Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsMethadon afkick

Methadon afkick

123 antwoorden
17 weergaven
18-5-2026
B
Brakka MangLid
01-01-2024, 00:00
#1
De Zandman zei:
Goed plan.
Ik zal die kuttige pregabaline even op 150 mg houden.
Het gaat alhoewel zwaar, toch iets beter dan gisteren.
Klik om te vergroten...
Pregabaline of Lyrica heb je ook in 25mg op verzoek, normaal geven ze 75mg capsules.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#2
De bedoeling van de ha is om na nog anderhalve week over te stappen op idd die 25 mg 2 x per avond/nacht....
Ik doe wat de ha mij aanraadt.
Ik krijg nu 2 x 75 mg voor de nacht.
Maar ik ben goddome wel 5 kg aangekomen door die rotzooi.
Niet blij mee.
Dat wordt straks weer minder eten!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#3
De metha staat nu nog steeds op 1,25 mg.
De pregabaline staat nu op 1 x 75 mg. De tweede voor in de nacht neem ik niet meer.
Deze hoeveelheid houd ik nog enkele dagen aan.
Daarna gaat eerst de metha er helemaal af.
En dan na stabilisatie de pregabaline.

Slapen gaat nu zeer slecht. Is een bijwerking van de tramadol helaas.
Zolpidem wordt verhoogd.
Eens zien hoe het gaat...
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#4
Nu het diepste dal door, dan vooruit kijken. Super sterk gedaan het afbouwen. @De Zandman
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Pregabaline is ook gestopt.
Vannacht hebben Tanja en ik maar weinig slaap gehad. Wat een rotzooi is dat toch.
Methadon is ook gestopt.
Het is genoeg geweest allemaal.
Nu nog stabiliseren, ondanks een ander slaapmiddel dus geen tot zeer weinig slaap gehad.
Dat hoort er kennelijk bij.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#6
Raver zei:
Nu het diepste dal door, dan vooruit kijken. Super sterk gedaan het afbouwen. @De Zandman
Klik om te vergroten...
Nu net zoals jij, @Raver , stug blijven volhouden om niet meer te nemen!
Maar als jij dat kan, dan kan ik dat ook
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik vraag me af hoe het met Topic Starter @Dub Soldier gaat.
Ik hoop snel iets van hem te horen in deze toppa!
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#8
N3K0 zei:
Ik vraag me af hoe het met Topic Starter @Dub Soldier gaat.
Ik hoop snel iets van hem te horen in deze toppa!
Klik om te vergroten...

Haha ik dacht al die tijd dat het Zandman zijn topic was.
N
N3K0Lid
01-01-2024, 00:00
#9
De Zandman zei:
@Dub Soldier is al een hele tijd niet meer on line geweest.
Meestal is dit een slecht teken.
Omdat ik met hetzelfde probleem zat, heb ik destijds het topic onhoog gebumpt.
Ik ben ook benieuwd hoe het met de TS gaat...
Klik om te vergroten...
Dinsdag is hij nog online geweest dus hij is er gelukkig nog.

Laten we hopen dat het beter gaat met hem🌻
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#10
N3K0 zei:
Dinsdag is hij nog online geweest dus hij is er gelukkig nog.

Laten we hopen dat het beter gaat met hem🌻
Klik om te vergroten...
Zeg dat wel! Ik hoop dat hij er net zo goed af komt, als ik!
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#11
Nog steeds clean van methadon en pregabaline. Ik heb er behalve slechte nachten geen bijwerkingen of last van.
Het boek kan dicht.
Ik zal er nooit meer aan beginnen!
Het is klaar nu.
Dank zij de tramadol was de hele afbouw best te doen. Even drie dagen wat raar en slecht gevoel bij iedere vermindering, en dat was het. Tramadol gebruik ik nog steeds, anders heb ik teveel rugpijn.
Maar van die methadon ben ik af!
En ook van de pregabaline.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#12
De benzo afkick was echt veeeeeel erger
R
RaverLid
01-01-2024, 00:00
#13
Super sterk Zandman.
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#14
Thanx @Raver !
Alsik het kan, dan kan jij:het:openmouth:ok
Je bent goed bezig!
Ik volg jouw topic
A
ApprovedByAvishatLid
01-01-2024, 00:00
#15
Tiimongg zei:
Ik werk zelf in een afkickkliniek en hoor van de mensen die opgenomen zijn dat Methadon een van de zwaarste afkickprocessen zijn. Misschien door de lange halfwaardetijd, I don't know.
Van 50mg naar 0 mg in 3 dagen is erg snel. In de kliniek wordt er vaak afgebouwd met 5mg per 3 dagen. Soms nog langzamer.
Het is logisch dat je nu onrust in je lichaam ervaart, last van zweten hebt, rusteloze benen en emotioneel instabiel bent, dit zijn typische methadon/opiaten afkickverschijnselen.

Wel erg goed dat je er nu wel van de Methadon af bent en dat helemaal zelf hebt gedaan!
Pas wel op met de diazepam, gezien dit erg verslavend is. Je kan na twee weken dagelijks gebruik al verslaafd zijn en dan moet je daar ook weer van afkicken.

Sleep jezelf er doorheen, en zoek eventueel hulp of nabijheid als je dat nodig denkt te hebben. Je kan dit!
Klik om te vergroten...
Zelf 5mg per 3 dagen is super rap, 10% van je totale dosis dalen per maand, eenmaal dat je aan 20-30mg komt ga je per 2mg omlaag. Het is een lang taper process maar methadon WD voelt als niets de eerste 12 dagen, en dan begint het, en tegen dag 30-40 zit je door de halfwaardetijd in de peak WDs en voelt het alsof je op dag 2 van heroine afkick zit maar dan drawn out.

Methadone is een speciale opiaat dat je niet zomaar mee kapt tenzij jezelf goed wilt martelen
A
ApprovedByAvishatLid
01-01-2024, 00:00
#16
Dub Soldier zei:
Ik heb het met mijn impulsiviteit (kut Borderline) onderschat. Ben in 3 dagen van 50 naar 0 gegaan. Iemand met ervaring die ik sprak zei dat ik levensgevaarlijk bezig ben/was. Maar toch, nu dag 25. Maar voel me zwaar kut. Alles doet pijn, afgelopen nacht mbv meditatie eindelijk bijna 6 uur geslapen. En dan voel ik me even beter, ga van alles doen en een paar uur later mag ik het weer bezuren. Ach, heb al zoveel overleefd, overdoses, hepatitis-c, hartinfarct....Ik kom er wel doorheen. Maar jeetje, wat een kutspul die methadon. Wilde bewust niet meer naar een detox, geen zin aan oorlogsverhalen en drugsgebruik meer. Heb gelukkig veel steun van lieve mensen. Zonder dat zou ik het niet redden. En GEEN craving naar heroine. Mijn grootste angst. Degenen die het kennen weten wel waarover ik het heb....Maar ik geloof in mezelf, in mijn vermogen tot herstel.
Klik om te vergroten...
Waar zit je nu? Methadone is niet echt een erge afkick voor de eerste 2 weken, daarna door de langa halfwaardetijd wordt het erger en erger. Dit zijn enkel de fysieke en mentale klachten btw, neem nu methadone dat bij een normale metabolisatie zo'n 30uur halfwaardetijd heeft, OxyContin heeft er 6.3, dat is 5 keer sneller. OxyContin werkt ook maar 4-6 uur als je de XR formule breekt, dus dat is heel kortwerkend en daarom wordt je wakker in volledige ontwenning met opiaten als oxy, hero, hydromorfon etc. Maar methadon? Bij normale metabolisatie kan je letterlijk 3-4 dagen niets voelen vooraleer je zeer lichte WD symptomen voelt zoals een keer een geeuwtje, een nies, je voelt je wel lethargisch, je hebt minder honger, je denkt "is dit het maar?"

Maar om op dag 1 van oxy WD te komen met methadon moet je basically op dag 25 komen van geen methadone, vandaar dat de gouden taper regel 10% per maand is en als je bij 20mg komt of 30mg of waar je je comfortabel mee voelt daal je 2mg per maand, je kan het rapper doen als je wilt maar dan haal je best wat pregabilin en benzos in huis als comfort meds. Ik heb talloze keren afgekickt van hevige oxy habits en toen ik in het ziekenhuis geforceerd van mijn 100mg methadon werd gehaald (100mg cold turkey is onmenselijk voor deze duur) voor 8 dagen wegens een "administratieve fout" in mijn dossier voelde dat al aan als pure hel, geen slaap, maar de diarree en de intensiteit van oxy WD was er niet echt, er was lethargie, en dan elke dag een symptoom meer na de derde dag, en dan elke dag werd dat symptomen erger (meer naar toilet moeten met hoe de dagen gingen, nog meer lethargischer worden, mentale symptomen begonnen ook op te komen (bij oxy zit je mentaal door na de fysieke hel van 5-7 dagen, bij methadon hit de mentale symptomen pas na een maand probably).

Never cold turkey methadone

10% van je maandelijkse dosis en daal maandelijks, go slow, vanaf je 20mg bereikt is 2mg daling per maand of 2 weken (als je het aankan) het best. Je kan zelf naar 1mg per maand of even pauze nemen als het moeilijk wordt, een methadone taper kan 6-7 jaar duren, ik snap dat je van je medische shackles wilt. Maar methadone is de meest unieke ontwenning dat ik met opiaten heb meegemaakt in hoe low intensity het is en high intensity at the same time. Paar symptomen waren serieus from the start; freezing cold en cold sweats, lethargie, geen honger, en de RLS met slapeloosheid).

Alle andere typical opi symptoms, lopende neus, diarree, enzovoort? Kwam veel trager op en gelukkig was mijn dossier na dag 8 gefixt want ik wou ook niet stoppen van met methadon. Die 8 dagen voelde als een eeuwigheid, was in Maart 2024 en ik voel me nog steeds as stable als ervoor en mijn slaap ook nog steeds fucked. (had de meest rare 15 minuten sleep moments en levendige dromen dat er maar waren en was enkel door methadon afkick)
D
Dub SoldierLid
01-01-2024, 00:00
#17
Beste iedereen die op mijn berichten heeft gereageerd. dank jullie wel! Ik zal dit onderwerp voor mezelf afsluiten. Na drie maanden, ja DRIE maanden was ik eindelijk van die kut methadon af. gevierd met een feestje in Levenslang (Yamanaste all night long). Was heel erg tof. Had het echt verdiend. Maar daarna gebeurden er een paar nare zaken in mijn leven die er op emotioneel vlak nogal inhakten. Ik kwam wederom op een soort breekpunt. En ja, daar heb ik zoveel van gehad in mijn leven dat ik alle wilskracht kwijtraakte. En die maanden bijna geen slaap vanwege de methadonafkick nekten me. Viel korte tijd weer terug in de 'junk'. Na een maand of zo was ik daar toch weer klaar mee en bedacht dat ik wel weer Suboxone wilde. Alleen moest ik daar 14 (ja echt, godsallemachtig) voor worden opgenomen. Dat werd m dus niet.
Ik werd helemaal gestoord daar en kweenie, maar het lukt me niet meer om me aan te p[assen aan een groep en groepsprocessen waar ik totaal geen zin meer in had (leeftijd?). Dus na 3 dagen weer vertrokken. En ben weer terug op de metahdon. Probeer het nu maar te accepteren, tis niet anders. Ben al te lang met verslaving bezig en afkicken zit er niet (meer) in. Ben te moe ervoor. Begin nu weer wat 'rust' te vinden maar is ook volklomen kut. Allerlei oude en meer recentere trauma's staken de kop op. En wel zodanig dat ik wederom in de knoei ben geraakt. Er lijkt wel geen einde aan te komen. Anyway, via mn aardige en meewerkzame regiebehandelaar wederom weer aangemeld voor therapie. Deze keer bij Psytrec. Er zijn een paar zaken uit mijn vroege en recentere verleden die gondig moeten worden aangepakt. Vorig jaar 22 weken, 3 dagen per week, al een intensieve groepstherapie heb gedaan en met succes. Maar een aantal zaken zijn toen niet aangestipt en die hoop ik nu te kunnen tackelen. Ondanks dat ik 66 ben vind ik daar toch wel weer moed voor. Ik hoop dat het allemaal weer een beetje ok voor me gaat worden. Ben bezig met andere woonruimte, kan weer een auto kopen, geen schulden meer sinds kort. Dus das ook fijn. En ik word grootvader/opa. Echt nooit gedacht en weet nog niet goed hoe ik daarmee om moet gaan. Maar zal ook wel in orde komen.
K
KordieLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dub Soldier zei:
Beste iedereen die op mijn berichten heeft gereageerd. dank jullie wel! Ik zal dit onderwerp voor mezelf afsluiten. Na drie maanden, ja DRIE maanden was ik eindelijk van die kut methadon af. gevierd met een feestje in Levenslang (Yamanaste all night long). Was heel erg tof. Had het echt verdiend. Maar daarna gebeurden er een paar nare zaken in mijn leven die er op emotioneel vlak nogal inhakten. Ik kwam wederom op een soort breekpunt. En ja, daar heb ik zoveel van gehad in mijn leven dat ik alle wilskracht kwijtraakte. En die maanden bijna geen slaap vanwege de methadonafkick nekten me. Viel korte tijd weer terug in de 'junk'. Na een maand of zo was ik daar toch weer klaar mee en bedacht dat ik wel weer Suboxone wilde. Alleen moest ik daar 14 (ja echt, godsallemachtig) voor worden opgenomen. Dat werd m dus niet.
Ik werd helemaal gestoord daar en kweenie, maar het lukt me niet meer om me aan te p[assen aan een groep en groepsprocessen waar ik totaal geen zin meer in had (leeftijd?). Dus na 3 dagen weer vertrokken. En ben weer terug op de metahdon. Probeer het nu maar te accepteren, tis niet anders. Ben al te lang met verslaving bezig en afkicken zit er niet (meer) in. Ben te moe ervoor. Begin nu weer wat 'rust' te vinden maar is ook volklomen kut. Allerlei oude en meer recentere trauma's staken de kop op. En wel zodanig dat ik wederom in de knoei ben geraakt. Er lijkt wel geen einde aan te komen. Anyway, via mn aardige en meewerkzame regiebehandelaar wederom weer aangemeld voor therapie. Deze keer bij Psytrec. Er zijn een paar zaken uit mijn vroege en recentere verleden die gondig moeten worden aangepakt. Vorig jaar 22 weken, 3 dagen per week, al een intensieve groepstherapie heb gedaan en met succes. Maar een aantal zaken zijn toen niet aangestipt en die hoop ik nu te kunnen tackelen. Ondanks dat ik 66 ben vind ik daar toch wel weer moed voor. Ik hoop dat het allemaal weer een beetje ok voor me gaat worden. Ben bezig met andere woonruimte, kan weer een auto kopen, geen schulden meer sinds kort. Dus das ook fijn. En ik word grootvader/opa. Echt nooit gedacht en weet nog niet goed hoe ik daarmee om moet gaan. Maar zal ook wel in orde komen.
Klik om te vergroten...

Succes. Je komt van ver zo te lezen.
Psytrec hoor ik goede verhalen over.
Die zitten toch daar ergens in Limburg?
D
Dub SoldierLid
01-01-2024, 00:00
#19
N3K0 zei:
Ik vraag me af hoe het met Topic Starter @Dub Soldier gaat.
Ik hoop snel iets van hem te horen in deze toppa!
Klik om te vergroten...
Ik ben er nog! Maar ben nogal warrig want zat net mn verhaal beetje af te maken (eindelijk) maar volgens mij in verkeerde topic. Zal het ff checken. Nee, was wel goed. Zie hierboven
D
Dub SoldierLid
01-01-2024, 00:00
#20
Kordie zei:
Succes. Je komt van ver zo te lezen.
Psytrec hoor ik goede verhalen over.
Die zitten toch daar ergens in Limburg?
Klik om te vergroten...
Ja in Weert en Zeist. Tis voor korte maar hoogintensieve traumabehandeling

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1...34567
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."