#1
Maar ik doelde met mijn vraag vooral op dit stukje
Want de reden dat ik s avonds graag een jointje rook is simpel: ik wil uitstaan. Ik heb veel geleerd van mij therapieën, maar nog niet voldoende hoe ik de prikkels van de dag goed kan afschakelen en écht ontspanning vanuit mezelf te vinden. Dus ik was benieuwd of Merelkerel wat van zijn geleerde manieren wilde delen😊
Dingen als “luisteren naar mijn lichaam” zijn zo makkelijk niet… Zo ken ik geen hongergevoel tot ik echt nagenoeg neerval. Maar ook vermoeidheid ken ik pas als ik ben uitgeslapen, bijvoorbeeld. Je “dopaneregulatie” weer normaliseren… tsja bij mij zijn die standaard ontregelt. En ik weet dat iedereen dit wel in meer of mindere mate heeft, maar met mijn neurodivers breintje loopt het soms de spuigaten uit. Dan zijn handvatten heel welkom
Sorry voor mijn late reactie, mijn brein is nog niet helemaal optimaal voor snel antwoorden en "online" zijn
Ik herken enorm de struggle van helemaal overprikkeld zijn aan het einde van de dag. Dit is ook nog steeds een dingetje waar ik dagelijks mee bezig ben, maar heb al veel geleerd om hiermee om te gaan.
Voor mij is vooral heel belangrijk dat ik een bepaalde structuur heb, ook in de avond. Als ik weet waar ik aan toe ben, dan hoef ik namelijk niet nog te beslissen wat ik ga doen terwijl mijn hoofd helemaal vol zit. Ook heb ik een paar vaste dingen die ik op de avond kan doen om te ontladen. Die hoef ik niet allemaal elke avond te doen in dezelfde volgorde, maar omdat ik weet dat het voor mij werkt hoef ik er ook niet meer over na te denken. Dit zijn voor mij: wandelen, schrijven, Tai Chi of yoga, lezen, douchen of voetenbad, documentaire kijken of bezig zijn met muziek/planten.
En als ik echt helemaal over de toeren ben, is het vooral ademhalingsoefeningen, iets eten, douchen en self-care en van mij af schrijven (of voor therapie schrijven).
Wat ik ook heb geleerd vanuit therapie/coaching is om mijn prikkelverwerking over de dag een beetje te balanceren. Dus wanneer ik iets heb gedaan dat veel energie kost qua prikkels, moet ik ook een moment inplannen om te ontladen. En dat inplannen is misschien nog het belangrijkste, want anders doe je het vaak niet of sta je er niet bij stil. Vaak weet ik ook niet op dat moment dat ik eigenlijk rust nodig heb, waardoor ik juist in de avond helemaal vol zit.
Ik heb nu ook in de dag een aantal momenten dat ik even helemaal niks doe/moet doen/hoef te doen. Dat zijn dat 30 minuten zonder enige afleiding, en wat ik vaak doe is uit het raam kijken, of in de tuin zitten. En het is dan niet erg als je bijvoorbeeld een idee of ingeving hebt om iets te gaan doen, bijvoorbeeld even rommelen in je huis of je boeken in de boekenkast doorbladeren. Het idee is vooral dat je je hoofd en lichaam oprecht de tijd geeft om uit te rusten en dingen te verwerken.
Ik wist natuurlijk niet meteen wat mijn momenten zijn die veel energie kosten of energie geven, dus had eerst dat dagelijks bijgehouden. Daarna kon ik een beetje inschatten wanneer die rust momenten voor mij belangrijk zijn, maar dat is nog steeds zoeken. En soms voel je de signalen in je hoofd niet, maar je lichaam kan best veel verraden. Ik weet bijvoorbeeld wanneer ik veel aan het kaakklemmen ben, wazig zie, gespannen schouders heb etc, dat ik dan eigenlijk te overprikkeld ben. Dat hou ik ook erg veel bij, ook omdat ik vaak emoties of gevoelens heb die ik zelf niet in mijn hoofd ervaar maar wel in mijn lichaam.
En wat ook iets is waar ik zelf tegenaan loop, is dat ik veel van mijzelf "moet". Dus op het einde van de dag is het nooit genoeg en stress ik over alles wat ik nog van mezelf "moet" doen. Voorheen waren de Benzo's, alcohol, phenibut, wiet mijn quick fix om dat uit te zetten. Door gedachtepatronen te veranderen met o.a. therapie, leer ik dat ik van mezelf dingen "mag" doen, en wanneer de dag om is ik ook het mag loslaten. Misschien is dit niet waar jij naar op zoek bent, maar wie weet.
Als je iets specifiekers wilt weten, let me know! :3