Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsS.O.S. Help, het gaat mis.

S.O.S. Help, het gaat mis.

36 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Damius zei:
Het hangt denk ik ook wel af van de mate waarin drank echt een probleem is. Voor mij gold dat ik wel redelijk stevig dronk (tussen de 15 en 20 alcoholische eenheden per week). Ik zou mijzelf geen alcoholist noemen. Wel had/heb ik een problematische relatie met alcohol. In die zin was het de gateway naar pep/sos op avonden en momenten dat ik het niet had gewild.

Voor mij gold dat 0.0 bier juist een perfecte oplossing was in het begin om geheel abstinent te blijven. De eerste maanden dronk ik op sommige kroegavonden juist vrij stevig 0.0. Een eenheid of 6. Dat nam later af. Nu drink ik ze nauwelijks. Ook zeker geen trek in alcohol. Bottomline: wat werkt of niet werkt kan per individueel geval verschillen.
Klik om te vergroten...
Het is ook persoonlijk maar ik zou @brinta_pap wel adviseren om zeker een jaar voor zo veilig mogelijk te kiezen en ook 0.0 te laten staan.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ik heb mensen grandioos onderuit zien gaan door toch die 0,0 biertjes te gaan drinken.
Voor een alcoholist is het niet aan te raden....
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#3
N3K0 zei:
Maar wat als je nu 0.0 drinkt voor een X tijd?

Want kan me voorstellen als je het gebruikt int begin dat het dan wat anders is dat als je al 15 jaar clean bent en dan 0.0 gaat drinken.
Klik om te vergroten...

De vraag is eigenlijk: moet je het risico willen nemen?
Het risico dat 0.0 wèl triggerend werkt. De opstap is naar een echt biertje waarna de remming vervaagd en de overstap naar drugs zo weer is gemaakt?

Dat voor de smaak van (vaak nog) matige 0.0's?

Ik vraag me dan ook af of het die smaak waard is. Maar dat is voor iedereen een eigen afweging.

Wat ik wel weet is dat het idee en het beeld van een drankje. Of dat nou alcoholisch is of 0.0 ontzettend diep zit ingesleten in onze patronen.

Als mijn ouders op vrijdagavond toe waren aan hun portje, de snacks op tafel kwamen. Dan ineens was mijn normale fris glas niet 'gezellig' meer. Of ik mijn frisdrank niet in een wijnglas wilde, want dat staat gezelliger.

Hoezo is de vorm van mijn glas bepalend voor de gezelligheid?

Dit is slechts een voorbeeld van de vorm van een glas dat pas bij onze ingesleten patronen. Laat staan hoe smaak en geur daaraan bijdragen. In eerste instantie zal je de smaak van een biertje misschien missen. Maar laten we eerlijk zijn. Er is tegenwoordig een prachtige scala aan allerlei bijzondere frisdranken. Van mierzoet, tot net als bier straf en bitter. (Hangt af van het bier natuurlijk)

Ik was fervent speciaalbier drinker. Heb jaren lang minimaal 5 dagen in de week twee á 3 speciaalbiertjes gedronken. 0.0 heb ik me nooit meer aan gewaagd. En ik mis het totaal niet meer.

De enige keren dat ik er nog 'moeite' mee heb is het gemis van een wijnarrangement als we eten in een net-niet-sterren restaurant. Of met kerst. Maar verder ben ik de behoefte helemaal kwijt en houd ik het bij mijn ginger beer of ander 'gezellige' frisdrank.

Het heeft me wel laten inzien hoe bizar onze patronen soms zijn. Dat ons denkbeeld vaak veel bepalender is dan de werkelijkheid. Best komisch om te zien 😂
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik vind voor mijzelf een alcohol vrij biertje een goed alternatief.
Maar ik ben ook niet zwaar afhankelijk van alcohol zover ik weet.
Ben wel een dagelijkse drinker, maar krijg geen verschijnselen.

Maarja, ik ben niet gevoelig voor groepsdruk of als andere mensen iets nemen dat ik dan drang krijg. Alleen met gokken, maar dat is ook een erg probleem bij mij.
Als je je drankprobleem erkend en vind dat het zo niet langer kan, alles aan doen om het niet te drinken of vervangen met andere middelen. Probeer een gezonde methode te vinden die voor je werkt zoals sporten of in gesprek gaan.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#5
brinta_pap zei:
Ook heb ik een vriendin, al een paar jaar en hou ontzettend van haar. Leuke lieve meid uit een keurig deftig gezin. Ze weet wel dat ik recreatief gebruik, ze vind het oké. Ze is het er niet mee eens, maar ze kan er mee leven. Ze denkt dat het incidenteel eens gebeurd. Zij zou toch de eerste zijn waarmee ik er over zou praten, alleen durf ik dit niet. Ze heeft zelf al een jaar lang veel aan haar hoofd door familie omstandigheden waarbij ik haar rots in de branding ben. Ik wil niet dat ze dat beeld verliest, omdat ze dat zo erg nodig is. Ook ben ik bang dat ze me dan misschien wel verlaat. Dit past namelijk helemaal niet bij haar (en in principe ook niet bij mij). Ze heeft geen idee dat het inmiddels zo uit de hand aan het lopen is.

Dus, ik lig nu in mijn bed, verschrikkelijke kater, wederom €500 vergokt, voel me een loser omdat ik het niet voor elkaar krijg het weer op de rit te krijgen, maar zie ook geen oplossing behalve om het zelf op eigen kracht op te lossen. Gigantisch schuldgevoel, vooral naar mijn vriendin. Ze moest eens weten.
Klik om te vergroten...
Geloof me, vertel precies dit aan je vriendin. Ze moet het inderdaad eens weten. Ik snap dat dat het allerlaatste is wat je wil doen. Maar het is wel nodig om het te vertellen. Juist dat geheime leven openbreken is je beste kans op remedie.

Nou hoef je echt niet aan iedereen te vertellen waar je mee zit. Want je hebt gelijk: veel mensen begrijpen het niet en willen het ook niet begrijpen. Maar eerlijk gezegd maakt dat ook niet uit, want het gaat erom dat je zelf grip hebt op je leven. En dat is iets wat je zelf moet doen.

Wel kan je er oog voor hebben met wie je het liefst omgaat. De mensen met wie je je wil omringen zijn voornamelijk mensen die je accepteren en je een goed gevoel over jezelf geven. Het klinkt alsof je vriendin zo iemand is. Maar je geeft haat ook niet de kans om je te helpen. Dat is zonde, want zo drijven jullie steeds verder uit elkaar.

Echt, je kunt een gok- en coke-verslaving niet geheim houden. En als je het wel probeert dan creëer je juist daar problemen mee.
B
BrieMetDeBrilLid
01-01-2024, 00:00
#6
N3K0 zei:
Je bent niet afhankelijk maar drinkt wel dagelijks?
Klik om te vergroten...
Afhankelijk in de zin van lichamelijk. Geestelijk misschien wèl, zal eerder placebo effect hebben want met 1 tot 4 biertjes per avond is het niet genoeg om iets te "voelen" ervan in mijn geval.

Ik bedoel dus mensen die 1 liter vodka of dergelijke drinken en wanneer ze stoppen dus lichamelijk klachten krijgen, dus wanneer ze stoppen ziek worden.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#7
Iemand die e l k e dag drinkt of wel "moet" drinken, ook al zijn het " maar" 4 biertjes, is in mijn optiek alcoholist.
Niet bij elke dag een fles snevel of vodka of iets dergelijks.
Het hangt niet van de hoeveelheid drank af.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#8
LucidLucy zei:
De vraag is eigenlijk: moet je het risico willen nemen?
Het risico dat 0.0 wèl triggerend werkt.
Klik om te vergroten...
Misschien is het te vergelijken met stoppen met roken en dan overstappen op een vape zonder nicotine? Je behoudt wel het ritueel, maar je stopt met de verslavende, schadelijke stof. Op zich kan zoiets stoppen vergemakkelijken. Dus dat zou een voordeel kunnen zijn van vervangen met 0.0

Ik bedoel maar te zeggen, er zijn niet alleen risico’s, ook voordelen 😅
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#9
OtherShore zei:
Misschien is het te vergelijken met stoppen met roken en dan overstappen op een vape zonder nicotine? Je behoudt wel het ritueel, maar je stopt met de verslavende, schadelijke stof. Op zich kan zoiets stoppen vergemakkelijken. Dus dat zou een voordeel kunnen zijn van vervangen met 0.0
Klik om te vergroten...

Of je houdt de verslavende handeling (en zelfs de verslaving an sich, namelijk de obsessie naar...) onbewust in stand.

Ik heb het zelf ook weleens op zo'n manier gedaan hoor. Ik stopte met blowen en roken tegelijkertijd, maar ging wiet vapen om zo de nicotine habit eruit te werken. Het was even wennen die switch, maar als ik ècht zin had om te roken. Dan ging ik gewoon wiet vapen. Ook op het schoolplein.

Na drie maanden ben ik ook daar probleemloos mee gestopt.

Ergens hielp het wel. Maar ik had vaker dit soort pogingen gedaan en die resulteerden er eigenlijk altijd in dat ik weer terugviel in de klassieke joint en vervolgens weer een pakje per dag.

Er valt voor beide kanten wat te zeggen denk ik. Één ding is me wel duidelijk geworden. Als er ook maar een vorm van voorbehoud is, ligt de terugval al op de loer. De vraag is dan niet meer 'of' maar 'wanneer' 😂
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#10
LucidLucy zei:
Ik heb het zelf ook weleens op zo'n manier gedaan hoor. Ik stopte met blowen en roken tegelijkertijd, maar ging wiet vapen om zo de nicotine habit eruit te werken.
Klik om te vergroten...
Toch niet helemaal een representatief voorbeeld, want je verving de ene verslavende, schadelijke stof voor de andere. Overstappen op 0.0 of een vape met een smaakje maar zonder psychoactieve stoffen is toch echt iets anders.

Hoe goed zoiets precies werkt weet ik niet. Dat is een wetenschappelijke vraag en ik heb de data niet paraat, maar ik kan me er iets bij voorstellen. Dat is alles 🙂
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#11
N3K0 zei:
Maar wat als je nu 0.0 drinkt voor een X tijd?

Want kan me voorstellen als je het gebruikt int begin dat het dan wat anders is dat als je al 15 jaar clean bent en dan 0.0 gaat drinken.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je daar de spijker op de juiste plek raakt..
Werk je aan herstel of werk je aan terugval? Als je net na stoppen 0,0 drinkt, zie ik dit als herstel, maar tig jaar later als je eigenlijk geen behoefte meer hebt en je gaat dan ineens weer 0,0 drinken, lijkt het op "werken aan de terugval".
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#12
OtherShore zei:
Overstappen op 0.0 of een vape met een smaakje maar zonder psychoactieve stoffen is toch echt iets anders.
Klik om te vergroten...
Ik geloof niet dat je veel gezondsheidswinst boekt met dit soort 'gezondere overstappen'. Nog steeds geld verspilling en het houdt wel degelijk de obsessie in stand.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#13
Ik drink dus geen 0,0.
Heb ik ook nooit gedaan.
Het Zou voor mij een trigger zijn om een terugval te krijgen.
Voor mij geldt dat ik niets meer drink wat ook maar lijkt op alcohol.
En zo doe ik dit al vele jaren lang en voor mij werkt het!
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Zandman zei:
Ik drink dus geen 0,0.
Klik om te vergroten...
Maar je bent wel gestopt met roken door over te stappen op vapen, als ik het me goed herinner. De advocaat van de duivel zou zeggen: eigenlijk is dat precies hetzelfde als een tijdje 0.0 drinken om te stoppen met drinken 😉

Koffieb00n zei:
Ik geloof niet dat je veel gezondsheidswinst boekt met dit soort 'gezondere overstappen'.
Klik om te vergroten...
Over vapen is controverse, dat snap ik, maar jij denkt dat je geen gezondheidswinst boekt door van alcohol over te stappen op 0.0? Okay, agree to disagree.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#15
OtherShore zei:
Over vapen is controverse, dat snap ik, maar jij denkt dat je geen gezondheidswinst boekt door van alcohol over te stappen op 0.0? Okay, agree to disdisagree
Klik om te vergroten...
Dat zijn niet mijn woorden, over die gezondheid.
Wat dat vapen betreft heb je wel een punt.
In mijn geval was dat om de nicotine af te bouwen. Dat is wezenlijk anders dan die 0,0....in dat kader zou je van zwaar bier moeten afbouwen met steeds lichter bier naar die 0,0. En dan helemaal stoppen met alcohol drinken door nog heel even die 0,0 te nemen.
Ik ben inmiddels ook gestopt met dat vapen.
Ik ben nu rookvrij.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#16
OtherShore zei:
Toch niet helemaal een representatief voorbeeld, want je verving de ene verslavende, schadelijke stof voor de andere. Overstappen op 0.0 of een vape met een smaakje maar zonder psychoactieve stoffen is toch echt iets anders.

Hoe goed zoiets precies werkt weet ik niet. Dat is een wetenschappelijke vraag en ik heb de data niet paraat, maar ik kan me er iets bij voorstellen. Dat is alles 🙂
Klik om te vergroten...

Dan ga je er enkel vanuit dat je verslaafd kan raken aan schadelijke stoffen. En niet aan onschuldige stoffen of gedragingen.

En persoonlijk denk ik dat je daar minstens net zo goed aan verslaafd kan raken. Voor mij zat het grootste probleem in het afleren van de handeling, van de gewoonte.

Nicotine is met een week uit je lichaam. Wiet met enkele weken toch wel voor een groot deel. De meeste terugvallen gebeuren pas na die tijd.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Natuurlijk kun je verslaafd raken aan niet schadelijke stoffen.
Neem bijvoorbeeld suiker
en zo zijn er nog veel meer van dergelijke stoffen....

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."