Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHet Gameverslaving Topic

Het Gameverslaving Topic

88 antwoorden
89 weergaven
18-5-2026
s
saskiaLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi!

Ik ben zelf 2 jaar geleden afgekickt voor mijn gameverslaving en dit is gewoon vergoed door de verzekering. zolang je hulp minimaal 2delijns is wordt dit vergoed. ik ben zelf bij het Jellinek geweest. Niet in opname maar elke week een sessie.

Verder goeie post!!

groetjes Saskia
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#2
Wat verstaat men onder een gameverslaving?
We horen het steeds vaker, en het is natuurlijk ook niet gek met al deze nieuwe technieken van tegenwoordig. Gameverslaving, een nieuw soort onder de verslavingen, maar moet zeker niet worden onderschat.



Xbox, Playstation, Wii,pc..

Tegenwoordig is het niet alleen de computer die in de huiskamer, slaapkamer of speelruimte staat, nee….. We hebben tegenwoordig verschillende keuzen uit diverse soorten computers, zoals: Xbox, playstation, Wii etc.

Het begint als iets onschuldigs. Computerspelletjes horen er tegenwoordig bij in het leven. De meeste mensen kunnen dan ook zonder dat dit problemen geeft een computerspelletje spelen, maar 20 % van deze mensen raakt wel in de problemen, en kunnen een spelverslaving ontwikkelen.

Verwaarlozing

Doordat men verslaafd raakt aan gamen, worden contacten met familie, school en/ of werk verwaarloosd. Ook zien we vaak dat de basisbehoeftes van de mens worden verwaarloosd zoals het eten en de persoonlijke hygiëne. “Het is toch moeilijk te begrijpen dat computeren belangrijker is als hygiëne en voedsel”, maar mensen met een gameverslaving zien dit niet meer in omwille van een video- of computerspel.

Een gameverslaving gaat geregeld gepaard met obsessief/dwangmatig gedrag en het gebruik van drugs. Stel je voor dat je 16 uur achter een stuk een spelletje speelt om alleen te proberen je score te verhogen en te verbeteren…. Om dit vaak vol te houden komen vele van hen ook met drugs in aanraking.

Van jong tot oud verslaafd aan gamen

Gameverslaafden zijn er in alle soorten en maten, het Smit & Jones Kliniek in Amsterdam melde zelfs een geval van amper 8 jaar oud. Zij zijn toen ook begonnen met een onderzoek naar het fenomeen van dwangmatig spelen. Men kwam tot de conclusie dat een persoon met een gameverslaving dezelfde karakteristieken vertoond als een gok- en drugsverslaafde.

Het dwangmatige spelgedrag bij gameverslaafden is vaak progressief. Voor veel van de gameverslaafden begon het spelen van een game onschuldig met enkele uren in de week, zonder negatieve gevolgen. Naarmate de weken volgden begon de game de overhand te krijgen en begon het gradueel maar gevaarlijk dwangmatiger te worden.

Gameverslaafden hebben veelal last van

Obsessieve gedachten
Gezondheidsproblemen
Schade op lange termijn aan persoonlijke relaties, opleiding en carrière

Al deze punten zijn net zo erg als een ander soort verslaving. De symptomen van spelverslaving lijken veelal op de gokverslaving. Spelverslaafden denken: “De volgende keer zal ik gaan winnen.” Deze gedachte zorgt er onder andere voor dat men in een dwangmatige cyclus gevangen komt te zitten.


Spelverslaafden gebruiken veelal ook stimulerende middelen zoals: Red Bull, koffie, sigaretten, soft drugs, speed, of uiteindelijk zelfs cocaïne. Hoe dieper men in zijn verslaving zit hoe ernstiger dit gebruik zal worden. Een gameverslaafde is enkel gefocust op zijn spel, zijn medemens ziet hij/ zij niet staan. Waar niet-spelverslaafden van kunnen genieten, zal de spelverslaafde niet eens herkennen.


Ontkenning van gameverslaafden

Een gameverslaafden kan om te ontkennen dat hij/ zij verslaafd is aan gamen, gemakkelijk dagen tot weken stoppen met gaming. Dit kan leiden tot een ontkenning van de gameverslaving wat zeer gevaarlijk kan zijn. Het is zeer misleidend dus probeer hier doorheen te kijken!


Bij het ontwennen aan een gameverslaving worden dezelfde symptomen gezien als bij mensen met een chemische afhankelijkheid. Een gameverslaafden heeft hulp nodig die onder andere gegeven kan worden door psychologen, psychiaters en therapeuten die gespecialiseerd zijn in de behandeling van spelverslaving en doormiddel van groepstherapie.

Wat doe je tegen 'game-verslaving'?


Veel ouders melden zich bij ons met de vraag wat er te doen valt aan de game-verslaving van hun kind. Meestal gaat het daarbij om jongens, en vaak gaat het om het spel 'World of Warcraft' (WoW) dat online gespeeld wordt en razend populair is.

Op dat soort vragen kunnen we moeilijk antwoord geven, omdat er naar 'game-verslaving' nog maar weinig onderzoek is gedaan. Eigenlijk bestaat het nog helemaal niet, in de reguliere gezondheidszorg. Eventuele adviezen kunnen dus alleen maar gebaseerd zijn op gezond verstand.

Voorlopig zou ik gamende jongeren het voordeel van de twijfel willen geven. Zolang het goed gaat op school, zolang ze hun afspraken nakomen, en zolang ze interesse blijven houden in andere dingen en andere mensen, is er weinig aan de hand.

Verslaving

Lang niet alles waar je intensief of gepassioneerd mee bezig bent, is een verslaving. Zelfs niet wanneer het je leven ingrijpend beïnvloedt. Onze kinderpsychiater Aleid Grijpma gaf ooit het voorbeeld van verliefdheid, wat invloed kan hebben op eten, slapen en schoolprestaties. Met verliefdheid ga je echter niet naar een afkick-kliniek.

Daarmee is niet gezegd dat jongeren geen problematisch game-gedrag kunnen vertonen. Problematisch game-gedrag bestaat wel degelijk. Maar wat je dan ziet, is dat het bijna altijd samengaat met andere problematiek, zoals problemen in het gezin, op school, met drugs, of met alcohol.

Vluchtgedrag

Een ander begrip dat vaak genoemd wordt in verband met gamen, net als verslaving, is vluchtgedrag. Het zou dan gaan om een vlucht uit de werkelijkheid, en met name uit het sociale leven.

Ook daar wordt veel te ongenuanceerd over gesproken. Er wordt ál te gemakkelijk een beeld geschetst van de gamer als een zielig stukje mens in een donkere wereld, die de werkelijkheid niet aankan en daarom zichzelf terugtrekt in een schijnwereld waar hij steeds verder ingezogen wordt tot hij eraan kapot gaat.

Men mag dan graag verwijzen naar voorbeelden in Korea of China, waar inderdaad wel eens iemand dood neervalt van het gamen. Maar aan zulke incidenten, die zich voordoen in volstrekt andere culturen, mag je natuurlijk nooit conclusies verbinden voor Nederlandse jongeren.

Maak expres afspraken met vrienden buiten de deur zodat je geen behoefte ontwikkeld om te gamen. Maar ga ook leuke dingen doen met je gezin binnen in huis als bijvoorbeeld een bord spel spelen.
Maak het dwangmatige gamen bespreekbaar met je partner en probeer samen je game gedrag te doorbreken.
Bespreek wat je zocht, door te gamen en wat je gevonden hebt. Probeer uit te leggen waar de drang om te blijven gamen door ontstaat.
Wanneer een relatie dusdanige schade heeft opgelopen door het game gedrag adviseren we om eens een gesprek aan te gaan met je huisarts die je door kan verwijzen naar instanties die je kunnen en willen helpen om in eerste instantie je relatie weer beter op de rails te krijgen.


Ga de confrontatie aan met de gamer en wijs je partner op de verantwoordelijkheden die er ook nog naast, het spelen van spelletjes, zijn.
Spreek tijdsduur en tijdsstip af, wanneer er ge- gamed kan en mag worden.
Doorbreek het teveel gamen door andere afspraken te maken buitenshuis.
Laat game attributen thuis tijdens een vakantie.
Probeer weekenden game vrij te houden en vul het in met andere leuke dingen samen of met het gezin.
Erken dat je een probleem hebt. Besef tevens dat je dit niet alleen kunt oplossen en aanvaar hulp. Hetzij van specialisten maar ook van je partner.
Zorg ervoor dat je voor dat je gaat gamen, al je andere verplichtingen na gekomen bent en dat dus niemand het gevoel meer krijgt dat je, je omgeving alsnog weer vergeten bent.
Wederzijds begrip en geduld is belangrijk. Hopelijk is hiervan veel in huis.



Tips om gameverslaving te voorkomen:

Voor ouders:

Bepaal duidelijk wanneer, hoeveel en welke games er gespeeld mogen worden.
Leef deze regels na en stel beperkingen in als de regels worden overtreden.
Laat kinderen voor het spelen eerst hun huiswerk maken.
Laat geen games toe in de slaapkamer.
Probeer samen spelen te bevorderen maar beperk dit niet tot online spelen met anderen.
Speel ook zelf games met of tegen uw kind.
Laat kinderen tenminste op een meter afstand van het scherm zitten.
Zorg voor voldoende licht en frisse lucht.
Laat kinderen niet spelen vlak voor het slapen.
Parental Control inschakelen. U kunt bijvoorbeeld een tijdslimiet instellen op het gebruik van internet of de Parental Control gebruiken dat in bijvoorbeeld World of Warcraft al ingebouwd is.


Voor jezelf

Stel tijdslimieten voor jezelf in dus begin- en eindtijden.
Laat je omgeving zich met jou bemoeien, zonder je niet af.
Stel op vaste tijden pauzes in.
Stel regels vast voor het geval je langer speelt dan je had besloten.



Wiki; Wetenschappelijk onderzoek


Er zijn nog weinig resultaten op dit terrein. Experts zijn het ook niet eens of ziektebeelden wel bestaan. Wel is er een beperkt aantal klinieken, ook privéklinieken die verslaafden tegen hoge bedragen hulp bieden. In Tiel bestaat er een kliniek voor jongeren die aandacht besteedt aan overmatig gamen. De kliniek stelt ook dat het overmatig gamen niet de kern is van de jongere, de problematiek is het gevolg van andere problemen bij jongeren. [2] Wetenschapper Jeroen Lemmens heeft een Nederlands boek geschreven over gameverslaving ,maar in zijn wetenschappelijke artikel is te lezen dat hij ook worstelt met de definitie van het begrip. Hij heeft de criteria van pathologisch gokken gebruikt en deze zelf vertaald naar het gamen.

In 2007 besloot de American Medical Association om het overmatig gamen geen verslaving te noemen, omdat op dat moment het wetenschappelijke onderzoek op dit terrein nog niet ver genoeg gevorderd is. Op 21 juni 2007 is er een persverklaring uitgeven van de American Psychiatric Association dat gameverslaving NIET in de DSM als een gedragsverslaving wordt opgenomen.

Omdat in Europa gameverslaving nog geen medische erkenning geniet worden behandelingen niet door een ziektekostenverzekering vergoed.

Doordat er wetenschappelijk nog zo weinig bekend is, zijn er geen richtlijnen voor het ontwerpen van spellen. Spelontwikkelaars hebben dus vrij spel in het ontwerpen van een game. Bij de makers van diverse computerspellen is bekend, dat zij de mate van verslaving doelbewust meewegen in hun commerciële strategie: hoe meer mensen spelen, hoe meer zij verdienen.

Volgens onderzoekers van de Stanford University School of Medicine hebben mannen een grotere waarschijnlijkheid om verslaafd te raken aan computerspellen dan vrouwen.

Er bestaat software om het overmatig computergebruik in te dammen bv.parental control, die is echter niet waterdicht en relatief eenvoudig te omzeilen.(zo lek als een mandje maar goed)


Handige link
http://www.loes.nl/algemeen/tips/basiss ... -verslaafd je kan er een testje doen als je nieuwsgierig bent :)
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hier de bronnen: (heb zelf wat dingen moeten updaten)

http://www.relatietip.nl/relatietips/sp ... aving.html
http://www.ouders.nl/moff2007-gameverslaving.htm
http://game-verslaving.wikispaces.com/Tips
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gameverslaving
http://www.gameverslaving.nl/wat_is_gameverslaving/
D
DonantzoneLid
01-01-2024, 00:00
#4
Van welk spel ben je dan afgekickt?
s
saskiaLid
01-01-2024, 00:00
#5
ik speelde World of Warcraft. ben wel blij dat ik het niet meer speel. ik ben wel minder blij met de drang die ik nog regelmatig heb. gelukkig heb ik heel veel steun van mijn omgeving. en ik kan lekker mijn ei kwijt op mijn website.

groetjes!!
f
foreverinspaceLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ben ook al 1 maand gestopt met warcraft dit spel heeft mijn leven verkloot en ben er nu alles aant doen dit terug te beteren ... Fuck blizzard ze brainwashen je en willen je alleen verslaafd terwijl ze hun klanten achter de rug uitlachen ... Ben na 6 jaar miss nog maar 1 maand gestopt maar heb alle characters verwijderd en van me pc gegooit dus kan niet meer terug :wink: wel extreem veel last van verveeling , voel me vaak leeg en moeilijk contact te leggen ... Ben hopelijk binnekort weer de ouweee
f
foreverinspaceLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ben ook al 1 maand gestopt met warcraft dit spel heeft mijn leven verkloot en ben er nu alles aant doen dit terug te beteren ... Fuck blizzard ze brainwashen je en willen je alleen verslaafd terwijl ze hun klanten achter de rug uitlachen ... Ben na 6 jaar miss nog maar 1 maand gestopt maar heb alle characters verwijderd en van me pc gegooit dus kan niet meer terug :wink: wel extreem veel last van verveeling , voel me vaak leeg en moeilijk contact te leggen ... Ben hopelijk binnekort weer de ouweee
D
DonantzoneLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb vroeger zelf tibia gespeeld, dat is een spel dat lijkt op world of warcraft. Ik heb t vooral in mijn jeugd gespeeld vanaf 12 jaar tot 17 jaar. Ik kan begrijpen dat je jezelf helemaal kunt verliezen in dat soort spellen. Ikzelf had wel nog veel sociale contacten terwijl ik dat spel speelde. Alleen als ik thuis was speelde ik dat spel veel. Toen ik 17 was vond ik het saai worden en ben me gaan verdiepen in me opleiding en de veel leukere dingen in het leven.

Toch moet ik zeggen dat ik het super leuk vond dat ik dat spel heb gespeeld in me jeugd en ik heb er zeker geen spijt van.
S
SvaliLid
01-01-2024, 00:00
#9
Een vriendin was zo creatief om dat te vragen (5jaar gelden ongeveer) na wat rekenwerk was het circa 15 uur per dag..
Klik om te vergroten...

Ok. :confused:
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#10
Speel het nu ook al ruim 6 jaar ofzo, erg veel characters op level. Altijd met erg veel plezier gespeeld/speel ik het nog :)

Raad eens; hoeveel uur per dag gemiddeld speelde ik in het eerste jaartje?
Een vriendin was zo creatief om dat te vragen (5jaar geleden ongeveer) na wat rekenwerk was het circa 15 uur per dag. Is nu slechts paar uur in de maand al lange tijd, maar blijft leuk genoeg om het te blijven spelen.

@foreverinspace
Goed bezig zo! Keep it up, eerste tijd had ik ook (meer) last van wat verveling. Verdwijnt vanzelf weer :)
s
saskiaLid
01-01-2024, 00:00
#11
@foreverinspace
Het wordt beter.. echt.. het heeft alleen heel veel tijd nodig. Wat ik heel moeilijk vond in die tijd dat ik stopte was irl sociaal te zijn. dat gaat gelukkig veel beter en heb ik weer een druk sociaal leven wat zich niet online afspeelt.
Ook is voor mij (zoals ik eerder aangaf) mijn website een hele goede vorm om mijn ei kwijt te raken. Ik krijg zo nu en dan mailtjes van mensen die ik geholpen heb. Dat geeft zo veel vodoening dat ik weet dat ik goed bezig ben.
Wat doe jij om weer sociaal te zijn?

Heel veel sterkte en succes!!!
f
foreverinspaceLid
01-01-2024, 00:00
#12
saskia zei:
@foreverinspace
Het wordt beter.. echt.. het heeft alleen heel veel tijd nodig. Wat ik heel moeilijk vond in die tijd dat ik stopte was irl sociaal te zijn. dat gaat gelukkig veel beter en heb ik weer een druk sociaal leven wat zich niet online afspeelt.
Ook is voor mij (zoals ik eerder aangaf) mijn website een hele goede vorm om mijn ei kwijt te raken. Ik krijg zo nu en dan mailtjes van mensen die ik geholpen heb. Dat geeft zo veel vodoening dat ik weet dat ik goed bezig ben.
Wat doe jij om weer sociaal te zijn?

Heel veel sterkte en succes!!!
Klik om te vergroten...


Bedankt :grin: , Heb het vrij moeilijk om de laatste tijd sociaal te zijn , men vrienden merken dit ook ben veel stiller enzo , leg amper of geen contact met onbekenden . Natuurlijk doe ik dit wel wanneer ik uitga en/of onder invloed ben van 'drugs' (kan vanalles zijn) maar dit hoort niet , ok het is wel leuk maar ik hoop terug zoals vroeger te worden , had nooit problemen om met een meisje te praten , liefde te tonen enzo , sinds dat ik met wow begon heb ik 6 jaar geen lief gehad en ook niet verliefd geweest , terwijl ik eraan begon had ik nochtans de echte 'tiener' leeftijd ... hoop dat dit allemaal terug komt zal het gewoon tijd moeten geven , voor de rest probeer ik mijn diploma te halen , zorgen voor een goede job en veel tijd met vrienden en familie en de pc zoveel mogelijk te meiden ... Deze site is natuurlijk ook een wondermiddel tegen verveling :) . :rock:
s
spuky10Lid
01-01-2024, 00:00
#13
speel ook wow. maar merk dat ik in vlagen speel.. vooral na een expansion of nu weer na de patch. weet ook dat het vanzelf weer gaat vervelen telkens dezelfde content.
gelukkig wel.. hehehe
s
saskiaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Ik was niet zo zeer verslaafd aan het spel. Bij mij was het meer het sociale gedeelte. Het had net zo goed msn kunnen zijn ofzo. In die tijd voede ik mij gewoon heel erg eenzaam en ik had grote geld zorgen in die tijd. Het spel gebruikte ik om te vluchten van de realiteit en het chatten binnenin WoW om mij niet zo eenzaam te voelen.
P
PandanLid
01-01-2024, 00:00
#15
xastur zei:
Tegenwoordig speel ik the rift lijkt op wow en speel het weer erg fanatiek.
Klik om te vergroten...

Ahh, rift. Ook anderhalf jaar fanatiek gespeeld. Na een tijdje boeien die games mij gewoon niet meer.
M
MarkBeezLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik lees al heel lang dingen op DF maar hiervoor moest ik toch echt een account aanmaken.

ben zelf 5 jaar verslaafd geweest aan WoW, van mijn 14e tot mijn 19e. Het kwam voornamelijk door een verhuizing, ik kende niemand in de omgeving en al mijn vrienden speelden het spel ook. Zo bleef ik in contact met ze.
Afijn, het was bij mij letterlijk elke dag opstaan, naar school gaan, naar huis en gamen tot 1 uur 's nachts. Ben hierdoor van VWO naar Havo gezakt. Als mijn moeder mij iets vroeg, zoals de hond uitlaten, dan begon ik te schreeuwen en was er weer een dikke ruzie thuis. Het was echt erg.
Ik ben er eigenlijk heel makkelijk vanaf gekomen. Ongeveer 4 maanden geleden (was al wel heel erg geminderd op dit moment) besloot ik om het op te geven, ALLE games. Ik verkocht al mijn consoles, had al mijn characters op WoW verwijderd, het spel van mijn PC af gegooid en klaar. Had trouwens wel een mooi extra zakcentje hierdoor hehe. In het begin was het vaak vervelen, dit heb ik opgelost door te gaan sporten (goed heh :grin: ), mijn gitaar spelen weer op te pakken etc.
Ik begin me weer mijn "oude" zelf te voelen, zelfs mijn muziek smaak is weer terug gegaan van toen ik 14 was (ROCK!! geen metal meer, geen drum n bass afijn het zal wel).
De eerste paar weken had ik nog wel neigingen om terug te gaan naar het spel maar dat kon gelukkig niet meer. Wordt nu regelmatig nog gevraagd om weer te beginnen, maar heb hier totaal geen behoefte meer aan. Het heeft mijn leven (ondanks al het plezier) behoorlijk verziekt. Geen games meer voor mij :wave: . (Oké, natuurlijk wel wat party games/race games als ik bij maten ben)
S
Smoking OmniLid
01-01-2024, 00:00
#17
Wat vooral leuk is (niet echt) is de combi van zwaar blowen en zwaar gamen.
Ik ben er inmiddels van 1 nu afgekomen (gamen).
WoW was zeker een obsessie, maar ik speelde er nog veel meer bij.
Inmiddels WoW al een half jaar geleden geleden verlaten en mezelf beloofd geen ander MMOPRG te beginnen. Eigenlijk heb speel ik per definitie geen langdradige games meer (RPG's zijn killing). Want echt waar, als je IRL wat meer er op uit trekt en je komt met wat geluk wat leuke mensen tegen, dan kan je leven zo veranderen! En je kan het afbouwen, de tijd die je kwijt bent aan games. Je tijd anders / met leuke dingetjes indelen, helpt echt. Met truukjes enzo. Jezelf belonen. Het blablabla cliche gelul werkt wel.
Ik heb geen tijd en zin meer in lange games gelukkig, maar ben 15 jaar verslaafd geweest.

Succes allen ! :stoned:
L
LiefhebbertjeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Sorry even beetje luchtigheid tussen door
a
autysdLid
01-01-2024, 00:00
#19
ik speelde vele uren per dag isometric action-games
-het hield zowat op, vanaf dat youtube full HD begon te worden
R
RebellLid
01-01-2024, 00:00
#20
Toen Grand teft auto San Andreas uit kwam speelde ik elke dag!
Kwam thuis van mijn werk en ging spelen.
Maar woonde toen samen met mijn vriendin en stoorde zich matenloos aan mijn gameverslaving.

Het was ook een geweldig spel toen. Heb het nu op mijn telefoon btw!

De relatie ging op een gegeven moment ook niet echt goed meer en daar heeft gta ook wel een kleine rol in gespeeld :doubleexclamation:

Dus ik geloof dat gamen zeker een probleem kan worden in persoonlijke situaties.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."