Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGestopt met roken

Gestopt met roken

32 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Stoppen met roken is moeilijk, tot dat je de juiste reden hebt gevonden.
Dan is stoppen met roken heel gemakkelijk. Ik ken de valkuilen, ben er al in vele gestapt.

Zoek naar de reden die je energie geeft om het stoppen vol te houden, soms kom je daar per ongeluk achter en misschien ook wel nooit. Dan kan je nooit meer roken nadat je gestopt bent.

Ik heb een gigantisch goede reden gehad om te stoppen met roken en dat vol te houden. Het lukt mij zelfs om af en toe te roken (ook al weet ik niet waarom ik dat doe, heel soms heb ik er gewoon zin in.)

In al die tijd nadat ik gestopt ben heb ik nooit meer de gewoonte van het roken opgepakt. Ook al rook ik af en toe tijdens uitgaan of een festival.
Ik heb er niet altijd zin in, dat vind ik het meest waardevol.

Nogmaals, met de juiste reden lukt het, zelfstandig, of met hulp, de reden is belangrijk.
S
SpatsenLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dirkjan zei:
Dat is waar het op neer komt. Het maakt niet uit hoe vaak je het probeert of welke trucjes je bedenkt, de conclusie is, keer op keer: stop ermee.

En zo werkt het. Er is GEEN ENKEL voordeel aanroken. Ik bedoel niet dat de voordelen opwegen tegen de nadelen, ik bedoel er is GEEN ENKEL VOORDEEL.
Klik om te vergroten...
Maar dan de hamvraag… hoe ben je er dan mee gestopt? Met drugs en alcohol wist ik ook dat het mij de vernieling in hielp, maar het roken?

misschien geen geliefde opmerking van mij, maar ik ben er stellig van overtuigd dat roken verslavender is dan cocaïne en alcohol 😅
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Spatsen zei:
oe ben je er dan mee gestopt?
Klik om te vergroten...
Door langzaamaan een voor een alle drogredenen waardoor je denkt dat roken lekker is bloot te leggen. Het boek van Allen Carr heeft mij daarbij geholpen. Dat is in essentie de methode die hij gebruikt.

Het werkt omdat het de meest logische en eerlijke manier is om naar de verslaving te kijken. Je voelt je begrepen en gehoord.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
Spatsen zei:
Maar dan de hamvraag… hoe ben je er dan mee gestopt? Met drugs en alcohol wist ik ook dat het mij de vernieling in hielp, maar het roken?

misschien geen geliefde opmerking van mij, maar ik ben er stellig van overtuigd dat roken verslavender is dan cocaïne en alcohol 😅
Klik om te vergroten...
Er zit een groot verschil tussen iets weten of iets voelen. Bij mij in elk geval.

Dat ik van de drugs de vernieling in ging, dat was wel duidelijk. Geen ontkennen aan. Alcohol idem, zeker als je de katers voelt.

Maar met roken zijn die lichamelijke gevolgen die je echt gaat voelen, veel subtieler. Ja dat rokershoestje enzo, maar dat was niet genoeg. Tot je jaren later inneens kanker of hart- en vaatziekten krijgt. Dat voel je dan ook wel, maar dat is al te laat.

Wat voor mij laatst hielp is dat ik altijd nerveus was. En ik kreeg het ook niet weggerookt. Ik ben toen vrij vlak na elkaar gestopt met roken en caffeïne en die nervositeit verdween als sneeuw voor de zon.
Ik drink nu wel weer koffie. Maar meestal twee bakjes per dag en de rest decaf. Ook met thee let ik op dat ik, zeker later op de dag, caffeïne vrije thee drink. En dat gaat prima, die nervositeit is niet meer teruggekomen.

Maar dat gevoel gaf voor mij deze keer wederom de doorslag om ermee te stoppen. En dat is een gevolg, wat je direct merkt. Niet pas jaren later.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dirkjan zei:
Door langzaamaan een voor een alle drogredenen waardoor je denkt dat roken lekker is bloot te leggen. Het boek van Allen Carr heeft mij daarbij geholpen. Dat is in essentie de methode die hij gebruikt.

Het werkt omdat het de meest logische en eerlijke manier is om naar de verslaving te kijken. Je voelt je begrepen en gehoord.
Klik om te vergroten...
Ik wil dat boek eigenlijk ook nog weleens lezen. Ik had iemand gevraagd om het van hem te lenen, maar hij had het net aan iemand uitgeleend.

En ik was het roken inmiddels weer zo beu, dat ik al gestopt was voor die ander klaar was met lezen.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#6
LucidLucy zei:
Ik wil dat boek eigenlijk ook nog weleens lezen. Ik had iemand gevraagd om het van hem te lenen, maar hij had het net aan iemand uitgeleend.

En ik was het roken inmiddels weer zo beu, dat ik al gestopt was voor die ander klaar was met lezen.
Klik om te vergroten...
Het is te koop in werkelijk elke winkel, ook als ebook
S
SpatsenLid
01-01-2024, 00:00
#7
LucidLucy zei:
Er zit een groot verschil tussen iets weten of iets voelen. Bij mij in elk geval.

Dat ik van de drugs de vernieling in ging, dat was wel duidelijk. Geen ontkennen aan. Alcohol idem, zeker als je de katers voelt.

Maar met roken zijn die lichamelijke gevolgen die je echt gaat voelen, veel subtieler. Ja dat rokershoestje enzo, maar dat was niet genoeg. Tot je jaren later inneens kanker of hart- en vaatziekten krijgt. Dat voel je dan ook wel, maar dat is al te laat.

Wat voor mij laatst hielp is dat ik altijd nerveus was. En ik kreeg het ook niet weggerookt. Ik ben toen vrij vlak na elkaar gestopt met roken en caffeïne en die nervositeit verdween als sneeuw voor de zon.
Ik drink nu wel weer koffie. Maar meestal twee bakjes per dag en de rest decaf. Ook met thee let ik op dat ik, zeker later op de dag, caffeïne vrije thee drink. En dat gaat prima, die nervositeit is niet meer teruggekomen.

Maar dat gevoel gaf voor mij deze keer wederom de doorslag om ermee te stoppen. En dat is een gevolg, wat je direct merkt. Niet pas jaren later.
Klik om te vergroten...
Heeel herkenbaar! Dankjewel! Ik moet ook toegeven dat mijn koffie inname bizar hoog is, en ook wel enigszins nervositeit ervaar.

Begin nu steeds meer te beseffen dat ik nog gewoon verslaafd ben aan nicotine en cafeïne.
In de kliniek ( afgelopen september ) dronk ik rond de 10 a 15 bakken koffie. Mijn motto ? “ als je er genoeg van drinkt, dan is het net pep “
Nog een hoop werk te verrichten voor mij 🥹
P
PikassoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Dirkjan zei:
Door langzaamaan een voor een alle drogredenen waardoor je denkt dat roken lekker is bloot te leggen. Het boek van Allen Carr heeft mij daarbij geholpen. Dat is in essentie de methode die hij gebruikt.

Het werkt omdat het de meest logische en eerlijke manier is om naar de verslaving te kijken. Je voelt je begrepen en gehoord.
Klik om te vergroten...
Dat boek heeft een vriendin nog liggen , ben benieuwd zal het eens lezen .
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Spatsen zei:
Heeel herkenbaar! Dankjewel! Ik moet ook toegeven dat mijn koffie inname bizar hoog is, en ook wel enigszins nervositeit ervaar.

Begin nu steeds meer te beseffen dat ik nog gewoon verslaafd ben aan nicotine en cafeïne.
In de kliniek ( afgelopen september ) dronk ik rond de 10 a 15 bakken koffie. Mijn motto ? “ als je er genoeg van drinkt, dan is het net pep “
Nog een hoop werk te verrichten voor mij 🥹
Klik om te vergroten...
In de kliniek heb ik ook met tijden zoveel koffie gedronken. Maar dat toch asap weer afgebouwd haha

Maar ook dat gaat met periodes goed. Als ik weer 6 bakken per dag ga drinken, best kans dat ik dan wéér nerveus word. En dat ik dan wéér hoofdpijn krijg tot ik m'n eerste koffie van de dag op heb.

Stapje voor stapje. Zolang je maar bezig blijft en niet achterover gaat leunen, dan kan je één voor één dat soort dingen aanpakken.
P
PikassoLid
01-01-2024, 00:00
#10
LucidLucy zei:
Als ik weer 6 bakken per dag ga drinken, best kans dat ik dan wéér nerveus word. En dat ik dan wéér hoofdpijn krijg tot ik m'n eerste koffie van de dag op heb.
Klik om te vergroten...
Ik drink al twee jaar geen koffie meer om deze reden , wat ik raar vind .. thee kan ik wel hele dagen drinken en ook zo weer dagen niet zonder bijwerkingen terwijl daar ook cafeïne in zit heb jij daar een verklaring voor ? Ik mis het koffie drinken nog elke dag en als ik het ruik krijg ik bijna cravings 🤣
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Pikasso zei:
Ik drink al twee jaar geen koffie meer om deze reden , wat ik raar vind .. thee kan ik wel hele dagen drinken en ook zo weer dagen niet zonder bijwerkingen terwijl daar ook cafeïne in zit heb jij daar een verklaring voor ? Ik mis het koffie drinken nog elke dag en als ik het ruik krijg ik bijna cravings 🤣
Klik om te vergroten...
Misschien dat er toch nog andere alkaloiden in het spel zijn die hiervoor zorgen? Die wèl in koffie zitten, maar niet in thee?
Placebo effect lijkt me sterk in deze, maar ook dat zou nog kunnen natuurlijk. Niet dat dat voor jezelf uiteindelijk uitmaakt tenzij je dat op de een of andere manier weet 'af te leren'.

En tja, de geur van verse bonen koffie heeft mij ook vaak doen terugkeren naar het zwarte goud. Ik heb echt serieus een tijdje geen koffie gedronken. Dat is begonnen toen ik een tijdje in China zat. Daar is immers veel makkelijker goede thee, dan goede koffie te krijgen. Maar eenmaal in Nederland, door de geur van goed gebrande bonen 🤤
Toch weer voor de bijl gaan. Ach op dit moment heb ik er geen last van en ga ik er dus ook niets aan doen. Twee bakken koffie dagelijks gaan dus prima. Maar zodra die hoofdpijn of nervositeit terugkomt, weet ik exact wat me te doen staat haha
B
BlaatschaapLid
01-01-2024, 00:00
#12
Spatsen zei:
Maar dan de hamvraag… hoe ben je er dan mee gestopt? Met drugs en alcohol wist ik ook dat het mij de vernieling in hielp, maar het roken?

misschien geen geliefde opmerking van mij, maar ik ben er stellig van overtuigd dat roken verslavender is dan cocaïne en alcohol 😅
Klik om te vergroten...

Je zou een longtest kunnen doen bij de huisarts (In zo'n wc rol met snoertje blazen, daarmee meten ze je long inhoud)

Ben zelf gestopt nadat mijn rokershoestje vervelende vormen begon aan te nemen (hoesten bij wakker worden en hoesten voor het slapen gaan). Uit de test bij de huisarts kwam dat mijn 'longleeftijd' niet paste bij mijn eigen leeftijd en ik asthma heb.

Dat + wat voorbeelden in mijn familie was voor mij op dat moment genoeg motivatie om ermee te kappen.

Na een jaar rookvrij nog een keer diezelfde test gedaan en er was een duidelijk verschil te zien in longcapaciteit, op een positieve manier uiteraard :tongueout:

Daarna nog wel 3 keer op m'n bek gegaan, maar nu al zo'n 5 jaar rookvrij.

De truuk is om nooit meer een sigaret te roken, ook geen halve, ook geen pufje, helemaal niks. Hoe lang je ook bent gestopt, zodra je een sigaret rookt begint het hele feest weer opnieuw.

Ik ben overigens gestopt met behulp van medicatie (champix, is alleen niet meer leverbaar), werkte voor mij erg goed.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Het stoppen met nicotine was heel zwaar dit keer, maar ondertussen wel weer 18 maanden verder. Nu op het punt het wiet vapen met thc te kappen en hopelijk ook snel de cbd-weg ermee.

Maar daar ben ik nog niet, maar de nicotine verslaving uit lichaam en kop is alleen maar voordelen, na de ontwenning.
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik ben nu op dag 43 van het stoppen met roken en ondanks dat ik ook zeer goeie dagen heb gehad is mijn stoppen met roken van sigaretten en vapen echt bruut af en toe. Zo vaak pogingen gedaan om te stoppen dat ik een patroon zie.

Bij geluk in dit geval heb ik nauwelijks verplichtingen meer. Hierdoor mag ik eindelijk van mezelf alle tijd en strijd geven om deze rot verslaving boven op te komen.

Op dit moment zit ik op het verste punt (niet in dagen gek genoeg) van mijn afkick waar het vorige keren op brak. Mijn lichaam denkt dat ik door immense stress doorheen gaat. Maar wat ik heb geleerd de vorige stoppoging en ook deze keer is dat de stress komt van ontiegelijk veel spierpijn. Mijn lichaam kan de pijnprikkel uitschakelen maar reageert er dan op andere manieren op, zonder dat ik doorhad wat er met me mis was.

Ik zit nu een paar dagen aan de pijnstillers waarbij ik met de dag steeds sterkere en hogere doseringen slik. Het is echt vervelend. Maar ik ben blij dat ik nu weet wat er aan de hand is. Ik hoop dat het tijdelijk is en dat ik er doorheen kom. De vorige stoppoging probeerde ik het met Ibuprofen op te lossen maar mentaal reageerde ik helemaal niet goed op de Ibuprofen. Ik werd er uiteindelijk verward van.

Nu zit ik aan de Naproxen en daar reageer ik mentaal beter op. En nu zit ik op het enge punt van mijn afkick dat ik niet weet wat het gaat brengen. Waar gaat mijn lichaam nu allemaal mee komen zodat ik toch weer aan het roken ga?

Ik kan er nooit zo goed tegen dat mensen vinden dat stoppen met roken makkelijk is omdat het henzelf makkelijk afging. Bij mij is het echt zwaar. Ik kan er eigenlijk wel boos van worden dat ik een moeilijke dag 43 heb. Ik wil ook gewoon eens door met mijn leven.
C
ChefCurryLid
01-01-2024, 00:00
#15
Ik ben nu 7 jaar gestopt en ben daar super blij mee. Het was best lastig, vooral het eerste jaar maar nu weet ik niet beter en vind ik roken ontzettend ranzig.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik ben sinds een maand gestopt met sigaren roken.
Ik neem nu een e sigaret waarmee ik ook binnen niet al te lange tijd wil stoppen. Er gaat een einde komen aan 55 jaren roken!
Met de stelling dat roken geen enkel voordeel oplevert, ben ik het niet eens.
Het werkt kalmerend en laxerend en dat heeft zo zijn voordelen zo af en toe.....
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#17
De Zandman zei:
Ik ben sinds een maand gestopt met sigaren roken.
Ik neem nu een e sigaret waarmee ik ook binnen niet al te lange tijd wil stoppen. Er gaat een einde komen aan 55 jaren roken!
Met de stelling dat roken geen enkel voordeel oplevert, ben ik het niet eens.
Het werkt kalmerend en laxerend en dat heeft zo zijn voordelen zo af en toe.....
Klik om te vergroten...
Toppie!! En een kleine verbetering.. het werkt absoluut niet kalmerend! Nicotine doet precies het tegenovergestelde. Maar als je lichaam en geest gaan vragen naar nicotine dan krijg je rustgevend gevoel zodra de nicotine je hersenen bereikt. Maar dat duurt maanden voordat je dat merkt..
Ik ben nu 18 maanden nicotine vrij en al heb ik wel wat stress van andere ontwenningsverschijnselen, het feit dat mijn lichaam geen nicotine roept is echt kalmerend.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#18
Manu76 zei:
het feit dat mijn lichaam geen nicotine roept is echt kalmerend.
Klik om te vergroten...
Ik durf die stelling nog wel wat aan te dikken.

Ik vind het echt een ware bevrijding, dat ik niet gedreven wordt door de wil van nicotine!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ieder stoppen met een verslaving levert een ware bevrijding op!
Dat gevoel kreeg ik ook toen ik stopte met de alcohol, daarna nog een keer met de benzo's, en ten laatste met de cannabis...en hopelijk straks met het roken.
Roken is ook een echte kutverslaving. Deze leg je niet zomaar even naast je neer....en toch moet het mij lukken. Mijn longen zullen er ongetwijfeld blij mee zijn.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Nicotine an sich is idd niet rustgevend.als ik mijn e sigaret rook, word ik niet rustiger.
Dat effect had ik wel met een sigaret of sigaar vreemd genoeg...
Af en toe heb ik nu echte cravings naar een sigaar, maar ik houd vol om die niet te nemen.
Mijn reden om te stoppen met roken is dat toen ik de laatste keer de griep had, ik het zwaar benauwd heb gehad en dat wil ik niet meer.....

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."