Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGestopt met wiet, nu terror in het weekend

Gestopt met wiet, nu terror in het weekend

46 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Eliuges zei:
Ok, interessant. Ik vraag me dan af, waarom dan überhaupt de term stoïsch gebruiken en niet gewoon beschrijven wat je nu beschrijft? Dat is dan toch veel duidelijker?
Stel je een analoge discussie voor: Iemand zegt 'ik vind dat echt goede muziek want ik vind die jazzy stijl echt heel vet" En er is iemand die goed weet hoe jazz klinkt simpelweg omdat hij of zij gewoon heel veel jazz heeft gelusiterd en die denkt dan "huh, maar dit klinkt helemaal niet als de jazz die ik ken... hoe zit dat?' en die vraagt dan dus om verduidelijking en vraagt dus aan die persoon "wat vind je er jazzy aan dan?" En die persoon antwoord dan "nou ja, eigenlijk hou ik me helemaal niet bezig met muzikale genres en stijlen, maar ik bedoelde gewoon dat het een lekker ritme heeft.", dus iets wat voor heel veel muziek geld en niet eens kenmerkend is voor jazz.
Dat vind ik dus toch fascinerend, dat mensen zich afwenden van "academische filosofie" (en ik snap waarom, want dat is gewoon moeilijk), maar wel de behoefte voelen om termen te gebruiken die toch echt alleen betekenis hebben in die context. Waarom zou je dat willen dan? Is dat dan niet een soort variant op name dropping? Ik kan me voorstellen dat mensen dus juist academische filosofie pretentieus vinden (en mij misschien nu ook wel haha, of tenminste bijdehand, maar dat kan me over het algemeen niet zo veel schelen), maar eerlijk gezegd vind ik dus juist termen gebruiken zonder je echt te willen verdiepen in wat ze oorspronkelijk betekenen een soort van pretentieus.
Ik snap dus dan echt niet wat mensen daar dan mee willen communiceren. In ieder geval niet echt kennis opdoen of delen over dat waar ze van zeggen interesse in te hebben. Volgens mij willen zulke mensen dus vooral een term die ze interessant vinden of die ze ergens op social media gebruikt zien worden door mensen die ze interessant vinden naar hun eigen hand zetten en er de betekenis aan geven die hun dan wel goed uitkomt. De grappige paradox is dan, die behoefte om zo met termen om te gaan is verre van stoïsch. Maar goed, je had al met zo veel woorden gezegd eigenlijk helemaal geen interesse te hebben in wat wél stoïsch is, dus ik kan me voorstellen dat het je niks kan schelen. :wink:
Klik om te vergroten...
Het interesseert mij helemaal niets welke naam het beestje heeft, maar dacht (onterecht blijkbaar) een goede naam te gebruiken waar die kwaliteiten onder vallen. Niet dus.

De enige reden waarom ik een dergelijke naam gebruikte is als paraplu term om niet al die andere termen steeds afzonderlijk te moeten benoemen.

Heb jij wellicht een goed alternatief?
E
EliugesLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Het interesseert mij helemaal niets welke naam het beestje heeft, maar dacht (onterecht blijkbaar) een goede naam te gebruiken waar die kwaliteiten onder vallen. Niet dus.

De enige reden waarom ik een dergelijke naam gebruikte is als paraplu term om niet al die andere termen steeds afzonderlijk te moeten benoemen.

Heb jij wellicht een goed alternatief?
Klik om te vergroten...
Nouja, mij interesseert dat dus wel, en dat zal je kunnen zien als een beroepsdeformatie. Ik neem aan dat mensen die bijvoorbeeld psychologie gestudeerd hebben het ook interesseert als mensen aan de haal gaan met termen die vooral binnen hun vakgebied betekenis hebben en daar hun oorsprong vinden. Zoals ik zei het veroorzaakt vooral onduidelijkheid en verwatering en dat vind ik toch wel jammer. Vooral voor de mensen die zo iets dan tegen komen en echt willen weten wat de stoïsche filosofie is (want die is zeer zeker de moeite van het bestuderen waard namelijk) en daardoor een vertekend beeld er van krijgen. Verder is het niet in de persoonlijke zin kwalijk ofzo, daar niet van. Het is denk ik gewoon iets wat samengaat met internet cultuur.

Het alternatief is dus wat ik al zei, gewoon de omschrijving gebruiken waar je in tweede instantie mee kwam. Of is dat een rare suggestie? Dat lijkt me dan gewoon handiger qua communicatie dan een paraplu term gebruiken die de lading van wat je wil zeggen niet echt dekt. Al snap ik ook wel dat er dus ondertussen niches zijn op het internet waar mensen onderling dezelfde associaties hebben bij de term. Dan krijg je dus dat om te begrijpen hoe iemand iets bedoelde je moet gaan bedenken in welke hoek hij zit. Dat vind ik vaak jammer. Dan zou je om elkaar te begrijpen elke keer moeten gaan bedenken, hmmm bedoelde deze persoon het nou zoals Tate adepten het gebruiken of niet?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Eliuges zei:
Nouja, mij interesseert dat dus wel, en dat zal je kunnen zien als een beroepsdeformatie. Ik neem aan dat mensen die bijvoorbeeld psychologie gestudeerd hebben het ook interesseert als mensen aan de haal gaan met termen die vooral binnen hun vakgebied betekenis hebben en daar hun oorsprong vinden. Zoals ik zei het veroorzaakt vooral onduidelijkheid en verwatering en dat vind ik toch wel jammer. Vooral voor de mensen die zo iets dan tegen komen en echt willen weten wat de stoïsche filosofie is (want die is zeer zeker de moeite van het bestuderen waard namelijk) en daardoor een vertekend beeld er van krijgen. Verder is het niet in de persoonlijke zin kwalijk ofzo, daar niet van. Het is denk ik gewoon iets wat samengaat met internet cultuur.

Het alternatief is dus wat ik al zei, gewoon de omschrijving gebruiken waar je in tweede instantie mee kwam. Of is dat een rare suggestie? Dat lijkt me dan gewoon handiger qua communicatie dan een paraplu term gebruiken die de lading van wat je wil zeggen niet echt dekt. Al snap ik ook wel dat er dus ondertussen niches zijn op het internet waar mensen onderling dezelfde associaties hebben bij de term. Dan krijg je dus dat om te begrijpen hoe iemand iets bedoelde je moet gaan bedenken in welke hoek hij zit. Dat vind ik vaak jammer. Dan zou je om elkaar te begrijpen elke keer moeten gaan bedenken, hmmm bedoelde deze persoon het nou zoals Tate adepten het gebruiken of niet?
Klik om te vergroten...
Begrijpelijk :)

Het is ook weer niet zo'n moeite om die losse termen te benoemen.

En nu heb je me toch benieuwd gemaakt naar wat stoïcisme dan echt is. :tongueclosed: Wellicht ga ik er toch wat meer over opzoeken, al ben ik niet echt zo'n lezer, dus zal ik op zoek moeten naar een beknopte versie. :wink:
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
De Laatste Rohikaan zei:
Dan creėr je enkel je eigen slachtofferrol daarmee. Immers: jij hebt hulp nodig en kan zelfs dan niet stoppen.
Klik om te vergroten...
Ik voel me als verslaafde zeker geen slachtoffer. Dat is het overigens juist wèl wanneer je in gebruik zit. Dan grijp ik elke kans aan om mezelf slachtoffer van de wereld te vinden. Och dan ben ik zo zielig. Waarom?
Het is simpelweg de slinkse truc van het verslaafde brein om die rush weer voor elkaar te krijgen. Want het legt de basis om te kunnen (of van jezelf mogen) te gebruiken.

In herstel is dit een heel ander verhaal. Ik kijk juist eerlijker naar mezelf. Maar daar heb ik wel hulpt bij nodig. Hulp van anderen die mij eerlijk kunnen vertellen als ik op een oneerlijke manier denk of handel.
Hulp van mensen die mij kunnen helpen mijn gevoelens en gedachten in perspectief te plaatsen.

Maakt dat mij zielig? Ik denk het niet. Ik denk dat dit eerder het type tweezijdige samenwerking is waar jij over praat.
Desalniettemin is het nog steeds hulp.

Zo gaat het overigens ook in de psychologie. Als je geen evenwichtige samenwerking met je psycholoog kan opbouwen op basis van vertrouwen, dan is je behandeling bij voorbaat al kansloos imo.

De Laatste Rohikaan zei:
Dus dan ben je een "junkie" in je gedachtewereld, en waarom zou je je best doen voor zo'n junkie? Verspilde moeite. Dus ga je maar voor de easy way out, jij hebt toch niet de kracht om het zelf te doen: drugs gebruiken..

Dit kan je echter ook omkeren zoals je snapt. Het is het zelfrespect waar het om draait, als je dat niet hebt vecht je niet voor jezelf.
Klik om te vergroten...
Ik heb iemand van dichtbij meegemaakt die het op deze manier heeft aangepakt. Is uit het programma bij NA gestapt omdat ie dacht dat ie het weer alleen kon.

Die zie ik wel vaker, mensen die uit het programma stappen. Maar ik achtte zijn poging meer kansrijk omdat hij heel sterk spiritueel bezig was. O.a. door de filosofie van Zen toe te passen. "Je bent je gedachten niet."

Hij is dan ook aan de slag gegaan met het idee dat het label verslaving aangepraat is. Slechts een identificatie van het verstand.

Ook hij is hier na een half jaar van teruggekomen. Blijkbaar had ie beiden nodig, Zen filosofie èn de mensen om hem heen die hulp kunnen bieden waar nodig.
V
VedetteLid
01-01-2024, 00:00
#5
Haha leuk dat ik een discussie heb laten ontstaan. @LucidLucy heb jij psychologie gestudeerd? Want inderdaad je slaat de spijker op de kop.

Misschien heb ik inderdaad alles nog steeds niet echt verwerkt, maar met zulke gebeurtenissen denk ik ook dat je dat nooit echt kan verwerken. Wat me wel helpt is dat ik altijd de leuke herinneringen terughaal en dat houdt me op de been. Zie het leven ook een beetje als topsport. Heb je namelijk iets overwonnen dan komt alweer de volgende uitdaging. Verder inderdaad als je het zo bekijkt ben ik verslavingsgevoelig, maar ik denk dat elk mens altijd op zoek is naar een rush. Aan mij nu de taak om een nieuwe rush te vinden. M’n nieuwe baan is zeer leuk en ik kan wat ook voor de mens doen. Dat geeft me nu heerlijke energie. Ik ga maar eens een tijdje minder of geen alcohol drinken tijdens uitgaan zoals @PsyTekz adviseert. Ik laat jullie ook weten hoe mijn ervaring hierbij is. Al met al wil ik jullie bedanken voor jullie goede advies en we blijven doorgaan.
E
EliugesLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Begrijpelijk :)

Het is ook weer niet zo'n moeite om die losse termen te benoemen.

En nu heb je me toch benieuwd gemaakt naar wat stoïcisme dan echt is. :tongueclosed: Wellicht ga ik er toch wat meer over opzoeken, al ben ik niet echt zo'n lezer, dus zal ik op zoek moeten naar een beknopte versie. :wink:
Klik om te vergroten...
Ik zou er zeker meer over lezen als ik jou was. Goede bron voor filosofie termen is deze website, daar staat ook wel een stuk of stoicism op https://plato.stanford.edu/index.html .
Dat is een soort wiki maar dan voor filosofie. Ze updaten het ook regelmatig en je kunt veel doorklikken met links naar andere artikelen, dus het is ook goed te lezen als je iemand bent die liever wat meer scannend leest en dingen graag wat meer associatief aan elkaar verbind zonder meteen alles lineair door te moeten lezen enzo.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Eliuges zei:
Ik zou er zeker meer over lezen als ik jou was. Goede bron voor filosofie termen is deze website, daar staat ook wel een stuk of stoicism op https://plato.stanford.edu/index.html .
Dat is een soort wiki maar dan voor filosofie. Ze updaten het ook regelmatig en je kunt veel doorklikken met links naar andere artikelen, dus het is ook goed te lezen als je iemand bent die liever wat meer scannend leest en dingen graag wat meer associatief aan elkaar verbind zonder meteen alles lineair door te moeten lezen enzo.
Klik om te vergroten...
Thanks!

Zal er naar kijken :)

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."