Zij zijn ook zoekende hoe ze me kunnen helpen. Maar ze zien allemaal losse problemen. āOmgaan met zuchtā hebben ze het wel over. Maar niet een laag dieper waarom de emoties niet āgewoonā op hun plek vallen ipv tot depressies en verslaving te leiden.
Wellicht een hele grote aanname van mij, maar dan klinkt het alsof ze de onderliggende reden van verslaving zelf niet echt begrijpen.
Van wat ik erover hoor van familie en vrienden met verscheidene klachten (verslavingen, kwalen, trauma's) en de bijbehorende behandelingen daarvan en van wat ik er onder andere hier over lees, krijg ik altijd het idee dat dingen vaak zo extreem gecompliceerd bekeken worden.
De verscheidene problemen die voorkomen bij o.a. verslaving zijn zonder twijfel complex, maar (en wellicht is dit betweterig om dit zo te zeggen) de onderliggende diepere reden is dat imo niet. Het is (imo) zelfs altijd hetzelfde. En dit is even in het algemeen gesproken, niet naar jouw persoonlijk:
Je voelt geen liefde in jezelf, je voelt je niet verbonden met de wereld om je heen, je voelt geen vrede in jezelf, mƩt jezelf. Als je helemaal naar de kern van alles gaat: je accepteert jezelf niet. Als dƔt cruciale probleem er is, ben je per definitie op zoek naar die liefde, naar die verbinding, naar die acceptatie, waarschijnlijk zoekend op alle mogelijke verkeerde plekken zoals dus bijvoorbeeld bepaalde middelen. En zie daar: verslaving. Want: jezelf niet accepteren wordt gevoeld als onacceptabel, dus kan iemand tegen beter weten in doorgaan met iets dat slecht voor hem/haar is.
I don't get it... We hebben zulke knappe koppen in deze maatschappij. Maar we lijken maar niet te kunnen zien dat dit probleem in essentie overduidelijk simpel is: we (veel van ons) zijn niet gelukkig. Niet Ʃcht. En iemand die niet gelukkig is, is per definitie zoekende naar geluk, want ergens weet iedereen dat we gelukkig horen te zijn. Dat dat onze aard is. En dat gaat trouwens nog wel wat dieper dan je slechts blij voelen, want dat is maar een gevoel.
Niet om alle therapie over 1 kam te scheren en te roasten, want overduidelijk zijn er hier alleen op DF al veel mensen die heel veel hebben aan therapie. Maar zoals jij ook zegt
@Alinde: het moet een laag dieper. Het kan toch niet zo zijn dat het een levenslange strijd tegen al die losse problemen moet blijven?