Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsIs dit een verslaving?

Is dit een verslaving?

21 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
p
papentje293Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi allemaal,

Ik ben een nieuwe gebruiker. De reden dat ik op deze forum terecht kom is omdat mijn vrienden en familie zich eigenlijk zorgen maken over mij. Sinds de corona pandemie ben ik nonstop aan bestellen via het internet. Denk aan Flink, thuisbezorgd.nl, amazon, bol.com etc. Sinds kort ben ik ook begonnen met lunch bestellen van https://www.deluncherij.nl/ wat heel prijzig begint te worden. Er staat dagelijks wel een bezorger voor me deur wat mij ik niet erg vind, maar mijn vrienden denken echt dat ik een stoornis heb. Weet iemand of dit een verslaving is? Ik merk wel dat ik een een kleine kick krijg als ik een pakketje geleverd krijg, maar dat heeft iedereen wel toch?

In iedere geval, zou ik me zorgen moeten maken?
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#2
Als je een topic ervoor aan moet maken, denk ‘t wel. Probeer er eens wat regels aan te hangen of paar dagen even te stoppen. Als je dan helemaal naar wordt is dat wel een red flag ja. Misschien een goed idee om sowieso even te overleggen met de huisarts. Want waarom bestel je eigenlijk?
h
hetgajulliegoedLid
01-01-2024, 00:00
#3
Dit is geen verslavingsforum, maar een drugsforum. Is je koopverslaving drugsgerelateerd?
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#4
Heb je het alleen met bestellen, of sowieso met internet.
Anders zou je kunnen denken aan een internetverslaving.

Is internet verslavend? | Jellinek

Gebruik van internet kan voor sommige mensen verslavend zijn. Ze kunnen dan niet stoppen als ze willen.
www.jellinek.nl www.jellinek.nl
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#5
papentje293 zei:
Hoi allemaal,

Ik ben een nieuwe gebruiker. De reden dat ik op deze forum terecht kom is omdat mijn vrienden en familie zich eigenlijk zorgen maken over mij. Sinds de corona pandemie ben ik nonstop aan bestellen via het internet. Denk aan Flink, thuisbezorgd.nl, amazon, bol.com etc. Sinds kort ben ik ook begonnen met lunch bestellen van https://www.deluncherij.nl/ wat heel prijzig begint te worden. Er staat dagelijks wel een bezorger voor me deur wat mij ik niet erg vind, maar mijn vrienden denken echt dat ik een stoornis heb. Weet iemand of dit een verslaving is? Ik merk wel dat ik een een kleine kick krijg als ik een pakketje geleverd krijg, maar dat heeft iedereen wel toch?

In iedere geval, zou ik me zorgen moeten maken?
Klik om te vergroten...
Kan goed. Koopverslaving is een ding. Ga eens langs bij je huisarts.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Lezen en leren zei:
Dit is geen verslavingsforum, maar een drugsforum. Is je koopverslaving drugsgerelateerd?
Klik om te vergroten...
Jij bent streng zeg! 😄
h
hetgajulliegoedLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ja man, voor je het weet gaat het hier over de voor- en nadelen van elektrische vs verbrandingsmotoraangedreven auto’s.
J
Javelin FGM-148FLid
01-01-2024, 00:00
#8
papentje293 zei:
. Sinds kort ben ik ook begonnen met lunch bestellen van https://www.deluncherij.nl/
Klik om te vergroten...
Lijkt op een verborgen reclame van DeLincherij:))

Ja, online shopaholism is ook een verslaving
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#9
Javelin FGM-148F zei:
Lijkt op een verborgen reclame van DeLincherij:))

Ja, online shopaholism is ook een verslaving
Klik om te vergroten...
Is idd heel specifiek ja 🤣
B
Bloemetjesgordijn95Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Wat is de reden waarom je dingen koopt op internet? Als je dingen koopt om bijvoorbeeld voor je gevoelens of voor bepaalde dingen weg te lopen dan kan het inderdaad een verslaving zijn.

Bij deze wat meer informatie over een koopverslaving:

www.afkickkliniekwijzer.nl

Koopverslaving: Wat is het en hoe kom je er vanaf?

Een koopverslaving is meer dan alleen een gat in je hand. Je probeert je emoties te beïnvloeden door spullen te kopen, maar geluk is niet te koop
www.afkickkliniekwijzer.nl www.afkickkliniekwijzer.nl
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik ga het topic niet eens lezen: JA. Als je twijfelt is het een ja. Als je om die zelfde reden hier een account aanmaakt en een topic start is het zeker ja.



Ok ok ok ok... Toch gelezen. Ken je de film confessions of a shopaholic? Koopverslaving bestaat zeker en kan heel hardnekkig zijn. Dat komt ook omdat onze westerse wereld is ingericht om je alleen maar meer te laten kopen, een paar symptomen hiervan noem je al. Toch heb ik niet de behoefte van alles te bestellen, en jij wel. Dus een deel ligt ook bij jou. Zeker een goede reden om naar de HA te gaan en te bespreken of je gebaat zou zijn bij professionele hulp.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#12
Bloemetjesgordijn95 zei:
Wat is de reden waarom je dingen koopt op internet? Als je dingen koopt om bijvoorbeeld voor je gevoelens of voor bepaalde dingen weg te lopen dan kan het inderdaad een verslaving zijn.

Bij deze wat meer informatie over een koopverslaving:

www.afkickkliniekwijzer.nl

Koopverslaving: Wat is het en hoe kom je er vanaf?

Een koopverslaving is meer dan alleen een gat in je hand. Je probeert je emoties te beïnvloeden door spullen te kopen, maar geluk is niet te koop
www.afkickkliniekwijzer.nl www.afkickkliniekwijzer.nl
Klik om te vergroten...
Zo kheb dit doorgestuurd naar een
Maatje van me. Thanks for sharing!! :praying1:

Die is altijd obsessief bezig met drugs "experimenteren" noemt hij het. :lolol:
En alleen maar bezig met kopen en koopjes zoeken/jagen en dan vervolgens bestellen en dan weer dingen terug moeten sturen. (Want dan zeggen sommige sites weer hou het maar )
Hij was een tijdje eindelijk schuldvrij maar nu werkt ie zich weer finaal inde problemen.

Leeft andersom (slapen overdag wakker inde nacht) of slaat dagen over.
Is alleen maar bezig met kopen of met Twitch girls en drugs gebruiken. "Experimenteren" want het zijn maar kleine doseringen :confused:

Ik zie dat het zijn hele leven beinvloed (ook het kopen hij praat nergens anders meer over en is met weinig anders meer bezig)
hij ziet het als ja zo gaat het nu eenmaal en het gaat altijd zo en blablabla.

Het is natuurlijk zijn leven maar soms wel lastig/moeilijk omte zien.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Is dit een verslaving…



Does a bear shit in the woods?
B
Bloemetjesgordijn95Lid
01-01-2024, 00:00
#14
N3K0 zei:
Zo kheb dit doorgestuurd naar een
Maatje van me. Thanks for sharing!! :praying1:

Die is altijd obsessief bezig met drugs "experimenteren" noemt hij het. :lolol:
En alleen maar bezig met kopen en koopjes zoeken/jagen en dan vervolgens bestellen en dan weer dingen terug moeten sturen. (Want dan zeggen sommige sites weer hou het maar )
Hij was een tijdje eindelijk schuldvrij maar nu werkt ie zich weer finaal inde problemen.

Leeft andersom (slapen overdag wakker inde nacht) of slaat dagen over.
Is alleen maar bezig met kopen of met Twitch girls en drugs gebruiken. "Experimenteren" want het zijn maar kleine doseringen :confused:

Ik zie dat het zijn hele leven beinvloed (ook het kopen hij praat nergens anders meer over en is met weinig anders meer bezig)
hij ziet het als ja zo gaat het nu eenmaal en het gaat altijd zo en blablabla.

Het is natuurlijk zijn leven maar soms wel lastig/moeilijk omte zien.
Klik om te vergroten...

Heftig om te horen man! Ik kan mezelf ook wel voorstellen dat je je aardig machteloos voelt in zo’n situatie waarbij je een vriend ziet afglijden.

Hopelijk gaat je maatje zijn situatie inzien en zijn best doen om eraan te gaan werken.

Bewustwording is de eerste stap naar verandering dus daar ben je al heel goed mee bezig!
p
papentje293Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Ulixes zei:
Als je een topic ervoor aan moet maken, denk ‘t wel. Probeer er eens wat regels aan te hangen of paar dagen even te stoppen. Als je dan helemaal naar wordt is dat wel een red flag ja. Misschien een goed idee om sowieso even te overleggen met de huisarts. Want waarom bestel je eigenlijk?
Klik om te vergroten...
Ik weet eigenlijk niet eens waarom ik bestel, vind het gewoon zo makkelijk en keek er niet naar om tot mensen me erop aanspraken dat ze het gek vinden. Gister had ik helemaal niks besteld en kon moeilijk slapen, voelde alsof er iets miste maar kon me vinger niet op plaatsen. Ik ga proberen om hele januari niks te bestellen en kijken hoe ver ik mee kom
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#16
Is gewoon verkapte reclame. Kom zelfde bericht over luncherij ook tegen op andere forums en dan weer gerelateerd aan de context op die fora. Lekker verwijderen.
U
UlixesLid
01-01-2024, 00:00
#17
papentje293 zei:
Ik weet eigenlijk niet eens waarom ik bestel, vind het gewoon zo makkelijk en keek er niet naar om tot mensen me erop aanspraken dat ze het gek vinden. Gister had ik helemaal niks besteld en kon moeilijk slapen, voelde alsof er iets miste maar kon me vinger niet op plaatsen. Ik ga proberen om hele januari niks te bestellen en kijken hoe ver ik mee kom
Klik om te vergroten...
En als je iets bestelt doe het dan bij https://www.deluncherij.nl/
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Bloemetjesgordijn95 zei:
Heftig om te horen man! Ik kan mezelf ook wel voorstellen dat je je aardig machteloos voelt in zo’n situatie waarbij je een vriend ziet afglijden.

Hopelijk gaat je maatje zijn situatie inzien en zijn best doen om eraan te gaan werken.

Bewustwording is de eerste stap naar verandering dus daar ben je al heel goed mee bezig!
Klik om te vergroten...
Tja ik ken eigenlijk niet anders als dat het zo gaat met hem. En jaren geleden beschouwde ik het ook echt als mij probleem en wou ik hem redden en gelukkig maken.

Maar ik geleerd dat dat niet aan mij is. En dat die verantwoordelijkheid bij hem zelf ligt.

Soms kan het alleen frustrerend zijn als ik iets wil afspreken. Vanwege zijn levenstijl en alles wat daar omheen hangt is dat nogal lastig want meneer en afspraken na komen is onmogelijk. B.v met kerst was hij 4 uur te laat. Met oud en nieuw is ie niet komen opdagen (ook geen berichtje ofzo)
Altijd overkomt hem vanalles en de jas van slachtoffer past hem zeer goed.
Neemt geen verantwoordelijkheid voor zijn gedrag komt meestal aanwaaien met 10001 "smoesjes"

En hij ziet ergens zijn situatie wel
Maar ik denk dat hij ergens wel anders wil maar ook weer totaal niet.
En ik denk niet dat hij eraan gaat werken om anders te leven.
Hij is inmiddels al weer bijna 40 en soms lijkt het alsof dingen alleen maar erger worden.
Hij heeft geen dromen/wensen/doelen/zingeving dingen. Ik vraag dat wel eens en dan is het ja weet ik niet. Of zodra ik geld heb dan blablbla...Ja rommel bestellen en drugs verzamelen is dan wat er uiteindelijk gebeurt.

Ik denk niet dat hij ooit nog gaat veranderen. En ja hij is een volwassen man dus ja zijn leven. Zijn verantwoordelijkheid.
Ik doe me best om hem te accepteren zoals hij is.
D
DookerLid
01-01-2024, 00:00
#19
papentje293 zei:
Hoi allemaal,

Ik ben een nieuwe gebruiker. De reden dat ik op deze forum terecht kom is omdat mijn vrienden en familie zich eigenlijk zorgen maken over mij. Sinds de corona pandemie ben ik nonstop aan bestellen via het internet. Denk aan Flink, thuisbezorgd.nl, amazon, bol.com etc. Sinds kort ben ik ook begonnen met lunch bestellen van https://www.deluncherij.nl/ wat heel prijzig begint te worden. Er staat dagelijks wel een bezorger voor me deur wat mij ik niet erg vind, maar mijn vrienden denken echt dat ik een stoornis heb. Weet iemand of dit een verslaving is? Ik merk wel dat ik een een kleine kick krijg als ik een pakketje geleverd krijg, maar dat heeft iedereen wel toch?

In iedere geval, zou ik me zorgen moeten maken?
Klik om te vergroten...
Ja, dit is een verslaving. Of je je zorgen moet maken is een kwestie van of je het kunt betalen of niet, mede of het je leven verreikt of belast, indien geld geen issue is. Meestal zijn het overigens de mensen om je heen die zich zorgen maken, en ik geloof dat het aan jezelf is om die zorgen die ze uitspreken waarde toe te bedelen. Indien je waarde hecht aan wat die mensen zeggen dan moet je je zorgen maken.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Het is heel wat anders dan bijv coke, alcohol of benzo’ gezien het lichamelijke stuk.

Misschien is het meer in de categorie gamen en gokken, meer gedrag. Misschien kun je de chat van de brijder eens gebruiken voor deze vraag.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."