Intake voor therapie is geweest.
Even helemaal eerlijk en direct: ga eerst aan de slag met verslavingzorg. Therapie gaat echt niet zoveel opleveren als je nog steeds in een uit gebruik zit, om twee redenen:
1) Voor jezelf en een behandelaar is het vaak niet duidelijk welke symptomen het gevolg zijn van gebruik en welke te herleiden zijn tot onderliggende problematiek. Een depressie kan bijvoorbeeld zo maar ineens opklaren als je even clean bent.
2) Zolang je onder invloed bent of kampt met de gevolgen van onder invloed zijn kom je niet toe aan emotionele en mentale verwerking waardoor psychotherapie niet zoveel oplevert.
Ik merk in je verhaal toch nog iets van âIk ga het verslavingsgedeelte zelf oplossenâ. Maar stap één van herstel is echt: toegeven dat je de boel niet meer onder controle hebt en dat je hulp nodig hebt. Dus het juiste stappenplan is in mijn ogen:
1) Bij je huisarts of andere behandelaar vragen om verslavingszorg.
2) Twee maanden keihard werken aan je verslaving.
3) Dan volle kracht aan de slag met je onderliggende problematiek.
Vaak hopen mensen dat je door stap 3) automatisch stap 1) en 2) neemt, maar dat is in mijn ogen wishful thinking, om de redenen die ik al noemde.