Ik zal toch maar proberen iets te spiegelen dan. Kijk maar of je er iets mee wilt doen.
Ik ken niemand, maar dan ook niemand die verslaafd is geraakt door rechtzaken en/of financiële problemen. En ik ken toch behoorlijk wat verslaafden (zowel in als buiten herstel).
Onderliggende problemen zijn vrijwel altijd psychisch. Stress kan een onderliggend probleem zijn. Dus stress door rechtzaken en geldproblemen... Zeker, heel erg goed mogelijk!
Echter, een verslaving ontstaat en blijft in stand, vrijwel altijd door een opeenstapeling van problemen. Eigenlijk kan ik je alvast op een presenteerblaadje meegeven, dat er meer speelt dan stress.
Met stress valt namelijk heel goed om te gaan door gezonde copingskills. Maar die ontbreken misschien. En die ontbreken niet voor niets. Daar ligt meer aan ten grond. Hoe beter je dit in kaart kan krijgen, hoe beter je zicht gaat krijgen op die onderliggende problemen. Dat kost veel graven. Om maar eens te beginnen met het opschrijven van een levensverhaal. En vooral de meest pijnlijke momenten goed beschrijven. Het liefst ga je dit dan ook doornemen met iemand die je durft feedback te geven. Die een goede spiegel voor kan houden. Dit kan o.a. in een intensief behandeltraject.
Punt is... Dit wil je niet alleen doen omdat je de feedback over het algemeen nodig hebt. Je ziet soms bij jezelf niet wat een ander wel duidelijk kan zien omdat die er objectiever naar kan kijken.
Lang ziekteverlof is bij verslaving nooit een slecht idee. Ik ben zelf inmiddels ook al een aardig tijdje in de ziektewet in dienst van een bedrijf.
Die rechtzaken... Ja daar heeft
@De Zandman al het fijne over gezegd denk ik. Dat vechten kost ontzettend veel energie. Wat gaat het je opleveren? Ik zou je enkel adviseren, weeg dat eens goed af. Zeker als je wilt herstellen van verslaving, zijn dit soort slepende dingen niet echt een helpend iets.
Begrijp ik ook goed dat je claimt dat het bedrijf verantwoordelijk is voor je verslaving? Ik kan me niet voorstellen dat er een rechter is die daarin mee gaat.
Als je het mij vraagt is er
niemand verantwoordelijk voor jouw verslaving.
Inclusief jijzelf. Je bent wèl zelf verantwoordelijk voor je herstel.
Ik ben weleens benieuwd wat je zoal terugkoppelt aan die documenten en hoe je daar voor jezelf iets uithaalt. Vooral uit interesse. Heb je hier een soort methodiek voor?