Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMijn nieuwe verslaving

Mijn nieuwe verslaving

105 antwoorden
11 weergaven
18-5-2026
S
StraffeNeelLid
01-01-2024, 00:00
#1
Mindless zei:
Oeps die andere: Noach had de ark.
Klik om te vergroten...
B
Beyond MachineLid
01-01-2024, 00:00
#2
dupont zei:
Heb je ooit DMT gerookt? Heeft mij echt waardering voor het bestaan gebracht.
Klik om te vergroten...
Ja dat heb ik zeker gedaan paar jaar terug. Voelde me zo nietig, alles wat je aan materialisme bezat betekende niks. Heb bizare entiteiten ontmoet, waarbij ik me zo klein voelde. Heerlijk! Complete overgave! :praying1: Maar kan er niet meer aankomen helaas. Maar wat een fijne ervaring was dat zeg!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
dupont zei:
Ik vind het niet per se erg, maar ben me wel bewust van verslavingsgedrag en dit haakt wel in op Dopamine en daar heb ik een zwak voor. Dus toch waakzaam blijven anders neemt mijn verslaving het roer weer in handen. En dat wil ik niet :)
Klik om te vergroten...
Als je verslaving ziet als iets diepers dan slechts de oppervlakkige uiting daarvan (bijvoorbeeld het gebruiken van een bepaald middel), dan voedt ook iets "onschuldigs" als dit eigenlijk je verslaving, of anders gezegd: je verslaafde geest. Dan blijft je geest zoeken naar die dopamine hits, ook al komen ze niet van iets externs. En zodoende houdt dit het verslavingspatroon in leven.

Ik denk eigenlijk dat het beter is om op die manier naar verslaving te kijken. Anders trek je de wortel er niet uit en ontspruit de verslaving weer opnieuw of zelfs in een andere vorm.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
StraffeNeel zei:
Klik om te vergroten...
LOL :tilttearlaugh:
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Deze verslaving kost geen geld, ik vind het niet zo erg.
m
mandragoraLid
01-01-2024, 00:00
#6
Alinde zei:
Deze verslaving kost geen geld, ik vind het niet zo erg.
Klik om te vergroten...
Ik vind het toch niet zo ´onschuldig´, het kost misschien geen geld maar als ik kijk naar de gevolgen dat duimpjes/views en andere shit kunnen hebben vind ik dit toch wel serieus te nemen, toch wel een zorgwekkende evolutie.
Ik heb het hier niet specifiek over drugsforum maar over de evolutie van sociale media en de ´mentale´ gevolgen ervan bij sommige gebruikers ervan.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ja dat is waar.

Mijn internetgebruik was afgelopen winter ook wel een wat zorgelijk maar toen kwam ik in t echte leven niet in actie. Dan haal je je dopamine alleen uit de duimpjes.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#8
mandragora zei:
Ik vind het toch niet zo ´onschuldig´, het kost misschien geen geld maar als ik kijk naar de gevolgen dat duimpjes/views en andere shit kunnen hebben vind ik dit toch wel serieus te nemen, toch wel een zorgwekkende evolutie.
Ik heb het hier niet specifiek over drugsforum maar over de evolutie van sociale media en de ´mentale´ gevolgen ervan bij sommige gebruikers ervan.
Klik om te vergroten...
Eens, maar we moeten hier doorheen denk ik. We kunnen er niet omheen. De technologie is er, social media is er. Dat wordt niet weggehaald.

Het moet zo ver gaan dat mensen op een gegeven moment gaan denken: ja maar wacht eens even, dit is krankzinnig. Ik ben verslaafd aan mijn apenbrein impulsen.

Dat je er dus zelf zo'n last van gaat ondervinden dat je zo dwangmatig met die likes en dergelijke omgaat, dat je uiteindelijk wel meer bewustzijn hierin móet brengen, omdat het je leven teveel gaat beheersen en je er daadwerkelijk onder lijdt.

En dat kan heel ver gaan voordat dat moment van "ja maar wacht eens even" komt.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Voor mezelf zie ik er niet zo veel kwaad in. Behalve misschien het feit dat ik het gevoel heb onder de mensen te zijn geweest terwijl ik dan gewoon thuis was.

Ik zat al met 19 op een forum, ik vind het gewoon leuk. Toen kwamen de middelen er niet meteen bij.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Alinde zei:
Deze verslaving kost geen geld, ik vind het niet zo erg.
Klik om te vergroten...
Ik vind het niet per se erg, maar ben me wel bewust van verslavingsgedrag en dit haakt wel in op Dopamine en daar heb ik een zwak voor. Dus toch waakzaam blijven anders neemt mijn verslaving het roer weer in handen. En dat wil ik niet :)
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
Als je verslaving ziet als iets diepers dan slechts de oppervlakkige uiting daarvan (bijvoorbeeld het gebruiken van een bepaald middel), dan voedt ook iets "onschuldigs" als dit eigenlijk je verslaving, of anders gezegd: je verslaafde geest. Dan blijft je geest zoeken naar die dopamine hits, ook al komen ze niet van iets externs. En zodoende houdt dit het verslavingspatroon in leven.

Ik denk eigenlijk dat het beter is om op die manier naar verslaving te kijken. Anders trek je de wortel er niet uit en ontspruit de verslaving weer opnieuw of zelfs in een andere vorm.
Klik om te vergroten...
Precies dit. Mijn verslaving gaat altijd op zoek naar iets. Toen ik stopte met drugs werden het sigaretten, toen ik stopte met roken werd het snaaien, als ik stop met snaaien wordt het porno, als ik geen porno kijk wordt het shoppen, gokken, etc. Ik geloof niet in middel-specifieke verslaving, althans niet bij mijzelf.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#12
dupont zei:
Precies dit. Mijn verslaving gaat altijd op zoek naar iets. Toen ik stopte met drugs werden het sigaretten, toen ik stopte met roken werd het snaaien, als ik stop met snaaien wordt het porno, als ik geen porno kijk wordt het shoppen, gokken, etc. Ik geloof niet in middel-specifieke verslaving, althans niet bij mijzelf.
Klik om te vergroten...
Same.

Je drukt er 1 de kop in en een andere komt naar boven...

e51bf6901bda08805179ff7cb6597061 (1).gif


Maar serieus, het is eigenlijk nogal een belangrijk iets om dit te beseffen: De geest die altijd zoekend is, is onderliggend aan de uiting(en) van die verslaving (aan zoekende zijn). Het echte einde van verslaving ligt er dus in wanneer de geest stopt met zoeken. In deze zin is verslaving denk ik echt meer een spiritueel probleem zou je kunnen stellen. Spiritueel in de zin van: de echte oplossing ligt in de "staat" van niet meer zoeken "bereiken". Al het andere is slechts kattekopjes in een doos proberen te houden. :wink:
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Manu76 zei:
Ik had trouwens een leuke droom met jullie daarnet. Een meeting in één of ander hotel en wat waren de meeste van jullie toch jong zeg!
Was erg gezellig in ieder geval!
Klik om te vergroten...
Nou ehh graag gedaan :)
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#14
dupont zei:
Bekijk bijlage 56532

😄
Klik om te vergroten...

Ja deze verslaving is bij mij wel zorgwekkend en eigenlijk alles behalve 'nieuw' 😂

Maar ik heb het altijd erg moeilijk gevonden om hier de volledige gevolgen van in te zien. De voornaamste is misschien wel dat het mijn obsessieve denken actief houdt en daarmee mijn verslaving in een actieve sluimerstand laat zijn.

Alinde zei:
Deze verslaving kost geen geld, ik vind het niet zo erg.
Klik om te vergroten...

mandragora zei:
Ik vind het toch niet zo ´onschuldig´, het kost misschien geen geld maar als ik kijk naar de gevolgen dat duimpjes/views en andere shit kunnen hebben vind ik dit toch wel serieus te nemen, toch wel een zorgwekkende evolutie.
Ik heb het hier niet specifiek over drugsforum maar over de evolutie van sociale media en de ´mentale´ gevolgen ervan bij sommige gebruikers ervan.
Klik om te vergroten...

Deze verslaving kost me inderdaad geen geld. Maar als ik even naar mezelf kijk, buiten het feit dat het mijn obsessieve denken actief houdt.

Het kost me tijd, gruwelijk veel tijd. Tijd die ik eigenlijk beter kan steken in mijn persoonlijke ontwikkeling of verbinding met anderen face-to-face ipv via een scherm.

Het kost me nachtrust. Nu ook weer. Ik wilde ff iets posten en ben toch weer wat verder gaan lezen. Had 65 meldingen staan, die even weggewerkt. En dan stuit ik op dit interessante topic. Inmiddels is het tien voor één terwijl de wekker weer om 7 uur gaat.

Daarnaast kan dit forum een trigger zijn. In gebruik, maar ook in gedragingen. Zoals @Javelin FGM-148F terecht opmerkte dat ik me in de drama driehoek bevond een tijdje terug.

Aan de andere kant zijn deze situaties natuurlijk ook gewoon heel leerzaam. Dat dan weer wel.

dupont zei:
Ik vind het niet per se erg, maar ben me wel bewust van verslavingsgedrag en dit haakt wel in op Dopamine en daar heb ik een zwak voor. Dus toch waakzaam blijven anders neemt mijn verslaving het roer weer in handen. En dat wil ik niet :)
Klik om te vergroten...

Ja waakzaamheid is geboden haha

Mindless zei:
Same.

Je drukt er 1 de kop in en een andere komt naar boven...

Bekijk bijlage 56742


Maar serieus, het is eigenlijk nogal een belangrijk iets om dit te beseffen: De geest die altijd zoekend is, is onderliggend aan de uiting(en) van die verslaving (aan zoekende zijn). Het echte einde van verslaving ligt er dus in wanneer de geest stopt met zoeken. In deze zin is verslaving denk ik echt meer een spiritueel probleem zou je kunnen stellen. Spiritueel in de zin van: de echte oplossing ligt in de "staat" van niet meer zoeken "bereiken". Al het andere is slechts kattekopjes in een doos proberen te houden. :wink:
Klik om te vergroten...

Verslaving is dan ook een ziekte die je in alle levensgebieden aantast. En misschien nog wel het meest in het spirituele gebied.
Maar hoe bereik je deze staat als dit zo diep geworteld zit in je reptielenbrein? Meldingen en like-jes = dopamine.
Dopamine = goed voor je overleven. Zowel als individu (beloning bij eten/drinken/sporten) als bij de soort in zijn geheel (seks).

Je programmeert je brein eigenlijk dat je DF (of Instagram, porno, gokken, drugs) nodig hebt om te overleven. Best bizar eigenlijk.

Kan je hier los van komen? Van deze basale 'levensbehoeften'.

Als je dan de verlichting bereikt. Raak je dan ook de behoefte aan eten/drinken/seks kwijt? 😂

Zoveel vragen haha

En waarschijnlijk benader ik het nu dan ook te rationeel. Maar het laat wel zien hoe diep geworteld dit soort patronen kunnen raken. En ervan loskomen valt of staat denk ik met hoe serieus je je gedachten of gevoelens neemt omtrent de like-jes en meldingen. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan.
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#15
dupont zei:
maar dan gaat 't (hopelijk :grin:) ergens over.
Klik om te vergroten...
@dupont hallo
H
HappyMindLid
01-01-2024, 00:00
#16
Zeebats zei:
@dupont hallo
Klik om te vergroten...
Ik dacht het en jij doet het 😂
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#17
@dupont, je gaat steeds beter merk ik!
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#18
Manu76 zei:
@dupont, je gaat steeds beter merk ik!
Klik om te vergroten...
Ik ga als een raket 🚀

😄
Z
ZeebatsLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik had een week lang DF geblokkeerd op al mijn apparaten op 2 niveaus diep, waardoor ik eigenlijk enkele handelingen moest doen om DF weer te de-blokkeren (wilde het mezelf niet te makkelijk maken).

Het heeft me een enorme rust gegeven, en me ook doen inzien dat DF voor mij een redelijke verslaving aan het worden was. Zal misschien is beginnen om de meldingen van likes en reacties uit te zetten zoals @_shikantaza ook gedaan heeft.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Schermtijd 9 uur 50 minuten en dan heb ik ook nog op de laptop gezeten.

t is maar goed dat de dagbehandeling deze week van start gaat. Dit wordt te gek.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."