Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMijn proces naar een nieuw begin

Mijn proces naar een nieuw begin

39 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
J
JoranLid
01-01-2024, 00:00
#1
@Admins, als het topic verkeerd staat, mijn excuses.

Na een behoorlijke heftige periode die ik heb meegemaakt (het verlies van beide ouders), merkte mijn vriendin op dat mijn gebruik als ik vrije tijd had meer en meer werd (cocaine, XTC, MDMA). Ik heb er toen voor gekozen om even op ´vakantie´ te gaan en het eea proberen op een rijtje te zetten. Dit heeft me er toe gezet dat ik nu Ambulante hulp heb (2x in de week) en er een buddy bij heb die ik altijd kan bereiken als ik ergens mee zit of het idee krijg dat ik in de knoop kom te zitten.

De eerste paar dagen zitten er op en ik moet zeggen, ik voel me trots, maar ook merk ik dat ik nu gevoelens voel die ik hiervoor altijd weg stopte dmv mijn gebruik. Heel dubbel... Ik hoop met m´n berichtjes hier andere te inspireren die misschien wel in een gelijkmatige situatie zitten, en voor mezelf als stok achter de deur.
M
MR_CHIPLid
01-01-2024, 00:00
#2
goed bezig 👍
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Heel moedig! Ik herhaal: héél moedig van je!

Die gevoelens die je nu tegenkomt, heb je daar ook hulp bij? Want ik kan me zo voorstellen dat je nu bijvoorbeeld aan rouwverwerking toekomt. Het lijkt me goed om daar dan nu ook steun voor te hebben. Het lijkt mij minstens zo belangrijk als steun bij het stoppen met gebruiken, omdat dit de triggers voor je gaan worden.
J
JoranLid
01-01-2024, 00:00
#4
CaRRita zei:
Heel moedig! Ik herhaal: héél moedig van je!

Die gevoelens die je nu tegenkomt, heb je daar ook hulp bij? Want ik kan me zo voorstellen dat je nu bijvoorbeeld aan rouwverwerking toekomt. Het lijkt me goed om daar dan nu ook steun voor te hebben. Het lijkt mij minstens zo belangrijk als steun bij het stoppen met gebruiken, omdat dit de triggers voor je gaan worden.
Klik om te vergroten...
Ja, bij die gevoelens die ik altijd verdoofde met de drugs, heb ik hulp bij :wink:, en maar goed ook uiteraard, want alles komt nu tegelijk.
J
JoranLid
01-01-2024, 00:00
#5
CaRRita zei:
Ja, dat lijkt me ook, dat er nu heel veel op je afkomt. Maar weet je, omdat alles toch ook wel verband met elkaar houdt, is het ook weer zo dat als je één ding aanpakt, je indirect ook andere dingen aanpakt. Dus hopelijk gaat er een soort domino effect ontstaan, een positieve dan, waarbij je in 1 keer een paar steentjes omtikt.

Heel goed dat je zoveel mogelijk steun om je heen verzamelt. :handfist:
Klik om te vergroten...
Bedankt voor je lieve en opbeurende berichten! Ik heb er alle vertrouwen in dat het me lukt, ondanks dat ik weet dat ik tegenslagen ga krijgen. Ik ben in goede handen :wink:
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Joran zei:
:grinning::grinning:



Wat ik er nog even aan wil toevoegen is dat ik het wel echt onderschat heb hoe erg XTC/Cocaine/MDMA je uitgaansleven beinvloeden zeg.. Het lukte me wel eens om een periode niet te gebruiken, maar als je er eenmaal in zit, pfff... Voor mij is het iig niet weggelegd.
Klik om te vergroten...
Heel herkenbaar. Ik ben ook een tijdje naar Da Club geweest en dan nam ik niets mee, maar als er dan een maat mee was die wel had dan ging ik gewoon bij hem bietsen. Beter ga je een half jaar niet naar de plaatsen en mensen die je triggeren, maar zo te lezen doe je dat al.

Je geeft in je eerdere bericht aan dat de strijd begint. Probeer dat er niet van te maken. Accepteer de verslaving en realiseer je dat het jouw verslaving is die je wil laten gebruiken, niet je gezonde verstand. Duurt even voordat dat lukt maar probeer dat in ieder geval om te denken. Als je gaat vechten verlies je n.l. altijd.
J
JoranLid
01-01-2024, 00:00
#7
dupont zei:
Heel herkenbaar. Ik ben ook een tijdje naar Da Club geweest en dan nam ik niets mee, maar als er dan een maat mee was die wel had dan ging ik gewoon bij hem bietsen. Beter ga je een half jaar niet naar de plaatsen en mensen die je triggeren, maar zo te lezen doe je dat al.

Je geeft in je eerdere bericht aan dat de strijd begint. Probeer dat er niet van te maken. Accepteer de verslaving en realiseer je dat het jouw verslaving is die je wil laten gebruiken, niet je gezonde verstand. Duurt even voordat dat lukt maar probeer dat in ieder geval om te denken. Als je gaat vechten verlies je n.l. altijd.
Klik om te vergroten...
Hey, thanks voor je berichtje!

Met strijd bedoel ik dat ik me verslaving bij de strot pak, en niet meer loslaat, Positief bedoeld :) .
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#8
Joran zei:
Hey, thanks voor je berichtje!

Met strijd bedoel ik dat ik me verslaving bij de strot pak, en niet meer loslaat, Positief bedoeld :) .
Klik om te vergroten...
Hmm. Bij mij was de truuk juist om de verslaving te accepteren. Er niet meer tegenin gaan en de gedachten accepteren (als onzin). Ik moest juist mezelf aanpakken!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Joran zei:
Hey, thanks voor je berichtje!

Met strijd bedoel ik dat ik me verslaving bij de strot pak, en niet meer loslaat, Positief bedoeld :) .
Klik om te vergroten...

dupont zei:
Hmm. Bij mij was de truuk juist om de verslaving te accepteren. Er niet meer tegenin gaan en de gedachten accepteren (als onzin). Ik moest juist mezelf aanpakken!
Klik om te vergroten...

Het klinkt waarschijnlijk tegenstrijdig, wat dupont zegt. Maar voor mij werkt het net zo. Ik heb er ook wel een mooie beeldspraak voor:

Mijn verslaving is als het ware Rico Verhoeven en elke keer dat die verslaving opkomt, ga ik er samen mee in de ring staan. Nou ben ik zelf sowieso al geen vechtersbaas, maar Rico is voor de meesten geen eerlijke tegenstander denk ik. En zodra ik besluit ermee te vechten, lig ik in no-time knock out. In herstel heb ik geleerd de ring niet in te stappen, maar van een afstandje de witte handdoek in de ring te gooien.

Leuk, deze beeldspraak; maar wat betekend dat voor mij in de praktijk?

Op het moment dat een gebruikersgedachte op komt, laat ik deze er als het ware gewoon zijn. Ik ga er niet in mee, maar ook niet tegenin denken of de gedachte proberen uit te bannen. Afleiding is hier een makkelijke manier voor, maar werkt op de lange termijn niet het beste is mijn ervaring. Het gewoon ondergaan werkt beter, maar is wel lastiger in het begin. Mindfulness training is daarom rete handig in herstel. De gedachten er wel laten zijn, maar er niet in meegaan.

Het is namelijk zo dat je hersenen niet met ontkenningen om kunnen gaan. Denk maar eens een minuut lang niet aan de witte ijsbeer. Wedden dat je er vaker aan dacht, dan wanneer ik dit niet tegen je had gezegd? (dit is overigens wetenschappelijk onderzocht)
Dit werkt dus ook zo met denken aan gebruik. Proberen om te vechten tegen gebruikersgedachten heeft dan ook geen zin. Ze er laten zijn wel en het moment dat je ze accepteert, zakken ze weg.

Misschien doe je dit al zo, maar mogelijk heb je nog iets aan deze toelichting!
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#10
CaRRita zei:
Dit is niet waar. Je hersenen kunnen heel goed met ontkenningen omgaan. Of rijd jij harder dan 50 km in de bebouwde kom, doe je aan wildplassen en zit je hardop te praten in de bioscoop? Natuurlijk niet. Er zijn tientallen VERboden ( je mag niet...) die we elke dag prima kunnen opvolgen.

Wat je hersenen niet zo goed kunnen, is én monitoren of je aan iets verbodens denkt én niet aan dat verbodene denken. Dat zijn twee ingewikkelde processen tegelijk, waarbij het monitoren voorgaat. Dat is ook heel logisch, want hoe kun je iets monitoren wat er niet is? Hoe kun je babysitten zonder baby? Dat gaat niet en daarom móet je wel aan het verbodene denken.
Dus het is beter om maar aan één ding tegelijk te denken: ik mag niet gebruiken. En niet te denken: ik mag niet denken aan mijn gebruikersgedachten. Want dat is dus heel moeilijk.
Klik om te vergroten...
Ik denk niet dat je begrijpt wat ik bedoel. Ik heb het helemaal niet over verboden uitvoeren (praktijk dus). Het gaat om een verbod op het denken. Als ik mezelf verbied om te denken aan gebruik, worden die gedachtes alleen maar sterker.

www.apa.org

Supressing the 'white bears'

Meditation, mindfulness and other tools can help avoid unwanted thoughts.
www.apa.org www.apa.org
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#11
LucidLucy zei:
Het is namelijk zo dat je hersenen niet met ontkenningen om kunnen gaan. Denk maar eens een minuut lang niet aan de witte ijsbeer.
Klik om te vergroten...
Dit is niet waar. Je hersenen kunnen heel goed met ontkenningen omgaan. Of rijd jij harder dan 50 km in de bebouwde kom, doe je aan wildplassen en zit je hardop te praten in de bioscoop? Natuurlijk niet. Er zijn tientallen VERboden ( je mag niet...) die we elke dag prima kunnen opvolgen.

Wat je hersenen niet zo goed kunnen, is én monitoren of je aan iets verbodens denkt én niet aan dat verbodene denken. Dat zijn twee ingewikkelde processen tegelijk, waarbij het monitoren voorgaat. Dat is ook heel logisch, want hoe kun je iets monitoren wat er niet is? Hoe kun je babysitten zonder baby? Dat gaat niet en daarom móet je wel aan het verbodene denken.
Dus het is beter om maar aan één ding tegelijk te denken: ik mag niet gebruiken. En niet te denken: ik mag niet denken aan mijn gebruikersgedachten. Want dat is dus heel moeilijk.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Joran zei:
Thnx voor jullie berichtjes, de manier hoe ik het voor mezelf aanpak met een doel elke dag dat we er iets moois van maken, blijkt behoorlijk te helpen :) .

Ik kan me vinger er niet op leggen, maar ik voel me erg vrolijk en positief de afgelopen dagen. M´n omgeving valt het ook op (Heeft misschien te maken dat ik lichamelijk schoon ben?). Ook heb ik ´eindelijk´ een huis kunnen kopen, en heb ik gisteren de sleutel gehad, zal ongetwijfeld meespelen met me gemoedstoestand.

Wat me wel het meest tegenvalt, zijn toch wel de momenten als ik me in een situatie begeef waar andere alcohol drinken. Zo heb ik de afgelopen dagen een vrijgezellenfeest gehad, een bbq en een verjaardag. Ik ben overal bij geweest, maar wel als eerste afgehaakt om naar bed te gaan, omdat het toch verdomd moeilijk was om niet een biertje mee te pakken of wat dan ook. Gelukkig begrepen ze het volkomen, en hoefde ze ook voor mij zeker hun drankje niet te laten staan.

Ik hou jullie verder op de hoogte van het verloop.
Klik om te vergroten...
Lekker bezig! 💪

Je maakt zo te zien de juiste keuzes. Beter wat eerder naar huis en naar bed, dan dat je toch in die val trapt. Wat hierboven al is gezegd, dat wordt steeds makkelijker. Waardoor je dan ook wat langer kan blijven.

Ik heb ook net een huis gekocht haha
De sleutel moet ik nog krijgen though. Maar wel een spannende tijd!
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Mindless zei:
Er zit waarheid in:

"What you resist, persists"

Oftewel, waar je weerstand tegen biedt, blijft aanhouden.
Klik om te vergroten...
Ook daarbij gaat het niet om de tegenstand, maar om de focus. Alles waar je aandacht aangeeft, zal groeien (of in ieder geval in stand blijven). Zowel de foute als de goede dingen. Het maakt dan niet uit of je je verzet tegen iets, of dat je er vol voor gaat. Het gaat om de focus. Als je steeds op gaat letten of je ergens aan denkt omdat je dat niet mag van jezelf, ben je helemaal gefocust op die activiteit.

Vechten tegen gedachten heeft gewoon geen zin. Niemand heeft zijn gedachten onder controle. Het veranderen van je mindset, van je overtuigingen, dat heeft zin. Zoals Joran het mooi beschrijft:
Joran zei:
met een doel elke dag dat we er iets moois van maken
Klik om te vergroten...
Jezelf de moeite waard vinden om er elke dag iets moois van te maken, jezelf positieve doelen geven (ook weer met de mindset dat je dat verdient), dat heeft echt impact.
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#14
LucidLucy zei:
Ik heb niets met NLP te maken. Weet niet eens wat het is.
Klik om te vergroten...
hetnlpinstituut.nl

Stop negatieve gedachten met NLP - NLP Instituut

NLP Training in Amsterdam, NLP Training in Den Haag, NLP Training in Rotterdam, NLP Training in Nederland
hetnlpinstituut.nl hetnlpinstituut.nl
NLP is neuro-linguistisch programmeren. Het gaat ervan uit dat je d.m.v. taal (gedachten) je hersenen kunt beïnvloeden. En het is erg gebaseerd op anders gaan denken, dus bijvoorbeeld niet meer negatief denken. Ik denk dat het je heel erg aan zal spreken.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
CaRRita zei:
hetnlpinstituut.nl

Stop negatieve gedachten met NLP - NLP Instituut

NLP Training in Amsterdam, NLP Training in Den Haag, NLP Training in Rotterdam, NLP Training in Nederland
hetnlpinstituut.nl hetnlpinstituut.nl
NLP is neuro-linguistisch programmeren. Het gaat ervan uit dat je d.m.v. taal (gedachten) je hersenen kunt beïnvloeden. En het is erg gebaseerd op anders gaan denken, dus bijvoorbeeld niet meer negatief denken. Ik denk dat het je heel erg aan zal spreken.
Klik om te vergroten...

Ik heb er even naar gekeken, maar het spreekt me niet direct aan. Het houdt zich vooral bezig met denken en denktechnieken. Het ombuigen van je manier van denken. Dat is in elk geval de eerste indruk die ik ervan krijg.

Ik ben zelf juist fan geworden van gevoel. Contact maken met mijn lijf. Dat kon ik twee jaar geleden niet, maar heeft echt wonderen verricht.
En zodra je focust op je lichaam, kom je vanzelf uit je hoofd.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
LucidLucy zei:
Ik heb er even naar gekeken, maar het spreekt me niet direct aan. Het houdt zich vooral bezig met denken en denktechnieken. Het ombuigen van je manier van denken. Dat is in elk geval de eerste indruk die ik ervan krijg.

Ik ben zelf juist fan geworden van gevoel. Contact maken met mijn lijf. Dat kon ik twee jaar geleden niet, maar heeft echt wonderen verricht.
En zodra je focust op je lichaam, kom je vanzelf uit je hoofd.
Klik om te vergroten...
Hier denk ik exact hetzelfde over (verbaast me ook niet)

NLP werd mij aangeraden om naar te kijken, ik heb me er enigszins in proberen te verdiepen maar het was allemaal veel te mentaal voor mij. Misschien dat het super werkt voor sommigen, maar ik heb juist baat bij meer in mijn lichaam en zintuiglijke waarneming zitten. Vanuit dat gaat alles vanzelf, vanuit mijn hoofd is alles ingewikkeld.
C
CaRRitaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Ja, dat lijkt me ook, dat er nu heel veel op je afkomt. Maar weet je, omdat alles toch ook wel verband met elkaar houdt, is het ook weer zo dat als je één ding aanpakt, je indirect ook andere dingen aanpakt. Dus hopelijk gaat er een soort domino effect ontstaan, een positieve dan, waarbij je in 1 keer een paar steentjes omtikt.

Heel goed dat je zoveel mogelijk steun om je heen verzamelt. :handfist:
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Joran zei:
Ik begrijp je, ik merk zelfs nu al dat er ´maatjes´ afstand van me nemen, omdat ik er klaar mee ben.. Ze kunnen niet meer het hele weekend in me appartement verblijven om te gebruiken, afteren etc etc..

Neemt niet weg dat het pijnlijk blijft, maar we pakken door :) .
Klik om te vergroten...
Probeer eens een NA meeting in de buurt. Kun je cleane vrienden maken!
V
VragenovervriendenLid
01-01-2024, 00:00
#19
Hoe gaat het nu met je?
J
JoranLid
01-01-2024, 00:00
#20
Hi allen,

we zijn nu weer zo´n 2 weken verder, en ik moet toegeven dat de strijd nu echt begint, zeker de dagen dat ik vrij ben of met de club maten op pad ben. Het veranderen van gedrag van bijv. een avondje uitgaan is wel echt een hel als je gewend bent om wat te gebruiken, maar ik zit gelukkig op dit moment in een fijne kring die me er doorheen slepen.

De meetings (2x fysiek, 1x online) helpen me enorm om het eea van me af te praten, ben er super positief over.

En we zijn nog steeds clean :) Elke dag zetten we weer een vinkje in de kalender als beloning, en we pakken door.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."