Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMijn proces naar een nieuw begin

Mijn proces naar een nieuw begin

39 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ja, dat lijkt me ook, dat er nu heel veel op je afkomt. Maar weet je, omdat alles toch ook wel verband met elkaar houdt, is het ook weer zo dat als je één ding aanpakt, je indirect ook andere dingen aanpakt. Dus hopelijk gaat er een soort domino effect ontstaan, een positieve dan, waarbij je in 1 keer een paar steentjes omtikt.

Heel goed dat je zoveel mogelijk steun om je heen verzamelt. :handfist:
J
JoranLid
01-01-2024, 00:00
#2
@Admins, als het topic verkeerd staat, mijn excuses.

Na een behoorlijke heftige periode die ik heb meegemaakt (het verlies van beide ouders), merkte mijn vriendin op dat mijn gebruik als ik vrije tijd had meer en meer werd (cocaine, XTC, MDMA). Ik heb er toen voor gekozen om even op ´vakantie´ te gaan en het eea proberen op een rijtje te zetten. Dit heeft me er toe gezet dat ik nu Ambulante hulp heb (2x in de week) en er een buddy bij heb die ik altijd kan bereiken als ik ergens mee zit of het idee krijg dat ik in de knoop kom te zitten.

De eerste paar dagen zitten er op en ik moet zeggen, ik voel me trots, maar ook merk ik dat ik nu gevoelens voel die ik hiervoor altijd weg stopte dmv mijn gebruik. Heel dubbel... Ik hoop met m´n berichtjes hier andere te inspireren die misschien wel in een gelijkmatige situatie zitten, en voor mezelf als stok achter de deur.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#3
goed bezig 👍
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Heel moedig! Ik herhaal: héél moedig van je!

Die gevoelens die je nu tegenkomt, heb je daar ook hulp bij? Want ik kan me zo voorstellen dat je nu bijvoorbeeld aan rouwverwerking toekomt. Het lijkt me goed om daar dan nu ook steun voor te hebben. Het lijkt mij minstens zo belangrijk als steun bij het stoppen met gebruiken, omdat dit de triggers voor je gaan worden.
J
JoranLid
01-01-2024, 00:00
#5
CaRRita zei:
Heel moedig! Ik herhaal: héél moedig van je!

Die gevoelens die je nu tegenkomt, heb je daar ook hulp bij? Want ik kan me zo voorstellen dat je nu bijvoorbeeld aan rouwverwerking toekomt. Het lijkt me goed om daar dan nu ook steun voor te hebben. Het lijkt mij minstens zo belangrijk als steun bij het stoppen met gebruiken, omdat dit de triggers voor je gaan worden.
Klik om te vergroten...
Ja, bij die gevoelens die ik altijd verdoofde met de drugs, heb ik hulp bij :wink:, en maar goed ook uiteraard, want alles komt nu tegelijk.
J
JoranLid
01-01-2024, 00:00
#6
CaRRita zei:
Ja, dat lijkt me ook, dat er nu heel veel op je afkomt. Maar weet je, omdat alles toch ook wel verband met elkaar houdt, is het ook weer zo dat als je één ding aanpakt, je indirect ook andere dingen aanpakt. Dus hopelijk gaat er een soort domino effect ontstaan, een positieve dan, waarbij je in 1 keer een paar steentjes omtikt.

Heel goed dat je zoveel mogelijk steun om je heen verzamelt. :handfist:
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je lieve en opbeurende berichten! Ik heb er alle vertrouwen in dat het me lukt, ondanks dat ik weet dat ik tegenslagen ga krijgen. Ik ben in goede handen :wink:
J
JoranLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hi iedereen,

we zijn nu zo ongeveer 5 dagen verder, en ik ben nog steeds clean :) (geen alcohol, drugs en zelfs geen nicotine). Ik ben maar meteen all in gegaan, en dus ook gestopt met roken.

Hoe ik me voel is heel dubbel, ik krijg uit m´n vriendenkring en mensen die dicht bij me staan super veel complimenten en liefde, en dat houd me nu ook op de been, want de andere kant van het dubbeltje is het helaas zo dat ik nu al 2 nachten maar 2/3 uurtjes slaap kan pakken, veel lig te piekeren en ook mezelf het heel kwalijk neem dat ik er niet voor maatjes ben geweest, terwijl ze er wel altijd voor mij waren..

Gelukkig kan ik hier over praten bij de zorg waar ik me heb aangesloten, en wat ik sowieso even kwijt daarover wil is dat ik me er over verbaas dat ik al zon goed gevoel kreeg na een paar minuten na me eerste gesprek dat ze me zo serieus namen en me echt willen helpen.. I can do this!

Nu een bak koffie, zometeen even werken en dit weekend even lekker weg naar Brugge met wat vrienden. To be continued.
J
JoranLid
01-01-2024, 00:00
#8
Partyanimal1984 zei:
Je moet eerst jezelf helpen voor je eraan kan denken om anderen te helpen. Pas als je echt sterk genoeg bent kan je dat doen, en als het echt goede vrienden zijn ipv drugs maatjes zou je dat zeker moeten doen.

Dus eerst focussen op je eigen herstel voor je je met anderen gaat bezighouden is mijn advies, anders trekken jullie elkaar iedere keer weer die kuil in
Klik om te vergroten...
Wij hebben dus een vriendengroep waarvan de ene helft regelmatig/tot veel gebruikt, en de andere helft alleen een biertje en een bacootje in het weekend en geen drugs. Die laatste steunen mij ook gelukkig voor de volle 100%.

En helemaal mee eens, ik ben ook zo blij dat juist die maatjes die volledig achter me herstel staan me vanmiddag meenemen met een weekendje weg en ook rekening met me willen houden.. vind het lastig om het in woorden hier neer te zetten..💕
D
Deurklappert123Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Joran zei:
Hi iedereen,

we zijn nu zo ongeveer 5 dagen verder, en ik ben nog steeds clean :) (geen alcohol, drugs en zelfs geen nicotine). Ik ben maar meteen all in gegaan, en dus ook gestopt met roken.

Hoe ik me voel is heel dubbel, ik krijg uit m´n vriendenkring en mensen die dicht bij me staan super veel complimenten en liefde, en dat houd me nu ook op de been, want de andere kant van het dubbeltje is het helaas zo dat ik nu al 2 nachten maar 2/3 uurtjes slaap kan pakken, veel lig te piekeren en ook mezelf het heel kwalijk neem dat ik er niet voor maatjes ben geweest, terwijl ze er wel altijd voor mij waren..

Gelukkig kan ik hier over praten bij de zorg waar ik me heb aangesloten, en wat ik sowieso even kwijt daarover wil is dat ik me er over verbaas dat ik al zon goed gevoel kreeg na een paar minuten na me eerste gesprek dat ze me zo serieus namen en me echt willen helpen.. I can do this!

Nu een bak koffie, zometeen even werken en dit weekend even lekker weg naar Brugge met wat vrienden. To be continued.
Klik om te vergroten...
Je moet eerst jezelf helpen voor je eraan kan denken om anderen te helpen. Pas als je echt sterk genoeg bent kan je dat doen, en als het echt goede vrienden zijn ipv drugs maatjes zou je dat zeker moeten doen.

Dus eerst focussen op je eigen herstel voor je je met anderen gaat bezighouden is mijn advies, anders trekken jullie elkaar iedere keer weer die kuil in
D
Deurklappert123Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Joran zei:
Wij hebben dus een vriendengroep waarvan de ene helft regelmatig/tot veel gebruikt, en de andere helft alleen een biertje en een bacootje in het weekend en geen drugs. Die laatste steunen mij ook gelukkig voor de volle 100%.

En helemaal mee eens, ik ben ook zo blij dat juist die maatjes die volledig achter me herstel staan me vanmiddag meenemen met een weekendje weg en ook rekening met me willen houden.. vind het lastig om het in woorden hier neer te zetten..💕
Klik om te vergroten...
Echte vrienden laat je niet vallen vind ik, maar je moet wel eerst zelf sterk genoeg zijn voor je hun kan helpen. Met drugsmaatjes bedoelde ik alleen de gasten die er zijn wanneer de drugs op tafel komt. Die moet je aan de kant flikkeren heb je niks aan hoe aardig ze ook zijn. Je echte vrienden helpen je van die zooi af en niet eraan, maar das mijn mening en ervaring natuurlijk
J
JoranLid
01-01-2024, 00:00
#11
Partyanimal1984 zei:
Echte vrienden laat je niet vallen vind ik, maar je moet wel eerst zelf sterk genoeg zijn voor je hun kan helpen. Met drugsmaatjes bedoelde ik alleen de gasten die er zijn wanneer de drugs op tafel komt. Die moet je aan de kant flikkeren heb je niks aan hoe aardig ze ook zijn. Je echte vrienden helpen je van die zooi af en niet eraan, maar das mijn mening en ervaring natuurlijk
Klik om te vergroten...
Ik begrijp je, ik merk zelfs nu al dat er ´maatjes´ afstand van me nemen, omdat ik er klaar mee ben.. Ze kunnen niet meer het hele weekend in me appartement verblijven om te gebruiken, afteren etc etc..

Neemt niet weg dat het pijnlijk blijft, maar we pakken door :) .
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Joran zei:
Ik begrijp je, ik merk zelfs nu al dat er ´maatjes´ afstand van me nemen, omdat ik er klaar mee ben.. Ze kunnen niet meer het hele weekend in me appartement verblijven om te gebruiken, afteren etc etc..

Neemt niet weg dat het pijnlijk blijft, maar we pakken door :) .
Klik om te vergroten...
Probeer eens een NA meeting in de buurt. Kun je cleane vrienden maken!
V
VragenovervriendenLid
01-01-2024, 00:00
#13
Hoe gaat het nu met je?
J
JoranLid
01-01-2024, 00:00
#14
Hi allen,

we zijn nu weer zo´n 2 weken verder, en ik moet toegeven dat de strijd nu echt begint, zeker de dagen dat ik vrij ben of met de club maten op pad ben. Het veranderen van gedrag van bijv. een avondje uitgaan is wel echt een hel als je gewend bent om wat te gebruiken, maar ik zit gelukkig op dit moment in een fijne kring die me er doorheen slepen.

De meetings (2x fysiek, 1x online) helpen me enorm om het eea van me af te praten, ben er super positief over.

En we zijn nog steeds clean :) Elke dag zetten we weer een vinkje in de kalender als beloning, en we pakken door.
F
Foxy MethoxyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Goed bezig!
J
JoranLid
01-01-2024, 00:00
#16
Foxy Methoxy zei:
Goed bezig!
Klik om te vergroten...
:grinning::grinning:

Joran zei:
Hi allen,

we zijn nu weer zo´n 2 weken verder, en ik moet toegeven dat de strijd nu echt begint, zeker de dagen dat ik vrij ben of met de club maten op pad ben. Het veranderen van gedrag van bijv. een avondje uitgaan is wel echt een hel als je gewend bent om wat te gebruiken, maar ik zit gelukkig op dit moment in een fijne kring die me er doorheen slepen.

De meetings (2x fysiek, 1x online) helpen me enorm om het eea van me af te praten, ben er super positief over.

En we zijn nog steeds clean :) Elke dag zetten we weer een vinkje in de kalender als beloning, en we pakken door.
Klik om te vergroten...

Wat ik er nog even aan wil toevoegen is dat ik het wel echt onderschat heb hoe erg XTC/Cocaine/MDMA je uitgaansleven beinvloeden zeg.. Het lukte me wel eens om een periode niet te gebruiken, maar als je er eenmaal in zit, pfff... Voor mij is het iig niet weggelegd.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Joran zei:
:grinning::grinning:



Wat ik er nog even aan wil toevoegen is dat ik het wel echt onderschat heb hoe erg XTC/Cocaine/MDMA je uitgaansleven beinvloeden zeg.. Het lukte me wel eens om een periode niet te gebruiken, maar als je er eenmaal in zit, pfff... Voor mij is het iig niet weggelegd.
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar. Ik ben ook een tijdje naar Da Club geweest en dan nam ik niets mee, maar als er dan een maat mee was die wel had dan ging ik gewoon bij hem bietsen. Beter ga je een half jaar niet naar de plaatsen en mensen die je triggeren, maar zo te lezen doe je dat al.

Je geeft in je eerdere bericht aan dat de strijd begint. Probeer dat er niet van te maken. Accepteer de verslaving en realiseer je dat het jouw verslaving is die je wil laten gebruiken, niet je gezonde verstand. Duurt even voordat dat lukt maar probeer dat in ieder geval om te denken. Als je gaat vechten verlies je n.l. altijd.
J
JoranLid
01-01-2024, 00:00
#18
dupont zei:
Heel herkenbaar. Ik ben ook een tijdje naar Da Club geweest en dan nam ik niets mee, maar als er dan een maat mee was die wel had dan ging ik gewoon bij hem bietsen. Beter ga je een half jaar niet naar de plaatsen en mensen die je triggeren, maar zo te lezen doe je dat al.

Je geeft in je eerdere bericht aan dat de strijd begint. Probeer dat er niet van te maken. Accepteer de verslaving en realiseer je dat het jouw verslaving is die je wil laten gebruiken, niet je gezonde verstand. Duurt even voordat dat lukt maar probeer dat in ieder geval om te denken. Als je gaat vechten verlies je n.l. altijd.
Klik om te vergroten...
Hey, thanks voor je berichtje!

Met strijd bedoel ik dat ik me verslaving bij de strot pak, en niet meer loslaat, Positief bedoeld :) .
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Joran zei:
Hey, thanks voor je berichtje!

Met strijd bedoel ik dat ik me verslaving bij de strot pak, en niet meer loslaat, Positief bedoeld :) .
Klik om te vergroten...
Hmm. Bij mij was de truuk juist om de verslaving te accepteren. Er niet meer tegenin gaan en de gedachten accepteren (als onzin). Ik moest juist mezelf aanpakken!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
Joran zei:
Hey, thanks voor je berichtje!

Met strijd bedoel ik dat ik me verslaving bij de strot pak, en niet meer loslaat, Positief bedoeld :) .
Klik om te vergroten...

dupont zei:
Hmm. Bij mij was de truuk juist om de verslaving te accepteren. Er niet meer tegenin gaan en de gedachten accepteren (als onzin). Ik moest juist mezelf aanpakken!
Klik om te vergroten...

Het klinkt waarschijnlijk tegenstrijdig, wat dupont zegt. Maar voor mij werkt het net zo. Ik heb er ook wel een mooie beeldspraak voor:

Mijn verslaving is als het ware Rico Verhoeven en elke keer dat die verslaving opkomt, ga ik er samen mee in de ring staan. Nou ben ik zelf sowieso al geen vechtersbaas, maar Rico is voor de meesten geen eerlijke tegenstander denk ik. En zodra ik besluit ermee te vechten, lig ik in no-time knock out. In herstel heb ik geleerd de ring niet in te stappen, maar van een afstandje de witte handdoek in de ring te gooien.

Leuk, deze beeldspraak; maar wat betekend dat voor mij in de praktijk?

Op het moment dat een gebruikersgedachte op komt, laat ik deze er als het ware gewoon zijn. Ik ga er niet in mee, maar ook niet tegenin denken of de gedachte proberen uit te bannen. Afleiding is hier een makkelijke manier voor, maar werkt op de lange termijn niet het beste is mijn ervaring. Het gewoon ondergaan werkt beter, maar is wel lastiger in het begin. Mindfulness training is daarom rete handig in herstel. De gedachten er wel laten zijn, maar er niet in meegaan.

Het is namelijk zo dat je hersenen niet met ontkenningen om kunnen gaan. Denk maar eens een minuut lang niet aan de witte ijsbeer. Wedden dat je er vaker aan dacht, dan wanneer ik dit niet tegen je had gezegd? (dit is overigens wetenschappelijk onderzocht)
Dit werkt dus ook zo met denken aan gebruik. Proberen om te vechten tegen gebruikersgedachten heeft dan ook geen zin. Ze er laten zijn wel en het moment dat je ze accepteert, zakken ze weg.

Misschien doe je dit al zo, maar mogelijk heb je nog iets aan deze toelichting!

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."