Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGestopt met wiet, nu terror in het weekend

Gestopt met wiet, nu terror in het weekend

46 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#1
Typisch vluchtgedrag. De ene verslaving omwisselen voor de andere. Dit is natuurlijk wat overdreven maar je kunt jezelf afvragen waar je voor vlucht. Welke leegtes probeerde je te vullen met blowen en welke leegtes vul je met drinken?

Ongecontroleerd onder invloed zijn is vaak een teken van vluchtgedrag.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Vedette zei:
@dupont ik ben niet verslaafd aan drank, nooit geweest ook. Heb altijd spijt als ik het soms wel bont maak, maar vaak voor de gezelligheid doe ik het wel eens en dan wordt het veel (bruiloften, verjaardagen, voetbalwedstrijden). Verslaafd aan uitgaan en mensen opzoeken kun je wel zeggen, maar dat heeft ook te maken met dat ik nu gestopt ben met blowen, dus heb meer energie en wil meer praten met mensen.
Klik om te vergroten...
Nou, ik zou zeggen, probeer maar eens wat feestjes met een frisdrankje en niet snuiven en drinken. kan wel top zijn, maar je zult het niet volhouden tot de afters. Kun je eens in de zoveel tijd doen, maar niet aan te raden in deze periode lijkt me.
Er gaan vanzelf andere dingen interessant worden als je op andere manier van de momenten gaat genieten.. of niet en dan ben je misschien wel verslaafd..

We are on a slippery slope 😅
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vedette zei:
Totdat m’n ex vriendin zei aju en m’n vader was overleden. Toen ben ik in een soort film terechtgekomen waardoor ik veel ging blowen (1 gr per dag).
Klik om te vergroten...
Heb je deze gebeurtenissen al ècht kunnen verwerken?

Vedette zei:
Gelukkig was ik in die tijd aardig negatief over snuiven en deed ik dat nooit. Af en toe een pilletje deed ik wel op een festival (heerlijke tijd).
Klik om te vergroten...
Herkenbaar haha
Ik heb harddrugs heel lang gemeden omdat ik bang was voor verslaving. Ironisch genoeg was ik al lang verslaafd, want ik blowde dagelijks.

Vedette zei:
Dus ik denk zelf ondanks de dingen die ik heb meegemaakt dat ik mezelf niet wilde verdoven om m’n gevoel, maar dat meer verveling ervoor zorgde dat ik ging blowen.
Klik om te vergroten...
Verveling is ook een gevoel. Voor velen een naar gevoel, dus weg ermee.
Vaak zit er ook nog een hoop onder verveling. Voor mij is dat vaak angst dat ik het niet goed doe omdat ik allerlei nuttige dingen ook had kunnen doen. Ik gun me dan die rust en ontspanning niet. En vaak ook teleurstelling in mezelf. Die gevoelens zijn niet primair, die liggen daar echt onder en komen pas aan het licht als ik eens goed bij mezelf na ga wat er precies gebeurt als ik me verveel.

Vedette zei:
Maar dan. Ligt het aan mijn leeftijd of ik weet het niet, maar ik ben bijna 30, maar wil soms nog 20 zijn. En dan gaan de remmen los.
Klik om te vergroten...
Als je het mij vraagt ben je gewoon verslavingsgevoelig en is dat zich aan het ontwikkelen.

Je gaf eerder al aan niet verslaafd te zijn aan drank of harddrugs. Zoals ik (en @dupont trouwens ook denk ik) het zien, is er niet echt onderscheid tussen verslaving aan het specifieke middel. Ik zie verslaving als een ziekte, het gebruiken als een symptoom.
Als je het ene middel stopt (in dit geval blowen) dan zal de verslaving andere manieren zoeken om te kunnen vluchten. (Alcohol en coke(?))
En ook zal dat verslavingsstemmetje excuusjes en situaties creeren om te kunnen gebruiken (dat stemmetje dat blijft schreeuwen dat je iets mist als je vanavond niet uit gaat).

Het is heel makkelijk om het ene middel in te wisselen voor het ander. En ook om situaties op te zoeken waar je wèl kan gebruiken. Dat is een beetje de kern van het verhaal.

Vedette zei:
Ik ben sws sociaal van nature en als ik mensen vraag naar wat ik heb gedaan op die avond vinden ze mij niet irritant ofzo, maar dat denk ik altijd dan wel. Waardoor ik me dus zondag vaak zorgen maak. En ik weet ik moet dat niet doen dus ja miss gewoon niet meer drinken, want dat is de trigger om te snuiven. Als ik nuchter ben moet ik er niet aan denken, dus nee uitgaan zorgt niet voor de trigger, maar uitgaan zorgt er wel voor dat ik ga drinken en dus wel de trigger krijg.
Klik om te vergroten...
Precies!

Vedette zei:
Miss idd maar een x half jaar geen alcohol drinken daar heb ik denk ik ook geen moeite mee, maar ik denk altijd dat ik ook moet leven en herinneringen meemaken en toch zijn dat de avonden met m’n maten dat we wasted waren (bijvoorbeeld gekke afterpartys, meer tot elkaar komen enz)
Klik om te vergroten...
Misschien eens kijken wat er voor alternatieven zijn die ook leuke herinneringen geven die lang meegaan?

Voor mij is dat bijvoorbeeld reizen. Maar ook uitjes met fellows die allemaal nuchter blijven horen daar zeker bij.

Vedette zei:
P.s sporten is geen ontlading meer, maar een gewoonte. Heb altijd gevoetbald, maar door m’n studie gestopt. Nu loop ik 4 dagen per week in de sportschool en moet zeggen dat ik fysiek heel gezond ben. Maar toch dat duiveltje blijft zeggen ga vanavond uit anders mis je misschien wat (sinds ik gestopt ben met blowen) En zodra er drank is dan gaat het weer gek (zie hierboven)
Nogmaals bedankt voor de reacties 🙏
Klik om te vergroten...
Een gewoonte kan ook een ontlading zijn. Kijk maar naar het uitgaan.
Als dat niet zo is, kan je je afvragen of je misschien een andere sport kan doen. Hetzij afwisselen met wat je nu doet.

Voor mij is dat nu boulderen. Klimmen is altijd al een sport geweest waar ik altijd naar ben teruggekeerd. Ik blijf het leuk vinden. Al sinds m'n 7e. Maar ik ben er af en aan mee gestopt. Vaak ook door m'n drugsgebruik.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
@LucidLucy jammer dat ik jouw reactie maar één duimpje omhoog kan geven :) De spijker op z’n kop.
M
Mevrouw PløpLid
01-01-2024, 00:00
#5
dupont zei:
@LucidLucy jammer dat ik jouw reactie maar één duimpje omhoog kan geven :) De spijker op z’n kop.
Klik om te vergroten...
Eens
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Agh ja..... wat boeit zo'n labeltje nou eigenlijk? 🤔Maakt mij geen moer uit wat andere doen en hoe vaak, zolang als ze normaal doen tegen mij doe ik normaal terug.

Vaak zorgt het label voor een groot deel van de kwaal of op ze minst draagt het bij aan het low-self-esteem probleem.
Bijv: je gaat super erg op jezelf letten als je "verslaafd" denkt te zijn, wat weer leidt tot anxiousness...wat weer leidt tot? Juist gebruiken.
Vicieuze cirkel a là carte van het systeem, goed voor jaren depressief zijn als je pech hebt..🫤
Gelukkig is er een simpele oplossing voor je probleem beschikbaar.
Maar ik heb geen diploma, dus dat bewijst uiteraard dat ik geen kennis vz heb. 😏

Edoch zie hier de dood eenvoudige solutie: denk niet meer over jezelf als verslaafd!
Zo simpel is het..doorbreek je de negatieve spiraal vanzelf mee.
Als jij je oprecht chill voelt met jezelf, dus niet het junkie-stereotype, ik ben zielig en heb hulp nodig, dan gaat je leven vanzelf een andere kant op.

Geloof wat je wilt of denkt te willen tot op het gestoorde af en ik beloof je dat je binnen een jaar afgekickt bent en enkel nog recreatief gebruikt.

Conceive, believe achieve.
(Ver)oordelen is enkel voor het goddelijke, evenals wraak. Bevrijd je geest van de labels/hokjes waar het in denkt 🤪
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#7
De Laatste Rohikaan zei:
Agh ja..... wat boeit zo'n labeltje nou eigenlijk? 🤔Maakt mij geen moer uit wat andere doen en hoe vaak, zolang als ze normaal doen tegen mij doe ik normaal terug.

Vaak zorgt het label voor een groot deel van de kwaal of op ze minst draagt het bij aan het low-self-esteem probleem.
Bijv: je gaat super erg op jezelf letten als je "verslaafd" denkt te zijn, wat weer leidt tot anxiousness...wat weer leidt tot? Juist gebruiken.
Vicieuze cirkel a là carte van het systeem, goed voor jaren depressief zijn als je pech hebt..🫤
Gelukkig is er een simpele oplossing voor je probleem beschikbaar.
Maar ik heb geen diploma, dus dat bewijst uiteraard dat ik geen kennis vz heb. 😏

Edoch zie hier de dood eenvoudige solutie: denk niet meer over jezelf als verslaafd!
Zo simpel is het..doorbreek je de negatieve spiraal vanzelf mee.
Als jij je oprecht chill voelt met jezelf, dus niet het junkie-stereotype, ik ben zielig en heb hulp nodig, dan gaat je leven vanzelf een andere kant op.

Geloof wat je wilt of denkt te willen tot op het gestoorde af en ik beloof je dat je binnen een jaar afgekickt bent en enkel nog recreatief gebruikt.

Conceive, believe achieve.
(Ver)oordelen is enkel voor het goddelijke, evenals wraak. Bevrijd je geest van de labels/hokjes waar het in denkt 🤪
Klik om te vergroten...
Vind dit wel vrij kort door de bocht.

Toegeven dat verslaafd bent is juist stap 1 naar beter worden en hulp accepteren.
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#8
FredKroket zei:
Vind dit wel vrij kort door de bocht.

Toegeven dat verslaafd bent is juist stap 1 naar beter worden en hulp accepteren.
Klik om te vergroten...

In eerste instantie ja, mee eens.
Maar bij hardnekkige of langdurende verslavingen juist niet.

Dan creėr je enkel je eigen slachtofferrol daarmee. Immers: jij hebt hulp nodig en kan zelfs dan niet stoppen.
Dus dan ben je een "junkie" in je gedachtewereld, en waarom zou je je best doen voor zo'n junkie? Verspilde moeite. Dus ga je maar voor de easy way out, jij hebt toch niet de kracht om het zelf te doen: drugs gebruiken..

Dit kan je echter ook omkeren zoals je snapt. Het is het zelfrespect waar het om draait, als je dat niet hebt vecht je niet voor jezelf.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#9
De Laatste Rohikaan zei:
In eerste instantie ja, mee eens.
Maar bij hardnekkige of langdurende verslavingen juist niet.

Dan creėr je enkel je eigen slachtofferrol daarmee. Immers: jij hebt hulp nodig en kan zelfs dan niet stoppen.
Dus dan ben je een "junkie" in je gedachtewereld, en waarom zou je je best doen voor zo'n junkie? Verspilde moeite. Dus ga je maar voor de easy way out, jij hebt toch niet de kracht om het zelf te doen: drugs gebruiken..

Dit kan je echter ook omkeren zoals je snapt. Het is het zelfrespect waar het om draait, als je dat niet hebt vecht je niet voor jezelf.
Klik om te vergroten...
Zelfrespect is juist hulp accepteren. Als verslaafde zit je vast in je eigen stramien. Als je klaar bent om te stoppen dan kun je pas echt hulp accepteren.

Het feit dat je accepteert dat je hulp nodig hebt betekent niet dat je jezelf als junkie ziet en daardoor blijft gebruiken. Ik snap je link niet helemaal.
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#10
@FredKroket, dan even wat botter, wat ik probeerde uit te leggen is dat voor een man het vragen om hulp zeer ernstige karakter moord is zonder dat je het door hebt. Het feit dat jij als man slachtoffer bent die hulp krijgt haalt je eigendunk mega naar beneden.
(Denk aan een jager die thuis komt zonder prooi.)

En dat was gwn het verband tussen weinig zelfvertrouwen hebben en middelenmisbruik. Ja dat bestaat dat verband.

Er is een verschil tussen elkaar helpen en hulp "nodig" hebben! Wederzijdsheid.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#11
De Laatste Rohikaan zei:
dan even wat botter, wat ik probeerde uit te leggen is dat voor een man het vragen om hulp zeer ernstige karakter moord is zonder dat je het door hebt. Het feit dat jij als man slachtoffer bent die hulp krijgt haalt je eigendunk mega naar beneden.
(Denk aan een jager die thuis komt zonder prooi.)
Klik om te vergroten...
Ik vind het vervelend voor je dat je om hulp vragen ervaart als karaktermoord. Dat is namelijk niet zo en ik vraag me af waar je dat vandaan haalt. Een toxische doctrine is het. Want sommige situaties en omstandigheden kom je zelf niet uit. Tegen beter in doorgaan zorgt juist voor meer ellende.

Er is juist een wereldwijde beweging bezig om mannen meer te laten praten en delen over hun gevoel. Omdat mannen nog steeds ver bovenaan staan in de zelfmoord cijfers.

De Laatste Rohikaan zei:
En dat was gwn het verband tussen weinig zelfvertrouwen hebben en middelenmisbruik. Ja dat bestaat dat verband.
Klik om te vergroten...
Daar ben ik het mee eens. Ze gaan helaas hand in hand. Maar door hulp (in de vorm van therapie bijvoorbeeld) kun je erachter komen waar dat vandaan komt en leer je over jezelf. Ik had altijd wel een aardig portie zelfvertrouwen. Maar dat hou je niet altijd in stand, door bepaalde gebeurtenissen. Daaruit ging ik over naar middelen misbruik. Door therapie ben ik erachter gekomen waarom ik een lager zelfvertrouwen had en een slecht zelfbeeld. En dat heeft me juist meer zelfvertrouwen gegeven.
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ik vind het vervelend voor je dat je om hulp vragen ervaart als karaktermoord. Dat is namelijk niet zo en ik vraag me af waar je dat vandaan haalt. Een toxische doctrine is het. Want sommige situaties en omstandigheden kom je zelf niet uit. Tegen beter in doorgaan zorgt juist voor meer ellende
Klik om te vergroten...

Dit is niet een kwestie van persoonsgebonden perspectief wat de doorslag geeft though. Een man van het mensen ras is van nature gewoon als een gorilla, die silverback vraagt niet om hulp. Jij doet dat wel, dus bent gefaalt. Zo simpel bekijkt je brein het als je het ziet. 🧐

Maar let wel: samenwerken kan altijd en werkt altijd. De flow moet 2 kanten op gaan voor een gezonde samenwerking.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Laatste Rohikaan zei:
Dit is niet een kwestie van persoonsgebonden perspectief wat de doorslag geeft though. Een man van het mensen ras is van nature gewoon als een gorilla, die silverback vraagt niet om hulp. Jij doet dat wel, dus bent gefaalt. Zo simpel bekijkt je brein het als je het ziet. 🧐

Maar let wel: samenwerken kan altijd en werkt altijd. De flow moet 2 kanten op gaan voor een gezonde samenwerking.
Klik om te vergroten...
Waar baseer je dit op? We gaan een beetje richting de Andrew Tate levenswijze.
D
De Laatste RohikaanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik heb hem nog nooit horen praten, dus dat zou ik niet weten. Maar als hij zegt dat het niet goed is voor een persoons zelfvertrouwen om in de slachtoffer rol vast te zitten, dan heeft ie gelijk op dat punt.

Maar je snapte me gister al :wink: I know hehe
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#15
De Laatste Rohikaan zei:
Ik heb hem nog nooit horen praten, dus dat zou ik niet weten. Maar als hij zegt dat het niet goed is voor een persoons zelfvertrouwen om in de slachtoffer rol vast te zitten, dan heeft ie gelijk op dat punt.

Maar je snapte me gister al :wink: I know hehe
Klik om te vergroten...
In de slachtofferrol vastzitten is heel wat anders dan accepteren dat je hulp nodig hebt.

Waarom verdraai je de discussie nu?
E
EliugesLid
01-01-2024, 00:00
#16
De Laatste Rohikaan zei:
Dit is niet een kwestie van persoonsgebonden perspectief wat de doorslag geeft though. Een man van het mensen ras is van nature gewoon als een gorilla, die silverback vraagt niet om hulp. Jij doet dat wel, dus bent gefaalt. Zo simpel bekijkt je brein het als je het ziet. 🧐

Maar let wel: samenwerken kan altijd en werkt altijd. De flow moet 2 kanten op gaan voor een gezonde samenwerking.
Klik om te vergroten...
Dat is echt niet hoe de primaten wereld in elkaar zit. Lees eens wat van Frans de Waal, een hele bekende primatoloog als je dat echt interessant vind en je zult zien dat wat mensen op dieren projecteren vaak ongefundeerd is.
Ik denk ook gezien de context van je post dat je eerder de menselijke soort bedoelde in plaats van ras misschien?
Ik weet ook niet of er een standaard bestaat over wat "falen" zou beteken voor alle mensen/mannen en dat dan als een natuurlijke standaard vastligt of te herkennen is? Als die er is in de natuur, dan lijkt me dat er maar een echt falen is en dat is doodgaan. Als jij als een soort "wannabe silverback" met een geprojecteerde apen mentaliteit dood gaat omdat je weigert hulp te vragen, dan faal je pas echt toch? :wink:
Met alle respect he, als dit echt je levensvisie is en het brengt je geluk tsja prima, maar ik denk niet dat het iets is wat in de natuur zo vast ligt als een mannen ding, haha.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#17
De Laatste Rohikaan zei:
In eerste instantie ja, mee eens.
Maar bij hardnekkige of langdurende verslavingen juist niet.

Dan creėr je enkel je eigen slachtofferrol daarmee. Immers: jij hebt hulp nodig en kan zelfs dan niet stoppen.
Dus dan ben je een "junkie" in je gedachtewereld, en waarom zou je je best doen voor zo'n junkie? Verspilde moeite. Dus ga je maar voor de easy way out, jij hebt toch niet de kracht om het zelf te doen: drugs gebruiken..

Dit kan je echter ook omkeren zoals je snapt. Het is het zelfrespect waar het om draait, als je dat niet hebt vecht je niet voor jezelf.
Klik om te vergroten...
Yes! Zo eens met dit!

Natuurlijk is hulp op zichzelf niet een slecht iets, maar jezelf als het slachtoffer zien is in mijn ogen ook het slechtste wat je kunt doen. De wereld weerspiegelt hoe jij jezelf ziet. We hebben zoveel kracht in wat betreft wat we geloven over ons zelf.

Ben het ook compleet eens met je over dat de meer stoïsche houding een man zoveel goed doet. Dit is natuurlijk ook compleet verbonden aan hetgeen hierboven: jezelf nooit als het slachtoffer zien, ook al zijn er gegronde redenen om dat te doen.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
De Laatste Rohikaan zei:
Ik heb hem nog nooit horen praten, dus dat zou ik niet weten. Maar als hij zegt dat het niet goed is voor een persoons zelfvertrouwen om in de slachtoffer rol vast te zitten, dan heeft ie gelijk op dat punt.

Maar je snapte me gister al :wink: I know hehe
Klik om te vergroten...
Ik ben inmiddels afgekapt op de man zelf, om de daadwerkelijk toxische ideeën die hij heeft over vrouwen en het daadwerkelijk uitbuiten van vrouwen (staat ook gewoon op camera en is op youtube te zien, idioot eigenlijk van hem, maar fijn dat hij daar zo transparant in is, want daar sta ik niet achter).

Maar toch heeft hij ook hele goede dingen gezegd die dus vaak voortkomen uit die stoïsche houding. Die dingen op zichzelf als ideeën/zienswijzen zijn imo waardevol.
E
EliugesLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Ik ben inmiddels afgekapt op de man zelf, om de daadwerkelijk toxische ideeën die hij heeft over vrouwen en het daadwerkelijk uitbuiten van vrouwen (staat ook gewoon op camera en is op youtube te zien, idioot eigenlijk van hem, maar fijn dat hij daar zo transparant in is, want daar sta ik niet achter).

Maar toch heeft hij ook hele goede dingen gezegd die dus vaak voortkomen uit die stoïsche houding. Die dingen op zichzelf als ideeën/zienswijzen zijn imo waardevol.
Klik om te vergroten...
Ik ken niks van Tate, maar ik vind het gebruik van de term stoïsch dan wel interessant. Verwijs je daarmee dan naar de klassieke Griekse filosofie of een verwaterde alledaagse interpretatie van stoïsch? Zoals we het woord stoicijns dus eigenlijk gebruiken in het Nederlands als gelijkmoedig? Ik heb een achtergrond in de academische filosofie maar ik vind het vaak juist interessant om te weten hoe in het algemeen dan filosofische stromingen gezien worden. Want wat is volgens jou dan kenmerkend voor de stoïsche filosofie als je het wel specifiek bedoelt als verwijzend naar de klassieke filosofische stroming? Welke klassieke filosoof vind jij dan het meest typerend bijvoorbeeld voor de stoïsche filosofie en waarom? Als je daar niet echt een antwoord op zou kunnen geven, hoe kun je dan eigenlijk beoordelen of herkennen dat Tate zijn woorden een voorbeeld zijn van stoïsche filosofie?
Of als je het dus bedoelt als stoicijns in alledaagse zin, in de zin van gelijkmoedig, wat is er dan gelijkmoedig aan Tate zijn houding? Hij lijkt me nou juist qua mentalitieit behoorlijk defensief en agro, dus toch juist niet stoicijns gezien zijn levenstijl? (Dat beoordeel ik dan dus op wat de gevolgen zijn van zijn handelingen en houding gezien hoe hij dus in het nieuws komt, maar misschien is hij zo'n man die het ene zegt voor youtube succes en volgers en zich daar zelf niet aan houd, dus misschien zijn zijn youtube filmpjes wel typerend voor een stoïsche houding, maar dat weet ik dus niet want dat kijk ik niet).
Ik merk dat er de laatste tijd een soort populaire opvatting van klassiek filosofisch denken is ofzo waarvan ik het dan toch wel interessant vind hoe mensen dat bedoelen en toepassen op hun denken en leven, dus zie het niet als kritiek ofzo, ik ben echt gewoon nieuwsgierig. :)
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#20
Eliuges zei:
maar misschien is hij zo'n man die het ene zegt voor youtube succes en volgers en zich daar zelf niet aan houd, dus misschien zijn zijn youtube filmpjes wel typerend voor een stoïsche houding, maar dat weet ik dus niet want dat kijk ik niet).
Klik om te vergroten...
Zo'n figuur is het inderdaad.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."