Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsAfkicken van Diazepam

Afkicken van Diazepam

24 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Lepeltje zei:
Thanks!

Het zit er bijna op. Nu de 4e dag met 0,5mg per dag inname en de ontwenning is eigenlijk zo goed als helemaal verdwenen. Ik maak de 7 dagen nog wel vol maar het einde is nabij gelukkig. Was een hele zwarte bladzijde in mijn leven de Oxycodon en aanvullend de benzo's maar uiteindelijk is het dan toch gelukt.
Als mensen vast zitten bij afbouwen of tips nodig hebben, bericht me gerust prive! Ik wil graag mijn ervaringen met anderen delen als ik daarmee kan helpen.
Klik om te vergroten...
Topper. Weer een ervaringsdeskundige er bij hier. Je kunt nog best een tijdje niet jezelf zijn of wat minder slapen, maar.... You Did It!
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#2
Ben afgekickt van 140mg oxycodon. Maar heb tijdens dit proces Oxazepam, toen Lorazepam en sinds 1 maand ongeveer Diazepam gekregen om de ontwenning op te vangen. juni 2023 nam ik elke dag 1 pilletje Oxazepam tegen de paniekaanvallen. Van Lorazepam overgezet naar Diazepam. Ik ben onder behandeling bij een verslavingarts, maar die zegt ook dat ik zelf op mijn eigen gevoel af moet gaan. Ik denk dat ervaringen van gebruikers me ook goed zouden helpen.
Ik ben nu ook aan het afbouwen van Diazepam, ben van 15mg naar 4mg gegaan in ongeveer 3 weken zoiets.
Enige ontwenningverschijnselen die ik ervaar zijn hele irritante spierspanning door heel mijn lijf. Verder geen paniekaanvallen, geen angst of iets wat er op lijkt.
Is het mogelijk om gewoon snel af te bouwen? Ik ben van 15mg naar 12,5 gegaan, toen 10,8,7,6,5,4 maar de symptomen zijn elke keer spierspanning.
Zijn er mensen met ervaring van deze spierspanning en is het dan verantwoord om snel af te bouwen? Ben al een half jaar bezig geweest met Oxycodon om er van af te komen en ben niet van plan om met Diazepam hier ook nog een paar maanden aan vast te plakken. Bij elke stap naar beneden in MG voel ik precies dezelfde ontwenning en ook in dezelfde mate. Laatste 2 weken deed ik om de 4 dagen 1 mg eraf.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#3
Ik zou met de verslavingsarts bespreken dat je verder omlaag wilt gaan. Mijn inziens kan dat best gezien de weinig klachten. Maargoed, ik ben geen arts.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Lepeltje zei:
Ben afgekickt van 140mg oxycodon. Maar heb tijdens dit proces Oxazepam, toen Lorazepam en sinds 1 maand ongeveer Diazepam gekregen om de ontwenning op te vangen. juni 2023 nam ik elke dag 1 pilletje Oxazepam tegen de paniekaanvallen. Van Lorazepam overgezet naar Diazepam. Ik ben onder behandeling bij een verslavingarts, maar die zegt ook dat ik zelf op mijn eigen gevoel af moet gaan. Ik denk dat ervaringen van gebruikers me ook goed zouden helpen.
Ik ben nu ook aan het afbouwen van Diazepam, ben van 15mg naar 4mg gegaan in ongeveer 3 weken zoiets.
Enige ontwenningverschijnselen die ik ervaar zijn hele irritante spierspanning door heel mijn lijf. Verder geen paniekaanvallen, geen angst of iets wat er op lijkt.
Is het mogelijk om gewoon snel af te bouwen? Ik ben van 15mg naar 12,5 gegaan, toen 10,8,7,6,5,4 maar de symptomen zijn elke keer spierspanning.
Zijn er mensen met ervaring van deze spierspanning en is het dan verantwoord om snel af te bouwen? Ben al een half jaar bezig geweest met Oxycodon om er van af te komen en ben niet van plan om met Diazepam hier ook nog een paar maanden aan vast te plakken. Bij elke stap naar beneden in MG voel ik precies dezelfde ontwenning en ook in dezelfde mate. Laatste 2 weken deed ik om de 4 dagen 1 mg eraf.
Klik om te vergroten...
Je gaat redelijk snel maar je hebt ook niet heel erg lang gebruikt. Kan best wat rustiger aan. Ik denk dat je nu best over kunt op kwart tabletjes eraf (dus 0,5mg). Je krijgt van je arts de vrijheid dus pak die ook. Slow & steady wins the race.

Misschien dat je iets hebt aan een goed Magnesium supplement voor de spierspanning. Wel even opletten dat je de juiste variant koopt - Citraat is beter dan Oxide - en misschien kun je je vitaminespiegels laten checken als dat nog niet is gebeurd. Vitamine D had ik wel tekort na jaren van middelengebruik (en slecht eten).
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Je hebt dit verhaal toch al eerder verteld en we hebben je hier toch antwoorden en tips gegeven? Ik heb het gevoel dat je een blackout hebt misschien.. Ik zoek even je onderwerp erbij en deel linkje:..

Oxycodon Verslaving overwonnen, nu nog van de Diazepam af

Hallo allemaal, Iedereen heeft natuurlijk zo zijn eigen redenen waardoor die is gaan gebruiken. Ik heb door persoonlijke problemen Oxycodon gebruikt (ooit een keer gehad voor tennis arm en merkte toen het heerlijke ontspannende gevoel). Heb contact gehad met Verslavingskliniek om Oxycodon af te...
drugsforum.nl drugsforum.nl
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
dupont zei:
Je gaat redelijk snel maar je hebt ook niet heel erg lang gebruikt. Kan best wat rustiger aan. Ik denk dat je nu best over kunt op kwart tabletjes eraf (dus 0,5mg). Je krijgt van je arts de vrijheid dus pak die ook. Slow & steady wins the race.

Misschien dat je iets hebt aan een goed Magnesium supplement voor de spierspanning. Wel even opletten dat je de juiste variant koopt - Citraat is beter dan Oxide - en misschien kun je je vitaminespiegels laten checken als dat nog niet is gebeurd. Vitamine D had ik wel tekort na jaren van middelengebruik (en slecht eten).
Klik om te vergroten...
Thx! Ga dat eens proberen. Heb ook het gevoel als ik nu van 4 naar 3 ga dat die spierspanning mogelijk net iets te wordt.

@Manu76
Een blackout? Nee totaal niet. Heb het met mijn volle verstand bewust geplaatst. Aangezien de mods het draadje ook niet hebben verplaatst heb ik besloten om het hier ook te posten. Overigens in een andere situatie omdat ik nu op 4 mg zit.
Ik had het gevoel dat mijn andere onderwerp daar minder werd bekeken, en dat het in dit topic beter past. En daarom ook mogelijk meer reacties zou krijgen van mensen die ook met deze verslaving te maken hebben gehad.
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ok, gelukkig. Soms kunnen ontwenningsverschijnselen vreemde effecten hebben op geheugen oa.
4 mg, je bent er bijna, maar zeker nog niet helemaal!
Paar dagen rustig stabiliseren en dan pas volgende afbouwronde intreden lijkt niet verkeerd toch?
Straks als je bij 0 zit begint de lente!
Ik zit nu zelf nog in de laatste afbouw weken/ maanden van een SSRI (antidepressiva) en lijkt ook wel op een rollercoaster 🎢, maar iets minder heftig.
Ik bouw nog langzamer af en ben van 20 naar 5mg/ dag afgebouwd in de laatste 6 maanden.
Mijn volgende stap zal ik als volgt doen ongeveer: dag 1 tot 3 neem ik 3 mg, dan een dagje 5mg als ik last heb van hoofdpijn, misselijkheid ed, dan een week 3mg en dan desnoods nog 1 dag 5mg en dan blijf ik op 3mg totdat ik weer een stap richting 0mg neem.
Ik hoop voor einde maart zeker klaar te zijn met de pillen van de psychiater.
A
Amber.cherryLid
01-01-2024, 00:00
#8
Lepeltje zei:
Ben afgekickt van 140mg oxycodon. Maar heb tijdens dit proces Oxazepam, toen Lorazepam en sinds 1 maand ongeveer Diazepam gekregen om de ontwenning op te vangen. juni 2023 nam ik elke dag 1 pilletje Oxazepam tegen de paniekaanvallen. Van Lorazepam overgezet naar Diazepam. Ik ben onder behandeling bij een verslavingarts, maar die zegt ook dat ik zelf op mijn eigen gevoel af moet gaan. Ik denk dat ervaringen van gebruikers me ook goed zouden helpen.
Ik ben nu ook aan het afbouwen van Diazepam, ben van 15mg naar 4mg gegaan in ongeveer 3 weken zoiets.
Enige ontwenningverschijnselen die ik ervaar zijn hele irritante spierspanning door heel mijn lijf. Verder geen paniekaanvallen, geen angst of iets wat er op lijkt.
Is het mogelijk om gewoon snel af te bouwen? Ik ben van 15mg naar 12,5 gegaan, toen 10,8,7,6,5,4 maar de symptomen zijn elke keer spierspanning.
Zijn er mensen met ervaring van deze spierspanning en is het dan verantwoord om snel af te bouwen? Ben al een half jaar bezig geweest met Oxycodon om er van af te komen en ben niet van plan om met Diazepam hier ook nog een paar maanden aan vast te plakken. Bij elke stap naar beneden in MG voel ik precies dezelfde ontwenning en ook in dezelfde mate. Laatste 2 weken deed ik om de 4 dagen 1 mg eraf.
Klik om te vergroten...

Baclofen is een echte spier ontspanner
Balans vinden in dosis. En op t laatst voelde ik slappe benen en onderrug.
Maar was geweldig , sliep ook weer.

Ingezet ook bij GHB stoppen.
En Magnesium. Vit B N D3 .
Bloed prikken ?
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#9
Bedankt voor de tip van de Baclofen. Zal het vandaag eens voorleggen aan mijn arts als hij me belt. Maar krijg weinig tot geen richtlijnen van hem.
Ik zorg dat ik voldoende Magnesium en vitamines binnen krijg.
Afbouwen is op zich redelijk goed gegaan, zat vorige week op 2 mg, heb toen 4 dagen 1,5mg gedaan maar de laatste 2 dagen werd de ontwenning eigenlijk ondraaglijk. Heb daarom gisteren voor het slapen gaan 0,5mg extra genomen (vandaar gisteren 2mg).
Mijn vraag is nu: Moet ik 2mg of 1,5 stabiliseren 1-2 weken tot de ontwenning minder is en dan naar 1mg gaan of gewoon nu gelijk door naar 1mg gaan en de ontwenning accepteren zoals die is? En dan de week erna naar 0mg. Ik weet namelijk niet of die ontwenning dan minder wordt als ik nu bijvoorbeeld 1-2 weken 2mg zou blijven slikken?Vind het erg moeilijk. Lees namelijk veel op internet van situaties waarin spierspanning na stoppen nog weken of maanden aan kan blijven houden. Dat is absoluut geen leven met die spierspanning.
A
Amber.cherryLid
01-01-2024, 00:00
#10
Lepeltje zei:
Bedankt voor de tip van de Baclofen. Zal het vandaag eens voorleggen aan mijn arts als hij me belt. Maar krijg weinig tot geen richtlijnen van hem.
Ik zorg dat ik voldoende Magnesium en vitamines binnen krijg.
Afbouwen is op zich redelijk goed gegaan, zat vorige week op 2 mg, heb toen 4 dagen 1,5mg gedaan maar de laatste 2 dagen werd de ontwenning eigenlijk ondraaglijk. Heb daarom gisteren voor het slapen gaan 0,5mg extra genomen (vandaar gisteren 2mg).
Mijn vraag is nu: Moet ik 2mg of 1,5 stabiliseren 1-2 weken tot de ontwenning minder is en dan naar 1mg gaan of gewoon nu gelijk door naar 1mg gaan en de ontwenning accepteren zoals die is? En dan de week erna naar 0mg. Ik weet namelijk niet of die ontwenning dan minder wordt als ik nu bijvoorbeeld 1-2 weken 2mg zou blijven slikken?Vind het erg moeilijk. Lees namelijk veel op internet van situaties waarin spierspanning na stoppen nog weken of maanden aan kan blijven houden. Dat is absoluut geen leven met die spierspanning.
Klik om te vergroten...

Lepeltje zei:
Ben afgekickt van 140mg oxycodon. Maar heb tijdens dit proces Oxazepam, toen Lorazepam en sinds 1 maand ongeveer Diazepam gekregen om de ontwenning op te vangen. juni 2023 nam ik elke dag 1 pilletje Oxazepam tegen de paniekaanvallen. Van Lorazepam overgezet naar Diazepam. Ik ben onder behandeling bij een verslavingarts, maar die zegt ook dat ik zelf op mijn eigen gevoel af moet gaan. Ik denk dat ervaringen van gebruikers me ook goed zouden helpen.
Ik ben nu ook aan het afbouwen van Diazepam, ben van 15mg naar 4mg gegaan in ongeveer 3 weken zoiets.
Enige ontwenningverschijnselen die ik ervaar zijn hele irritante spierspanning door heel mijn lijf. Verder geen paniekaanvallen, geen angst of iets wat er op lijkt.
Is het mogelijk om gewoon snel af te bouwen? Ik ben van 15mg naar 12,5 gegaan, toen 10,8,7,6,5,4 maar de symptomen zijn elke keer spierspanning.
Zijn er mensen met ervaring van deze spierspanning en is het dan verantwoord om snel af te bouwen? Ben al een half jaar bezig geweest met Oxycodon om er van af te komen en ben niet van plan om met Diazepam hier ook nog een paar maanden aan vast te plakken. Bij elke stap naar beneden in MG voel ik precies dezelfde ontwenning en ook in dezelfde mate. Laatste 2 weken deed ik om de 4 dagen 1 mg eraf.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je het eén tegen het andere af moeten wegen want als je het langzamer doet heb je ook ontwenningsverschijnselen, doe je het versneld, komen die ontwenningsverschijnselen vaak toch nog wel terug in de weken erna

Je brein en je darmen moeten herstellen daar kun je je in gaan verdiepen welke voeding je zou kunnen nemen in ieder geval gezond eten zeker je magnesium en bloedprikken om te zien of je ergens lagen waarden hebt zodat je die ook zo hoog mogelijk kan krijgen

Voor de spierspanning toen ik te lang aan drugs had gezeten

Ik had er echt baat bij en voelde me snel weer niet zo gespannen en nerveus door mijn hele lijf, rusteloze armen en benen. Heel druk in mijn hoofd in mijn bewegingen en opgebouwd tot een niet te hoge dosis want gebruik je teveel of als je opknapt dan zak je werkelijk door je benen heen zo ontspannend werkt het.

Je kan het aan je huisarts voorleggen of je het mag proberen voor een paar dagen en dan overleggen want je moet het meteen wel merken het werkt direct en zo kan je ook een dosis opbouwen en ik was er na een week 10 dagen vanaf en ben er ook meteen mee gestopt zonder problemen
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
Even een update:
Afgelopen week 1,5mg gedaan. Ik had een flinke griep 2 weken dus heb 2 weken langer 2mg moeten gebruiken. Achteraf misschien maar goed ook, want de overstap naar 1,5mg verliep zonder teveel problemen. Het verhaal van Amber Cherry kan ik bevestigen op basis van gesprek met artsen. Die zeggen ook als je te snel afbouwt dan kunnen de ontwenningsverschijnselen nog lang in je lichaam blijven zitten en ben je uiteindelijk nog meer tijd kwijt met veel meer ontwenning. Morgen ga ik naar 1mg per dag en dan even kijken of ik volgende week naar 0,5mg ga of in eens stop.
Ik heb sinds 3 weken nu ook Mirtazepine om te slapen, dat scheelt wel echt een hele hoop en ik kan daardoor ineen keer door slapen en word ook niet meer wakker met ontwenning. Het einde komt in zicht:)
Zou het nog uitmaken om vanaf 1mg eerst naar 0,5mg te gaan of gelijk naar 0mg?
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
Lepeltje zei:
Zou het nog uitmaken om vanaf 1mg eerst naar 0,5mg te gaan of gelijk naar 0mg?
Klik om te vergroten...

Ja, dat maakt zeer zeker wat uit!
Mijn advies is om eerst naar 0,5 mg te gaan en pas hierna helemaal te stoppen.
Ik ben geen arts, maar wel ervaring deskundige.
Als je geleidelijk afbouwt, voorkom je ontwenningsverschijnselen. Ook bij het laatste stukje.
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#13
De Zandman zei:
Ja, dat maakt zeer zeker wat uit!
Mijn advies is om eerst naar 0,5 mg te gaan en pas hierna helemaal te stoppen.
Ik ben geen arts, maar wel ervaring deskundige.
Als je geleidelijk afbouwt, voorkom je ontwenningsverschijnselen. Ook bij het laatste stukje.
Klik om te vergroten...
Thanks. Dan ga ik volgende week 0,5mg doen en de week erna stoppen.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dat lijkt me een goed idee.
Succes en sterkte!
U
Utrecht84Lid
01-01-2024, 00:00
#15
Lepeltje zei:
Even een update:
Afgelopen week 1,5mg gedaan. Ik had een flinke griep 2 weken dus heb 2 weken langer 2mg moeten gebruiken. Achteraf misschien maar goed ook, want de overstap naar 1,5mg verliep zonder teveel problemen. Het verhaal van Amber Cherry kan ik bevestigen op basis van gesprek met artsen. Die zeggen ook als je te snel afbouwt dan kunnen de ontwenningsverschijnselen nog lang in je lichaam blijven zitten en ben je uiteindelijk nog meer tijd kwijt met veel meer ontwenning. Morgen ga ik naar 1mg per dag en dan even kijken of ik volgende week naar 0,5mg ga of in eens stop.
Ik heb sinds 3 weken nu ook Mirtazepine om te slapen, dat scheelt wel echt een hele hoop en ik kan daardoor ineen keer door slapen en word ook niet meer wakker met ontwenning. Het einde komt in zicht:)
Zou het nog uitmaken om vanaf 1mg eerst naar 0,5mg te gaan of gelijk naar 0mg?
Klik om te vergroten...
Je mag trots zijn op jezelf! Knap proces.
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Utrecht84 zei:
Je mag trots zijn op jezelf! Knap proces.
Klik om te vergroten...
Thanks!

Het zit er bijna op. Nu de 4e dag met 0,5mg per dag inname en de ontwenning is eigenlijk zo goed als helemaal verdwenen. Ik maak de 7 dagen nog wel vol maar het einde is nabij gelukkig. Was een hele zwarte bladzijde in mijn leven de Oxycodon en aanvullend de benzo's maar uiteindelijk is het dan toch gelukt.
Als mensen vast zitten bij afbouwen of tips nodig hebben, bericht me gerust prive! Ik wil graag mijn ervaringen met anderen delen als ik daarmee kan helpen.
D
DiamethaLid
01-01-2024, 00:00
#17
Lepeltje zei:
Ben afgekickt van 140mg oxycodon. Maar heb tijdens dit proces Oxazepam, toen Lorazepam en sinds 1 maand ongeveer Diazepam gekregen om de ontwenning op te vangen. juni 2023 nam ik elke dag 1 pilletje Oxazepam tegen de paniekaanvallen. Van Lorazepam overgezet naar Diazepam. Ik ben onder behandeling bij een verslavingarts, maar die zegt ook dat ik zelf op mijn eigen gevoel af moet gaan. Ik denk dat ervaringen van gebruikers me ook goed zouden helpen.
Ik ben nu ook aan het afbouwen van Diazepam, ben van 15mg naar 4mg gegaan in ongeveer 3 weken zoiets.
Enige ontwenningverschijnselen die ik ervaar zijn hele irritante spierspanning door heel mijn lijf. Verder geen paniekaanvallen, geen angst of iets wat er op lijkt.
Is het mogelijk om gewoon snel af te bouwen? Ik ben van 15mg naar 12,5 gegaan, toen 10,8,7,6,5,4 maar de symptomen zijn elke keer spierspanning.
Zijn er mensen met ervaring van deze spierspanning en is het dan verantwoord om snel af te bouwen? Ben al een half jaar bezig geweest met Oxycodon om er van af te komen en ben niet van plan om met Diazepam hier ook nog een paar maanden aan vast te plakken. Bij elke stap naar beneden in MG voel ik precies dezelfde ontwenning en ook in dezelfde mate. Laatste 2 weken deed ik om de 4 dagen 1 mg eraf.
Klik om te vergroten...
Hoe is de overstap naar diazepam gegaan?
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Als je doelt van de overstap van lorazepam naar diazepam? Was hier natuurlijk wel huiverig over. Ben toen met mijn arts gaan praten om te vragen of dat verantwoord was en dat ik er van kon verwachten. Hij had mij gerust gesteld dat het hetzelfde werkt en je daar dus niks van zou merken. Dat bleek inderdaad ook te zijn. Heb dus van de overstap eigenlijk geen last gehad, voelde me met diazepam eigenlijk zelfs een stuk beter (menselijker).
D
DiamethaLid
01-01-2024, 00:00
#19
Lepeltje zei:
Als je doelt van de overstap van lorazepam naar diazepam? Was hier natuurlijk wel huiverig over. Ben toen met mijn arts gaan praten om te vragen of dat verantwoord was en dat ik er van kon verwachten. Hij had mij gerust gesteld dat het hetzelfde werkt en je daar dus niks van zou merken. Dat bleek inderdaad ook te zijn. Heb dus van de overstap eigenlijk geen last gehad, voelde me met diazepam eigenlijk zelfs een stuk beter (menselijker).
Klik om te vergroten...
Ben je in een keer overgestapt of geleidelijk?
L
LepeltjeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Diametha zei:
Ben je in een keer overgestapt of geleidelijk?
Klik om te vergroten...
In een keer overgestapt. Dinsdag slikte ik bijvoorbeeld nog Lorazepam en woensdag ben ik helemaal overgestapt naar Diazepam.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."