen heb dat ik dus helemaal geen behoefte meer heb aan een joint (veel verantwoordelijkheden werk). Dus ik denk zelf ondanks de dingen die ik heb meegemaakt dat ik mezelf niet wilde verdoven om m’n gevoel, maar dat meer verveling ervoor zorgde dat ik ging blowen. Mijn vrienden waren in die tijd allang gekapt met blowen en hebben me meerdere malen aangegeven hebben om te stoppen omdat het leven veel beter is zonder. En nu voel ik inderdaad de voordelen en ik ga het nooit meer doen. Heb nu een nieuwe baan, een nieuwe liefde en sta er financieel goed voor.

Maar dan. Ligt het aan mijn leeftijd of ik weet het niet, maar ik ben bijna 30, maar wil soms nog 20 zijn. En dan gaan de remmen los. Ik ben sws sociaal van nature en als ik mensen vraag naar wat ik heb gedaan op die avond vinden ze mij niet irritant ofzo, maar dat denk ik altijd dan wel. Waardoor ik me dus zondag vaak zorgen maak. En ik weet ik moet dat niet doen dus ja miss gewoon niet meer drinken, want dat is de trigger om te snuiven. Als ik nuchter ben moet ik er niet aan denken, dus nee uitgaan zorgt niet voor de trigger, maar uitgaan zorgt er wel voor dat ik ga drinken en dus wel de trigger krijg. Miss idd maar een x half jaar geen alcohol drinken daar heb ik denk ik ook geen moeite mee, maar ik denk altijd dat ik ook moet leven en herinneringen meemaken en toch zijn dat de avonden met m’n maten dat we wasted waren (bijvoorbeeld gekke afterpartys, meer tot elkaar komen enz)

P.s sporten is geen ontlading meer, maar een gewoonte. Heb altijd gevoetbald, maar door m’n studie gestopt. Nu loop ik 4 dagen per week in de sportschool en moet zeggen dat ik fysiek heel gezond ben. Maar toch dat duiveltje blijft zeggen ga vanavond uit anders mis je misschien wat (sinds ik gestopt ben met blowen) En zodra er drank is dan gaat het weer gek (zie hierboven)
Nogmaals bedankt voor de reacties 🙏
V
VedetteLid
01-01-2024, 00:00
#12
@dupont ik ben niet verslaafd aan drank, nooit geweest ook. Heb altijd spijt als ik het soms wel bont maak, maar vaak voor de gezelligheid doe ik het wel eens en dan wordt het veel (bruiloften, verjaardagen, voetbalwedstrijden). Verslaafd aan uitgaan en mensen opzoeken kun je wel zeggen, maar dat heeft ook te maken met dat ik nu gestopt ben met blowen, dus heb meer energie en wil meer praten met mensen.
V
VedetteLid
01-01-2024, 00:00
#13
Trouwens een verslaving is het niet want ik hoef het niet Perse, maar de setting zorgt er vaak voor dat ik weer de partybeest wil uithangen. Zoals nu heb ik echt geen zin in een blow, drank of iets dergelijks.
E
EliugesLid
01-01-2024, 00:00
#14
Mindless zei:
Het interesseert mij helemaal niets welke naam het beestje heeft, maar dacht (onterecht blijkbaar) een goede naam te gebruiken waar die kwaliteiten onder vallen. Niet dus.

De enige reden waarom ik een dergelijke naam gebruikte is als paraplu term om niet al die andere termen steeds afzonderlijk te moeten benoemen.

Heb jij wellicht een goed alternatief?
Klik om te vergroten...
Nouja, mij interesseert dat dus wel, en dat zal je kunnen zien als een beroepsdeformatie. Ik neem aan dat mensen die bijvoorbeeld psychologie gestudeerd hebben het ook interesseert als mensen aan de haal gaan met termen die vooral binnen hun vakgebied betekenis hebben en daar hun oorsprong vinden. Zoals ik zei het veroorzaakt vooral onduidelijkheid en verwatering en dat vind ik toch wel jammer. Vooral voor de mensen die zo iets dan tegen komen en echt willen weten wat de stoïsche filosofie is (want die is zeer zeker de moeite van het bestuderen waard namelijk) en daardoor een vertekend beeld er van krijgen. Verder is het niet in de persoonlijke zin kwalijk ofzo, daar niet van. Het is denk ik gewoon iets wat samengaat met internet cultuur.

Het alternatief is dus wat ik al zei, gewoon de omschrijving gebruiken waar je in tweede instantie mee kwam. Of is dat een rare suggestie? Dat lijkt me dan gewoon handiger qua communicatie dan een paraplu term gebruiken die de lading van wat je wil zeggen niet echt dekt. Al snap ik ook wel dat er dus ondertussen niches zijn op het internet waar mensen onderling dezelfde associaties hebben bij de term. Dan krijg je dus dat om te begrijpen hoe iemand iets bedoelde je moet gaan bedenken in welke hoek hij zit. Dat vind ik vaak jammer. Dan zou je om elkaar te begrijpen elke keer moeten gaan bedenken, hmmm bedoelde deze persoon het nou zoals Tate adepten het gebruiken of niet?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Eliuges zei:
Nouja, mij interesseert dat dus wel, en dat zal je kunnen zien als een beroepsdeformatie. Ik neem aan dat mensen die bijvoorbeeld psychologie gestudeerd hebben het ook interesseert als mensen aan de haal gaan met termen die vooral binnen hun vakgebied betekenis hebben en daar hun oorsprong vinden. Zoals ik zei het veroorzaakt vooral onduidelijkheid en verwatering en dat vind ik toch wel jammer. Vooral voor de mensen die zo iets dan tegen komen en echt willen weten wat de stoïsche filosofie is (want die is zeer zeker de moeite van het bestuderen waard namelijk) en daardoor een vertekend beeld er van krijgen. Verder is het niet in de persoonlijke zin kwalijk ofzo, daar niet van. Het is denk ik gewoon iets wat samengaat met internet cultuur.

Het alternatief is dus wat ik al zei, gewoon de omschrijving gebruiken waar je in tweede instantie mee kwam. Of is dat een rare suggestie? Dat lijkt me dan gewoon handiger qua communicatie dan een paraplu term gebruiken die de lading van wat je wil zeggen niet echt dekt. Al snap ik ook wel dat er dus ondertussen niches zijn op het internet waar mensen onderling dezelfde associaties hebben bij de term. Dan krijg je dus dat om te begrijpen hoe iemand iets bedoelde je moet gaan bedenken in welke hoek hij zit. Dat vind ik vaak jammer. Dan zou je om elkaar te begrijpen elke keer moeten gaan bedenken, hmmm bedoelde deze persoon het nou zoals Tate adepten het gebruiken of niet?
Klik om te vergroten...
Begrijpelijk :)

Het is ook weer niet zo'n moeite om die losse termen te benoemen.

En nu heb je me toch benieuwd gemaakt naar wat stoïcisme dan echt is. :tongueclosed: Wellicht ga ik er toch wat meer over opzoeken, al ben ik niet echt zo'n lezer, dus zal ik op zoek moeten naar een beknopte versie. :wink:
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Laatste Rohikaan zei:
Dan creėr je enkel je eigen slachtofferrol daarmee. Immers: jij hebt hulp nodig en kan zelfs dan niet stoppen.
Klik om te vergroten...
Ik voel me als verslaafde zeker geen slachtoffer. Dat is het overigens juist wèl wanneer je in gebruik zit. Dan grijp ik elke kans aan om mezelf slachtoffer van de wereld te vinden. Och dan ben ik zo zielig. Waarom?
Het is simpelweg de slinkse truc van het verslaafde brein om die rush weer voor elkaar te krijgen. Want het legt de basis om te kunnen (of van jezelf mogen) te gebruiken.

In herstel is dit een heel ander verhaal. Ik kijk juist eerlijker naar mezelf. Maar daar heb ik wel hulpt bij nodig. Hulp van anderen die mij eerlijk kunnen vertellen als ik op een oneerlijke manier denk of handel.
Hulp van mensen die mij kunnen helpen mijn gevoelens en gedachten in perspectief te plaatsen.

Maakt dat mij zielig? Ik denk het niet. Ik denk dat dit eerder het type tweezijdige samenwerking is waar jij over praat.
Desalniettemin is het nog steeds hulp.

Zo gaat het overigens ook in de psychologie. Als je geen evenwichtige samenwerking met je psycholoog kan opbouwen op basis van vertrouwen, dan is je behandeling bij voorbaat al kansloos imo.

De Laatste Rohikaan zei:
Dus dan ben je een "junkie" in je gedachtewereld, en waarom zou je je best doen voor zo'n junkie? Verspilde moeite. Dus ga je maar voor de easy way out, jij hebt toch niet de kracht om het zelf te doen: drugs gebruiken..

Dit kan je echter ook omkeren zoals je snapt. Het is het zelfrespect waar het om draait, als je dat niet hebt vecht je niet voor jezelf.
Klik om te vergroten...
Ik heb iemand van dichtbij meegemaakt die het op deze manier heeft aangepakt. Is uit het programma bij NA gestapt omdat ie dacht dat ie het weer alleen kon.

Die zie ik wel vaker, mensen die uit het programma stappen. Maar ik achtte zijn poging meer kansrijk omdat hij heel sterk spiritueel bezig was. O.a. door de filosofie van Zen toe te passen. "Je bent je gedachten niet."

Hij is dan ook aan de slag gegaan met het idee dat het label verslaving aangepraat is. Slechts een identificatie van het verstand.

Ook hij is hier na een half jaar van teruggekomen. Blijkbaar had ie beiden nodig, Zen filosofie èn de mensen om hem heen die hulp kunnen bieden waar nodig.
V
VedetteLid
01-01-2024, 00:00
#17
Haha leuk dat ik een discussie heb laten ontstaan. @LucidLucy heb jij psychologie gestudeerd? Want inderdaad je slaat de spijker op de kop.

Misschien heb ik inderdaad alles nog steeds niet echt verwerkt, maar met zulke gebeurtenissen denk ik ook dat je dat nooit echt kan verwerken. Wat me wel helpt is dat ik altijd de leuke herinneringen terughaal en dat houdt me op de been. Zie het leven ook een beetje als topsport. Heb je namelijk iets overwonnen dan komt alweer de volgende uitdaging. Verder inderdaad als je het zo bekijkt ben ik verslavingsgevoelig, maar ik denk dat elk mens altijd op zoek is naar een rush. Aan mij nu de taak om een nieuwe rush te vinden. M’n nieuwe baan is zeer leuk en ik kan wat ook voor de mens doen. Dat geeft me nu heerlijke energie. Ik ga maar eens een tijdje minder of geen alcohol drinken tijdens uitgaan zoals @PsyTekz adviseert. Ik laat jullie ook weten hoe mijn ervaring hierbij is. Al met al wil ik jullie bedanken voor jullie goede advies en we blijven doorgaan.
E
EliugesLid
01-01-2024, 00:00
#18
Mindless zei:
Begrijpelijk :)

Het is ook weer niet zo'n moeite om die losse termen te benoemen.

En nu heb je me toch benieuwd gemaakt naar wat stoïcisme dan echt is. :tongueclosed: Wellicht ga ik er toch wat meer over opzoeken, al ben ik niet echt zo'n lezer, dus zal ik op zoek moeten naar een beknopte versie. :wink:
Klik om te vergroten...
Ik zou er zeker meer over lezen als ik jou was. Goede bron voor filosofie termen is deze website, daar staat ook wel een stuk of stoicism op https://plato.stanford.edu/index.html .
Dat is een soort wiki maar dan voor filosofie. Ze updaten het ook regelmatig en je kunt veel doorklikken met links naar andere artikelen, dus het is ook goed te lezen als je iemand bent die liever wat meer scannend leest en dingen graag wat meer associatief aan elkaar verbind zonder meteen alles lineair door te moeten lezen enzo.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#19
Eliuges zei:
Ik zou er zeker meer over lezen als ik jou was. Goede bron voor filosofie termen is deze website, daar staat ook wel een stuk of stoicism op https://plato.stanford.edu/index.html .
Dat is een soort wiki maar dan voor filosofie. Ze updaten het ook regelmatig en je kunt veel doorklikken met links naar andere artikelen, dus het is ook goed te lezen als je iemand bent die liever wat meer scannend leest en dingen graag wat meer associatief aan elkaar verbind zonder meteen alles lineair door te moeten lezen enzo.
Klik om te vergroten...
Thanks!

Zal er naar kijken :)
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Vedette zei:
Haha leuk dat ik een discussie heb laten ontstaan. @LucidLucy heb jij psychologie gestudeerd? Want inderdaad je slaat de spijker op de kop.
Klik om te vergroten...
Nee zeker niet! Ik heb een engineering achtergrond. Techniek dus.

Al vind ik het nu soms jammer dat ik geen psychologie heb gestudeerd. Dan had ik prima als ervaringsdeskundige psycholoog aan de slag gekund.
Ach dat kan nog steeds. Maar ik vind techniek ook nog steeds leuk.

Vedette zei:
Ik ga maar eens een tijdje minder of geen alcohol drinken tijdens uitgaan zoals @PsyTekz adviseert. Ik laat jullie ook weten hoe mijn ervaring hierbij is. Al met al wil ik jullie bedanken voor jullie goede advies en we blijven doorgaan.
Klik om te vergroten...
Ik ben benieuwd hoe dit je vergaat! Houd ons op de hoogte 😄

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."