#1
Nou eerste weekendje zonder te snuiven. Wel zaterdag wat biertjes gehad, maar hier bleef t bij. Super gezellige avond gehad. Vandaag ook lekker geen kater en nog een beetje gesport vandaag. Morgen lekker fris op t werk.
Nee zeker niet! Ik heb een engineering achtergrond. Techniek dus.
Al vind ik het nu soms jammer dat ik geen psychologie heb gestudeerd. Dan had ik prima als ervaringsdeskundige psycholoog aan de slag gekund.
Ach dat kan nog steeds. Maar ik vind techniek ook nog steeds leuk.
Ik ben benieuwd hoe dit je vergaat! Houd ons op de hoogte 😄
Vind dit wel vrij kort door de bocht.Agh ja..... wat boeit zo'n labeltje nou eigenlijk? 🤔Maakt mij geen moer uit wat andere doen en hoe vaak, zolang als ze normaal doen tegen mij doe ik normaal terug.
Vaak zorgt het label voor een groot deel van de kwaal of op ze minst draagt het bij aan het low-self-esteem probleem.
Bijv: je gaat super erg op jezelf letten als je "verslaafd" denkt te zijn, wat weer leidt tot anxiousness...wat weer leidt tot? Juist gebruiken.
Vicieuze cirkel a là carte van het systeem, goed voor jaren depressief zijn als je pech hebt..🫤
Gelukkig is er een simpele oplossing voor je probleem beschikbaar.
Maar ik heb geen diploma, dus dat bewijst uiteraard dat ik geen kennis vz heb. 😏
Edoch zie hier de dood eenvoudige solutie: denk niet meer over jezelf als verslaafd!
Zo simpel is het..doorbreek je de negatieve spiraal vanzelf mee.
Als jij je oprecht chill voelt met jezelf, dus niet het junkie-stereotype, ik ben zielig en heb hulp nodig, dan gaat je leven vanzelf een andere kant op.
Geloof wat je wilt of denkt te willen tot op het gestoorde af en ik beloof je dat je binnen een jaar afgekickt bent en enkel nog recreatief gebruikt.
Conceive, believe achieve.
(Ver)oordelen is enkel voor het goddelijke, evenals wraak. Bevrijd je geest van de labels/hokjes waar het in denkt 🤪
Vind dit wel vrij kort door de bocht.
Toegeven dat verslaafd bent is juist stap 1 naar beter worden en hulp accepteren.
Zelfrespect is juist hulp accepteren. Als verslaafde zit je vast in je eigen stramien. Als je klaar bent om te stoppen dan kun je pas echt hulp accepteren.In eerste instantie ja, mee eens.
Maar bij hardnekkige of langdurende verslavingen juist niet.
Dan creėr je enkel je eigen slachtofferrol daarmee. Immers: jij hebt hulp nodig en kan zelfs dan niet stoppen.
Dus dan ben je een "junkie" in je gedachtewereld, en waarom zou je je best doen voor zo'n junkie? Verspilde moeite. Dus ga je maar voor de easy way out, jij hebt toch niet de kracht om het zelf te doen: drugs gebruiken..
Dit kan je echter ook omkeren zoals je snapt. Het is het zelfrespect waar het om draait, als je dat niet hebt vecht je niet voor jezelf.
Ik vind het vervelend voor je dat je om hulp vragen ervaart als karaktermoord. Dat is namelijk niet zo en ik vraag me af waar je dat vandaan haalt. Een toxische doctrine is het. Want sommige situaties en omstandigheden kom je zelf niet uit. Tegen beter in doorgaan zorgt juist voor meer ellende.dan even wat botter, wat ik probeerde uit te leggen is dat voor een man het vragen om hulp zeer ernstige karakter moord is zonder dat je het door hebt. Het feit dat jij als man slachtoffer bent die hulp krijgt haalt je eigendunk mega naar beneden.
(Denk aan een jager die thuis komt zonder prooi.)
Daar ben ik het mee eens. Ze gaan helaas hand in hand. Maar door hulp (in de vorm van therapie bijvoorbeeld) kun je erachter komen waar dat vandaan komt en leer je over jezelf. Ik had altijd wel een aardig portie zelfvertrouwen. Maar dat hou je niet altijd in stand, door bepaalde gebeurtenissen. Daaruit ging ik over naar middelen misbruik. Door therapie ben ik erachter gekomen waarom ik een lager zelfvertrouwen had en een slecht zelfbeeld. En dat heeft me juist meer zelfvertrouwen gegeven.En dat was gwn het verband tussen weinig zelfvertrouwen hebben en middelenmisbruik. Ja dat bestaat dat verband.
Ik vind het vervelend voor je dat je om hulp vragen ervaart als karaktermoord. Dat is namelijk niet zo en ik vraag me af waar je dat vandaan haalt. Een toxische doctrine is het. Want sommige situaties en omstandigheden kom je zelf niet uit. Tegen beter in doorgaan zorgt juist voor meer ellende
Waar baseer je dit op? We gaan een beetje richting de Andrew Tate levenswijze.Dit is niet een kwestie van persoonsgebonden perspectief wat de doorslag geeft though. Een man van het mensen ras is van nature gewoon als een gorilla, die silverback vraagt niet om hulp. Jij doet dat wel, dus bent gefaalt. Zo simpel bekijkt je brein het als je het ziet. 🧐
Maar let wel: samenwerken kan altijd en werkt altijd. De flow moet 2 kanten op gaan voor een gezonde samenwerking.
In de slachtofferrol vastzitten is heel wat anders dan accepteren dat je hulp nodig hebt.Ik heb hem nog nooit horen praten, dus dat zou ik niet weten. Maar als hij zegt dat het niet goed is voor een persoons zelfvertrouwen om in de slachtoffer rol vast te zitten, dan heeft ie gelijk op dat punt.
Maar je snapte me gister alI know hehe
Dat is echt niet hoe de primaten wereld in elkaar zit. Lees eens wat van Frans de Waal, een hele bekende primatoloog als je dat echt interessant vind en je zult zien dat wat mensen op dieren projecteren vaak ongefundeerd is.Dit is niet een kwestie van persoonsgebonden perspectief wat de doorslag geeft though. Een man van het mensen ras is van nature gewoon als een gorilla, die silverback vraagt niet om hulp. Jij doet dat wel, dus bent gefaalt. Zo simpel bekijkt je brein het als je het ziet. 🧐
Maar let wel: samenwerken kan altijd en werkt altijd. De flow moet 2 kanten op gaan voor een gezonde samenwerking.
Yes! Zo eens met dit!In eerste instantie ja, mee eens.
Maar bij hardnekkige of langdurende verslavingen juist niet.
Dan creėr je enkel je eigen slachtofferrol daarmee. Immers: jij hebt hulp nodig en kan zelfs dan niet stoppen.
Dus dan ben je een "junkie" in je gedachtewereld, en waarom zou je je best doen voor zo'n junkie? Verspilde moeite. Dus ga je maar voor de easy way out, jij hebt toch niet de kracht om het zelf te doen: drugs gebruiken..
Dit kan je echter ook omkeren zoals je snapt. Het is het zelfrespect waar het om draait, als je dat niet hebt vecht je niet voor jezelf.
Ik ben inmiddels afgekapt op de man zelf, om de daadwerkelijk toxische ideeën die hij heeft over vrouwen en het daadwerkelijk uitbuiten van vrouwen (staat ook gewoon op camera en is op youtube te zien, idioot eigenlijk van hem, maar fijn dat hij daar zo transparant in is, want daar sta ik niet achter).Ik heb hem nog nooit horen praten, dus dat zou ik niet weten. Maar als hij zegt dat het niet goed is voor een persoons zelfvertrouwen om in de slachtoffer rol vast te zitten, dan heeft ie gelijk op dat punt.
Maar je snapte me gister alI know hehe
Ik ken niks van Tate, maar ik vind het gebruik van de term stoïsch dan wel interessant. Verwijs je daarmee dan naar de klassieke Griekse filosofie of een verwaterde alledaagse interpretatie van stoïsch? Zoals we het woord stoicijns dus eigenlijk gebruiken in het Nederlands als gelijkmoedig? Ik heb een achtergrond in de academische filosofie maar ik vind het vaak juist interessant om te weten hoe in het algemeen dan filosofische stromingen gezien worden. Want wat is volgens jou dan kenmerkend voor de stoïsche filosofie als je het wel specifiek bedoelt als verwijzend naar de klassieke filosofische stroming? Welke klassieke filosoof vind jij dan het meest typerend bijvoorbeeld voor de stoïsche filosofie en waarom? Als je daar niet echt een antwoord op zou kunnen geven, hoe kun je dan eigenlijk beoordelen of herkennen dat Tate zijn woorden een voorbeeld zijn van stoïsche filosofie?Ik ben inmiddels afgekapt op de man zelf, om de daadwerkelijk toxische ideeën die hij heeft over vrouwen en het daadwerkelijk uitbuiten van vrouwen (staat ook gewoon op camera en is op youtube te zien, idioot eigenlijk van hem, maar fijn dat hij daar zo transparant in is, want daar sta ik niet achter).
Maar toch heeft hij ook hele goede dingen gezegd die dus vaak voortkomen uit die stoïsche houding. Die dingen op zichzelf als ideeën/zienswijzen zijn imo waardevol.
Zo'n figuur is het inderdaad.maar misschien is hij zo'n man die het ene zegt voor youtube succes en volgers en zich daar zelf niet aan houd, dus misschien zijn zijn youtube filmpjes wel typerend voor een stoïsche houding, maar dat weet ik dus niet want dat kijk ik niet).
Ik hou me niet bezig met academische filosofie, dus ik heb geen klassieke filosoof die ik zou kunnen aanwijzen.Ik ken niks van Tate, maar ik vind het gebruik van de term stoïsch dan wel interessant. Verwijs je daarmee dan naar de klassieke Griekse filosofie of een verwaterde alledaagse interpretatie van stoïsch? Zoals we het woord stoicijns dus eigenlijk gebruiken in het Nederlands als gelijkmoedig? Ik heb een achtergrond in de academische filosofie maar ik vind het vaak juist interessant om te weten hoe in het algemeen dan filosofische stromingen gezien worden. Want wat is volgens jou dan kenmerkend voor de stoïsche filosofie als je het wel specifiek bedoelt als verwijzend naar de klassieke filosofische stroming? Welke klassieke filosoof vind jij dan het meest typerend bijvoorbeeld voor de stoïsche filosofie en waarom? Als je daar niet echt een antwoord op zou kunnen geven, hoe kun je dan eigenlijk beoordelen of herkennen dat Tate zijn woorden een voorbeeld zijn van stoïsche filosofie?
Of als je het dus bedoelt als stoicijns in alledaagse zin, in de zin van gelijkmoedig, wat is er dan gelijkmoedig aan Tate zijn houding? Hij lijkt me nou juist qua mentalitieit behoorlijk defensief en agro, dus toch juist niet stoicijns gezien zijn levenstijl? (Dat beoordeel ik dan dus op wat de gevolgen zijn van zijn handelingen en houding gezien hoe hij dus in het nieuws komt, maar misschien is hij zo'n man die het ene zegt voor youtube succes en volgers en zich daar zelf niet aan houd, dus misschien zijn zijn youtube filmpjes wel typerend voor een stoïsche houding, maar dat weet ik dus niet want dat kijk ik niet).
Ik merk dat er de laatste tijd een soort populaire opvatting van klassiek filosofisch denken is ofzo waarvan ik het dan toch wel interessant vind hoe mensen dat bedoelen en toepassen op hun denken en leven, dus zie het niet als kritiek ofzo, ik ben echt gewoon nieuwsgierig.![]()
Ok, interessant. Ik vraag me dan af, waarom dan überhaupt de term stoïsch gebruiken en niet gewoon beschrijven wat je nu beschrijft? Dat is dan toch veel duidelijker?Ik hou me niet bezig met academische filosofie, dus ik heb geen klassieke filosoof die ik zou kunnen aanwijzen.
Misschien gebruik ik de definitie dus technisch gezien incorrect als je er echt academisch naar gaat kijken, maar ik bedoel met stoïsch zijn eigenschappen tonen als: discipline, verantwoordelijkheid (ook al is iets wellicht niet direct jouw schuld, bijvoorbeeld een kenmerk die je genetisch hebt geërfd van je ouders/voorouders), moed, kalmte en wellicht nog wel meer waar ik nu even niet op kom.
En deze eigenschappen dus als het ideaal stellen. We blijven menselijk, dus we kunnen het niet altijd perfect doen.
Edit:
Even snel gespiekt:
Rechtvaardigheid, wijsheid, gematigdheid zijn ook belangrijke pijlers.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."