Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsNa oxycodon ook cold turkey stoppen met benzo’s

Na oxycodon ook cold turkey stoppen met benzo’s

42 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Update van mij, cold turkey is het beste wat me is overkomen. Zowel oxycodon op het einde soms 200mg per dag als benzo’s 80 mg temazepam en 120 mg oxazepam. De eerste week was hel en slapeloos. 2e week onaangenaam met weinig slaap en ik slaap na maanden nog steeds maar Max 5 uur per nacht maar wat is mijn leven weer helder en ben ik weer scherp en heb ik weer een goed geheugen, dat laatste had ik al 3 jaar niet meer. Als ik het over kon doen deed ik het direct weer. Oh en ik ben niet helemaal clean. Ik mag 1x per maand op zaterdag van mezelf 1 x 20 mg temazepam om een nachtje langer te slapen en op zondag uit te slapen en dit gaat goed. Van de rest kan ik met gemak afblijven.
m
mrorangeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Sterretje1984 zei:
Update van mij, cold turkey is het beste wat me is overkomen. Zowel oxycodon op het einde soms 200mg per dag als benzo’s 80 mg temazepam en 120 mg oxazepam. De eerste week was hel en slapeloos. 2e week onaangenaam met weinig slaap en ik slaap na maanden nog steeds maar Max 5 uur per nacht maar wat is mijn leven weer helder en ben ik weer scherp en heb ik weer een goed geheugen, dat laatste had ik al 3 jaar niet meer. Als ik het over kon doen deed ik het direct weer. Oh en ik ben niet helemaal clean. Ik mag 1x per maand op zaterdag van mezelf 1 x 20 mg temazepam om een nachtje langer te slapen en op zondag uit te slapen en dit gaat goed. Van de rest kan ik met gemak afblijven.
Klik om te vergroten...
Ja, ik ben er heel erg voorzichtig mee. Ik ben na een aantal klinische detoxen van alcohol ook een keer cold turkey gestopt met alcohol, de vierde nacht heb ik een insult gekregen. Qua benzo's, ik zat op 150 mg diazepam 1,5 jaar lang, dat is omgerekend 750 mg oxazepam per dag.. Dan cold turkey stoppen... tja ik trok het echt niet. Maar iedereen reageert weer anders, dus het is altijd lastig om in te schatten.

Ik ben nu gelukkig stabiel op 3 x 10mg diazepam en dat moet ik (op dokters advies) even volhouden om aan te sterken en stabiel te worden op 3x10. en dan over 3 maanden ga ik verder met afbouwen
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#3
Wat goed van je dat je dit gaat doen! 😎

Van welke benzo's en welke doseringen ga je cold turkey? Stoppen met benzo's cold turkey is niet zoals met opiaten en kan levensgevaarlijk zijn. Houd hier rekening mee ✌🏼 Succes!
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Het is voor mij zover. Na nu een paar maanden gestopt te zijn met oxycodon (cold turkey) ga ik morgen cold turkey stoppen met benzo’s. Ik heb de motivatie gevonden en wil het echt. Ik weet dat ik een drama tegemoed ga van slapeloze nachten onrust en paniek maar ik moet en afbouwen is nooit mijn sterkste punt geweest. Dan ging ik sparen en weer inhalen. wat ik met dit topic wil bereiken is een beetje steun en wat ventileren op moeilijke momenten. Het nuchter zijn zie ik tegenop. Bang voor de verveling. Voordeel ik ben nog een week aan bed gebonden ivm een nek operatie vorige week dus de ergste ontwenning ga ik meemaken zonder dat ik dingen moet! Wish me luck! Ik hou jullie op de hoogte.
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Dopemonster zei:
Wat goed van je dat je dit gaat doen! 😎

Van welke benzo's en welke doseringen ga je cold turkey? Stoppen met benzo's cold turkey is niet zoals met opiaten en kan levensgevaarlijk zijn. Houd hier rekening mee ✌🏼 Succes!
Klik om te vergroten...
Ik heb het vaker gedaan en nooit meer problemen ervaring gehad als onrust en extreem slecht slapen! Ik slik de benzo’s nu 10 jaar (1x20 mg tema en 3x 10
Mg oxa, en sinds een klein jaar is dit verdubbeld door de arts).
ik hou gekke dingen in de gaten en schakel direct hulp in als het mis gaat. Ik heb een dieptepunt bereikt. Mijn geheugen is als een alsheimer patiënt. Ik misbruik te veel (vandaag 120mg tema en 250mg oxa op). Het is gewoon klaar het moet wel anders kom
Ik er nooit af.
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Mijn idee om te stoppen is nog niet gelukt. Gisteren en vandaag toch weer gebruikt. Gelukkig is mijn recept op en kan ik pas half oktober nieuwe halen. Nu moet ik dus wel! Ik hoop dat het vol te houden is en ik in oktober niet eens meer wil!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Cold turkey van de dosisen die je noemt is echt heel gevaarlijk. In het gunstigste geval ga je wekenlang door een hel. In het ongunstigste geval wordt het je dood.

Zoek hulp van je huisarts met een goede Ashton Manaual taper op Diazepam.

Volgens mij is dit de derde keer dat ik je dit advies geef in verschillende forum posts, maar ik weet hoe 't is op hoge doseringen van benzos. Zoek alsjeblieft hulp en doe het niet alleen. Heel veel sterkte gewenst.
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#8
dupont zei:
Cold turkey van de dosisen die je noemt is echt heel gevaarlijk. In het gunstigste geval ga je wekenlang door een hel. In het ongunstigste geval wordt het je dood.

Zoek hulp van je huisarts met een goede Ashton Manaual taper op Diazepam.

Volgens mij is dit de derde keer dat ik je dit advies geef in verschillende forum posts, maar ik weet hoe 't is op hoge doseringen van benzos. Zoek alsjeblieft hulp en doe het niet alleen. Heel veel sterkte gewenst.
Klik om te vergroten...
Echt ik wil hulp, maar het cold turkey met oxycodon in zeer hoge dosering is ook gelukt. Als ik nu hulp vraag dan krijg ik een labeltje en als ik dan ooit weer iets van slaapmedicatie of medicatie nodig heb om te ontspannen dan kan ik dat wel vergeten. Dat wil ik kosten wat het kost voorkomen. Ik heb de weken hel er voor over. Misschien de dood ook wel, dan ben ik af van alle onrust en ellende en pijn. Geen arts lijkt me te begrijpen. Besluiten na 10 jaar zonder dat er iets medisch veranderd is dat mijn medicijnen gebruik te veel is en dat ik moet stoppen. Dit zorgt voor dagelijkse pijn, onrust, depressief gevoel en gewoon geen mogivatie om door te willen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik heb geen ervaring met afkicken van opiaten maar weet wel uit verhalen van anderen dat het een fluitje van een cent is ten opzichte van een afkick van benzo's (die ik zelf 3 keer heb doorstaan). De vergelijking die je maakt met Oxy gaat echt niet op. Ergens bewonder ik je vastberadenheid maar het is het niet waard om je leven op het spel te zetten omdat je anders geen recept meer krijgt voor benzo's.

Ga naar de eerste hulp als je het gevoel krijgt dat je gek begint te worden, erg in de war raakt of als je heftig begint te trillen, dat kan een voorteken zijn van een mogelijk fatale beroerte.
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#10
dupont zei:
Ik heb geen ervaring met afkicken van opiaten maar weet wel uit verhalen van anderen dat het een fluitje van een cent is ten opzichte van een afkick van benzo's (die ik zelf 3 keer heb doorstaan). De vergelijking die je maakt met Oxy gaat echt niet op. Ergens bewonder ik je vastberadenheid maar het is het niet waard om je leven op het spel te zetten omdat je anders geen recept meer krijgt voor benzo's.

Ga naar de eerste hulp als je het gevoel krijgt dat je gek begint te worden, erg in de war raakt of als je heftig begint te trillen, dat kan een voorteken zijn van een mogelijk fatale beroerte.
Klik om te vergroten...
Dat laatste zal ik zeker doen! En maandag bel ik de huisarts en de psycholoog voor een gesprek over dit alles. Dank je wel!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Toch cold turkey stoppen?

Nouja, ik heb er wel genoeg over gezegd denk ik 😂

Succes en sterkte de komende tijd. Hopelijk kom je er ongeschonden doorheen.

En toch nogmaals, wees niet bang om professionele hulp in te schakelen.
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#12
dupont zei:
Ik heb geen ervaring met afkicken van opiaten maar weet wel uit verhalen van anderen dat het een fluitje van een cent is ten opzichte van een afkick van benzo's (die ik zelf 3 keer heb doorstaan). De vergelijking die je maakt met Oxy gaat echt niet op. Ergens bewonder ik je vastberadenheid maar het is het niet waard om je leven op het spel te zetten omdat je anders geen recept meer krijgt voor benzo's.

Ga naar de eerste hulp als je het gevoel krijgt dat je gek begint te worden, erg in de war raakt of als je heftig begint te trillen, dat kan een voorteken zijn van een mogelijk fatale beroerte.
Klik om te vergroten...
Inmiddels een aantal dagen verder. En eigenlijk denk ik dat het voor iedereen andere is. Van de opiaten ben ik altijd wel een week of 2 echt ziek. Trillen, zweten, koud, maagklachten, overal pijn. Nu zonder de benzo’s vind ik het lichamelijk reuze meevallen. Ik slaap niet tot Max 2 uur per nacht maar ben ondanks dat overdag niet extreem moe, ik ben in de ochtend zelfs helderder dan nadat ik een goede nacht met benzo’s heb gemaakt. De klachten die ik nu ervaar zijn weinig slapen, onrust, 1 nacht hartkloppingen, en heel extreem veel rare dromen. Ik denk dat dit mentaal alleen zwaarder is om het vol te houden. Ik kan me namelijk voorstellen dat als ik over een week/maand whatever nog zo slecht slaap de verleiding groot is weer te nemen. Bij de opiaten waren de klachten op pijn na na 2 weken echt helemaal verdwenen.
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Puur een vraag uit nieuwsgierigheid. Hoe lang duurde het bij jullie (mensen die met benzo’s zijn gestopt, evt. Cold turkey) voordat je weer nachten een redelijk aantal uren sliep? Snap dat dat voor iedereen anders is maar heb een soort van finish nodig om naar toe te kunnen leven. Word dit een situatie van dagen, weken of maanden. En als ik nou besluit om na een week slecht slapen 1 benzo te nemen om wat slaap in te halen ben ik dan terug bij af en begint de ellende weer van voor af aan of zal dat allemaal wel meevallen na 1 malig gebruik in lage dosis?
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Bij mij duurde het een maand of 4 voordat ik weer redelijk normaal sliep.

Over benzosgebruik na stoppen: https://en.wikipedia.org/wiki/Kindling_(sedative–hypnotic_withdrawal)

Tijdens ontwennig wordt alcohol overigens ook afgeraden. Ik ken verhalen van mensen die een heel eind terug in hun herstel werden gezet door een paar drankjes.

Je lijkt het redelijk goed vol te houden, hoe ervaar je de ontwennig tot nu toe?
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Minder dan een week. Maar wel met een trage afbouw, van een niet al te hoge dosis en niet heel lang dagelijks misbruik.

Cold turkey had ik nooit gekund. Ik kreeg al een insult van het uitwerken van flunitrazolam.

Eigenlijk mijn gehele afbouw was het:
Dosis omlaag - 4 nachten niet of nauwelijks slapen
Dan één nacht intens diep slapen. En daarna middelde dat.
En na een week kwam het een beetje in balans en ging de dosis weer omlaag en begon het riedeltje opnieuw.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Sterretje1984 zei:
Als ik nu hulp vraag dan krijg ik een labeltje en als ik dan ooit weer iets van slaapmedicatie of medicatie nodig heb om te ontspannen dan kan ik dat wel vergeten.
Klik om te vergroten...
Sorry maar dit is echt een heel typische verslavingsgedachte: alvast de paniek voelen dat je in de toekomst misschien niet kan gebruiken, zelfs net nadat je hebt besloten om te stoppen.

Ik denk dat het belangrijk is om dat denkpatroon te gaan doorzien, want dit soort gedachtes is hoe het middel er later in je leven weer in sluipt. Voor je het weet ben je dan weer op hetzelfde punt als waar je gestopt was. Terugvallen gebeuren dan steeds keer op keer omdat je uiteindelijk steeds toch niet écht het besluit neemt dat je niet meer wil gebruiken.
Neem het jezelf niet kwalijk. Dat is ook verschrikkelijk moeilijk, want hoe ga je iets willen wat je nog niet wil? Hopelijk neem je het mij ook niet kwalijk dat ik dit tegen je zeg. Ik doe dat omdat ik denk dat het helpt om er constant aan herinnerd te worden dat je weer hetzelfde denkpatroon vertoont. Zo kan je het leren herkennen en uiteindelijk veranderen.
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#17
dupont zei:
Bij mij duurde het een maand of 4 voordat ik weer redelijk normaal sliep.

Over benzosgebruik na stoppen: https://en.wikipedia.org/wiki/Kindling_(sedative–hypnotic_withdrawal)

Tijdens ontwennig wordt alcohol overigens ook afgeraden. Ik ken verhalen van mensen die een heel eind terug in hun herstel werden gezet door een paar drankjes.

Je lijkt het redelijk goed vol te houden, hoe ervaar je de ontwennig tot nu toe?
Klik om te vergroten...
Ik ervaar het vooral slapeloos! Als ik mijn ogen dichtdoe schieten mijn ogen voor mijn gevoel alle kanten op. Ik doe alleen mijn best me niet te laten frustreren door het niet slapen en dat gaat aardig goed. Heb 1 nacht flinke hartkloppingen gehad dat was wel eng en als ik dan even voor een klein uurtje wel in slaap val heb ik gigantisch rare dromen. Overdag ben ik niet extreem moe wat ik wel verwacht had na al dagen lang zo extreem weinig slaap. Als het meer als 5 uur per nacht word en het liefst aaneengesloten ben ik al tevreden.
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Sorry maar dit is echt een heel typische verslavingsgedachte: alvast de paniek voelen dat je in de toekomst misschien niet kan gebruiken, zelfs net nadat je hebt besloten om te stoppen.

Ik denk dat het belangrijk is om dat denkpatroon te gaan doorzien, want dit soort gedachtes is hoe het middel er later in je leven weer in sluipt. Voor je het weet ben je dan weer op hetzelfde punt als waar je gestopt was. Terugvallen gebeuren dan steeds keer op keer omdat je uiteindelijk steeds toch niet écht het besluit neemt dat je niet meer wil gebruiken.
Neem het jezelf niet kwalijk. Dat is ook verschrikkelijk moeilijk, want hoe ga je iets willen wat je nog niet wil? Hopelijk neem je het mij ook niet kwalijk dat ik dit tegen je zeg. Ik doe dat omdat ik denk dat het helpt om er constant aan herinnerd te worden dat je weer hetzelfde denkpatroon vertoont. Zo kan je het leren herkennen en uiteindelijk veranderen.
Klik om te vergroten...
Zo kan je het inderdaad zien en misschien heb je ook gelijk. Voor mezelf geeft het rust als ik af en toe voor een aantal dagen nog een recept kan krijgen (in veel lagere dosis dan ik tot nu toe gebruikte) om zo nu en dan eens een nacht goed te kunnen slapen als ik in stressvolle periodes noem een nacht of 4 belabberd heb geslapen. wil nooit meer terug naar dagelijks gebruik maar helemaal stoppen dat is mijn doel niet. Net als met de oxycodon daar ben ik nu maanden vanaf maar wel met de afspraak met de specialist dat als de pijn te heftig is ik een recept voor maximaal een week krijg en dan zelf in schat wanneer het nodig is te gebruiken. Dat recept ligt hier nu al een week of 6 en heb ik nog kunnen laten liggen.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Sterretje1984 zei:
Zo kan je het inderdaad zien en misschien heb je ook gelijk. Voor mezelf geeft het rust als ik af en toe voor een aantal dagen nog een recept kan krijgen (in veel lagere dosis dan ik tot nu toe gebruikte) om zo nu en dan eens een nacht goed te kunnen slapen als ik in stressvolle periodes noem een nacht of 4 belabberd heb geslapen. wil nooit meer terug naar dagelijks gebruik maar helemaal stoppen dat is mijn doel niet. Net als met de oxycodon daar ben ik nu maanden vanaf maar wel met de afspraak met de specialist dat als de pijn te heftig is ik een recept voor maximaal een week krijg en dan zelf in schat wanneer het nodig is te gebruiken. Dat recept ligt hier nu al een week of 6 en heb ik nog kunnen laten liggen.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je nog niet diep genoeg gezonken bent om je te realiseren dat langdurig benzogebruik een doodlopende weg is. Als je dat punt eenmaal bereikt zal de motivatie van binnenuit komen en ga je de adviezen hopelijk ter harte nemen ipv excuses te bedenken om het gebruik te rechtvaardigen.
S
Sterretje1984Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Het zal allemaal best. Ik heb ondertussen niets ingenomen, voel me goed, en heb geen klachten waar ik bang voor was na 10 jaar dagelijks benzo gebruik. wat een ander dan daarover denkt of vind / denkt dat ik goed of fout bezig ben dat zal me eigenlijk een zorg zijn.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."