#1
Toeval of niet, mooi dat je dit gevonden hebt. Thanks voor het delen! Hij bevestigd eigenlijk wel mijn visie erop als ik het zo hoor.
Non-dualiteit houd in dat alles 1 is, simpel gezegd. Eigenlijk zeg je dan dat alles een representatie van bewustzijn is. Naar mijn idee is dat dus een geloof over alles wat we buiten bewustzijn meemaken, denk aan materie, tijd, ruimte, enz.ooscaar zei:Juist non-dualiteit zegt toch ook dat je die conclusie niet kunt trekken? Dus eigenlijk maakt dat het ook wel interessant Of vergis is me dan?
Dat zijn allen concepten en dus producten van het verstand.Psychedelibee zei:Non-dualiteit houd in dat alles 1 is, simpel gezegd. Eigenlijk zeg je dan dat alles een representatie van bewustzijn is. Naar mijn idee is dat dus een geloof over alles wat we buiten bewustzijn meemaken, denk aan materie, tijd, ruimte, enz.ooscaar zei:Juist non-dualiteit zegt toch ook dat je die conclusie niet kunt trekken? Dus eigenlijk maakt dat het ook wel interessant Of vergis is me dan?
Er zullen vast oneindig veel van dat soort dimensies zijn. Bewustzijn zelf staat imo echter altijd los van het fysieke. Het fysieke "bestaat" alleen in tijd, wat een illusie is. Het fysieke is in werkelijkheid slechts licht, iets wat de wetenschap nu zelfs begint te erkennen. Vreemd genoeg is het geloof in materie echter zo sterk, dat we maar blijven spreken van materie en 'het fysieke'. :P Maar ik begrijp wat je bedoelde hoor.Bobsacamano zei:Maar ik geloof niet persee in de theorie besproken in het artikel. Het gaat me niet zozeer te ver maar vind het wel ver gezocht. Het idee van een hoger bestaan zoals Mindless beschrijft spreekt me meer aan. Maar dan wel in een hogere dimensie waar het fysieke er niet meer toe doet. Deze dimensies zijn verweven met de onze. Niet in een compleet andere bubbel maar als velletjes papier die op elkaar liggen (dit zuig ik niet uit mijn duim veel theoretische natuurkundige denken hier op deze manier over) Zie het een beetje als radiogolven ze gaan allemaal door de zelfde lucht op een andere frequentie maar ze raken elkaar niet.
Ben ik het helemaal mee eens. Alleen is het wel zo dat het ego voor imméns veel leed zorgt.Bobsacamano zei:De ego oplossing waar Mindless het over heeft heb ik nog niet echt meegemaakt of ik heb het nog niet echt herkent. Maar ik denk niet persee dat dat een volgende constante staat hoeft te zijn. Het weg zetten, loslaten, kwijtraken van het ego is een prachtig fenomeen maar het blijft ook een staat van zijn, wellicht komt er in een hogere dimensie juist nog veel meer kijken bij het zijn/bestaan.
Maar excuses, ik ga weer een beetje offtopic (min of meer) :P Maar goed, ik ben het met MeejheM eens dat wetenschap en religie niet samengaan. Maar dan wel met de kanttekening dat ik spiritualiteit niet per se onder religie wil scharen. Tegenwoordig is religie niets meer dan geloof, terwijl spiritualiteit helemaal niets met geloof te maken hoeft te hebben. Wetenschap daarentegen is helaas de nieuwe religie/geloof geworden bij veel mensen.
Als je door intens je gedachten te negeren doorbreekt naar ego-loos bewustzijn, verdwijnt het zelfbeeld, niet de realiteit van het lichaam. Maar de realiteit van het lichaam is veel minder substantieel dan we normaal denken. Qua perceptie gaat het lichaam dan helemaal op in de totaliteit van je zicht. Je ziet dan eigenlijk precies hetzelfde, maar je ziet dan ook dat de grens van bijvoorbeeld je hand en wat je daarnaast ziet geen echte grens is. Alles is dan van hetzelfde 'spul' gemaakt. Het is slechts 'zicht' waar je bewust van bent. En dat 'zicht' is uiteindelijk alleen gemaakt van bewustzijn: jezelf. Er is dus slechts 'bewustzijn van' zicht, niet zicht als een los bestaand iets. Het is namelijk het verstand wat je totale ervaring opdeelt in verschillende conceptuele delen, maar dan ben je vòòrdat je verstand er is om die opdeling te maken. Verder bestaat het lichaam uit sensaties, de lichte tintelingen die je in je ledematen voelt. Maar ook hier geldt dan weer hetzelfde: er is alleen het 'bewustzijn van' die tintelingen. Het hele idee van een fysiek lichaam is precies dat: een idee. Het verstand moet die gedachte steeds opnieuw maken om de illusie van (het geloof in) een fysiek lichaam gemaakt van materie gaande te houden.MeejheM zei:graag jullie reacties over het bewustzijn zonder lichaam, en reïncarnatie zonder overdracht van kennis.
Zo zie ik het ook! Ik denk dat de ziel een soort tussenstap is tussen ego-bewustzijn en compleet ongeconditioneerd bewustzijn. Het is allemaal hetzelfde bewustzijn, maar functionerend op verschillende frequenties. Maar de absolute werkelijkheid blijft steeds dat ongeconditioneerde bewustzijn dat als het nu compleet los staat van tijd. Het ego-bewustzijn en ziel-bewustzijn bestaan ook niet echt in tijd, maar zo lijkt het wel ervaren te worden vanuit daar bekeken.Psychedelibee zei:Ik zie persoonlijk de ziel een beetje als een oneindig klein puzzelstukje uit het allesomvattende bewustzijn. Treedt je uit je lichaam dan blijf je bij jouw eigen puzzelstukje, jouw ziel. Zo zie je in enen dat je geen lichaam nodig hebt om te bestaan. Heb je een ego oplossing dan vervaagt jouw puzzelstukje tot het punt dat je helemaal opgaat in het allesomvattende bewustzijn. Bij een ego oplossing verdwijnen begrippen als tijd, ruimte, identiteit, etc, er blijft dan alleen nog gevoel over. Dan in enen realiseer je je dat je ook geen ziel meer nodig hebt om te bestaan.
Ook eens. Veel concepten zijn nou eenmaal erg handig voor het dagelijks functioneren.Waarom er dan toch begrippen zoals een ziel en een lichaam nodig zijn? Dat blijft een lastige vraag, maar ergens lijkt het bijzonder handig te zijn om te kunnen functioneren.
Daar ben ik het niet echt mee eens. Tijdens een ego-oplossing gaat de wereld inclusief jij als lichaam-geest (wat onderdeel is van de wereld) automatisch door. Bewustzijn is zich dan enkel bewust van zichzelf als het nu, maar het nu blijft steeds een andere vorm aannemen, net zoals het altijd al doet.In een staat van een volledige ego oplossing kun je niet functioneren hier op aarde in ieder geval, aangezien het hele idee van hier op aarde zijn er niet meer toe doet. Maarja, aan de andere kant, als er alleen maar een allesomvattend bewustzijn is, waarom zou 'je' dan moeten kunnen functioneren?
Klopt ja. Het probleem blijft dat taal niet toereikend is om hierover te spreken, niet écht tenminste. En inderdaad, loslaten is onvermijdelijk.Dit blijft een beetje het probleem met filosofie en wetenschap naar mijn idee, elk antwoord roept altijd minstens zoveel nieuwe vragen op. Zeker interessante vragen, maar uiteindelijk lijkt de les van het leven toch te zijn om alles los te laten, zo dus ook de eeuwige zoektocht naar antwoorden en nut.
Ik baseer dit op mijn eigen ervaring aan LSD, op dat moment was ik echt volledig opgegaan in het universum, het licht. Niks van wat hier op aarde was, was op dat moment nog als zodanig herkenbaar. Ik had niet meer door ik een lichaam had wat zich in een kamer bevond. Ik bestond sowieso niet meer, ik was opgegaan in pure onconditionele liefde dat was alles wat er op dat moment nog ervaren kon worden. Uiteraard ging mijn lichaam en de wereld gewoon door, maar op dat moment kon ik zeker niet functioneren zoals in mijn dagelijks leven.Mindless zei:In een staat van een volledige ego oplossing kun je niet functioneren hier op aarde in ieder geval, aangezien het hele idee van hier op aarde zijn er niet meer toe doet. Maarja, aan de andere kant, als er alleen maar een allesomvattend bewustzijn is, waarom zou 'je' dan moeten kunnen functioneren?
Daar ben ik het niet echt mee eens. Tijdens een ego-oplossing gaat de wereld inclusief jij als lichaam-geest (wat onderdeel is van de wereld) automatisch door. Bewustzijn is zich dan enkel bewust van zichzelf als het nu, maar het nu blijft steeds een andere vorm aannemen, net zoals het altijd al doet.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."