id en een terugval bij mij is meteen volle 100%.
Herkenbaar inderdaad. Als ik eenmaal begin met gebruiken, is er geen rem te bekennen. Ik ga zo snel mogelijk, zo hard mogelijk, zo lang mogelijk.
Ik heb nu gelukkig na 48 uur de resterende 5gr 3mmc weg kunnen gooien.
Dat is al een mooi begin! Lastig altijd. Dus dat die drempel is genomen is al mooi!
De reden van de terugval? Moeilijk. Ik dacht de onderliggende problematiek aangepakt te hebben, ik dacht dat het de relatie was. Ik denk nu dat het mijn fysieke klachten zijn die ik al jaren ervaar waardoor mijn kwaliteit van leven echt kut is en de drugs hebben denk ik mentaal ook wel wat aangericht.
Zelf zou ik een reden om terugval niet proberen te zoeken in externe factoren. Als ik naar mezelf kijk zijn de omstandigheden voor mijn terugvallen altijd verschillend geweest, maar de reden altijd hetzelfde: ik ben verslaafd en had niet de juiste tools om weerstand te bieden aan die verslaving.
Wat heb je gedaan om de onderliggende problematiek aan te pakken?
Wat voor mij in herstel steeds duidelijker wordt is dat ik zo veel meer ga voelen. Zowel mentaal als fysiek. Ineens komt alles ongefilterd binnen. In actief gebruik hoefde ik maar het kleinste ongemak te voelen en ik wilde het weg hebben. Gebruiken was dan een hele simpele manier. Ik deed dat nooit bewust, maar achteraf gezien, werkte het wel zo.
Nu heb ik die quick fix ineens niet meer en moet ik anders met die gevoelens omgaan. Voor mij blijft het meest belangrijke om mezelf uit te blijven spreken over wat er in me omgaat. Juist over zaken waar ik me voor schaam of die ik eng vind en waar ik dus liever niet over praat.
Ik ging alleen naar mijn appartement wachten op een nieuw matras die geleverd zou worden. Ik zat op een 21 dagen no fap streak, zo geil als wat precies op die dag veel moeite. Ik moet dat niet doen en gwn aftrekken klaar, onzin ook.
Waarom werk je precies aan een no fap streak?
Bij mij werkt het enorm goed om af en toen even te ontladen. Zoals je zegt, aftrekken, klaar en weer door met de dag. Als ik clean ben, kijk ik ook geen porno meer.
Het is voor mij vaak wel een goede graadmeter van hoe ik erbij zit. Ik leg mezelf eigenlijk geen restricties op op dit gebied. Meestal is het voor mij om de dag ofzo. Soms minder, soms meer. Wordt het ineens structureel dagelijks of twee keer per dag, dan is dat meestal al een teken dat ik veel stress ervaar.
Maar ook onthouding kan een vorm zijn waar je voldoening uithaalt. Voldoening die je misschien ergens uit wilt halen omdat er op een ander levensgebied iets knaagt. Vaak een goede graadmeter dus.
Wat ga ik doen bestel een escort die neemt coke mee. Vervolgens vind ik een dealer voor 3mmc. Zelfveroorzaakte Kettingreactie zegmaar. Ook zijn de klachten, vooral mijn zicht duizeligheid (vertigo) die een factor spelen. Ik zie gvd maar niet verbetering in m’n zicht en weet niet of het een mentaal iets is of dat er echt iets mis is (oogarts zag niks, huisarts zegt nu een aantal weken aankijken). Als je constant duizelig word en objecten niet goed kan volgen word je daar echt depressief van, goed zicht is zo belangrijk.
Ik kan me voorstellen dat dit zaken zijn waar je je zorgen om maakt. Gezondheid is natuurlijk iets waar je liever niets mis mee hebt. Toch denk ik dat dit absoluut geen reden hoeft te zijn om te gaan gebruiken. Het is wèl de makkelijke weg om te gaan gebruiken.
Voor mij helpt het beste om die zorgen uit te spreken.
Mocht het inderdaad mentaal zijn, dan zal gebruiken niet positief meehelpen. Ik had zelf permanent wazig zicht toen ik veel aan de 3- en 4m zat. Dit soort klachten zijn wel verdwenen over langere cleantijd. Net als heeeeeeel veel andere klachten. Soms sta ik ervan versteld hoe mijn lichaam is hersteld met de hoeveelheden drugs die ik (door elkaar) heb gebruikt. Maar het kost wel veel tijd...
Hopelijk kan je hier iets mee!
Heb je zelfhulpgroepen al weleens overwogen? Dat is hoe ik vandaag de dag nog steeds persoonlijk groei.