#1
Ik denk niet dat je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb het helemaal niet over verboden uitvoeren (praktijk dus). Het gaat om een verbod op het denken. Als ik mezelf verbied om te denken aan gebruik, worden die gedachtes alleen maar sterker.Dit is niet waar. Je hersenen kunnen heel goed met ontkenningen omgaan. Of rijd jij harder dan 50 km in de bebouwde kom, doe je aan wildplassen en zit je hardop te praten in de bioscoop? Natuurlijk niet. Er zijn tientallen VERboden ( je mag niet...) die we elke dag prima kunnen opvolgen.
Wat je hersenen niet zo goed kunnen, is én monitoren of je aan iets verbodens denkt én niet aan dat verbodene denken. Dat zijn twee ingewikkelde processen tegelijk, waarbij het monitoren voorgaat. Dat is ook heel logisch, want hoe kun je iets monitoren wat er niet is? Hoe kun je babysitten zonder baby? Dat gaat niet en daarom móet je wel aan het verbodene denken.
Dus het is beter om maar aan één ding tegelijk te denken: ik mag niet gebruiken. En niet te denken: ik mag niet denken aan mijn gebruikersgedachten. Want dat is dus heel moeilijk.
Supressing the 'white bears'
Meditation, mindfulness and other tools can help avoid unwanted thoughts.
www.apa.org