Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
Β© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsStoppen cravings ooit

Stoppen cravings ooit

24 antwoorden
3 weergaven
18-5-2026
B
Birdie45Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo allemaal,

Nieuw hier, lees al wel een tijdje mee. Afgelopen 3 jaar heb ik veel verschillende soorten drugs gebruikt.
Op een gegeven moment kon ik niet meer slapen en ben ik met verschillende pammetjes gaan gebruiken.
Het was wachten tot het mis ging en dat gebeurde. Ik kreeg vreselijke paniekaanvallen. Ik ben toen naar de huisarts gegaan en met hulp overal mee kunnen stoppen.
Nu een half jaar niks meer gebruikt maar nog steeds heb ik cravings.. gaat dit ooit over?
Of is dit iets blijvends?

Ik hoor graag jullie ervaringen. Alvast bedankt!
Groetjes
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#2
Eens verslavingsgevoelig, altijd verslavingsgevoelig mijn inziens.
Dus de zin in zal slijten maar niet volledig weggaan denk ik.
Voor alcohol bestaan wel zuchtremmers, weet niet of dat ook voor andere drugs geldt.

Het is juist de kunst om cravings goed te kunnen opvangen.
Bv iets gaan doen wat je gedachten verzet.
Klopt, makkelijk gezegd dan gedaan :)
S
SnuffelaarLid
01-01-2024, 00:00
#3
Voor zover ik het weet niet, nee.
Wel minder intens en minder frequent.
B
Birdie45Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Dank voor de reacties! Volhouden dus😬
M
Manu76Lid
01-01-2024, 00:00
#5
Cravings na 6 maanden klinkt ook een beetje alsof je die periode nog mist. Misschien begrijpen waarom je drugs en pammetjes nam en de onderdrukte problemen accepteren en naar iets mooiers toewerken.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#6
Jade2012 zei:
Hallo allemaal,

Nieuw hier, lees al wel een tijdje mee. Afgelopen 3 jaar heb ik veel verschillende soorten drugs gebruikt.
Op een gegeven moment kon ik niet meer slapen en ben ik met verschillende pammetjes gaan gebruiken.
Het was wachten tot het mis ging en dat gebeurde. Ik kreeg vreselijke paniekaanvallen. Ik ben toen naar de huisarts gegaan en met hulp overal mee kunnen stoppen.
Nu een half jaar niks meer gebruikt maar nog steeds heb ik cravings.. gaat dit ooit over?
Of is dit iets blijvends?

Ik hoor graag jullie ervaringen. Alvast bedankt!
Groetjes
Klik om te vergroten...
Gaat over. Voor mij heeft het programma van NA me geholpen. Vereist wel structureel aandacht en actie, maar trek heb ik vrijwel nooit meer.
B
Birdie45Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Manu76 zei:
Cravings na 6 maanden klinkt ook een beetje alsof je die periode nog mist. Misschien begrijpen waarom je drugs en pammetjes nam en de onderdrukte problemen accepteren en naar iets mooiers toewerken.
Klik om te vergroten...
Ja idd, zit nu voor mijn gevoel in een tussenperiode. Bijna een nieuwe baan, oude hobby's opgepakt, ook heel wat therapie gehad. Bedankt voor de reminder. Al het nieuwe brengt wat onrust waardoor ik idd toch het verdoven wat mis.. eye-opener!
V
Vincent ALid
01-01-2024, 00:00
#8
Jade2012 zei:
Hallo allemaal,

Nieuw hier, lees al wel een tijdje mee. Afgelopen 3 jaar heb ik veel verschillende soorten drugs gebruikt.
Op een gegeven moment kon ik niet meer slapen en ben ik met verschillende pammetjes gaan gebruiken.
Het was wachten tot het mis ging en dat gebeurde. Ik kreeg vreselijke paniekaanvallen. Ik ben toen naar de huisarts gegaan en met hulp overal mee kunnen stoppen.
Nu een half jaar niks meer gebruikt maar nog steeds heb ik cravings.. gaat dit ooit over?
Of is dit iets blijvends?

Ik hoor graag jullie ervaringen. Alvast bedankt!
Groetjes
Klik om te vergroten...
Naar mate de tijd vordert zal het minder worden maar de drugs blijft in je ziel gekerft
B
Birdie45Lid
01-01-2024, 00:00
#9
dupont zei:
Gaat over. Voor mij heeft het programma van NA me geholpen. Vereist wel structureel aandacht en actie, maar trek heb ik vrijwel nooit meer.
Klik om te vergroten...
Dank, ga ik in gedachten houden.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#10
Jade2012 zei:
Dank, ga ik in gedachten houden.
Klik om te vergroten...
Ga het maar gewoon doen πŸ˜‡.
B
Birdie45Lid
01-01-2024, 00:00
#11
dupont zei:
Ga het maar gewoon doen πŸ˜‡.
Klik om te vergroten...
Je hebt gelijk! Ga ik doen!
K
Koffieb00nLid
01-01-2024, 00:00
#12
Heb bijna geen cravings meer na een half jaar. Alleen vrijdagmiddag spookt het wel door me hoofd, maar ik ga dan gewoon mezelf afleiden en op tijd naar bed doet wonderen πŸ˜‰.

Ga jij nog feestjes en dergelijken? Kan me voorstellen dat je dan wel cravings krijgt.
_
_shikantazaLid
01-01-2024, 00:00
#13
Jade2012 zei:
Je hebt gelijk! Ga ik doen!
Klik om te vergroten...
Ga van de week maar naar een meeting :)

Verbinding is het tegenovergestelde van verslaving.
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Kordie zei:
Eens verslavingsgevoelig, altijd verslavingsgevoelig mijn inziens.
Dus de zin in zal slijten maar niet volledig weggaan denk ik.
Voor alcohol bestaan wel zuchtremmers, weet niet of dat ook voor andere drugs geldt.

Het is juist de kunst om cravings goed te kunnen opvangen.
Bv iets gaan doen wat je gedachten verzet.
Klopt, makkelijk gezegd dan gedaan :)
Klik om te vergroten...
Wat ik geleerd heb, is dat deze zuchtremmers wel voor alcohol bestaan maar niet voor andere drugs.
Dat vertelde de verslavingsarts in de kliniek.
P
PlexLid
01-01-2024, 00:00
#15
Jade2012 zei:
Hallo allemaal,

Nieuw hier, lees al wel een tijdje mee. Afgelopen 3 jaar heb ik veel verschillende soorten drugs gebruikt.
Op een gegeven moment kon ik niet meer slapen en ben ik met verschillende pammetjes gaan gebruiken.
Het was wachten tot het mis ging en dat gebeurde. Ik kreeg vreselijke paniekaanvallen. Ik ben toen naar de huisarts gegaan en met hulp overal mee kunnen stoppen.
Nu een half jaar niks meer gebruikt maar nog steeds heb ik cravings.. gaat dit ooit over?
Of is dit iets blijvends?

Ik hoor graag jullie ervaringen. Alvast bedankt!
Groetjes
Klik om te vergroten...
HΓ© maat, cravings heb je gewoon. Hoe snel deze verminderen en of ze ooit weg gaan hangt af van de heftigheid van je verslaving. Maar minder wordt het op den duur, dat kan ik je wel zeggen. Hou vol!
B
Birdie45Lid
01-01-2024, 00:00
#16
Koffieb00n zei:
Heb bijna geen cravings meer na een half jaar. Alleen vrijdagmiddag spookt het wel door me hoofd, maar ik ga dan gewoon mezelf afleiden en op tijd naar bed doet wonderen πŸ˜‰.

Ga jij nog feestjes en dergelijken? Kan me voorstellen dat je dan wel cravings krijgt.
Klik om te vergroten...
In mijn geval ging het samen met wappen. Dus dat moet ik een soort van opnieuw ontdekken. Ik ben nu wel helemaal uit die wereld en kies voor gezondere andere activiteiten..
B
Birdie45Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Echt super bedankt voor al jullie reacties! Ik merk dat ik nu aankom bij een ander laag van verwerking. Dat nu pas doordringt wat ik mijzelf 3 jaar lang heb aangedaan.. poehee.. daar ga ik de tijd voor nemenπŸ’œ
B
Birdie45Lid
01-01-2024, 00:00
#18
dupont zei:
Ga van de week maar naar een meeting :)

Verbinding is het tegenovergestelde van verslaving.
Klik om te vergroten...
Voor dinsdag avond heb ik die staan.
O
OtherShoreLid
01-01-2024, 00:00
#19
Jade2012 zei:
Nu een half jaar niks meer gebruikt maar nog steeds heb ik cravings.. gaat dit ooit over?
Klik om te vergroten...
dupont zei:
trek heb ik vrijwel nooit meer.
Klik om te vergroten...
Ik heb tegenwoordig ook vrijwel nooit meer trek.

Zolang je drugsgebruik blijft zien als iets positiefs en wenselijks hou je cravings denk ik. Daarom is het belangrijk dat je stopt met het rechtvaardigen en verheerlijken van drugsgebruik en dat je jezelf goed inprent dat het allemaal niet zo leuk en mooi was als in je fantasie. Dan wordt het verlangen langzaam minder.
D
DamiusLid
01-01-2024, 00:00
#20
Jade2012 zei:
Hallo allemaal,

Nieuw hier, lees al wel een tijdje mee. Afgelopen 3 jaar heb ik veel verschillende soorten drugs gebruikt.
Op een gegeven moment kon ik niet meer slapen en ben ik met verschillende pammetjes gaan gebruiken.
Het was wachten tot het mis ging en dat gebeurde. Ik kreeg vreselijke paniekaanvallen. Ik ben toen naar de huisarts gegaan en met hulp overal mee kunnen stoppen.
Nu een half jaar niks meer gebruikt maar nog steeds heb ik cravings.. gaat dit ooit over?
Of is dit iets blijvends?

Ik hoor graag jullie ervaringen. Alvast bedankt!
Groetjes
Klik om te vergroten...
Tijd is je grootste vriend in deze. Je kunt cravings zien als een parabool. In het begin zijn ze intens (hoog), duren ze wellicht lang voor je gevoel en komen ze frequent voor. Naarmate de tijd vordert neemt de intensiteit af, zo ook de frequentie en de duur van de craving. Van tijd tot tijd zullen ze eens de kop op blijven steken. Stop ze niet weg, maar praat over je craving met mensen die je vertrouwt. Maak het bespreekbaar en analyseer het ook. Waar komt de craving vandaan? Welke behoefte zit daar eigenlijk onder? In welke situatie deed de craving zich voort? Je zult dan patronen ontdekken (bijvoorbeeld: hoge craving wanneer je vaker stress op werk hebt) en daar kun je mee aan de slag. De craving leidt tot een paradoxaal gevoel: je wilt jezelf belonen met het middel omdat je vindt dat je het waard bent; tegelijkertijd wijs je jezelf af door naar het middel te grijpen. Omarm de paradox voor dat moment, maar handel er niet naar. Dan verwijnt 'ie vanzelf en kun jij met onderliggende patronen aan de slag en uiteindelijk is het antwoord dan: ja, grotendeels. Cravings stoppen grotendeels ooit.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."