Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMijn proces naar een nieuw begin

Mijn proces naar een nieuw begin

39 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#1
CaRRita zei:
Dit is niet waar. Je hersenen kunnen heel goed met ontkenningen omgaan. Of rijd jij harder dan 50 km in de bebouwde kom, doe je aan wildplassen en zit je hardop te praten in de bioscoop? Natuurlijk niet. Er zijn tientallen VERboden ( je mag niet...) die we elke dag prima kunnen opvolgen.

Wat je hersenen niet zo goed kunnen, is én monitoren of je aan iets verbodens denkt én niet aan dat verbodene denken. Dat zijn twee ingewikkelde processen tegelijk, waarbij het monitoren voorgaat. Dat is ook heel logisch, want hoe kun je iets monitoren wat er niet is? Hoe kun je babysitten zonder baby? Dat gaat niet en daarom móet je wel aan het verbodene denken.
Dus het is beter om maar aan één ding tegelijk te denken: ik mag niet gebruiken. En niet te denken: ik mag niet denken aan mijn gebruikersgedachten. Want dat is dus heel moeilijk.
Klik om te vergroten...
Ik denk niet dat je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb het helemaal niet over verboden uitvoeren (praktijk dus). Het gaat om een verbod op het denken. Als ik mezelf verbied om te denken aan gebruik, worden die gedachtes alleen maar sterker.

www.apa.org

Supressing the 'white bears'

Meditation, mindfulness and other tools can help avoid unwanted thoughts.
www.apa.org www.apa.org
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#2
LucidLucy zei:
Het is namelijk zo dat je hersenen niet met ontkenningen om kunnen gaan. Denk maar eens een minuut lang niet aan de witte ijsbeer.
Klik om te vergroten...
Dit is niet waar. Je hersenen kunnen heel goed met ontkenningen omgaan. Of rijd jij harder dan 50 km in de bebouwde kom, doe je aan wildplassen en zit je hardop te praten in de bioscoop? Natuurlijk niet. Er zijn tientallen VERboden ( je mag niet...) die we elke dag prima kunnen opvolgen.

Wat je hersenen niet zo goed kunnen, is én monitoren of je aan iets verbodens denkt én niet aan dat verbodene denken. Dat zijn twee ingewikkelde processen tegelijk, waarbij het monitoren voorgaat. Dat is ook heel logisch, want hoe kun je iets monitoren wat er niet is? Hoe kun je babysitten zonder baby? Dat gaat niet en daarom móet je wel aan het verbodene denken.
Dus het is beter om maar aan één ding tegelijk te denken: ik mag niet gebruiken. En niet te denken: ik mag niet denken aan mijn gebruikersgedachten. Want dat is dus heel moeilijk.
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#3
LucidLucy zei:
Het is namelijk zo dat je hersenen niet met ontkenningen om kunnen gaan.
Klik om te vergroten...
Je zegt dit en dat zou inhouden dat je hersenen niet met verboden om kunnen gaan. En dat klopt dus niet. Ik heb het verder ook alleen maar over het verbod op bepaalde gedachtes. Maar de crux ligt dus in het monitoren van die gedachten.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#4
CaRRita zei:
Je zegt dit en dat zou inhouden dat je hersenen niet met verboden om kunnen gaan. En dat klopt dus niet. Ik heb het verder ook alleen maar over het verbod op bepaalde gedachtes. Maar de crux ligt dus in het monitoren van die gedachten.
Klik om te vergroten...
Oke jij je zin: hersenen kunnen geen gedachten onderdrukken
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#5
Nou ja: ik mijn zin. Dat slaat nergens op. Daar gaat het niet om. Het gaat mij erom dat er bijna een 'industrie' van NLP onzin is ontstaan die suggereert dat je hersenen moeite hebben met het woord niet. En dat je daarom dus ook altijd alles positief moet formuleren enzo. Terwijl dat helemaal uit zijn verband gerukt is. Ik vind het persoonlijk altijd fijn om te weten hoe dingen echt in elkaar zitten. Dus ja: gedachten onderdrukken is onmogelijk en kost veel energie die je veel beter ergens anders aan kunt besteden.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#6
CaRRita zei:
Nou ja: ik mijn zin. Dat slaat nergens op. Daar gaat het niet om. Het gaat mij erom dat er bijna een 'industrie' van NLP onzin is ontstaan die suggereert dat je hersenen moeite hebben met het woord niet. En dat je daarom dus ook altijd alles positief moet formuleren enzo. Terwijl dat helemaal uit zijn verband gerukt is. Ik vind het persoonlijk altijd fijn om te weten hoe dingen echt in elkaar zitten. Dus ja: gedachten onderdrukken is onmogelijk en kost veel energie die je veel beter ergens anders aan kunt besteden.
Klik om te vergroten...

Waar het mij om gaat is om iemand een praktische uitleg te geven hoe die om zou kunnen gaan met gebruikersgedachten. Met wat achtergrond over hoe en waarom dat zo werkt. Waarbij ik graag het experiment van meneer Wagner aanhaal, een wetenschappelijke onderbouwing.

Ik heb niets met NLP te maken. Weet niet eens wat het is.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#7
LucidLucy zei:
Waar het mij om gaat is om iemand een praktische uitleg te geven hoe die om zou kunnen gaan met gebruikersgedachten. Met wat achtergrond over hoe en waarom dat zo werkt. Waarbij ik graag het experiment van meneer Wagner aanhaal, een wetenschappelijke onderbouwing.

Ik heb niets met NLP te maken. Weet niet eens wat het is.
Klik om te vergroten...
Nette Lange Pippi
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
CaRRita zei:
Nou ja: ik mijn zin. Dat slaat nergens op. Daar gaat het niet om. Het gaat mij erom dat er bijna een 'industrie' van NLP onzin is ontstaan die suggereert dat je hersenen moeite hebben met het woord niet. En dat je daarom dus ook altijd alles positief moet formuleren enzo. Terwijl dat helemaal uit zijn verband gerukt is. Ik vind het persoonlijk altijd fijn om te weten hoe dingen echt in elkaar zitten. Dus ja: gedachten onderdrukken is onmogelijk en kost veel energie die je veel beter ergens anders aan kunt besteden.
Klik om te vergroten...
Er zit waarheid in:

"What you resist, persists"

Oftewel, waar je weerstand tegen biedt, blijft aanhouden.

Heb het met al mijn verslavingen zo ervaren: dat wat ik weg wil hebben, is waar mijn hoofd zich juist op blijft focussen. En zolang die associatie er is van: datgene geeft me plezier/verlichting van lijden/spanning/etc, is dat dus elke keer weer een mentale verleiding die mogelijk overgaat tot daarnaar handelen. Wat het in stand houden van het patroon/de verslaving is.

Ik denk dat @LucidLucy het in de kern hierover heeft(?)
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mindless zei:
Er zit waarheid in:

"What you resist, persists"

Oftewel, waar je weerstand tegen biedt, blijft aanhouden.

Heb het met al mijn verslavingen zo ervaren: dat wat ik weg wil hebben, is waar mijn hoofd zich juist op blijft focussen. En zolang die associatie er is van: datgene geeft me plezier/verlichting van lijden/spanning/etc, is dat dus elke keer weer een mentale verleiding die mogelijk overgaat tot daarnaar handelen. Wat het in stand houden van het patroon/de verslaving is.

Ik denk dat @LucidLucy het in de kern hierover heeft(?)
Klik om te vergroten...

Ja ongeveer. Gedachtes zijn wat dat betreft gewoon een soort sneeuwval effect.

Ga maar eens je lievelings gerecht in je hoofd zitten verheerlijken. Op een gegeven moment ontstaat er echt een gevoel wat dicht tegen zucht aan zit.

Maar ook als je daar dus weerstand tegen gaat bieden en tegen jezelf 'zegt': nee denk daar nou niet aan, ga je er juist meer aan denken.

En dit fenomeen is dus onderzocht en bewezen in dat onderzoek met de witte (ijs)beer.

Het werkt voor mij zelfs met die aanhoudende flashbacks waarin ik mezelf pyro's zie roken of injecteren of waarin ik het gevoel heb dat ik bijna doodga. De herbelevingen van mijn OD's. Gewoon gaan zitten en het ondergaan. Het is de snelste manier om ervan af te geraken.
J
JoranLid
01-01-2024, 00:00
#10
Thnx voor jullie berichtjes, de manier hoe ik het voor mezelf aanpak met een doel elke dag dat we er iets moois van maken, blijkt behoorlijk te helpen :) .

Ik kan me vinger er niet op leggen, maar ik voel me erg vrolijk en positief de afgelopen dagen. M´n omgeving valt het ook op (Heeft misschien te maken dat ik lichamelijk schoon ben?). Ook heb ik ´eindelijk´ een huis kunnen kopen, en heb ik gisteren de sleutel gehad, zal ongetwijfeld meespelen met me gemoedstoestand.

Wat me wel het meest tegenvalt, zijn toch wel de momenten als ik me in een situatie begeef waar andere alcohol drinken. Zo heb ik de afgelopen dagen een vrijgezellenfeest gehad, een bbq en een verjaardag. Ik ben overal bij geweest, maar wel als eerste afgehaakt om naar bed te gaan, omdat het toch verdomd moeilijk was om niet een biertje mee te pakken of wat dan ook. Gelukkig begrepen ze het volkomen, en hoefde ze ook voor mij zeker hun drankje niet te laten staan.

Ik hou jullie verder op de hoogte van het verloop.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Vanuit dat gaat alles vanzelf, vanuit mijn hoofd is alles ingewikkeld.
Klik om te vergroten...

Precies dat ja haha
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Joran zei:
Thnx voor jullie berichtjes, de manier hoe ik het voor mezelf aanpak met een doel elke dag dat we er iets moois van maken, blijkt behoorlijk te helpen :) .

Ik kan me vinger er niet op leggen, maar ik voel me erg vrolijk en positief de afgelopen dagen. M´n omgeving valt het ook op (Heeft misschien te maken dat ik lichamelijk schoon ben?). Ook heb ik ´eindelijk´ een huis kunnen kopen, en heb ik gisteren de sleutel gehad, zal ongetwijfeld meespelen met me gemoedstoestand.

Wat me wel het meest tegenvalt, zijn toch wel de momenten als ik me in een situatie begeef waar andere alcohol drinken. Zo heb ik de afgelopen dagen een vrijgezellenfeest gehad, een bbq en een verjaardag. Ik ben overal bij geweest, maar wel als eerste afgehaakt om naar bed te gaan, omdat het toch verdomd moeilijk was om niet een biertje mee te pakken of wat dan ook. Gelukkig begrepen ze het volkomen, en hoefde ze ook voor mij zeker hun drankje niet te laten staan.

Ik hou jullie verder op de hoogte van het verloop.
Klik om te vergroten...
Lekker bezig. Dat biertje laten staan wordt na verloop van tijd waarschijnlijk steeds makkelijker.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
dupont zei:
.......... Als je gaat vechten verlies je n.l. altijd........
Klik om te vergroten...

Het kan zelfs gezegd worden, dat je als je eenmaal in discussie gaat met jezelf over of wel, of niet iets te gaan innemen, deze discussie vwb het clean blijven, gedoemd is om te mislukken. De verslaving zal in vrijwel alle gevallen deze discussie gaan winnen. ( Eigen ervaring)
Dus niet gaan overwegen van of wel, of niet.
Nee is nee. En verder niks.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Joran zei:
Thnx voor jullie berichtjes, de manier hoe ik het voor mezelf aanpak met een doel elke dag dat we er iets moois van maken, blijkt behoorlijk te helpen :) .

Ik kan me vinger er niet op leggen, maar ik voel me erg vrolijk en positief de afgelopen dagen. M´n omgeving valt het ook op (Heeft misschien te maken dat ik lichamelijk schoon ben?). Ook heb ik ´eindelijk´ een huis kunnen kopen, en heb ik gisteren de sleutel gehad, zal ongetwijfeld meespelen met me gemoedstoestand.

Wat me wel het meest tegenvalt, zijn toch wel de momenten als ik me in een situatie begeef waar andere alcohol drinken. Zo heb ik de afgelopen dagen een vrijgezellenfeest gehad, een bbq en een verjaardag. Ik ben overal bij geweest, maar wel als eerste afgehaakt om naar bed te gaan, omdat het toch verdomd moeilijk was om niet een biertje mee te pakken of wat dan ook. Gelukkig begrepen ze het volkomen, en hoefde ze ook voor mij zeker hun drankje niet te laten staan.

Ik hou jullie verder op de hoogte van het verloop.
Klik om te vergroten...
Lekker bezig! 💪

Je maakt zo te zien de juiste keuzes. Beter wat eerder naar huis en naar bed, dan dat je toch in die val trapt. Wat hierboven al is gezegd, dat wordt steeds makkelijker. Waardoor je dan ook wat langer kan blijven.

Ik heb ook net een huis gekocht haha
De sleutel moet ik nog krijgen though. Maar wel een spannende tijd!
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Mindless zei:
Er zit waarheid in:

"What you resist, persists"

Oftewel, waar je weerstand tegen biedt, blijft aanhouden.
Klik om te vergroten...
Ook daarbij gaat het niet om de tegenstand, maar om de focus. Alles waar je aandacht aangeeft, zal groeien (of in ieder geval in stand blijven). Zowel de foute als de goede dingen. Het maakt dan niet uit of je je verzet tegen iets, of dat je er vol voor gaat. Het gaat om de focus. Als je steeds op gaat letten of je ergens aan denkt omdat je dat niet mag van jezelf, ben je helemaal gefocust op die activiteit.

Vechten tegen gedachten heeft gewoon geen zin. Niemand heeft zijn gedachten onder controle. Het veranderen van je mindset, van je overtuigingen, dat heeft zin. Zoals Joran het mooi beschrijft:
Joran zei:
met een doel elke dag dat we er iets moois van maken
Klik om te vergroten...
Jezelf de moeite waard vinden om er elke dag iets moois van te maken, jezelf positieve doelen geven (ook weer met de mindset dat je dat verdient), dat heeft echt impact.
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#16
LucidLucy zei:
Ik heb niets met NLP te maken. Weet niet eens wat het is.
Klik om te vergroten...
hetnlpinstituut.nl

Stop negatieve gedachten met NLP - NLP Instituut

NLP Training in Amsterdam, NLP Training in Den Haag, NLP Training in Rotterdam, NLP Training in Nederland
hetnlpinstituut.nl hetnlpinstituut.nl
NLP is neuro-linguistisch programmeren. Het gaat ervan uit dat je d.m.v. taal (gedachten) je hersenen kunt beïnvloeden. En het is erg gebaseerd op anders gaan denken, dus bijvoorbeeld niet meer negatief denken. Ik denk dat het je heel erg aan zal spreken.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
CaRRita zei:
hetnlpinstituut.nl

Stop negatieve gedachten met NLP - NLP Instituut

NLP Training in Amsterdam, NLP Training in Den Haag, NLP Training in Rotterdam, NLP Training in Nederland
hetnlpinstituut.nl hetnlpinstituut.nl
NLP is neuro-linguistisch programmeren. Het gaat ervan uit dat je d.m.v. taal (gedachten) je hersenen kunt beïnvloeden. En het is erg gebaseerd op anders gaan denken, dus bijvoorbeeld niet meer negatief denken. Ik denk dat het je heel erg aan zal spreken.
Klik om te vergroten...

Ik heb er even naar gekeken, maar het spreekt me niet direct aan. Het houdt zich vooral bezig met denken en denktechnieken. Het ombuigen van je manier van denken. Dat is in elk geval de eerste indruk die ik ervan krijg.

Ik ben zelf juist fan geworden van gevoel. Contact maken met mijn lijf. Dat kon ik twee jaar geleden niet, maar heeft echt wonderen verricht.
En zodra je focust op je lichaam, kom je vanzelf uit je hoofd.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#18
LucidLucy zei:
Ik heb er even naar gekeken, maar het spreekt me niet direct aan. Het houdt zich vooral bezig met denken en denktechnieken. Het ombuigen van je manier van denken. Dat is in elk geval de eerste indruk die ik ervan krijg.

Ik ben zelf juist fan geworden van gevoel. Contact maken met mijn lijf. Dat kon ik twee jaar geleden niet, maar heeft echt wonderen verricht.
En zodra je focust op je lichaam, kom je vanzelf uit je hoofd.
Klik om te vergroten...
Hier denk ik exact hetzelfde over (verbaast me ook niet)

NLP werd mij aangeraden om naar te kijken, ik heb me er enigszins in proberen te verdiepen maar het was allemaal veel te mentaal voor mij. Misschien dat het super werkt voor sommigen, maar ik heb juist baat bij meer in mijn lichaam en zintuiglijke waarneming zitten. Vanuit dat gaat alles vanzelf, vanuit mijn hoofd is alles ingewikkeld.
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#19
LucidLucy zei:
Op het moment dat een gebruikersgedachte op komt, laat ik deze er als het ware gewoon zijn. Ik ga er niet in mee, maar ook niet tegenin denken of de gedachte proberen uit te bannen. Afleiding is hier een makkelijke manier voor, maar werkt op de lange termijn niet het beste is mijn ervaring. Het gewoon ondergaan werkt beter, maar is wel lastiger in het begin. Mindfulness training is daarom rete handig in herstel. De gedachten er wel laten zijn, maar er niet in meegaan.
Klik om te vergroten...

LucidLucy zei:
Ik heb er even naar gekeken, maar het spreekt me niet direct aan. Het houdt zich vooral bezig met denken en denktechnieken. Het ombuigen van je manier van denken. Dat is in elk geval de eerste indruk die ik ervan krijg.

Ik ben zelf juist fan geworden van gevoel.
Klik om te vergroten...
Sorry, maar nu ben ik het even kwijt. Want het leek er echt heel veel op dat je wel met gedachten bezig was.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#20
CaRRita zei:
Sorry, maar nu ben ik het even kwijt. Want het leek er echt heel veel op dat je wel met gedachten bezig was.
Klik om te vergroten...
Klopt! Maar niet met het controleren van mijn gedachten. In tegendeel....

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."