Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsGestopt met roken

Gestopt met roken

32 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
D
Don DraperLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik ben nu op dag 43 van het stoppen met roken en ondanks dat ik ook zeer goeie dagen heb gehad is mijn stoppen met roken van sigaretten en vapen echt bruut af en toe. Zo vaak pogingen gedaan om te stoppen dat ik een patroon zie.

Bij geluk in dit geval heb ik nauwelijks verplichtingen meer. Hierdoor mag ik eindelijk van mezelf alle tijd en strijd geven om deze rot verslaving boven op te komen.

Op dit moment zit ik op het verste punt (niet in dagen gek genoeg) van mijn afkick waar het vorige keren op brak. Mijn lichaam denkt dat ik door immense stress doorheen gaat. Maar wat ik heb geleerd de vorige stoppoging en ook deze keer is dat de stress komt van ontiegelijk veel spierpijn. Mijn lichaam kan de pijnprikkel uitschakelen maar reageert er dan op andere manieren op, zonder dat ik doorhad wat er met me mis was.

Ik zit nu een paar dagen aan de pijnstillers waarbij ik met de dag steeds sterkere en hogere doseringen slik. Het is echt vervelend. Maar ik ben blij dat ik nu weet wat er aan de hand is. Ik hoop dat het tijdelijk is en dat ik er doorheen kom. De vorige stoppoging probeerde ik het met Ibuprofen op te lossen maar mentaal reageerde ik helemaal niet goed op de Ibuprofen. Ik werd er uiteindelijk verward van.

Nu zit ik aan de Naproxen en daar reageer ik mentaal beter op. En nu zit ik op het enge punt van mijn afkick dat ik niet weet wat het gaat brengen. Waar gaat mijn lichaam nu allemaal mee komen zodat ik toch weer aan het roken ga?

Ik kan er nooit zo goed tegen dat mensen vinden dat stoppen met roken makkelijk is omdat het henzelf makkelijk afging. Bij mij is het echt zwaar. Ik kan er eigenlijk wel boos van worden dat ik een moeilijke dag 43 heb. Ik wil ook gewoon eens door met mijn leven.
C
ChefCurryLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik ben nu 7 jaar gestopt en ben daar super blij mee. Het was best lastig, vooral het eerste jaar maar nu weet ik niet beter en vind ik roken ontzettend ranzig.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik ben sinds een maand gestopt met sigaren roken.
Ik neem nu een e sigaret waarmee ik ook binnen niet al te lange tijd wil stoppen. Er gaat een einde komen aan 55 jaren roken!
Met de stelling dat roken geen enkel voordeel oplevert, ben ik het niet eens.
Het werkt kalmerend en laxerend en dat heeft zo zijn voordelen zo af en toe.....
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#4
De Zandman zei:
Ik ben sinds een maand gestopt met sigaren roken.
Ik neem nu een e sigaret waarmee ik ook binnen niet al te lange tijd wil stoppen. Er gaat een einde komen aan 55 jaren roken!
Met de stelling dat roken geen enkel voordeel oplevert, ben ik het niet eens.
Het werkt kalmerend en laxerend en dat heeft zo zijn voordelen zo af en toe.....
Klik om te vergroten...
Toppie!! En een kleine verbetering.. het werkt absoluut niet kalmerend! Nicotine doet precies het tegenovergestelde. Maar als je lichaam en geest gaan vragen naar nicotine dan krijg je rustgevend gevoel zodra de nicotine je hersenen bereikt. Maar dat duurt maanden voordat je dat merkt..
Ik ben nu 18 maanden nicotine vrij en al heb ik wel wat stress van andere ontwenningsverschijnselen, het feit dat mijn lichaam geen nicotine roept is echt kalmerend.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#5
Manu76 zei:
het feit dat mijn lichaam geen nicotine roept is echt kalmerend.
Klik om te vergroten...
Ik durf die stelling nog wel wat aan te dikken.

Ik vind het echt een ware bevrijding, dat ik niet gedreven wordt door de wil van nicotine!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ieder stoppen met een verslaving levert een ware bevrijding op!
Dat gevoel kreeg ik ook toen ik stopte met de alcohol, daarna nog een keer met de benzo's, en ten laatste met de cannabis...en hopelijk straks met het roken.
Roken is ook een echte kutverslaving. Deze leg je niet zomaar even naast je neer....en toch moet het mij lukken. Mijn longen zullen er ongetwijfeld blij mee zijn.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Nicotine an sich is idd niet rustgevend.als ik mijn e sigaret rook, word ik niet rustiger.
Dat effect had ik wel met een sigaret of sigaar vreemd genoeg...
Af en toe heb ik nu echte cravings naar een sigaar, maar ik houd vol om die niet te nemen.
Mijn reden om te stoppen met roken is dat toen ik de laatste keer de griep had, ik het zwaar benauwd heb gehad en dat wil ik niet meer.....
I
InstantKillLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ben sinds maandag gestopt met roken na tientallen keren mislukte pogingen te hebben gedaan sta ik er nu heel sterk in. Heb maandagochtend mijn laatste sigaret gerookt en merk dat ik bij elk moment dat ik normaal zou roken het wel lastig heb. Dit duurt echter maar een paar minuten en dan is het voorbij. Als het goed is zijn morgen en overmorgen de moeilijkste dagen en ben erg benieuwd hoe het dan gaat. Heb verder ook nog geen echt moeilijke situaties zoals festivals, feesten of gelegenheden met alcohol erbij gehad. Heeft iemand van jullie hier tips voor? Ik weet dat als ik toch op die momenten een sigaret pak ik weer terug bij af ben. Hoe kan ik mezelf daarvan weerhouden? Niet gaan is voor mij geen optie aangezien ik het dan altijd zou moeten vermijden.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#9
Manu76 zei:
@jaybaklapper
Er is maar 1 manier om te stoppen en dat is echt alles er voor over hebben. En heel duidelijk weten, dat één peukje echt binnen de kortste keren weer verandert in constant nicotine nodig hebben.
..........

Zelfs na 3 jaar even een peukje nemen, zal waarschijnlijk terug bij af betekenen.
Succes
Klik om te vergroten...

Noot,:
Dit is een kenmerk van een verslaving.
Na een korte of langere tijd toch weer eens proberen om een "beetje" te nemen.
Dat is de weg van de terugval....ik heb mensen gekend die na jaren abstinentie weer helemaal terug in de maalstroom van verslaving zien terugvallen....en binnen de kortste keren weer enorme hoeveelheden middelen tot zich gingen nemen.....zoooo zonde!
Ik weet van mezelf dat als ik zo dom ben om een glas alcohol te nemen, bijna 100 procent zeker weer aan een flink aantal trappisten bier per dag zit.....dus dat eerste glas ga ik niet meer nemen. Vandaag iig niet, en morgen zien we wel weer.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
jaybaklapper zei:
Ben sinds maandag gestopt met roken na tientallen keren mislukte pogingen te hebben gedaan sta ik er nu heel sterk in. Heb maandagochtend mijn laatste sigaret gerookt en merk dat ik bij elk moment dat ik normaal zou roken het wel lastig heb. Dit duurt echter maar een paar minuten en dan is het voorbij. Als het goed is zijn morgen en overmorgen de moeilijkste dagen en ben erg benieuwd hoe het dan gaat. Heb verder ook nog geen echt moeilijke situaties zoals festivals, feesten of gelegenheden met alcohol erbij gehad. Heeft iemand van jullie hier tips voor? Ik weet dat als ik toch op die momenten een sigaret pak ik weer terug bij af ben. Hoe kan ik mezelf daarvan weerhouden? Niet gaan is voor mij geen optie aangezien ik het dan altijd zou moeten vermijden.
Klik om te vergroten...
De associatie met bepaalde momenten herken ik heel goed. Ook verveling en wachten waren bij mij een trigger. Even mezelf een houding geven met een sigaret. Mooi dat je al inziet dat de eigenlijke trek maar kort duurt. Ik zou je aanraden om de komende tijd geen alcohol te drinken. Misschien zelfs wel een paar maanden feestjes te mijden.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Alcohol is een echte trigger om toch weer te gaan roken....dus de eerste tijd zou ik alcohol beslist mijden!
Ook zijn feestjes zo een mogelijke trigger dus wees daar voorzichtig mee!
En verder is het net zoals bij mij het geval is, af en toe de cravings doorstaan en moeten we even op de tanden bijten.
Ik heb de ervaring dat een craving niet zo erg lang duurt maar ze zijn wel vervelend. Dat zeer zeker.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#12
@jaybaklapper
Er is maar 1 manier om te stoppen en dat is echt alles er voor over hebben. En heel duidelijk weten, dat één peukje echt binnen de kortste keren weer verandert in constant nicotine nodig hebben.
Je kunt hele eerste jaar na die laatste peuk last krijgen van vreemde cravings op onverwachte momenten of minder plezierige dagen.. en als je maar blijft denken dat je toch blij bent dat je gestopt bent wordt het alleen maar minder.

Zelfs na 3 jaar even een peukje nemen, zal waarschijnlijk terug bij af betekenen.
Succes
I
InstantKillLid
01-01-2024, 00:00
#13
Manu76 zei:
@jaybaklapper
Er is maar 1 manier om te stoppen en dat is echt alles er voor over hebben. En heel duidelijk weten, dat één peukje echt binnen de kortste keren weer verandert in constant nicotine nodig hebben.
Je kunt hele eerste jaar na die laatste peuk last krijgen van vreemde cravings op onverwachte momenten of minder plezierige dagen.. en als je maar blijft denken dat je toch blij bent dat je gestopt bent wordt het alleen maar minder.

Zelfs na 3 jaar even een peukje nemen, zal waarschijnlijk terug bij af betekenen.
Succes
Klik om te vergroten...
Dit lijkt mij inderdaad het beste, ook geen hijs nemen van een vape of iets. De verslaving geen voeding meer geven.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."