Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsPhenibut verslaving succesvol afgekickt story

Phenibut verslaving succesvol afgekickt story

31 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
m
merelkerel12Lid
01-01-2024, 00:00
#1
ljuv zei:
Maar ik doelde met mijn vraag vooral op dit stukje

Want de reden dat ik s avonds graag een jointje rook is simpel: ik wil uitstaan. Ik heb veel geleerd van mij therapieën, maar nog niet voldoende hoe ik de prikkels van de dag goed kan afschakelen en écht ontspanning vanuit mezelf te vinden. Dus ik was benieuwd of Merelkerel wat van zijn geleerde manieren wilde delen😊

Dingen als “luisteren naar mijn lichaam” zijn zo makkelijk niet… Zo ken ik geen hongergevoel tot ik echt nagenoeg neerval. Maar ook vermoeidheid ken ik pas als ik ben uitgeslapen, bijvoorbeeld. Je “dopaneregulatie” weer normaliseren… tsja bij mij zijn die standaard ontregelt. En ik weet dat iedereen dit wel in meer of mindere mate heeft, maar met mijn neurodivers breintje loopt het soms de spuigaten uit. Dan zijn handvatten heel welkom
Klik om te vergroten...

Sorry voor mijn late reactie, mijn brein is nog niet helemaal optimaal voor snel antwoorden en "online" zijn

Ik herken enorm de struggle van helemaal overprikkeld zijn aan het einde van de dag. Dit is ook nog steeds een dingetje waar ik dagelijks mee bezig ben, maar heb al veel geleerd om hiermee om te gaan.

Voor mij is vooral heel belangrijk dat ik een bepaalde structuur heb, ook in de avond. Als ik weet waar ik aan toe ben, dan hoef ik namelijk niet nog te beslissen wat ik ga doen terwijl mijn hoofd helemaal vol zit. Ook heb ik een paar vaste dingen die ik op de avond kan doen om te ontladen. Die hoef ik niet allemaal elke avond te doen in dezelfde volgorde, maar omdat ik weet dat het voor mij werkt hoef ik er ook niet meer over na te denken. Dit zijn voor mij: wandelen, schrijven, Tai Chi of yoga, lezen, douchen of voetenbad, documentaire kijken of bezig zijn met muziek/planten.
En als ik echt helemaal over de toeren ben, is het vooral ademhalingsoefeningen, iets eten, douchen en self-care en van mij af schrijven (of voor therapie schrijven).

Wat ik ook heb geleerd vanuit therapie/coaching is om mijn prikkelverwerking over de dag een beetje te balanceren. Dus wanneer ik iets heb gedaan dat veel energie kost qua prikkels, moet ik ook een moment inplannen om te ontladen. En dat inplannen is misschien nog het belangrijkste, want anders doe je het vaak niet of sta je er niet bij stil. Vaak weet ik ook niet op dat moment dat ik eigenlijk rust nodig heb, waardoor ik juist in de avond helemaal vol zit.
Ik heb nu ook in de dag een aantal momenten dat ik even helemaal niks doe/moet doen/hoef te doen. Dat zijn dat 30 minuten zonder enige afleiding, en wat ik vaak doe is uit het raam kijken, of in de tuin zitten. En het is dan niet erg als je bijvoorbeeld een idee of ingeving hebt om iets te gaan doen, bijvoorbeeld even rommelen in je huis of je boeken in de boekenkast doorbladeren. Het idee is vooral dat je je hoofd en lichaam oprecht de tijd geeft om uit te rusten en dingen te verwerken.

Ik wist natuurlijk niet meteen wat mijn momenten zijn die veel energie kosten of energie geven, dus had eerst dat dagelijks bijgehouden. Daarna kon ik een beetje inschatten wanneer die rust momenten voor mij belangrijk zijn, maar dat is nog steeds zoeken. En soms voel je de signalen in je hoofd niet, maar je lichaam kan best veel verraden. Ik weet bijvoorbeeld wanneer ik veel aan het kaakklemmen ben, wazig zie, gespannen schouders heb etc, dat ik dan eigenlijk te overprikkeld ben. Dat hou ik ook erg veel bij, ook omdat ik vaak emoties of gevoelens heb die ik zelf niet in mijn hoofd ervaar maar wel in mijn lichaam.

En wat ook iets is waar ik zelf tegenaan loop, is dat ik veel van mijzelf "moet". Dus op het einde van de dag is het nooit genoeg en stress ik over alles wat ik nog van mezelf "moet" doen. Voorheen waren de Benzo's, alcohol, phenibut, wiet mijn quick fix om dat uit te zetten. Door gedachtepatronen te veranderen met o.a. therapie, leer ik dat ik van mezelf dingen "mag" doen, en wanneer de dag om is ik ook het mag loslaten. Misschien is dit niet waar jij naar op zoek bent, maar wie weet.

Als je iets specifiekers wilt weten, let me know! :3
m
merelkerel12Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Hi lieve mensen,

Sinds een tijdje geleden ben ik succesvol afgebouwd van mijn Phenibut verslaving en/of afhankelijkheid. Ik wil jullie mijn verhaal delen, omdat ik laatst tijdens een onderzoek over GHB/Phenibut verslaving veel mensen had ontmoet die niet de juiste hulp of informatie kregen voor hun problemen.
Short story: Ik had al jaren een afhankelijkheid voor benzodiazepines (voorgeschreven) opgebouwd, waarvan ik later pas echt niet meer van af kwam. Ondertussen had ik heel snel een Phenibut verslaving ontwikkeld. Ik gebruikte het eerst voor alleen situaties waarin ik bang was om te falen (zoals studie of belangrijke overige dingen), maar gauw gebruikte ik het ook voor normale sociale gelegenheden, feesten, slapen etc.
Ondertussen was ik verslaafd aan 12 gram Phenibut per dag en 10 tot 20 mg diazepam per dag.

Toen ik hulp zocht bij het "afkicken" of afbouwen, werd ik bij 5 reguliere verslavingsklinieken afgewezen (Jellinek, Trubendorff, Kick Your Habits, Castle Craig en Brijder). Hun redenen waren o.a. dat ik een te heftige casus was (ze behandelden wel dubbeldiagnose maar niet als je volgens een aantal psychiaters te complex bent), maar ook dat ze geen raad wisten met de middelen. Phenibut werd niet genoemd, maar ik vermoed die wel.
Ik werd doorverwezen door mijn zorgverzekeraar naar een bekend ziekenhuis (Wil eventueel wel de naam in dm geven, dit omdat ik niet weet of mijn behandelteam het fijn vindt dat ik hun namen zomaar opgeef) voor een second opinion omdat ik met het aantal onnozele DSM labels nergens heen kon, en ze wilden mij meteen helpen ook met afbouwen en therapie.
De hoofdpsychiater had toevallig al meegewerkt aan een case study over detoxification Phenibut met Baclofen als substituut. (Deze case study kan ik eventueel ook doorsturen in een dm)
Ik had zelf al veel informatie verzameld over Phenibut en het afkicken, dus mijn psychiater en arts gaven de regie in mijn handen en mocht thuis afbouwen. Ik had ondertussen wekelijks gesprekken over de voortgang van het afbouwen en kreeg psycho educatie en ook nog therapie voor mijn andere dingetjes (trauma, autisme). Omdat ik begon met de Phenibut, werd mijn dosering van de diazepam verhoogd naar 40 mg.
De afbouw was zwaar, maar ook wel te doen en het was fijn dat ik grotendeels het tempo kon bepalen.
Toen ik afgebouwd was tot 1,25 gr. (de moeilijke drempel) lukte het me niet meer om zelf verder te gaan. Ik werd in een klinische setting overgezet tot 17,5 mg Baclofen (1gr phenibut = 10 mg Baclofen) en bleef daar 2 weken totdat het zeker was dat ik stabiel thuis verder kon afbouwen. Na een maand na de kliniek was ik eindelijk clean.

Ik heb zelf een compleet uitgewerkt afbouwschema, eventuele informatie over wat er bij komt kijken etc etc voor wie dat willen.
Ik heb zelf wel ervaring met GHB, echter niet afhankelijkheid, maar ik heb ook informatie daarover als mensen dat graag willen.

En als er nog vragen zijn kan je me ook een berichtje sturen!
Hopelijk kan ik iemand hiermee helpen :)
A
AlindeLid
01-01-2024, 00:00
#3
Je hebt een lange weg afgelegd. Goed dat je het hier deelt.

Hier ook dubbeldiagnose. Gelukkig nooit aan Phenibut begonnen ook al las ik er wel eens over en klonk het best verleidelijk. Als ik goed begrijp werkt dat ook op GABA, net als benzo's en alcohol.
Verder hoor ik er nooit zo veel over dus het zal nog redelijk onontdekt terrein zijn qua afkicken.
v
verrekijkerLid
01-01-2024, 00:00
#4
Phenibut is een ware hel, zelfs na eenmalig gebruik is het 2 tot 3 dagen erna zeer lastig om normaal te kunnen slapen.
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#5
Ongelofelijk dat het nog vrij verkrijgbaar is dan?
N
NeusjeLid
01-01-2024, 00:00
#6
verrekijker zei:
Phenibut is een ware hel, zelfs na eenmalig gebruik is het 2 tot 3 dagen erna zeer lastig om normaal te kunnen slapen.
Klik om te vergroten...
Vervelend dat je die ervaring hebt met phenibut! Ik denk dat dit per persoon sterk kan verschillen. Ik gebruik nu sinds ongeveer 1,5 maand één keer in de 1 of 2 weken phenibut en ik heb de dagen erna totaal geen moeite met slapen.
v
verrekijkerLid
01-01-2024, 00:00
#7
Neusje zei:
Vervelend dat je die ervaring hebt met phenibut! Ik denk dat dit per persoon sterk kan verschillen. Ik gebruik nu sinds ongeveer 1,5 maand één keer in de 1 of 2 weken phenibut en ik heb de dagen erna totaal geen moeite met slapen.
Klik om te vergroten...
En hoeveel neem je dan?
X
XMRLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neusje zei:
Vervelend dat je die ervaring hebt met phenibut! Ik denk dat dit per persoon sterk kan verschillen. Ik gebruik nu sinds ongeveer 1,5 maand één keer in de 1 of 2 weken phenibut en ik heb de dagen erna totaal geen moeite met slapen.
Klik om te vergroten...
Ik heb dit ook nog nooit ervaren. Dosissen voor mij variëren van 750 tot 2000mg
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
verrekijker zei:
Phenibut is een ware hel, zelfs na eenmalig gebruik is het 2 tot 3 dagen erna zeer lastig om normaal te kunnen slapen.
Klik om te vergroten...

Ik merk amper tot niks qua effecten van Phenibut, ook geen aftermath.

Dit terwijl ik wel een slechte slaper en benzoverslavingsgevoelig ben. Is dus erg persoonlijk.

Maar wel goed dat je waarschuwt, want het is zeker allesbehalve een een onschuldig middel, wat dit topic ook laat zien.
Z
ZeehondLid
01-01-2024, 00:00
#10
verrekijker zei:
En hoeveel neem je dan?
Klik om te vergroten...
Hoeveel neem jij dan aangezien je het een ‘ware hel’ noemt.

Heb zelf met doseringen tussen 1-1,5 gram nooit problemen. Slaap er juist fantastisch op.
N
NeusjeLid
01-01-2024, 00:00
#11
verrekijker zei:
En hoeveel neem je dan?
Klik om te vergroten...
Mijn eerste en laagste dosis was 900 mg, daarna iedere keer verhoogd tot mijn laatste en hoogste dosis van 2000 mg.
N
NeusjeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Roze Olifant zei:
Ik merk amper tot niks qua effecten van Phenibut, ook geen aftermath.

Dit terwijl ik wel een slechte slaper en benzoverslavingsgevoelig ben. Is dus erg persoonlijk.

Maar wel goed dat je waarschuwt, want het is zeker allesbehalve een een onschuldig middel, wat dit topic ook laat zien.
Klik om te vergroten...
Bij welke dosis? Mijn eerste keer phenibut heb ik ook helemaal niets qua effecten gevoeld. Toen 900 mg gedoseerd. Die keren daarna heb ik iedere keer wel effecten gevoeld, met doseringen variërend van 1300 tot 2000 mg. Dit is uiteraard ook sterk per persoon verschillend. Sommige mensen hebben de dag van hun leven op 500 mg, terwijl anderen 3000 mg nodig hebben voor überhaupt een beetje effect.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neusje zei:
Bij welke dosis? Mijn eerste keer phenibut heb ik ook helemaal niets qua effecten gevoeld. Toen 900 mg gedoseerd. Die keren daarna heb ik iedere keer wel effecten gevoeld, met doseringen variërend van 1300 tot 2000 mg. Dit is uiteraard ook sterk per persoon verschillend. Sommige mensen hebben de dag van hun leven op 500 mg, terwijl anderen 3000 mg nodig hebben voor überhaupt een beetje effect.
Klik om te vergroten...

Allerlei dosissen geprobeerd. Bij de hoogste dosis (behoorlijk hoog, jaren geleden dus weet het niet meer precies) werd ik heel misselijk en draaierig en heb ik een heel weekend geslapen. Bij alle lagere dosissen merkte ik niks. Ooit nog een topic over geopend hier op het forum.

Had altijd hetzelfde met GHB, ook meerdere doseringen geprobeerd. Of geen effect, of misselijk en draaierig. Nooit iets leuks/prettigs.

Vreemd.
t
trokskyLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat mij interesseert is je ervaring met autisme en trauma.
Ik heb ongeveer hetzelfde voor en vind het moeilijk om niet te vluchten in iets ..

Nu mijn gelukwensen! he bent een topper ❤️
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#15
Roze Olifant zei:
Allerlei dosissen geprobeerd. Bij de hoogste dosis (behoorlijk hoog, jaren geleden dus weet het niet meer precies) werd ik heel misselijk en draaierig en heb ik een heel weekend geslapen. Bij alle lagere dosissen merkte ik niks. Ooit nog een topic over geopend hier op het forum.

Had altijd hetzelfde met GHB, ook meerdere doseringen geprobeerd. Of geen effect, of misselijk en draaierig. Nooit iets leuks/prettigs.

Vreemd.
Klik om te vergroten...
Precies hetzelfde ook hier. Gek genoeg zijn ghb en phenibut de enige drugs die me om die reden ook nooit 'gepakt' hebben. Beter zo waarschijnlijk, maar wel typisch, gezien het verslavingspotentieel.
N
NeusjeLid
01-01-2024, 00:00
#16
Roze Olifant zei:
Allerlei dosissen geprobeerd. Bij de hoogste dosis (behoorlijk hoog, jaren geleden dus weet het niet meer precies) werd ik heel misselijk en draaierig en heb ik een heel weekend geslapen. Bij alle lagere dosissen merkte ik niks. Ooit nog een topic over geopend hier op het forum.

Had altijd hetzelfde met GHB, ook meerdere doseringen geprobeerd. Of geen effect, of misselijk en draaierig. Nooit iets leuks/prettigs.

Vreemd.
Klik om te vergroten...
Ah. Je hebt er dus wel effect van, maar alleen de negatieve bijwerkingen bij (te) hoge doseringen. Dan is het gewoon niet voor jou. Ik ken ook mensen die nooit wat voelen van GHB. Heel erg verschillend per persoon dus blijkbaar.
m
merelkerel12Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Raver zei:
Ongelofelijk dat het nog vrij verkrijgbaar is dan?
Klik om te vergroten...
Ik ben nu al een jaar clean, maar had onlangs even gekeken op de website waar ze het verkopen en ja hoor: ZE VERKOPEN HET NOG STEEDS

In Amerika was het plotseling verboden, hoorde ook van lotgenoten dat ze opeens zonder kwamen te zitten. Hopelijk komt hier wel een aankondiging als ze het gaan verbieden
m
merelkerel12Lid
01-01-2024, 00:00
#18
Alinde zei:
Je hebt een lange weg afgelegd. Goed dat je het hier deelt.

Hier ook dubbeldiagnose. Gelukkig nooit aan Phenibut begonnen ook al las ik er wel eens over en klonk het best verleidelijk. Als ik goed begrijp werkt dat ook op GABA, net als benzo's en alcohol.
Verder hoor ik er nooit zo veel over dus het zal nog redelijk onontdekt terrein zijn qua afkicken.
Klik om te vergroten...
Phenibut werkt op de GABA B agonist, dus net iets anders dan alcohol en benzo's. Daarom is het ook lastig om af te kicken ervan met alleen benzo's (maar vast niet onmogelijk)
Het is inderdaad een onontdekt terrein qua afkicken, gelukkig had mijn psychiater wel wat kennis erover. Denk dat ik daarom + natuurlijk mijn eigen motivatie, succesvol ben afgekickt en ook geen terugval heb gehad.
En ja, het is een heel verleidelijk middel, erg genoeg dat dit online verkrijgbaar is
m
merelkerel12Lid
01-01-2024, 00:00
#19
troksky zei:
Wat mij interesseert is je ervaring met autisme en trauma.
Ik heb ongeveer hetzelfde voor en vind het moeilijk om niet te vluchten in iets ..

Nu mijn gelukwensen! he bent een topper ❤️
Klik om te vergroten...
Ah heel erg lief, dankjewel! <3

Het is inderdaad zeer moeilijk om weer te leren om te gaan met de obstakels die je tegenkomt met autisme & trauma, maar dat zal ook wel gelden voor andere obstakels. Ik merk bijvoorbeeld nu sinds al die demping bijna weg is, dat ik moeite heb met de geprikkelde wereld. Ook ben ik hyper zelfbewust en zou ik het liefst dat uitschakelen, maar hoe sappig het ook klinkt: zelfcompassie is wel de sleutel (en jezelf de tijd gunnen). Elke dag kost ook veel energie, en soms denk ik nog wel eens van hoe makkelijk het leven was met de middelen die ik gebruikte. Maar in mijn hoofd romantiseer ik de middelen eigenlijk, omdat ik liever comfortabel in mijn schulp blijf en soms niet alles weer durf aan te gaan. Toch leer ik telkens weer om de dagen door te komen, ook met behulp van therapie en autisme coaching gelukkig (thank god zit ik bij een ziekenhuis die integrale behandeling geeft)

Ik hoop en wens ook het beste voor jou!
m
merelkerel12Lid
01-01-2024, 00:00
#20
verrekijker zei:
Phenibut is een ware hel, zelfs na eenmalig gebruik is het 2 tot 3 dagen erna zeer lastig om normaal te kunnen slapen.
Klik om te vergroten...
Ik merkte daardoor ook hoe snel ik meer ging gebruiken, ook al had ik niet echt door dat ik eigenlijk tolerance/interdose withdrawal had. Inderdaad een ware hel

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."