#1
🙏Kijk niet naar ze op, maar gebruik ze voor vragen en advies en om je af en toe een spiegel voor te houden👍
🙏Kijk niet naar ze op, maar gebruik ze voor vragen en advies en om je af en toe een spiegel voor te houden👍
Fijn om te horen, top 3 jaar zonder nicotine, ben ik enkel maar jaloers op!Misschien moet je het eens een periode proberen?
Ik heb zelf ongeveer 30 jaar best wel wat gebruikt. Ondertussen nu bijna 4 dagen verlost van alle pillen die ik voorgeschreven krijg van de psychiater. (Laatste 2 jaar was ik bezig met afbouwen en leven omgooien)
Volgende week ook 3 jaar van de nicotineverslaving af.
Dagje 256 zonder wiet die ik zeker de laatste jaren constant gebruikte.
Ruim 7 maanden geen alcohol meer aangeraakt.
En ik hoef verder niets meer te stoppen eindelijk. Bevalt me nog prima en ik heb wel zin in de toekomst momenteel.
Fijn om te horen, top 3 jaar zonder nicotine, ben ik enkel maar jaloers op!Misschien moet je het eens een periode proberen?
Ik heb zelf ongeveer 30 jaar best wel wat gebruikt. Ondertussen nu bijna 4 dagen verlost van alle pillen die ik voorgeschreven krijg van de psychiater. (Laatste 2 jaar was ik bezig met afbouwen en leven omgooien)
Volgende week ook 3 jaar van de nicotineverslaving af.
Dagje 256 zonder wiet die ik zeker de laatste jaren constant gebruikte.
Ruim 7 maanden geen alcohol meer aangeraakt.
En ik hoef verder niets meer te stoppen eindelijk. Bevalt me nog prima en ik heb wel zin in de toekomst momenteel.
Ik herken idd veel in wat je zegt... Bij mij is de tijd van uitgaan met vrienden wel wat al gepasseerd (de meesten onder ons hebben een gezinnetje nu) ikzelf ben een alleenstaande papa van een dochter.Wat ik herken bij mij zelf en ook moeite mee heb is zodra ik met maten uit ga en bier drink het verlang naar coke komt. En dat was in het begin nog best onschuldig. Nu ik soms doordeweeks een biertje doe met een maat komt die verlangen ook. Dat weet ik en toch doe ik het. Maar dan gebeurt het niet meer om het weekend maar door de weeks.
Door het bier drinken krijg ik ook zin om te roken en omdat ik niet wil schooien zorg ik dat ik zelf peuken heb.
Met alle drie wil ik in principe stoppen, maar ik weet dat dat niet lukt dus wil het houden bij bier. Drink vrijwel nooit alleen, maar als ik dat doe grijp ik niet naar coke of peuken. En als ik bij familie drink kan ik het ook houden bij bier.
Alle vrienden waar ik mee omga drinken, roken en gebruiken wel eens en dat is voor mij moeilijk. Soms is het me gelukt om het bij bier te houden ofzelfs bij frisdank, maar omdat iedereen het doet ga ik het uiteindelijk toch weer doen.
De oplossing weet ik: niet meer afspreken en afstand nemen of gewoon geen alcohol want dat zet aan tot de rest. Maar die afstand wil ik niet doen omdat ik denk dat ik dan vriendschappen verlies. Ze pushen mij niet om te gebruiken, ik doe het echt zelf. Maar ik vind het juist ook leuk om met vrienden op stap te gaan en dingen te doen. Anders zit ik maar thuis te gamen.
Wat in mijn hoofd zit en ik ook zo ervaar is dat ik met alleen alcohol mij zelf meer vermaak omdat ik dan socialer wordt, normaal ben ik een rustig persoon. En als ik te veel op heb neem ik coke omdat je dan weer wordt ontnuchterd om zo maar te zeggen. En die gedachte houdt aan. Normaal als je dronken wordt kap je er mee en ga je naar huis, maar omdat je weet dat coke het kan oplossen ga je daar naar grijpen.
Als jij of iemand mij kan helpen of tips heeft om er van af te komen, is dat zeer gewaardeerd. Ik zoek een oplossing om vriendschappen te kunnen behouden (waarvan alle vrienden dus gebruiken, drinken en roken) zonder afstand te doen. En ja "wat anderen doen hoef je niet na te doen" , "je bent toch geen schaap". Snap ik maar het is verdomd moeilijk, verleiding is groot.
Als laatst wil ik nog wel zeggen. Ben met andere mensen/vriendengroep in contact gekomen die mij accepteren en die gebruiken niet. Ik leun nu voornamelijk hun kant op en merk dat mijn gebruik daardoor ook minder wordt. Bij hun drink ik alleen alcohol en grijp ik niet naar iets anders.
"Is een nuchter leven voor mij weggelegd?". Ik vind dat je mag genieten met mate. Je mag heus wel een biertje. Drugs mag ook wel maar wel echt zo min mogelijk, zeker niet doordeweeks of wekelijks. Ik gun mijzelf het plezier om een biertje te kunnen drinken, maar streef ernaar om het daar bij te laten, dus niet roken en drugs. En als ik drugs wil doen dat ik dat, uit losse pols, om de 3 maanden of om het half jaar doen. Mijn plezier/verslaving hangt daar nu te veel van af.
P.S. ik heb ook drugs als 2/3/4mmc, keta en speed gebruikt. Dat is verleden tijd. Zo nu en dan xtc en dat probeer ik te doen volgens de 3 maanden regelen of 1 à 2 keer per jaar, maar daar heb ik verder geen verlangen naar, dus dat gaat mij makkelijk af.
Sorry voor de lange reactie, maar wilde dit al lange tijd een keer kwijt. Als je dit helemaal hebt gelezen en jezelf er ook in herkent hoor ik het ook graag. Bedankt voor het lezen!
Zo herkenbaar dit ook wat je zegt....Ik denk dat ik ook in het onderdeel 'acceptatie' ben beland. Ik spreek hier dan ook wel vaak over met mijn therapeut.Ik herken heel goed je vraag. Ik stel mezelf die vraag ook regelmatig en mijn conclusie heb ik nog niet.
Momenteel accepteer ik dat het zo is, zeker niet voor altijd.
Ik heb ook diverse behandelingen geprobeerd en afgerond, klinieken, één op één behandeling, noem maar op.
Het heeft zeker meer balans gebracht allemaal en heeft mij in het gehele proces echt goed geholpen, maar helemaal clean is het niet.
Kijk vooral naar de positieve dingen die wèl gelukt zijn en waar je nog achterstaat.
Dat is iets wat ik mezelf continue moet zeggen, als ik kijk naar wat niet lukt of gelukt is wat heb ik daar aan?
Ik accepteer momenteel mijn gebruik zoals het is.
Ik breng mezelf en anderen niet in problemen of narigheid, wat voorheen zeker wel was.
Toch vind ik het nog wel moeilijk met m'n omgeving. Ik gebruik nooit wanneer ik met familie ben, of afspraken heb.
Maar helaas werpt dat geen vruchten af want ik ben nuchter niet heel prettig en fit. Soms vraag ik me af of anderen het zo'n probleem vinden als ik op een fijn level ben en dus wel onder invloed, ik weet t niet.
Als je clean wil leven dan kun je dat. Als je niet met volle overgave “ja” erop antwoordt dan zal het niet gaan.Hellooow...
Ik, dik 20 jaar verslaafd aan verschillende middelen de één volledig mee gestopt de ander(e) grijp ik naar als de gelegenheid zich voordoet. Kort uitgelegd :
Cannabis gerookt meer dan 20 jaar, nu reeds 3 jaar volledig gestopt (kan er ook niet meer tegen😉)
8 jaar redelijk zware cokeverslaving gekend, nu ook reeds enkele jaren mee 'gekapt' alhoewel de gelegenheid zich voordoet ik dit niet weiger op feestjes enzo...
Alcoholgebruik al vele jaren maar niet problematisch denk ik dan, is meestal tijdens gebruik.
Sigaretten laatste jaren hevige roker geworden.
Speedgebruik (is de laatste jaren zowat mijn drug geworden😏) op regelmatige basis maar enkel wanneer de gelegenheid zich voordoet, dus in het algemeen geen verplichtingen.
Na jaren ambulant en residentiëel behandeld te zijn geweest stel ik mezelf de vraag of een nuchter leven voor mij is weggelegd?
Zijn er mensen hier die dit herkennen?
Ik hoor het graag 🙏😊
Alvast bedankt!
Bedankt voor de goeie raad...Als je clean wil leven dan kun je dat. Als je niet met volle overgave “ja” erop antwoordt dan zal het niet gaan.
Maar vraag je eens af if je de noodzaak wel hebt. Loopt het regelmatig uit de hand? Laat je dingen schieten om te kunnen gebruiken? Gebruik je dan alleen? Geef je geld uit aan drugs dat voor andere dingen bestemd is? Hoe vaker je daar “ja” op zegt, des te groter is de noodzaak om te stoppen. En vraag jezelf ten slotte eens af wat het gebruik je brengt. Kun je nu een eerlijke balans op maken?
Ik ben nu iets langer dan 2 jaar clean van drugs (inkc Alcohol) en ik zou niet anders meer willen. Maar bij mij ging alles op wat ik in huis haalde, ik verwaarloosde mezelf en m’n vriendschappen, gebruikte alleen en maakte een puinzooi van m’n leven. En ondanks dat alles was stoppen een jarenlange struggle.
Maar uiteindelijk heb ik mezelf vol overgave aangepakt en is het leven weer fijn. Ik ben clean, maar zo veel meer dan dat. Rustiger, sociale angsten zijn verdwenen, mijn kijk op het leven is positief geworden. Ja, mijn hoofd is een fijne, heldere plek om te zijn, en dat na 40+ jaar van (toenemende) onvrede met mezelf.
Het was voor mij echt de moeite waard ook al was het lastig en hard werken. Ik zou willen dat ik deze stappen 20 jaar geleden had gezet. Waarom probeer je het niet gewoon een jaar? Je kunt altijd weer beginnen.
Nu nog doen!Bedankt voor de goeie raad...
Goed dat je dit van je afschrijft na zo’n lange tijd!Wat ik herken bij mij zelf en ook moeite mee heb is zodra ik met maten uit ga en bier drink het verlang naar coke komt. En dat was in het begin nog best onschuldig. Nu ik soms doordeweeks een biertje doe met een maat komt die verlangen ook. Dat weet ik en toch doe ik het. Maar dan gebeurt het niet meer om het weekend maar door de weeks.
Door het bier drinken krijg ik ook zin om te roken en omdat ik niet wil schooien zorg ik dat ik zelf peuken heb.
Met alle drie wil ik in principe stoppen, maar ik weet dat dat niet lukt dus wil het houden bij bier. Drink vrijwel nooit alleen, maar als ik dat doe grijp ik niet naar coke of peuken. En als ik bij familie drink kan ik het ook houden bij bier.
Alle vrienden waar ik mee omga drinken, roken en gebruiken wel eens en dat is voor mij moeilijk. Soms is het me gelukt om het bij bier te houden ofzelfs bij frisdank, maar omdat iedereen het doet ga ik het uiteindelijk toch weer doen.
De oplossing weet ik: niet meer afspreken en afstand nemen of gewoon geen alcohol want dat zet aan tot de rest. Maar die afstand wil ik niet doen omdat ik denk dat ik dan vriendschappen verlies. Ze pushen mij niet om te gebruiken, ik doe het echt zelf. Maar ik vind het juist ook leuk om met vrienden op stap te gaan en dingen te doen. Anders zit ik maar thuis te gamen.
Wat in mijn hoofd zit en ik ook zo ervaar is dat ik met alleen alcohol mij zelf meer vermaak omdat ik dan socialer wordt, normaal ben ik een rustig persoon. En als ik te veel op heb neem ik coke omdat je dan weer wordt ontnuchterd om zo maar te zeggen. En die gedachte houdt aan. Normaal als je dronken wordt kap je er mee en ga je naar huis, maar omdat je weet dat coke het kan oplossen ga je daar naar grijpen.
Als jij of iemand mij kan helpen of tips heeft om er van af te komen, is dat zeer gewaardeerd. Ik zoek een oplossing om vriendschappen te kunnen behouden (waarvan alle vrienden dus gebruiken, drinken en roken) zonder afstand te doen. En ja "wat anderen doen hoef je niet na te doen" , "je bent toch geen schaap". Snap ik maar het is verdomd moeilijk, verleiding is groot.
Als laatst wil ik nog wel zeggen. Ben met andere mensen/vriendengroep in contact gekomen die mij accepteren en die gebruiken niet. Ik leun nu voornamelijk hun kant op en merk dat mijn gebruik daardoor ook minder wordt. Bij hun drink ik alleen alcohol en grijp ik niet naar iets anders.
"Is een nuchter leven voor mij weggelegd?". Ik vind dat je mag genieten met mate. Je mag heus wel een biertje. Drugs mag ook wel maar wel echt zo min mogelijk, zeker niet doordeweeks of wekelijks. Ik gun mijzelf het plezier om een biertje te kunnen drinken, maar streef ernaar om het daar bij te laten, dus niet roken en drugs. En als ik drugs wil doen dat ik dat, uit losse pols, om de 3 maanden of om het half jaar doen. Mijn plezier/verslaving hangt daar nu te veel van af.
P.S. ik heb ook drugs als 2/3/4mmc, keta en speed gebruikt. Dat is verleden tijd. Zo nu en dan xtc en dat probeer ik te doen volgens de 3 maanden regelen of 1 à 2 keer per jaar, maar daar heb ik verder geen verlangen naar, dus dat gaat mij makkelijk af.
Sorry voor de lange reactie, maar wilde dit al lange tijd een keer kwijt. Als je dit helemaal hebt gelezen en jezelf er ook in herkent hoor ik het ook graag. Bedankt voor het lezen!
Ja hoor 😊. Op vele punten die je aanhaalt moet ik helaas ja antwoorden... Ik herken ook veel in wat je schrijft en geeft me wel moed om toch eens een beslissing te maken want uiteindelijk wil ik dit niet meer. Ik kijk wel op naar mensen zoals jij die uiteindelijk slagen om een clean leven te leiden 🤗. Bedankt hiervoor!Is het niet wat je wilde horen?
Jouw verhaal is voor mij heel herkenbaar. Zelf ben ik alleen niet op tijd gestopt en met 'pappen en nathouden' met drinken en gebruiken doorgegaan. Dat heeft uiteindelijk geresulteerd in een 20 jaar durende verslaving, waar ik het afgelopen jaar na een opname in een kliniek mee heb leren omgaan.Wat ik herken bij mij zelf en ook moeite mee heb is zodra ik met maten uit ga en bier drink het verlang naar coke komt. En dat was in het begin nog best onschuldig. Nu ik soms doordeweeks een biertje doe met een maat komt die verlangen ook. Dat weet ik en toch doe ik het. Maar dan gebeurt het niet meer om het weekend maar door de weeks.
Door het bier drinken krijg ik ook zin om te roken en omdat ik niet wil schooien zorg ik dat ik zelf peuken heb.
Met alle drie wil ik in principe stoppen, maar ik weet dat dat niet lukt dus wil het houden bij bier. Drink vrijwel nooit alleen, maar als ik dat doe grijp ik niet naar coke of peuken. En als ik bij familie drink kan ik het ook houden bij bier.
Alle vrienden waar ik mee omga drinken, roken en gebruiken wel eens en dat is voor mij moeilijk. Soms is het me gelukt om het bij bier te houden ofzelfs bij frisdank, maar omdat iedereen het doet ga ik het uiteindelijk toch weer doen.
De oplossing weet ik: niet meer afspreken en afstand nemen of gewoon geen alcohol want dat zet aan tot de rest. Maar die afstand wil ik niet doen omdat ik denk dat ik dan vriendschappen verlies. Ze pushen mij niet om te gebruiken, ik doe het echt zelf. Maar ik vind het juist ook leuk om met vrienden op stap te gaan en dingen te doen. Anders zit ik maar thuis te gamen.
Wat in mijn hoofd zit en ik ook zo ervaar is dat ik met alleen alcohol mij zelf meer vermaak omdat ik dan socialer wordt, normaal ben ik een rustig persoon. En als ik te veel op heb neem ik coke omdat je dan weer wordt ontnuchterd om zo maar te zeggen. En die gedachte houdt aan. Normaal als je dronken wordt kap je er mee en ga je naar huis, maar omdat je weet dat coke het kan oplossen ga je daar naar grijpen.
Als jij of iemand mij kan helpen of tips heeft om er van af te komen, is dat zeer gewaardeerd. Ik zoek een oplossing om vriendschappen te kunnen behouden (waarvan alle vrienden dus gebruiken, drinken en roken) zonder afstand te doen. En ja "wat anderen doen hoef je niet na te doen" , "je bent toch geen schaap". Snap ik maar het is verdomd moeilijk, verleiding is groot.
Als laatst wil ik nog wel zeggen. Ben met andere mensen/vriendengroep in contact gekomen die mij accepteren en die gebruiken niet. Ik leun nu voornamelijk hun kant op en merk dat mijn gebruik daardoor ook minder wordt. Bij hun drink ik alleen alcohol en grijp ik niet naar iets anders.
"Is een nuchter leven voor mij weggelegd?". Ik vind dat je mag genieten met mate. Je mag heus wel een biertje. Drugs mag ook wel maar wel echt zo min mogelijk, zeker niet doordeweeks of wekelijks. Ik gun mijzelf het plezier om een biertje te kunnen drinken, maar streef ernaar om het daar bij te laten, dus niet roken en drugs. En als ik drugs wil doen dat ik dat, uit losse pols, om de 3 maanden of om het half jaar doen. Mijn plezier/verslaving hangt daar nu te veel van af.
P.S. ik heb ook drugs als 2/3/4mmc, keta en speed gebruikt. Dat is verleden tijd. Zo nu en dan xtc en dat probeer ik te doen volgens de 3 maanden regelen of 1 à 2 keer per jaar, maar daar heb ik verder geen verlangen naar, dus dat gaat mij makkelijk af.
Sorry voor de lange reactie, maar wilde dit al lange tijd een keer kwijt. Als je dit helemaal hebt gelezen en jezelf er ook in herkent hoor ik het ook graag. Bedankt voor het lezen!
Kijk niet naar ze op, maar gebruik ze voor vragen en advies en om je af en toe een spiegel voor te houden👍Ja hoor 😊. Op vele punten die je aanhaalt moet ik helaas ja antwoorden... Ik herken ook veel in wat je schrijft en geeft me wel moed om toch eens een beslissing te maken want uiteindelijk wil ik dit niet meer. Ik kijk wel op naar mensen zoals jij die uiteindelijk slagen om een clean leven te leiden 🤗. Bedankt hiervoor!
Groetjes
Is het niet wat je wilde horen?Bedankt voor de goeie raad...
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."