Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsWiet blowen, ik moet ermee stoppen!

Wiet blowen, ik moet ermee stoppen!

46 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Deze ochtend begonnen met de vaper en gisteren de laatste vloeitjes en filters weggegooid!
Iet's see, ik geloof erin.. Het is ondertussen ook weer een week sinds ik laatst medicatietoename heb verminderd.

Met volle moed ga ik de komende dagen tegemoet en ik denk dat ik goed voorbereid ben op familiebezoek.

Lang zullen we leven!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Ja ja ja, het is me wat, verslavingen en de gevolgen..

Om een lang verhaal kort te maken: “ik moet stoppen met blowen van wiet en wil nog genieten van de THC..”

Vandaag, voor de derde keer in 8 dagen, besloten, dat ik nooit meer wil roken en vloeitjes weer verscheurd en weggegooid.

Op het moment, mijn Mighty, een supervaper er weer bijgepakt en op deze manier, is het wel uit te houden en mijn woorden komen op het scherm zie ik!
Vorig jaar September, is het me gelukt, om te stoppen met blowen en alleen te vapen. Nicotine verslaving lijkt geschiedenis problematiek!

Bijna een volledig jaar alleen vaper gebruikt, maar laatste 2 maanden, zit ik wel weer wiet te blowen en heb geen controle meer over mijn wensen lijkt/leek... Jointjes van deze maanden bevatten gelukkig geen tabak en dus geen nicotine meer, maar het zijn wel grote en sterke Joints met makkelijk een gram wiet per joint. Rond de 3 gram wiet per dag aan persoonlijk gebruik, gaat er zo gemakkelijk doorheen, maar de borstkas, nu het weer omslaat geeft signalen van: “genoeg is genoeg, stop met dit gedrag!”

Maandag spreek ik de psychiater en vraag ik hulp in de vorm van opvang in het ziekenhuis voor weekje, is nu mijn plan..

Maar tot de dag dat ik stop met misbruik van cannabis, wil ik in ieder geval weer terug naar Vapen en liefst alleen oliedruppels.. Ik heb nog wat druppels voor een weekje of twee van een jaartje geleden en materiaal om te vapen heb ik voldoende voorlopig voor mij en vriendin. Als we het blijven blowen is het er snel doorheen..

Dus, stoppen met blowen voor altijd en vraag of ik nog een deel van mijn topjes moet verwerken in Olie??

Vanavond voel ik aankomen als een feestavond, want ik heb druppels genomen, maar nu ook de vaper erbij..

Hele dag vapen is 50% gebruik van toppen in, vergelijking met full-time blowen.. en wiet-olie behoort nog zuiniger te zijn.. maar je wordt minder hard en minder snel stoned.


Ga ik vandaag of morgen aan de decarboxylatie van wiet, of voorlopig proberen in ieder geval niet te blowen en tevreden blijven met de stap, “van blowen naar vapen”?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Vapen is weliswaar gezonder maar je gaat (imo) niet van je wietverslaving afkomen door te gaan vapen ipv roken. Het is nog steeds wiet die je binnenkrijgt en het is de emotionele verdoving die je verslaafd houdt. Je werkt niet door je emoties heen, maar je drukt ze ermee je onbewustzijn in, waarna ze later weer omhoog (je bewustzijn in) komen en je weer nieuwe "nodig hebt" (althans, zo voelt het dan) om je emoties te verdoven.

Of ik begrijp je post niet helemaal goed. Dan hoor ik het graag.

Je zegt:

"Ik moet stoppen met blowen van wiet en wil nog genieten van de THC."

Lees die zin eens een paar keer goed door.

Je weet dat je moet stoppen, maar je wilt eigenlijk níet stoppen, want je wilt nog het effect van THC. Maakt niet uit of je het nou blowed of vaped, je wilt die verdoving/roes van THC.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Zo, 24 uur verder en ik heb gelukkig geen neiging gehad weer te moeten blowen. Wel flink de vaper gebruikt en minder druk of pijn op de borst vandaag.

Morgen bespreken met professionele hulp, of ik snel afkickcentrum in mag of hoe ik verder kan.

Psychiater zal waarschijnlijk aanraden om zoveel mogelijk van THC wiet, naar voornamelijk CBD wiet over te stappen... En ze zal me wel voorstellen een ander pilletje te slikken voor komende maanden, tot opname..

Hmmm, thc onder de tong zou me ook nog een stapje minder afhankelijk maken van de highs.., maar is toch een stap die ik nog niet heb gemaakt.

Ik ga het meemaken en ik heb morgen ook een afspraak met sociale medewerker om te bespreken of ik misschien % invalide mag heten in de toekomst, want leven is echt zwaar.. knie, oor, schildklier, longen, stoornissen.. om maar wat mankementen te noemen.
M
MaryseLid
01-01-2024, 00:00
#5
Manu76 zei:
Ja ja ja, het is me wat, verslavingen en de gevolgen..

Om een lang verhaal kort te maken: “ik moet stoppen met blowen van wiet en wil nog genieten van de THC..”

Vandaag, voor de derde keer in 8 dagen, besloten, dat ik nooit meer wil roken en vloeitjes weer verscheurd en weggegooid.

Op het moment, mijn Mighty, een supervaper er weer bijgepakt en op deze manier, is het wel uit te houden en mijn woorden komen op het scherm zie ik!
Vorig jaar September, is het me gelukt, om te stoppen met blowen en alleen te vapen. Nicotine verslaving lijkt geschiedenis problematiek!

Bijna een volledig jaar alleen vaper gebruikt, maar laatste 2 maanden, zit ik wel weer wiet te blowen en heb geen controle meer over mijn wensen lijkt/leek... Jointjes van deze maanden bevatten gelukkig geen tabak en dus geen nicotine meer, maar het zijn wel grote en sterke Joints met makkelijk een gram wiet per joint. Rond de 3 gram wiet per dag aan persoonlijk gebruik, gaat er zo gemakkelijk doorheen, maar de borstkas, nu het weer omslaat geeft signalen van: “genoeg is genoeg, stop met dit gedrag!”

Maandag spreek ik de psychiater en vraag ik hulp in de vorm van opvang in het ziekenhuis voor weekje, is nu mijn plan..

Maar tot de dag dat ik stop met misbruik van cannabis, wil ik in ieder geval weer terug naar Vapen en liefst alleen oliedruppels.. Ik heb nog wat druppels voor een weekje of twee van een jaartje geleden en materiaal om te vapen heb ik voldoende voorlopig voor mij en vriendin. Als we het blijven blowen is het er snel doorheen..

Dus, stoppen met blowen voor altijd en vraag of ik nog een deel van mijn topjes moet verwerken in Olie??

Vanavond voel ik aankomen als een feestavond, want ik heb druppels genomen, maar nu ook de vaper erbij..

Hele dag vapen is 50% gebruik van toppen in, vergelijking met full-time blowen.. en wiet-olie behoort nog zuiniger te zijn.. maar je wordt minder hard en minder snel stoned.


Ga ik vandaag of morgen aan de decarboxylatie van wiet, of voorlopig proberen in ieder geval niet te blowen en tevreden blijven met de stap, “van blowen naar vapen”?
Klik om te vergroten...
Ik heb ook druppels gebruikt een poosje met cbd en ths dus ik werd alsnog stoned. En ik werd er emotioneel vlak van. Ik snap je behoefte, maar ik gebruik het helemaal niet meer en voel me twintig keer beter en vrolijker. Er zijn andere manieren om te otnspannen, zoals de natuur in, frisse lucht, positieve bezigheden, op tijd naar bed, meditatie, knuffelen.

Ik kan het niet voor jou beslissen, maar probeer van de thc af te komen, je gaat je veel meer levend voelen. En werk aan je emoties. Je hoeft dat niet alleen te doen. Succes
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Weet, waar je aan begint is mijn advies.....
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#7
Manu76 zei:
In de spiegel kijken? Geen problemen mee. Selfies durf ik ook te maken. Maar documentjes gebruik ik nu meer als spiegel. Heb je tips? 5 minuten per dag tegen de spiegel praten?
Mijn knie is wel aan diggelen gegaan en na 3 operaties is ie toch niet geheel betrouwbaar. Ook wat andere mankementen en daarom voel ik me achter tralies in dit leven, maarja, het is maar een gevoel.
Klik om te vergroten...
Documentjes als spiegel... Die moet je even uitleggen, want ik snap niet helemaal wat je daarmee bedoelt.

Ik bedoel een figuurlijke spiegel, die soms confronterend kan zijn. Een spiegel op gedrag, rationalisatie en dergelijke.

Edit: spreek je Nederlands of gebruik je een vertaler? Ik zag ergens bij je account info dat je uit Barcelona komt?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#8
LucidLucy zei:
Documentjes als spiegel... Die moet je even uitleggen, want ik snap niet helemaal wat je daarmee bedoelt.

Ik bedoel een figuurlijke spiegel, die soms confronterend kan zijn. Een spiegel op gedrag, rationalisatie en dergelijke.

Edit: spreek je Nederlands of gebruik je een vertaler? Ik zag ergens bij je account info dat je uit Barcelona komt?
Klik om te vergroten...
Ja, ik kom uit Nederland, in ieder geval mijn studie-periode Rotterdam achter de kiezen. Maar ik zit in de knel, in Barcelona ja.

Over vertalers gesproken.., deze dagen ben ik helemaal obsessed met Open AI - ChatGPT . Om snel helemaal van door te draaien.. Ik raakte mijn evenwicht kwijt in 2012, toen de iPad in mijn handen kwam en in kom weer op mijn voetjes terecht met de introductie van die chatbot denk ik.. Oh Oh Oh.. weinig zullen me begrijpen..

Maar de figuurlijke spiegel.. Ja, die is me niet onbekend volgens mij. Laatste maand met minderen van de stresspillen.., Lerica, ben ik met dagboek begonnen en onderzoek ik mijn patronen en pas ze aan. Zoek naar wensen en begin met lange termijn plannen....
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik zal toch maar proberen iets te spiegelen dan. Kijk maar of je er iets mee wilt doen.
Manu76 zei:
Ik denk dat ik onderliggende probleem heb gevonden. Jammer genoeg neemt de rechter de kant van het het bedrijf. Probleem is dat ik geen geld meekrijg van bedrijf, terwijl ze wel degelijk hebben bijgedragen aan mijn verslavingen. Einde van de maand heb ik nooit geld over en dat al een kleine 10 jaar.
Klik om te vergroten...
Ik ken niemand, maar dan ook niemand die verslaafd is geraakt door rechtzaken en/of financiële problemen. En ik ken toch behoorlijk wat verslaafden (zowel in als buiten herstel).

Onderliggende problemen zijn vrijwel altijd psychisch. Stress kan een onderliggend probleem zijn. Dus stress door rechtzaken en geldproblemen... Zeker, heel erg goed mogelijk!
Echter, een verslaving ontstaat en blijft in stand, vrijwel altijd door een opeenstapeling van problemen. Eigenlijk kan ik je alvast op een presenteerblaadje meegeven, dat er meer speelt dan stress.

Met stress valt namelijk heel goed om te gaan door gezonde copingskills. Maar die ontbreken misschien. En die ontbreken niet voor niets. Daar ligt meer aan ten grond. Hoe beter je dit in kaart kan krijgen, hoe beter je zicht gaat krijgen op die onderliggende problemen. Dat kost veel graven. Om maar eens te beginnen met het opschrijven van een levensverhaal. En vooral de meest pijnlijke momenten goed beschrijven. Het liefst ga je dit dan ook doornemen met iemand die je durft feedback te geven. Die een goede spiegel voor kan houden. Dit kan o.a. in een intensief behandeltraject.

Punt is... Dit wil je niet alleen doen omdat je de feedback over het algemeen nodig hebt. Je ziet soms bij jezelf niet wat een ander wel duidelijk kan zien omdat die er objectiever naar kan kijken.

Manu76 zei:
Ik heb nu als plan, even zo lang mogelijk ziekteverlof en mocht bedrijf me ontslaan, is dat probleem opgelost, anders in November rechtzaak. pff, dat is ver.
Andere rechtzaak vorig jaar schoot niet op en uitspraak is naar hoger beroep.
Klik om te vergroten...
Lang ziekteverlof is bij verslaving nooit een slecht idee. Ik ben zelf inmiddels ook al een aardig tijdje in de ziektewet in dienst van een bedrijf.

Die rechtzaken... Ja daar heeft @De Zandman al het fijne over gezegd denk ik. Dat vechten kost ontzettend veel energie. Wat gaat het je opleveren? Ik zou je enkel adviseren, weeg dat eens goed af. Zeker als je wilt herstellen van verslaving, zijn dit soort slepende dingen niet echt een helpend iets.

Begrijp ik ook goed dat je claimt dat het bedrijf verantwoordelijk is voor je verslaving? Ik kan me niet voorstellen dat er een rechter is die daarin mee gaat.
Als je het mij vraagt is er niemand verantwoordelijk voor jouw verslaving. Inclusief jijzelf. Je bent wèl zelf verantwoordelijk voor je herstel.

Manu76 zei:
Ondertussen maar aan mezelf werken en dagelijks minstens 2x terugkoppelen naar allerlei documenten om een uitweg te vinden. een pad naar de toekomst als het ware.
Klik om te vergroten...
Ik ben weleens benieuwd wat je zoal terugkoppelt aan die documenten en hoe je daar voor jezelf iets uithaalt. Vooral uit interesse. Heb je hier een soort methodiek voor?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#10
@LucidLucy
Begrijp ik dat je werkt voor een bedrijf terwijl je in de ziektewet zit?

En wat lief, leuk, mooi en pijnlijk enzo, die spiegel van je!!
Ja, mijn copings
LucidLucy zei:
Ik zal toch maar proberen iets te spiegelen dan. Kijk maar of je er iets mee wilt doen.

Ik ken niemand, maar dan ook niemand die verslaafd is geraakt door rechtzaken en/of financiële problemen. En ik ken toch behoorlijk wat verslaafden (zowel in als buiten herstel).

Onderliggende problemen zijn vrijwel altijd psychisch. Stress kan een onderliggend probleem zijn. Dus stress door rechtzaken en geldproblemen... Zeker, heel erg goed mogelijk!
Echter, een verslaving ontstaat en blijft in stand, vrijwel altijd door een opeenstapeling van problemen. Eigenlijk kan ik je alvast op een presenteerblaadje meegeven, dat er meer speelt dan stress.

Met stress valt namelijk heel goed om te gaan door gezonde copingskills. Maar die ontbreken misschien. En die ontbreken niet voor niets. Daar ligt meer aan ten grond. Hoe beter je dit in kaart kan krijgen, hoe beter je zicht gaat krijgen op die onderliggende problemen. Dat kost veel graven. Om maar eens te beginnen met het opschrijven van een levensverhaal. En vooral de meest pijnlijke momenten goed beschrijven. Het liefst ga je dit dan ook doornemen met iemand die je durft feedback te geven. Die een goede spiegel voor kan houden. Dit kan o.a. in een intensief behandeltraject.

Punt is... Dit wil je niet alleen doen omdat je de feedback over het algemeen nodig hebt. Je ziet soms bij jezelf niet wat een ander wel duidelijk kan zien omdat die er objectiever naar kan kijken.


Lang ziekteverlof is bij verslaving nooit een slecht idee. Ik ben zelf inmiddels ook al een aardig tijdje in de ziektewet in dienst van een bedrijf.

Die rechtzaken... Ja daar heeft @De Zandman al het fijne over gezegd denk ik. Dat vechten kost ontzettend veel energie. Wat gaat het je opleveren? Ik zou je enkel adviseren, weeg dat eens goed af. Zeker als je wilt herstellen van verslaving, zijn dit soort slepende dingen niet echt een helpend iets.

Begrijp ik ook goed dat je claimt dat het bedrijf verantwoordelijk is voor je verslaving? Ik kan me niet voorstellen dat er een rechter is die daarin mee gaat.
Als je het mij vraagt is er niemand verantwoordelijk voor jouw verslaving. Inclusief jijzelf. Je bent wèl zelf verantwoordelijk voor je herstel.


Ik ben weleens benieuwd wat je zoal terugkoppelt aan die documenten en hoe je daar voor jezelf iets uithaalt. Vooral uit interesse. Heb je hier een soort methodiek voor?
Klik om te vergroten...
wow, ik was even van de kaart met je spiegel voorbeeld, actie. Maar dank ondertussen, ik laat het wel even bezinken en kom erop terug is de bedoeling.
ik zet de link naar het forum in de dagplanning komende dagen en dan kan het antwoord snel komen, maar wel erg privee misschien :)
Maar nog even over mijn dagboek en andere gerelateerde documenten met aansporing to actie, planning en beleid..
Mijn dagboek duik ik liefst 2x per dag in en naast wat gedachtegangen, copieer ik mijn focuspunten van de vorige dag en pas ze aan op de volgende. Te doen zaken, te verwerken zaken, te bestuderen, .. makkelijke lijstjes die ik als het ware dagelijks wegvink en opnieuw herstel.

laters
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
mijn blow verhaal blijft nog even wat het was. maar ik heb er weinig moeite mee, in afwachting op opname, maar ook met een gebruik van de Lerica die nu echt naar de 0 mg lijkt te gaan. wel last van wat maagzuur. wie weet over een paar dagen toch het juiste inzicht.
Vandaag lijkt me in ieder geval een mooie dag te worden.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#12
@LucidLucy
gespiegel of niet, ik ga weer mijn best doen terug te vallen op mijn vaper en zit nu toch weer aan de wiet-joints deze dagen. Maar verder ben ik zo tevreden met de vorderingen, dat ik met volle moed verder ga met mijn dagboek en streven naar het evenwicht.
Volgende week met dokter bespreken of ik nog een paar weken tot een maand in de ziektewet mag blijven en als zo, denk ik dat ik de wiet consumptie kan gaan managen. Zo voelt het nu. Het bedrijf en de rechtzaken zullen wel komen, maar maken me niets meer uit. Als ik me verder onafhankelijk kan maken van verslavingen die ik in stand hield om mijn werk te verrichten.., ben ik al redelijk tevreden.

En ja.. verslavingen, of de mijne waren het gevolg van meerdere klappen tegelijk.. of snel naar elkaar. en ik vrees echt, dat de zwaarste klap, de rust was, bij het innemen van Xanax op de werkvloer. (die shit mogen ze echt niet zomaar voor een jaar voorschrijven en was wel gedaan en wow!)

ik was hier in ieder geval weer en dat geeft de burger moed. Fijne weekeinde toegewenst.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Morgen hoop ik een belangrijke stap te kunnen maken naar een THC-loos jaar of 2..
Dag 7 met zeer lage dosis pregabalin en als de emoties geaccepteerd worden, kan ik binnekort weer echt gaan dromen misschien!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Alle sterkte toegewenst, je kunt echt stoppen met die thc
Ik kon het ook, dus dan kan jij dat eveneens!
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Tja, terug bij af? Nee, zeker niet, maar op dit moment is mijn relatie met de wiet zoals omschreven aan het begin van deze post. Wel THC, maar al 1 volle week zonder verbranding.

Ik voel dat ik weer in de juiste richting roei! Gracias! En alvast een fijne volgende week toegewenst.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Precies drie weken sinds ik mijn laatste pure joint heb gerookt. Nu dus drie weken alleen vapen en wietolie druppels. Veel emoties gehad, wat meer stress, maar dinsdag een rechtzaak en dan verwacht ik dat ik begin te wennen aan deze nieuwe gewoonte.

Ik ben wel een beetje bang voor mijn reis van 5 dagen Nederland, geboekt voor December. Dat ga ik zonder THC moeten beleven, dus misschien dat ik wat dagen ga trainen voor die reis.

Het vandaag en de nabije toekomst voelen in ieder geval positief aan inclusief de ups en downs die er weer bij mogen horen.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#17
Manu76 zei:
Precies drie weken sinds ik mijn laatste pure joint heb gerookt. Nu dus drie weken alleen vapen en wietolie druppels. Veel emoties gehad, wat meer stress, maar dinsdag een rechtzaak en dan verwacht ik dat ik begin te wennen aan deze nieuwe gewoonte.

Ik ben wel een beetje bang voor mijn reis van 5 dagen Nederland, geboekt voor December. Dat ga ik zonder THC moeten beleven, dus misschien dat ik wat dagen ga trainen voor die reis.

Het vandaag en de nabije toekomst voelen in ieder geval positief aan inclusief de ups en downs die er weer bij mogen horen.
Klik om te vergroten...
Wat knap! Trots op je en een beetje jaloers. Je zal ze vast een poepie laten ruiken als je in NL bent😜 Waarom is het hier lastiger voor je denk je?
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#18
ljuv zei:
Wat knap! Trots op je en een beetje jaloers. Je zal ze vast een poepie laten ruiken als je in NL bent😜 Waarom is het hier lastiger voor je denk je?
Klik om te vergroten...
Oh, ik gebruik nog wel wiet hier momenteel. De vaper met gedrogde wiet, maakt hier overuren en ook druppels met wietolie maken het proces hier makkelijk. In Nederland zal ik geheel geen THC meenemen en zal ik één nacht minstens wat minder makkelijk in slaap vallen.

Maar als dat meezit, zie ik mezelf ook een periode tegemoet gaan zonder THC gebruik in Spanje.
H
Hippie LangwausLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mij lukt het nog steeds niet om langere tijd zonder het roken van hasj of wiet te kunnen.

Ik denk ik in december hiervoor met mezelf een uitdaging aan ga.

Ik ben me in ieder geval al meer bewust van de momenten waarop ik toch wiet of hasj rook. De momenten nemen ook af.

Dus ik vind het knap van je. Het is voor mij 'fijn' te lezen dat het wel degelijk verschil maakt of je cannabis rookt, verdampt, in olie inneemt of het op eet.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#20
Manu76 zei:
Oh, ik gebruik nog wel wiet hier momenteel. De vaper met gedrogde wiet, maakt hier overuren en ook druppels met wietolie maken het proces hier makkelijk. In Nederland zal ik geheel geen THC meenemen en zal ik één nacht minstens wat minder makkelijk in slaap vallen.

Maar als dat meezit, zie ik mezelf ook een periode tegemoet gaan zonder THC gebruik in Spanje.
Klik om te vergroten...
Ooooo scusi dan begreep ik je fout😅 Het jointjes roken is waar je mee gestopt bent dus? Netjus!
Ik heb zelf dus nooit zo last van niet slapen. Nu is het inmiddels wel een tijd terug dat ik echt wat langer niet rookte (vakantie 2 weken lang, maar zelfs dan niet?) en als ik nu niet rook is dat meestal omdat ik al dronken ben.


Hippie Langwaus zei:
Mij lukt het nog steeds niet om langere tijd zonder het roken van hasj of wiet te kunnen.

Ik denk ik in december hiervoor met mezelf een uitdaging aan ga.

Ik ben me in ieder geval al meer bewust van de momenten waarop ik toch wiet of hasj rook. De momenten nemen ook af.

Dus ik vind het knap van je. Het is voor mij 'fijn' te lezen dat het wel degelijk verschil maakt of je cannabis rookt, verdampt, in olie inneemt of het op eet.
Klik om te vergroten...
Same hoor… wil gewoon niet echt lukken maar met name omdat ik niet “echt” wil omdat ik gewoon weeeeeinig negatieve effecten merk merp.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."