Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWanneer kwam jou eerste zucht/craving na opname?

Wanneer kwam jou eerste zucht/craving na opname?

20 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
T
TorchicLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik had na het afkicken van 3mmc de eerste weken heel weinig cravings omdat ik toen erg veel last had van dissociaties/paniek/angst en moest ik ook niet denken aan gebruiken omdat ik wist dat het die klachten zou gaan veregeren. Maar toen dat af en toe een beetje na de achtergrond verdween en het dus beter met me ging kreeg ik hele erge cravings. Dan vergat ik door wat voor hel ik was gegaan en zag daar de ernst niet meer van in en dacht ik 'hey ik kan wel weer gebruiken, niks aan de hand' grote onzin natuurlijk maar zo werkt het wel vaak bij mij.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#2
Hi all,

Zoals ik hier in sommige posts Al aangaf ben ik nu ruim een maand clean na een jarenlange dagelijkse coke en wiet verslaving.

Wat mij in deze periode opvalt is dat ik op 2 zucht/craving momenten (dag 2 en dag 4 in detox) hier tot op heden op geen enkel moment last van heb gehad.

Super fijn natuurlijk maar ik vind het wel bijzonder, na zo'n lange tijd van middelen misbruik. Had verwacht dat het in ieder geval in de eerste periode na opname toch wel regelmatig voor zou komen.

Hoe zat dat bij jullie? (degene die ook na lange tijd van verslaving zijn afgekickt/behandeld)
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#3
Bij mij hing het allemaal samen met mijn inzet tijdens de behandeling en het onderhoud dat ik in mijn herstel stak. In de kliniek had ik nergens last van, want het kon gewoon niet. Maar ik had me niet 100% ingezet en zat zonder goede nazorg of dagbesteding thuis… dus na anderhalve maand ging ik weer gebruiken. Toen ik herstel op één ging zetten, de goede dingen deed, en niet meer thuis ging hangen had ik vrijwel nooit meer trek. Nu bijna 1 jaar clean na 10 jaar aan de coke.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Torchic hoe gaat het nu met je?

@dupont zonde van de terugval, maar respect dat je het daarna zo goed hebt opgepakt. En chapeau, een jaar clean is echt een prachtige prestatie.

Ik heb echt wel het gevoel dat herstel op 1 staat en dat ik met de goede dingen bezig ben. Veel sporten, veel bezig zijn en idd dat thuis hangen vermijden.

Daarstraks test gedaan op thc en die valt nu ook negatief uit💪. Dus kan sinds vandaag zeggen dat ik echt helemaal drugsvrij ben😃.
S
SpatsenLid
01-01-2024, 00:00
#5
dupont zei:
Bij mij hing het allemaal samen met mijn inzet tijdens de behandeling en het onderhoud dat ik in mijn herstel stak. In de kliniek had ik nergens last van, want het kon gewoon niet. Maar ik had me niet 100% ingezet en zat zonder goede nazorg of dagbesteding thuis… dus na anderhalve maand ging ik weer gebruiken. Toen ik herstel op één ging zetten, de goede dingen deed, en niet meer thuis ging hangen had ik vrijwel nooit meer trek. Nu bijna 1 jaar clean na 10 jaar aan de coke.
Klik om te vergroten...
Dupont, ik kan het niet laten om je toch een dikke compliment te geven voor jou berichten hier doorgaans op het forum! Altijd recht toe recht aan, en gericht op herste

Zo te zien, heb je ook in een 12 stappen plan kliniek gezeten?
M
MoestuinierLid
01-01-2024, 00:00
#6
De craving valt de 1ste weken goed mee, fysiek en mentaal moet je lichaam herstellen en dan is er weinig trek naar drugs. De weken dat je terug energiek en goed voelt zijn gevaarlijker.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#7
@Makelifegreatagain ja daar ben ik blij mee, nooit gedacht dat ik een jaar clean zou kunnen zijn. Kun jij ook als je met herstel bezig blijft. Vooral het contact met anderen - zij hebben ‘t vaak sneller / beter door als je afdwaalt van herstel, en de verhalen van bijv fellows van NA helpen mij vaak om me bewust te blijven van wat belangrijk is. Alleen vergeet ik dingen en wordt mijn perspectief op de wereld toch weer te eenzijdig.

@Spatsen dank je, dat is fijn om te horen. Ja, ik heb bij Triora in Den Haag intern gezeten. Goede ervaring maar was wel iets te grootschalig voor mij en ook wat te soft. Na terugval dagbehandeling gehad bij Verslavingszorg Achterhoek en dat was perfect voor mij. Minnessota-model behandeling in kleine groep met een betrokken, klein, flexibel team. Nu onderhoud met 3 NA meetings per week.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#8
@PsyTekz op dat punt ben ik ju beland, ik ben weer fit, sport veel en voel me weer de oude. Gelukkig tot nu toe nog geen craving

@dupont , ik heb een crisissignaleringsplan, daarnaast wekelijkse ambulante behandeling en mijn familie en in het bijzonder mijn moeder die echt over me waakt en waar ik veel mee praat over hoe ik me voel. Daarnaast periodieke drugstesten bij mijn moeder om een eventuele terugval snel te signaleren indien ik er niet eerlijk over ben mocht het gebeuren.

Heb ook de afspraak dat ik bij cravings haar direct bel en ga sporten oid om het te laten zakken.

Gevoelsmatig ben ik dus goed voorbereid, echter blijft het een spannende tijd. Wil deze keer echt dat het slaagt en ik mijn leven op de rit kan houden
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#9
Makelifegreatagain zei:
@PsyTekz op dat punt ben ik ju beland, ik ben weer fit, sport veel en voel me weer de oude. Gelukkig tot nu toe nog geen craving

@dupont , ik heb een crisissignaleringsplan, daarnaast wekelijkse ambulante behandeling en mijn familie en in het bijzonder mijn moeder die echt over me waakt en waar ik veel mee praat over hoe ik me voel. Daarnaast periodieke drugstesten bij mijn moeder om een eventuele terugval snel te signaleren indien ik er niet eerlijk over ben mocht het gebeuren.

Heb ook de afspraak dat ik bij cravings haar direct bel en ga sporten oid om het te laten zakken.

Gevoelsmatig ben ik dus goed voorbereid, echter blijft het een spannende tijd. Wil deze keer echt dat het slaagt en ik mijn leven op de rit kan houden
Klik om te vergroten...
Voor mijn gevoel mist er dan toch nog een stukje onderhoid in de vorm van contact met lotgenoten. Ik heb wel eens met m’n moeder afgesproken te bellen als ik trek kreeg maar dat werkte totaal niet omdat ze geen idee had wat het inhoudt om verslaafd te zijn, en ze zich alleen maar meer zorgen ging maken wat voor mij dan een nog hogere drempel werd om te bellen. Als je een fellow of fella belt weten ze na twee woorden al genoeg, je kunt alles zeggen en ze kijken nergens van op. Bovendien kunnen ze jou uit ervaring adviseren.
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#10
dupont zei:
Voor mijn gevoel mist er dan toch nog een stukje onderhoid in de vorm van contact met lotgenoten. Ik heb wel eens met m’n moeder afgesproken te bellen als ik trek kreeg maar dat werkte totaal niet omdat ze geen idee had wat het inhoudt om verslaafd te zijn, en ze zich alleen maar meer zorgen ging maken wat voor mij dan een nog hogere drempel werd om te bellen. Als je een fellow of fella belt weten ze na twee woorden al genoeg, je kunt alles zeggen en ze kijken nergens van op. Bovendien kunnen ze jou uit ervaring adviseren.
Klik om te vergroten...
Dat stukje gaat ook nog komen, echter ben ik na mijn ontslag uit klinische opname er even tussenuit gegaan met mijn gezin, waardoor ik morgen pas voor het eerst een afspraak heb met mijn ambulante behandelaar.

Dan gaan we het ambulante traject vormgeven en zal dit ook ter sprake komen.

Ik ben zelf niet helemaal bekend met de mogelijkheden, maar ik weet wel dat de mogelijkheid tot praatgroep er is. Daar ben ik dan ook van plan aan mee te gaan doen.

Ik heb idd in de kliniek gemerkt dat praten met lot/ervaringgenoten echt helpt, dus dit wil ik ook gaan doen👍
Z
ZweevteevLid
01-01-2024, 00:00
#11
De dag dat ik ontslagen werd uit het ziekenhuis ben ik weer gaan gebruiken, maar de cravings naar mijn ADHD-medicatie zijn vanaf het moment dat ik het niet meer voorgeschreven kreeg nooit meer weggegaan (heb het +-3 maanden niet meer op een werkzame dosis gekregen i.i.g.). Ik was, toen ik uit de kliniek kwam, bijna 3 maanden clean van alles (op roken na), maar ik was zo enorm boos over de keuzes die mijn hulpverleners maakten, dat ik het nut van m'n best doen om nuchter te blijven niet meer inzag en het idee had dat ik altijd bestraft zou worden, ongeacht wat ik doe of zeg, dus toen ben ik ook meteen all-out gegaan en gebruik ik nu gewoon wanneer ik zin heb ergens in.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dat geld voor mij heel wisselend. De eerste periode na een kliniek of na een terugval zijn meestal makkelijk voor mij. Dan zit de ellende van gebruik vers in het geheugen en is de motivatie hoog om de goede dingen te doen. Om de zucht voor te blijven.

Dat wil niet zeggen dat de eerste periode altijd makkelijk is. Ik ben altijd gesloopt na een terugval. En ik moet altijd een week of twee bijkomen en uitkateren. Ookal heb ik maar twee/drie dagen gebruikt. In die twee weken heb ik nergens energie voor. En dat is best pittig, maar echte zucht heb ik dan niet.

De twee weken daarna zijn vaak fantastisch. Dan heb ik nog steeds de motivatie. Maar nu ook een berg energie. Een soort overload door de schommelingen in mijn hersenchemie. Maar ook dit Levelt weer uit.

Meestal vanaf een dag of 45-50 komt die sneaky verslaving weer eens om de hoek. Maar ook dit is geen gegeven. Het hangt echt samen met hoe goed je bezig bent met dagelijkse hersteldingetjes, triggers en goede zelfzorg.

Als je nu geen zucht hebt, prijs jezelf gelukkig. Ga ook niet zitten wachten op de dag dat je eens zucht zou kunnen krijgen. Dan creëer je straks nog een soort angst dat die moeilijke dagen voor jou nog moeten komen. Maar dat hoeft helemaal niet.

Sinds mijn laatste terugval nu ruim een halfjaar geleden, heb ik twee keer echt zucht gehad. Allebei door hoogrisico situaties met triggers waardoor ik al van mijlenver aan zag komen dat ik zucht kon krijgen. Maar die ik toch bewust aangegaan ben.

Waar het bij mij voor die laatste terugval fout ging is vele herbelevingen naar gebruik. En dat ik weinig herkenning en erkenning kon vinden bij anderen. Waardoor ik het weer voor mezelf ging houden. En dan krijgt het kans om te groeien.

Geniet van de momenten dat het je goed afgaat!
S
SpatsenLid
01-01-2024, 00:00
#13
Makelifegreatagain zei:
Ondertussen ben ik bijna 2 maanden clean (aanstaande donderdag ☀️☀️) en ik merk dat het nu wat pittiger begint te worden.

En dan heb ik het nog voornamelijk omtrent blowen, de coke gaat me echt super goed af. Ik denk ook wel dat het aan het weer ligt, maar ik merk zeker de afgelopen dagen dat ik echt wel zin heb om een lekkere haze joint op te steken en met een lekker muziekje in de tuin wil relaxen.

Ik doe het uiteraard niet, maar het komt toch wel regelmatig in mijn gedachten voorbij.

Wat dan wel weer positief is, als ik dan ben gaan sporten zijn die gedachten daarna wel weer weg.
Klik om te vergroten...
Je doet je nickname een eer aan! Goed bezig!

Heel veel herkenning in het “ mooie weer verhaal “ Ik ben nu zelf rond de 10,5 maand clean, en krijg toch wel vaker zo’n gedachten van “ nu heb ik er wel zin in “

achja, het is ook de eerste zomer nuchter sinds jaren, dus het mag ook om zulke gedachtes te hebben. Zolang er maar niet naar gehandeld word 😁
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ondertussen ben ik bijna 2 maanden clean (aanstaande donderdag ☀️☀️) en ik merk dat het nu wat pittiger begint te worden.

En dan heb ik het nog voornamelijk omtrent blowen, de coke gaat me echt super goed af. Ik denk ook wel dat het aan het weer ligt, maar ik merk zeker de afgelopen dagen dat ik echt wel zin heb om een lekkere haze joint op te steken en met een lekker muziekje in de tuin wil relaxen.

Ik doe het uiteraard niet, maar het komt toch wel regelmatig in mijn gedachten voorbij.

Wat dan wel weer positief is, als ik dan ben gaan sporten zijn die gedachten daarna wel weer weg.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Makelifegreatagain zei:
Wat dan wel weer positief is, als ik dan ben gaan sporten zijn die gedachten daarna wel weer weg.
Klik om te vergroten...

Lekker bezig! 💪

Klinkt alsof sporten toch een bepaalde ontlading geeft aan je emoties of spanningen die (onbewust) zijn opgebouwd!
L
LifeIsAlmostGreatAgainLid
01-01-2024, 00:00
#16
Spatsen zei:
Je doet je nickname een eer aan! Goed bezig!

Heel veel herkenning in het “ mooie weer verhaal “ Ik ben nu zelf rond de 10,5 maand clean, en krijg toch wel vaker zo’n gedachten van “ nu heb ik er wel zin in “

achja, het is ook de eerste zomer nuchter sinds jaren, dus het mag ook om zulke gedachtes te hebben. Zolang er maar niet naar gehandeld word 😁
Klik om te vergroten...

Haha ja die nick heb ik al een poos geleden aangemaakt bij eerdere niet succesvolle stoppogingen.

Ik vind het nu nog te vroeg, maar als ik 6mnd clean ben ga ik hem veranderen in Life is Great, is dan passender hehe😋

Ja idd is ook zo, het is gewoon een gewoonte om met dat lekkere weer met even extra te genieten met een jointje. Het is de gewoonte die weg moet, en wat je zegt, volgende zomer moet dat gevoel al een stuk minder zijn.

LucidLucy zei:
Lekker bezig! 💪

Klinkt alsof sporten toch een bepaalde ontlading geeft aan je emoties of spanningen die (onbewust) zijn opgebouwd!
Klik om te vergroten...

Zeker! Sport geeft mij echt een heel voldaan gevoel en daarna ben ik echt ontspannen.

Qua emoties, ik heb geen weggedrukt trauma's of wat dan ook, dus dat hoef ik gelukkig niet te onderdrukken. Voornamelijk verveling en specifieke momenten maakt dat ik zin heb om te gebruiken. En ik merk dat als ik sport dat ik mijn geest scherp kan houden en mijzelf een voldaan gevoel kan geven. Na een goede sportsessie krijg ik ook een soort van beloningsgevoel, wat ik anders met drugs had.

Daarnaast begint al die inspanning in de sportschool nu echt wel zichtbaar te worden, wat dan ook weer ontzettend motiveert😅💪
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Makelifegreatagain zei:
Qua emoties, ik heb geen weggedrukt trauma's of wat dan ook, dus dat hoef ik gelukkig niet te onderdrukken.
Klik om te vergroten...

Het zit 'm ook helemaal niet in de grote dingen als trauma waar ik op doel. Nee de kleine dingen. Onuitgesproken mini irritaties bijvoorbeeld.
Ze hadden dat specifieke product niet op voorraad in de supermarkt, je koos weer de verkeerde rij om af te rekenen, de buurvrouw die net iets te lang bleef ouwehoeren, een tegenvallertje op je werk, etc.

Van die kleine dingetjes die stiekem toch stapelen en daardoor de spreekwoordelijke druk in de ketel doen oplopen. Die druk die moet er een keer af. Voorheen was dat heel makkelijk, dan ga je gewoon gebruiken. Maar als je clean bent zijn er andere dingen nodig om even wat druk van de ketel te laten.

Zo kan het ook werken met kleine beetjes angst. Angsten waar je je misschien nog niet eens bewust van bent.

En ook nog wel voor andere emoties. Maar dit zijn (in elk geval voor mij) de voornaamste. Samen met jaloezie en zelfmedelijden. Maar deze zijn vaak veel meer obvious om door te hebben.
R
RnB_fanLid
01-01-2024, 00:00
#18
Nu, na ruim 3 maanden clean, toch weer geregeld craving naar mijn favoriete middeltjes.. maar ik blijf sterk!
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#19
Bij mij na een maand. Vaak in het weekend. Droom er ook weer vaak over.. klotezooi
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#20
Koffieb00n zei:
Bij mij na een maand. Vaak in het weekend. Droom er ook weer vaak over.. klotezooi
Klik om te vergroten...
Zal nog wel een tijdje duren. Accepteer dat de gedachten er zijn en dat je verslaafd bent. Vecht er niet tegen en realiseer je dat je hoofd je onzin vertelt. Praat erover en blijf de verbinding opzoeken, ook als je je lekker voelt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."