Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfbouw heroine

Afbouw heroine

34 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
m
marianne88Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Neo-Shulginist zei:
Hee @marianne88 wat goed dat je zoon zoveel steun krijgt! Dat is nog wel eens anders..

Ik moet je helaas ook hiervoor waarschuwen:


Het probleem is namelijk dat jouw volledige steun en hulp ook kan bijdragen aan een toxische situatie, juist omdat jullie zo'n warme band hebben en omdat jij van alles doet om hem te helpen.

Kenmerken van verslaving zijn namelijk: afspraken niet nakomen, meer gebruiken dan de persoon zich had voorgenomen, verantwoordelijkheid ontvluchten.

Ik wil je daarbij even wijzen op de Drama Triangle, die heel belangrijk is om je bewust van te zijn in dit soort situaties:
Bekijk bijlage 50361


Daarbij kan het dus juist een valkuil zijn om je op te stellen als rescuer (redder). Dat zorgt er namelijk voor dat je zoon alsnog niet zelf de verantwoordelijkheid draagt voor het veranderen van gedrag. Daardoor kan er een giftige afhankelijkheidsrelatie ontstaan tussen jullie. Je zoon is afhankelijk van jou voor hulp en neemt niet zelf verantwoordelijkheid, en jij bent afhankelijk van zijn progressie want als hij ineens toch weer keihard gaat wegvluchten met gebruik van drugs, dan heb jij het gevoel dat hij je belazert en dat je hem voor niks hebt geholpen. Dan kan de rol van rescuer verschuiven in the persecutor (de veroordelaar), of the victim (het slachtoffer).

Dit soort rollen versterken elkaar dus. Daardoor kan jouw fantastische liefdevolle steun uiteindelijk ook contraproductief werken. En dat wil natuurlijk niemand. Vandaar dat ik je er nu op wijs. Die Drama Triangle is precies DE reden waarom professionele behandelaars niet emotioneel betrokken mogen raken bij hun cliënten.

Ik zou adviseren om je zoon heel voorzichtig richting de (Nederlandse) verslavingszorg te begeleiden. Ik noem specifiek de Nederlandse verslavingszorg, omdat daar redelijk veel behandelopties zijn. Hier in Nederland is bijvoorbeeld methadon beschikbaar, maar ook klinisch geproduceerde heroïne, er zijn gebruikersruimten, maar er is dus vooral een algemeen accepterende en verwelkomende sfeer voor mensen met een verslaving. Terwijl in andere landen vaak alsnog een soort hard strafkamp wordt opgelegd, zo van, 'jij zat fout met je heroïne-gebruik, en nu gaan we een dwingende omgeving opstellen om je het stoppen te forceren." Die omgeving werkt vluchtgedrag in de hand, waardoor de hulp juist minder effectief is.
Ik ben met andere forumleden eens dat de weerstand tegen methadon of tegen verslavingsklinieken waarschijnlijk het verslavingsstemmetje is wat alles probeert om maar niet echt te hoeven stoppen met drugs gebruiken. Probeer dat stemmetje dus niet te ondersteunen, maar probeer het ook niet te veroordelen. Dat is echt niet makkelijk, maar wel de enige manier waarop je het productief kunt doen.

Een punt waarvoor ik je écht moet waarschuwen is dat je NIET kunt accepteren om medeplichtig te raken aan zijn drugsgebruik. Zeker in Bulgarije is dat een probleem. Straks wordt jij nog gearresteerd omdat je heroïne in bezit hebt, of omdat je aanwezig bent in een pand waar heroïne is. En daar is niemand mee geholpen. Ook als er geen sprake is van de politie kan het zeer problematisch zijn als jij de stash van je zoon gaat bewaken. Stel, het gaat om met fentanyl versneden heroïne en je zoon krijgt onverwachts een overdosis. Dan ben jij daar medeplichtig aan. Zoiets zul je jezelf als moeder nooit vergeven.

Wat je wel kunt doen
Bottom line is dus: natuurlijk wil je dolgraag helpen, je wil je zoon beschermen, knuffelen, je wil zijn pijn wegnemen. Vergeet die warme gevoelens niet. Maar onthoud ook dat jij niet opgeleid bent om mentale stoornissen te genezen, en dat je ook niet de gelegenheid hebt om dat op een professionele manier op te lossen.

Blijf die warme, accepterende en luisterende houding aannemen tegenover je zoon. Die is super behulpzaam!
Maar ontsla jezelf van de verantwoordelijkheid om zijn problemen op te lossen. Serieus, dat kan je niet, en pogingen om het wel te proberen werken contraproductief. Stel dus grenzen vast, en houd jezelf daaraan. Probeer je zoon naar de verslavingszorg te begeleiden. En zoek zelf ook hulp! Je hoeft het niet alleen te doen. Er zijn in Nederland en België bijvoorbeeld hulplijnen voor naasten die je kunt bellen/mailen/chatten. Want het is voor jou natuurlijk ook allemaal best heftig.

Check bijvoorbeeld Drugsinfo.nl voor meer tips voor naasten, en ook een hulplijn waarmee je contact kunt opnemen:

Zorgen om iemand

Maak je je zorgen om het gebruik van iemand? Op deze pagina vind je hulp, tips en advies.
www.drugsinfo.nl www.drugsinfo.nl

Daarnaast heb je in Nederland stichting Mind Korrelatie, die je ook kunnen helpen om je zoon te helpen:

MIND Hulplijn - Deskundig, anoniem en gratis advies

Hulp of advies nodig? Bel, chat, WhatsApp of mail gratis en anoniem met een van onze hulpverleners.
mindkorrelatie.nl mindkorrelatie.nl

In België heb je de Druglijn, die je ook kunt bellen, mailen of chatten als naaste van iemand die kampt met een verslaving:
https://www.druglijn.be/bezorgd-om-iemand


Succes, en voel je vooral vrij om meer vragen te stellen, of om even te ventileren wat je allemaal hebt meegemaakt! Wij zijn er ook om je te helpen :wink:
Klik om te vergroten...
Dankjewel voor je bericht. De hulp is intussen geregeld. In België is er een nieuw product op de markt. Een injectie met een maand afgifte. Intussen bouwt hij zelf af. Ik heb zijn heroïne niet in beheer. Dat doet hij zelf. Hij vraagt me om bij hem te blijven als hij het moeilijk heeft zodat hij niet gaat roken. Dit weekend zijn we hele lange tochten gaan doen om de tijd tussen het gebruik nog meer op te rekken. Op zijn vraag. Ik moei me niet met zijn gebruik. Hier is hij zelf verantwoordelijk voor. Hij vraagt om hem bij te staan en ik sta aan de zijlijn. Soms is hij teleurgesteld omdat hij naar zijn oordeel teveel gerookt heeft, maar toch blijft hij afbouwen. Zijn honger komt terug en hij komt weer wat aan. Het gaat de goeie richting uit. Ik heb in mijn leven al heel veel leren loslaten, de reddersdriehoek ken ik. Ik ben zelf al 18 jaar psychotherapeute. Ik heb eveneens opleiding gevolgd ivm verslaving. Maar uiteraard, als het over je eigen zoon gaat, is het heel wat anders. Vanaf vrijdag start zijn behandeling. En intussen ziet hij 3 keer per week een psychologe. Hij is erg moedig. Eerst dacht hij dit weekend volledig te stoppen nadat hij 1 week afgebouwd had, maar dat werd afgeraden. Dus hij bouwt nu verder af en dat lukt hem aardig. Heel erg bedankt voor je advies. Dankzij dit forum voel ik mezelf ook een pak sterker.
R
RandlandLid
01-01-2024, 00:00
#2
Randland zei:
Ik denk dat 300 gram een beetje veel is, is dit per dag/week/maand/jaar of...
Klik om te vergroten...
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Red pill zei:
Nee dat is niet waar. 300mg is verre van een dodelijke doseringen als het niet iv is. (Met tolerantie) Zeker met de nederlandse kwaliteit gebruikte ik makkelijk 200mg om nog maar net te nodden. Ervan uitgaande dat de kwaliteit rond de 40/60% ligt is 300mg wel een hoge dosering dat zeker. Misschien bedoeld ze verpsreid over de dag?
Klik om te vergroten...
Ik doelde meer op iemand zonder tolerantie. Als ik 300 mg aan heroine injecteer stopt mijn hart er onmiddelijk mee.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
marianne88 zei:
Dankjewel allemaal. Hij gebruikt momenteel minder dan 300mg per keer. Tussen het roken zat nu bijna 9u. Gisteren nog 7. Hij heeft gevraagd om op moment dat hij stopt, vrijdag, of ik de resten wil bewaren. Hij heeft bijna niets meer. Ik ben constant bij hem. En hij heeft zelf geen geld. Ik verwacht me aan het ergste vrijdagg en zaterdag. Maar moest het niet lukken, dan komt hij 6 april mee naar huis en regelen we medicatie. Hij heeft intussen ook om de 3 dagen een gesprek met een psycholoog die gespecialiseerd is in trauma en verslaving. Moest iemand nog tips hebben om de cold turkey door te komen, graag.
Nog eens bedankt.
Klik om te vergroten...
Aangezien jouw zoon geen medicatie wil, zou ik 'm tijdens zijn afkick een beetje verzorgen als iemand die een fikse griep heeft. Zorg dat 'ie wat gezond eten binnenkrijgt als dat lukt - dingen die makkelijk eten zoals appelmoes of vla en soep, houd een voorraad Paracetamolletjes voor handen. Afleiding in de vorm van films & series. Misschien wat extra dekens en cold packs.

Bereid je maar voor op pogingen tot manipulatie als jij het restje bruin voor hem bewaart. Goed dat je al plan B geregeld hebt. Zorg ook dat je zelf je verhaal kwijt kunt en steun hebt, het kan wel eens heftig worden. Kijk eens op https://www.naranon.nl/ als je 't nog niet kent.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ha @marianne88 hoe staan de zaken er inmiddels voor?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Heel veel succes en jullie mogen het zeker proberen, maar gezellig terug naar huis en paar maanden bijkomen en opnieuw route bepalen is waarschijnlijk het beste voor jullie. Want alleen de komende maanden verder moeten is gewoon niet leuk/ of waarschijnlijk niet uit te houden.

Maar iemand die pas een paar maanden verslaafd is, een toekomst visie heeft zonder alcohol, heroïne of andere substituten, krachtige persoonlijkheid heeft en steun. En alleen gerookt en niet gespoten..
m
marianne88Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Manu76 zei:
Heel veel succes en jullie mogen het zeker proberen, maar gezellig terug naar huis en paar maanden bijkomen en opnieuw route bepalen is waarschijnlijk het beste voor jullie. Want alleen de komende maanden verder moeten is gewoon niet leuk/ of waarschijnlijk niet uit te houden.

Maar iemand die pas een paar maanden verslaafd is, een toekomst visie heeft zonder alcohol, heroïne of andere substituten, krachtige persoonlijkheid heeft en steun. En alleen gerookt en niet gespoten..
Klik om te vergroten...
Dankjewel. We gaan hem de steun geven die hij nodig heeft. Hij vraagt ook zelf om hem niet alleen te laten, omdat hij anders meer gaat roken. Dat vind ik heel knap van hem. Ik ben jullie heel dankbaar.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#8
dupont zei:
Bereid je maar voor op pogingen tot manipulatie als jij het restje bruin voor hem bewaart.
Klik om te vergroten...
Dit is nog zacht uitgedrukt. Afhankelijk hoe vernuftig deze persoon is kan je echt van alles verwachten.

Denk aan wisseltrucs, de weegschaal saboteren dat je meer af weegt, drugs die via geld aan een touwtje het raam binnen komen, stiekem gebruik dat binnen 30 seconden gebeurt is in de kamer naast je. Iemand die aan het afkicken is heeft de hele dag niks anders aan zijn hoofd.

Necessity is the mother of invention
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
marianne88 zei:
Mijn zoon is verslaafd aan heroine sinds november 2022. Hij wil stoppen door af te bouwen. Hij wil dit zonder medicatie. Hij woont in het buitenland en heeft mijn steun gevraagd. Ik ben direct overgevlogen. Hij is ontzettend sterk. Tot hiertoe lukte het hem om af te bouwen tot langer dan 7u. Hij gebruikt nu minder dan 300gr. Hij wil verder afbouwen deze week tot vrijdag en dan volledig stoppen. Heeft iemand een voorbeeld van een afbouwschema? Is hij goed bezig? Welke milde medicatie zonder voorschrift raden jullie aan? Vooral om te kunnen slapen?. Hij wil absoluut geen methadon of subutex.
Klik om te vergroten...
Hee @marianne88 wat goed dat je zoon zoveel steun krijgt! Dat is nog wel eens anders..

Ik moet je helaas ook hiervoor waarschuwen:
dupont zei:
Bereid je maar voor op pogingen tot manipulatie als jij het restje bruin voor hem bewaart.
Klik om te vergroten...

Het probleem is namelijk dat jouw volledige steun en hulp ook kan bijdragen aan een toxische situatie, juist omdat jullie zo'n warme band hebben en omdat jij van alles doet om hem te helpen.

Kenmerken van verslaving zijn namelijk: afspraken niet nakomen, meer gebruiken dan de persoon zich had voorgenomen, verantwoordelijkheid ontvluchten.

Ik wil je daarbij even wijzen op de Drama Triangle, die heel belangrijk is om je bewust van te zijn in dit soort situaties:
The-Drama-Triangle-Explained.jpg


Daarbij kan het dus juist een valkuil zijn om je op te stellen als rescuer (redder). Dat zorgt er namelijk voor dat je zoon alsnog niet zelf de verantwoordelijkheid draagt voor het veranderen van gedrag. Daardoor kan er een giftige afhankelijkheidsrelatie ontstaan tussen jullie. Je zoon is afhankelijk van jou voor hulp en neemt niet zelf verantwoordelijkheid, en jij bent afhankelijk van zijn progressie want als hij ineens toch weer keihard gaat wegvluchten met gebruik van drugs, dan heb jij het gevoel dat hij je belazert en dat je hem voor niks hebt geholpen. Dan kan de rol van rescuer verschuiven in the persecutor (de veroordelaar), of the victim (het slachtoffer).

Dit soort rollen versterken elkaar dus. Daardoor kan jouw fantastische liefdevolle steun uiteindelijk ook contraproductief werken. En dat wil natuurlijk niemand. Vandaar dat ik je er nu op wijs. Die Drama Triangle is precies DE reden waarom professionele behandelaars niet emotioneel betrokken mogen raken bij hun cliënten.

Ik zou adviseren om je zoon heel voorzichtig richting de (Nederlandse) verslavingszorg te begeleiden. Ik noem specifiek de Nederlandse verslavingszorg, omdat daar redelijk veel behandelopties zijn. Hier in Nederland is bijvoorbeeld methadon beschikbaar, maar ook klinisch geproduceerde heroïne, er zijn gebruikersruimten, maar er is dus vooral een algemeen accepterende en verwelkomende sfeer voor mensen met een verslaving. Terwijl in andere landen vaak alsnog een soort hard strafkamp wordt opgelegd, zo van, 'jij zat fout met je heroïne-gebruik, en nu gaan we een dwingende omgeving opstellen om je het stoppen te forceren." Die omgeving werkt vluchtgedrag in de hand, waardoor de hulp juist minder effectief is.
Ik ben met andere forumleden eens dat de weerstand tegen methadon of tegen verslavingsklinieken waarschijnlijk het verslavingsstemmetje is wat alles probeert om maar niet echt te hoeven stoppen met drugs gebruiken. Probeer dat stemmetje dus niet te ondersteunen, maar probeer het ook niet te veroordelen. Dat is echt niet makkelijk, maar wel de enige manier waarop je het productief kunt doen.

Een punt waarvoor ik je écht moet waarschuwen is dat je NIET kunt accepteren om medeplichtig te raken aan zijn drugsgebruik. Zeker in Bulgarije is dat een probleem. Straks wordt jij nog gearresteerd omdat je heroïne in bezit hebt, of omdat je aanwezig bent in een pand waar heroïne is. En daar is niemand mee geholpen. Ook als er geen sprake is van de politie kan het zeer problematisch zijn als jij de stash van je zoon gaat bewaken. Stel, het gaat om met fentanyl versneden heroïne en je zoon krijgt onverwachts een overdosis. Dan ben jij daar medeplichtig aan. Zoiets zul je jezelf als moeder nooit vergeven.

Wat je wel kunt doen
Bottom line is dus: natuurlijk wil je dolgraag helpen, je wil je zoon beschermen, knuffelen, je wil zijn pijn wegnemen. Vergeet die warme gevoelens niet. Maar onthoud ook dat jij niet opgeleid bent om mentale stoornissen te genezen, en dat je ook niet de gelegenheid hebt om dat op een professionele manier op te lossen.

Blijf die warme, accepterende en luisterende houding aannemen tegenover je zoon. Die is super behulpzaam!
Maar ontsla jezelf van de verantwoordelijkheid om zijn problemen op te lossen. Serieus, dat kan je niet, en pogingen om het wel te proberen werken contraproductief. Stel dus grenzen vast, en houd jezelf daaraan. Probeer je zoon naar de verslavingszorg te begeleiden. En zoek zelf ook hulp! Je hoeft het niet alleen te doen. Er zijn in Nederland en België bijvoorbeeld hulplijnen voor naasten die je kunt bellen/mailen/chatten. Want het is voor jou natuurlijk ook allemaal best heftig.

Check bijvoorbeeld Drugsinfo.nl voor meer tips voor naasten, en ook een hulplijn waarmee je contact kunt opnemen:

Zorgen om iemand

Maak je je zorgen om het gebruik van iemand? Op deze pagina vind je hulp, tips en advies.
www.drugsinfo.nl www.drugsinfo.nl

Daarnaast heb je in Nederland stichting Mind Korrelatie, die je ook kunnen helpen om je zoon te helpen:

MIND Hulplijn - Deskundig, anoniem en gratis advies

Hulp of advies nodig? Bel, chat, WhatsApp of mail gratis en anoniem met een van onze hulpverleners.
mindkorrelatie.nl mindkorrelatie.nl

In België heb je de Druglijn, die je ook kunt bellen, mailen of chatten als naaste van iemand die kampt met een verslaving:
https://www.druglijn.be/bezorgd-om-iemand


Succes, en voel je vooral vrij om meer vragen te stellen, of om even te ventileren wat je allemaal hebt meegemaakt! Wij zijn er ook om je te helpen :wink:
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Heel mooi bericht van jou @Neo-Shulginist ! Goed advies waar ze allebij hopelijk veel aan hebben waar ik me volledig bij aansluit.
Neo-Shulginist zei:
Ik ben met andere forumleden eens dat de weerstand tegen methadon of tegen verslavingsklinieken waarschijnlijk het verslavingsstemmetje is wat alles probeert om maar niet echt te hoeven stoppen met drugs gebruiken. Probeer dat stemmetje dus niet te ondersteunen, maar probeer het ook niet te veroordelen. Dat is echt niet makkelijk, maar wel de enige manier waarop je het productief kunt doen.
Klik om te vergroten...
Alleen hier ben ik het mee oneens, er is een reden waarom tegenwoordig subutex in de plaats van methadon wordt gebruikt om opiatenverslaving te behandelen. Methadon is namelijk nog veel moeilijker om vanaf te komen dan heroïne, oude garde zullen ook nooit meer van de methadon afkomen en ik ken er 1tje die nog maar op 20mg zit en hij komt van 100 maar die slikt het al tientallen jaren (wel heroïne vrij) maar de afkick van methadon is zo intens en langdurig (soms wel 3 maanden lang acute ontwenning plus jaren lang post acute ontwenningsverschijnselen)

Daar bovenop komt kijken wat jij zegt dat methadon de roes van heroïne niet geeft dus de zucht naar heroïne kan er nog steeds zijn waardoor men vaak heroïne naast de methadon gaat gebruiken en dan wordt je lichamelijke afhankelijkheid en ontwenning nog vele malen heftiger.

Suboxone (buprenorfine) werkt ook op de opöide receptoren maar kan niet tegelijkertijd met andere opöiden op de receptoren werken waardoor heroïne niet gecombineerd kan worden plus de ontwenning van buprenorfine is milder dan methadon wat dit een veel beter medicijn maakt dan methadon om af te kicken (partial agonist)
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#11
Red pill zei:
Alleen hier ben ik het mee oneens, er is een reden waarom tegenwoordig subutex in de plaats van methadon wordt gebruikt om opiatenverslaving te behandelen. Methadon is namelijk nog veel moeilijker om vanaf te komen dan heroïne, oude garde zullen ook nooit meer van de methadon afkomen en ik ken er 1tje die nog maar op 20mg zit en hij komt van 100 maar die slikt het al tientallen jaren (wel heroïne vrij) maar de afkick van methadon is zo intens en langdurig (soms wel 3 maanden lang acute ontwenning plus jaren lang post acute ontwenningsverschijnselen)

Daar bovenop komt kijken wat jij zegt dat methadon de roes van heroïne niet geeft dus de zucht naar heroïne kan er nog steeds zijn waardoor men vaak heroïne naast de methadon gaat gebruiken en dan wordt je lichamelijke afhankelijkheid en ontwenning nog vele malen heftiger.

Suboxone (buprenorfine) werkt ook op de opöide receptoren maar kan niet tegelijkertijd met andere opöiden op de receptoren werken waardoor heroïne niet gecombineerd kan worden plus de ontwenning van buprenorfine is milder dan methadon wat dit een veel beter medicijn maakt dan methadon om af te kicken (partial agonist)
Klik om te vergroten...
Goed argument! :thumbsup:

Ik ben benieuwd of OP's zoon het ook zo goed kan onderbouwen. Maar ook dan is angst vaak een drijfveer voor uitgebreide rationaliseringen waarom je iets niet zou doen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#12
Red pill zei:
Heel mooi bericht van jou @Neo-Shulginist ! Goed advies waar ze allebij hopelijk veel aan hebben waar ik me volledig bij aansluit.

Alleen hier ben ik het mee oneens, er is een reden waarom tegenwoordig subutex in de plaats van methadon wordt gebruikt om opiatenverslaving te behandelen. Methadon is namelijk nog veel moeilijker om vanaf te komen dan heroïne, oude garde zullen ook nooit meer van de methadon afkomen en ik ken er 1tje die nog maar op 20mg zit en hij komt van 100 maar die slikt het al tientallen jaren (wel heroïne vrij) maar de afkick van methadon is zo intens en langdurig (soms wel 3 maanden lang acute ontwenning plus jaren lang post acute ontwenningsverschijnselen)

Daar bovenop komt kijken wat jij zegt dat methadon de roes van heroïne niet geeft dus de zucht naar heroïne kan er nog steeds zijn waardoor men vaak heroïne naast de methadon gaat gebruiken en dan wordt je lichamelijke afhankelijkheid en ontwenning nog vele malen heftiger.

Suboxone (buprenorfine) werkt ook op de opöide receptoren maar kan niet tegelijkertijd met andere opöiden op de receptoren werken waardoor heroïne niet gecombineerd kan worden plus de ontwenning van buprenorfine is milder dan methadon wat dit een veel beter medicijn maakt dan methadon om af te kicken (partial agonist)
Klik om te vergroten...
Neo-Shulginist zei:
Goed argument! :thumbsup:

Ik ben benieuwd of OP's zoon het ook zo goed kan onderbouwen. Maar ook dan is angst vaak een drijfveer voor uitgebreide rationaliseringen waarom je iets niet zou doen.
Klik om te vergroten...
Ik lees alleen wel bij farmacotherapeutisch kompas:

"Het effect van opiaatagonisten kan door buprenorfine als partiële agonist worden verminderd. Toedoening van buprenorfine aan iemand die fysiek afhankelijk is van volledige μ-opioïde-agonisten kan een onthoudingssyndroom veroorzaken. Verder mag in het algemeen een volgend opioïd pas 24 uur na verwijdering van een buprenorfinepleister worden toegediend."

www.farmacotherapeutischkompas.nl

buprenorfine

www.farmacotherapeutischkompas.nl www.farmacotherapeutischkompas.nl

En heroïne is dus zo volledige μ-opioïde-agonist. Dat betekent dus dat je met buprenorfine alsnog ontwenningsverschijnselen kunt krijgen van de heroïne.

Full Opioid Agonists and Tramadol: Pharmacological and Clinical Considerations - PMC

Opioids are mu receptor agonists and have been an important part of pain treatment for thousands of years. In order to use these drugs appropriately and successfully in patients, whether to control pain, to treat opiate-induced side effects, or ...
www.ncbi.nlm.nih.gov www.ncbi.nlm.nih.gov

Ik ben zelf geen verslavingsarts, en zo goed ingelezen in dit soort afkicktrajecten ben ik ook weer niet. Maar ik zou dus verwachten dat buprenorfine alleen in specifieke gevallen voorgeschreven kan worden.

Uiteraard heeft elk afkickmiddel zijn eigen voor- en nadelen.
H
HuisbaasBobLid
01-01-2024, 00:00
#13
Laten we niet vergeten dat de zoon van OP naar zeggen sinds november (~5 maanden) aan de heroïne zit, en uit zichzelf met de wens om te stoppen kwam.

Het betreft dus niet een jarenlange gebruiker die verplicht/gedwongen wordt om te stoppen waardoor de te verwachten problematiek ook veel minder zal zijn
P
Paranoize.Lid
01-01-2024, 00:00
#14
Neo-Shulginist zei:
Ik lees alleen wel bij farmacotherapeutisch kompas:

"Het effect van opiaatagonisten kan door buprenorfine als partiële agonist worden verminderd. Toedoening van buprenorfine aan iemand die fysiek afhankelijk is van volledige μ-opioïde-agonisten kan een onthoudingssyndroom veroorzaken. Verder mag in het algemeen een volgend opioïd pas 24 uur na verwijdering van een buprenorfinepleister worden toegediend."

www.farmacotherapeutischkompas.nl

buprenorfine

www.farmacotherapeutischkompas.nl www.farmacotherapeutischkompas.nl

En heroïne is dus zo volledige μ-opioïde-agonist. Dat betekent dus dat je met buprenorfine alsnog ontwenningsverschijnselen kunt krijgen van de heroïne.

Full Opioid Agonists and Tramadol: Pharmacological and Clinical Considerations - PMC

Opioids are mu receptor agonists and have been an important part of pain treatment for thousands of years. In order to use these drugs appropriately and successfully in patients, whether to control pain, to treat opiate-induced side effects, or ...
www.ncbi.nlm.nih.gov www.ncbi.nlm.nih.gov

Ik ben zelf geen verslavingsarts, en zo goed ingelezen in dit soort afkicktrajecten ben ik ook weer niet. Maar ik zou dus verwachten dat buprenorfine alleen in specifieke gevallen voorgeschreven kan worden.

Uiteraard heeft elk afkickmiddel zijn eigen voor- en nadelen.
Klik om te vergroten...
Je hebt volledige opöide agonisten (heroïne, morfine, codeïne, methadon, fentanyl) die opiaten kan je door elkaar heen gebruiken, combineren en het versterkt elkaars effect dus zegmaar als je een uurtje geleden heroïne hebt gebruikt kan je methadon nemen en het versterkt alleen maar de high

En dan heb je partial opöide agonisten zoals kratom, tramadol, buprenorfine die niet goed samen gaan met volledige opöide agonisten.

Kan het wel helemaal in Einstein taal gaan uitleggen maar het komt erop neer dat suboxone volledige agonisten van de receptoren aftrapt wat inhoudt dat je dus in de ontwenning schiet daarom kan je pas suboxone nemen als de opöide van je receptoren af is (grotendeels) dat houdt in dat bij heroïne pas na 12 uur onthouding subxone toegedient kan worden om de ontwenningsverschijnselen te verzachten/stoppen en bij methadon pas na 24-48 uur. Bij sommige fentanyl analogen kan dit pas na 3-5 dagen

Maar het voordeel hiervan is dat je tijdens het gebruik van suboxone geen opiaten kan gebruiken om high te worden want ze zullen niet werken of je krijgt ontwenningsverschijnselen. Bij methadon is dit dus niet het geval en zoals ik al zei raad ik daarom methadon zwaar af want je eindigd in de meeste gevallen met een nog heftigere afhankelijkheid

Ik lees soms verhalen van mensen die bijvoorbeeld 80mg methadon slikken en terugvallen hebben in heroïne en dit dus door elkaar heen gebruiken op bijvoorbeeld doseringen van 150mg methadon eindigen omdat hun 80mg niet meer voldoet door het opnieuw heroïne gebruik als voorbeeld
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#15
marianne88 zei:
Ik heb in mijn leven al heel veel leren loslaten, de reddersdriehoek ken ik. Ik ben zelf al 18 jaar psychotherapeute. Ik heb eveneens opleiding gevolgd ivm verslaving.
Klik om te vergroten...
Ooh, sorry voor het mansplainen! Ik denk dat je een stuk deskundiger bent dan ik :wink:

marianne88 zei:
Heel erg bedankt voor je advies. Dankzij dit forum voel ik mezelf ook een pak sterker.
Klik om te vergroten...
Ik heb graag met je meegedacht. Maar je hebt het zelf al heel goed gedaan denk ik, dus alle complimenten daarvoor!
m
marianne88Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Neo-Shulginist zei:
Ooh, sorry voor het mansplainen! Ik denk dat je een stuk deskundiger bent dan ik :wink:


Ik heb graag met je meegedacht. Maar je hebt het zelf al heel goed gedaan denk ik, dus alle complimenten daarvoor!
Klik om te vergroten...
Geen probleem hoor. Ik begrijp je wel. Was een heel goed advies trouwens. Op dit moment gaat het goed. Mijn zoon is er erg van aangedaan dat hij verslaafd is geraakt. Het heeft hem erg verrast. Hier was hij echt niet naar op zoek. Dus hij is heel eerlijk nu. Daar vertrouw ik wel op. Alleen, wat als hij zich na zijn afkick ooit nog eens zo depressief voelt, waardoor dit ook begonnen is, .. gaat hij dan sterk genoeg zijn en niet hervallen? Heeft hij zijn les geleerd...? Hij zal onze steun nog lang nodig hebben. Maar ik moet mijn leven ook terug oppakken en hem weer loslaten. Het is nog een weg te gaan. En daar volg ik je advies helemaal. Hij gaat het toch zelf moeten doen. Dus idd, voetjes op de grond 😉😘
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#17
marianne88 zei:
Geen probleem hoor. Ik begrijp je wel. Was een heel goed advies trouwens. Op dit moment gaat het goed. Mijn zoon is er erg van aangedaan dat hij verslaafd is geraakt. Het heeft hem erg verrast. Hier was hij echt niet naar op zoek. Dus hij is heel eerlijk nu. Daar vertrouw ik wel op. Alleen, wat als hij zich na zijn afkick ooit nog eens zo depressief voelt, waardoor dit ook begonnen is, .. gaat hij dan sterk genoeg zijn en niet hervallen?
Klik om te vergroten...
Waarschijnlijk wel

marianne88 zei:
Heeft hij zijn les geleerd...?
Klik om te vergroten...
Helaas waarschijnlijk niet voor altijd

marianne88 zei:
Hij zal onze steun nog lang nodig hebben.
Klik om te vergroten...
Sowieso heeft iedere dat zoon nodig

marianne88 zei:
Maar ik moet mijn leven ook terug oppakken en hem weer loslaten.
Klik om te vergroten...
En dat kan iedere moeder gebruiken (af en toe).
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#18
Kijk ik ben ook wel eens te ver gegaan met middelen, en psychotherapie is ook mij echt niet vreemd. Er zijn allerlei middelen die ik heb misbruikt, van moest afkicken, en waarna ik weer wat anders ben gaan gebruiken. In veel van ons zit diep een soort onvermogen om altijd met onszelf of met de wereld te leven. De mensen die daarvoor al eerder naar middelen hebben gegrepen blijven meestal op enigerlei wijze toch wel behoefte hebben aan iets externs om dat onvermogen mee te verbergen. Op zich is dat ook niet heel erg, zolang het maar niet te veel problemen oplevert. Dus soms lukt het om zeer ongezonde gewoontes te veranderen in gezonde gewoontes. Maar juist in periodes van grote stress komen dat soort veranderingen vaak onder druk te staan. Dat kun je nooit helemaal vermijden omdat je ook stress nodig hebt om iets te bereiken. In die zin is het logisch dat terugvallen vaak voorkomen, of dat mensen wat meer low-key overschakelen op een ander middel. Dat hoeft ook niet meteen een probleem te zijn. Zolang het maar niet leidt tot voortzetting van het verslavingsgedrag. En dat is iets waar je zoon constant op zal moeten reflecteren.
m
marianne88Lid
01-01-2024, 00:00
#19
Ja idd. Dat klopt helemaal. Datzelfde zie je met eetstoornissen, snijden enz. In die grote stress maak je een keuze die voor jou op dat moment het beste lijkt. Alleen is dat op lange termijn niet zo. En dus moet je op zoek naar alternatieven. En als alles goed gaat, lukt dat nog. Maar eens je diep zit, is de kans groot dat je toch weer naar die ene foute keuze gaat, helaas. Stom toch eh, en ook zo begrijpelijk
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#20
Succes beide!
Ik had trouwens in mijn speurtocht naar antwoorden: waarom gebruik ik.. deze Docter gevonden die mij enorm helpt. Ik begrijp in ieder geval meer over mijn triest zijn en onderdrukken adhv drugs. En leek plots anders om te kunnen gaan met trauma. Wie weet hebben jullie er ook iets aan:

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."