#1
Tja, het is uiteindelijk toch voor een ieder om zelf zijn waarheid te vinden. De reden dat ik hier zo zeker van ben, is omdat dit 'zijn' in mijn ervaring eigenlijk zelfs een absentie/afwezigheid van zijn is. Er is "daar" absoluut niets. Kun je verder dan niets? Daar kun je over filosoferen, maar imo raak je daar niet verder mee. Door te filosoferen raak je imo alleen verder van de realiteit van dat niets af dat het nu zelf is.
![:)]()
Voor mij is dit allemaal geen keuze en geen theorie. Ik heb mijn leven lang een over-actief verstand gehad: altijd maar dwangmatig overdenken van de meest onbenullige dingen. Toen ik psychedelica ontdekte werd het me langzaam duidelijk dat er een andere optie is dan dat. Er is een stilte in mezelf waarin ik kan zijn zonder mee te hoeven gaan in die gekte. Maar ik vond daar veel en veel meer dan alleen vrede. Imo is er in onszelf een onaards geluk. Iets dat compleet los staat van deze wereld en er tegelijkertijd compleet mee is verbonden (hoe dat werkt, geen idee...) Onvoorwaardelijke liefde is wat het weleens wordt genoemd, maar het concept wat het verstand zich daarbij voorstelt is een zielig aftreksel van wat het werkelijk is. Dat wat in onszelf is te vinden is in staat om deze hele wereld te helen. Vanuit "daar" bekeken is er alleen dát en alles in deze wereld is een expressie van dat. Dat klinkt natuurlijk hartstikke vaag voor iemand die er alleen een voorstelling bij heeft, maar een voorstelling van iets is natuurlijk niet hetzelfde als the real deal. Ik zeg niet dat ik nu constant dat ervaar. Een mooie metafoor van een bepaalde meester (weet niet meer welke) hiervoor vind ik altijd: Glimpen van je ware aard krijgen is als het springen op een trampoline en op het hoogste punt over de schutting kijken. Op dat hoogste punt zie je het wonder dat ál het bewijs levert wat je nodig hebt, maar je valt altijd weer terug naar beneden in de illusie. Het is dus zaak om een ladder te bouwen om over die schutting te gaan. De ladder is dan een metafoor voor het oplossen van het ego. Het is alleen het ego dat het laat lijken dat we al niet aan de andere kant van de schutting staan.
Een van de grootste redenen dat ik mijn ervaringen graag deel, is dat ik weet dat ik niet de enige ben met een overactief verstand. Ik weet dat er ontelbare mensen zijn die dagelijks gekweld worden door hun eigen gedachten. Persoonlijk denk ik dat iedereen met een ego dit ondervindt, alleen in mindere of meerdere mate. Misschien dat iemand die zo'n ervaring leest interesse krijgt om ook zijn eigen bewustzijn te onderzoeken en daar ware vrede, waar geluk vindt.
Ik zal vanmiddag even reageren op de rest van je post en op Bee en Bob's posts (lol :P ). Ik moet zo naar mijn werk.
Edit: inmiddels terug van werk.
Maar het is goed als mensen kritisch blijven, niemand hoeft me te geloven en daar is het me ook niet om te doen.
Ja het zijn de laatste tijd wel enorme lappen ja... Ik kwam gister thuis van werk om kwart voor 5 en toen ik weer op de klok keek was het 8 uur... Moest ik nog eten.
Ik ben het ook nooit van plan, maar dit interesseert me zo erg dat ik het dan toch weer doe. Fijn dat je het gevoel hebt dat het voor jou op de goede snelheid gaat. Dit is voor ieder natuurlijk ook weer anders en het kan ook zo in een stroomversnelling gaan bijvoorbeeld. Geniet van de rust die meditatie je geeft zou ik zeggen, maar realiseer je ook dat een meditatie zo een keer helemaal niet zo vredig kan zijn omdat je uiteindelijk toch een opening maakt naar je onderbewuste. Veel mensen zien meditatie als alleen een tool om er als persoon beter (bijvoorbeeld meer relaxed) op te worden, maar het gekke is toch dat als je meditatie echt goed "doet", het intens oncomfortabel kan worden. Zolang je maar weet dat dit een goed iets is. ![:)]()
Als iemand's definitie van filosofie zo breed is om dat daar ook onder te scharen, dan is dat prima wat mij betreft. Maar zelf zie ik 'weten' als iets totaal anders dan conceptuele kennis.
Ah, op die manier.ooscaar zei:In grote lijnen zijn we het ook zeker eens hoor, maar het gaat natuurlijk niet over 'eens' zijn, of oneens zijn.Ik dacht gewoon, ik ben benieuwd hoe jullie hiernaar kijken. Het gaat niet om een discussie naar de waarheid natuurlijk, want zoals ik al aangaf: in feite is iedere beredeneerde theorie goed mogelijk. Ik ben gewoon erg benieuwd naar de beweegredenen van het zoeken van zo een ego-oplossing. Blijkbaar doe je het dus meer voor praktische redenen, ik dacht dat het je ook erg ging om het filosoferen.
![]()
Voor mij is dit allemaal geen keuze en geen theorie. Ik heb mijn leven lang een over-actief verstand gehad: altijd maar dwangmatig overdenken van de meest onbenullige dingen. Toen ik psychedelica ontdekte werd het me langzaam duidelijk dat er een andere optie is dan dat. Er is een stilte in mezelf waarin ik kan zijn zonder mee te hoeven gaan in die gekte. Maar ik vond daar veel en veel meer dan alleen vrede. Imo is er in onszelf een onaards geluk. Iets dat compleet los staat van deze wereld en er tegelijkertijd compleet mee is verbonden (hoe dat werkt, geen idee...) Onvoorwaardelijke liefde is wat het weleens wordt genoemd, maar het concept wat het verstand zich daarbij voorstelt is een zielig aftreksel van wat het werkelijk is. Dat wat in onszelf is te vinden is in staat om deze hele wereld te helen. Vanuit "daar" bekeken is er alleen dát en alles in deze wereld is een expressie van dat. Dat klinkt natuurlijk hartstikke vaag voor iemand die er alleen een voorstelling bij heeft, maar een voorstelling van iets is natuurlijk niet hetzelfde als the real deal. Ik zeg niet dat ik nu constant dat ervaar. Een mooie metafoor van een bepaalde meester (weet niet meer welke) hiervoor vind ik altijd: Glimpen van je ware aard krijgen is als het springen op een trampoline en op het hoogste punt over de schutting kijken. Op dat hoogste punt zie je het wonder dat ál het bewijs levert wat je nodig hebt, maar je valt altijd weer terug naar beneden in de illusie. Het is dus zaak om een ladder te bouwen om over die schutting te gaan. De ladder is dan een metafoor voor het oplossen van het ego. Het is alleen het ego dat het laat lijken dat we al niet aan de andere kant van de schutting staan.
Een van de grootste redenen dat ik mijn ervaringen graag deel, is dat ik weet dat ik niet de enige ben met een overactief verstand. Ik weet dat er ontelbare mensen zijn die dagelijks gekweld worden door hun eigen gedachten. Persoonlijk denk ik dat iedereen met een ego dit ondervindt, alleen in mindere of meerdere mate. Misschien dat iemand die zo'n ervaring leest interesse krijgt om ook zijn eigen bewustzijn te onderzoeken en daar ware vrede, waar geluk vindt.
Ik zal vanmiddag even reageren op de rest van je post en op Bee en Bob's posts (lol :P ). Ik moet zo naar mijn werk.
Edit: inmiddels terug van werk.
Ik begrijp dit standpunt, maar tijdens zo'n ego-oplossing (of dat nou een complete ego-oplossing was of niet) zag ik dat het 'lichaam' een concept van het verstand is. Het is een interpretatie van het verstand over onze ervaring. Wanneer die interpretatie er niet is, is er ook geen lichaam. Maar áls het slechts een interpretatie/geloof is, is het lichaam er natuurlijk ook niet echt wanneer die interpretatie wel aanwezig is, er is slechts het geloof dat er een lichaam is. Wat er dan wél is, is puur ervaren. Het leven is dan als een film waarbij jij het scherm bent waarop de film geprojecteerd wordt. Maar wederom, dit is uiteraard niet een rationele conclusie die je moet maken. Ik beschrijf slechts de ego-loze staat.ooscaar zei:Ik ben tijdens trippen hier wel eens mee bezig geweest, en natuurlijk kom je dan tot bepaalde inzichten. Ik heb volgens mij nog nooit een ego-oplossing gehad. 'Volgens mij' omdat het ondanks alle uitleg een vaag begrip blijft. Wat ik ermee bedoel is dat ondanks dat iets kan voelen als een ego-oplossing, dat het mij niet mogelijk lijkt om binnen het aardse bestaan lichaamloos, egoloos of zielloos te zijn, wat dat ook mag betekenen. :P Dit is ook een aanname. Ik weet zelf uiteraard ook niet wat waar is.
Hier komt de bovengenoemde metafoor van het springen op de trampoline en over het hek kijken goed van pas. Zolang er identificatie met gedachten en gevoelens is, zal dat je constant terug proberen te trekken uit die ego-loze "staat".ooscaar zei:Wat ik ermee bedoel, is dat je misschien voor je gevoel in een lichaamloze toestand kunt verkeren, maar een uur later verkeer je toch in een toestand met lichaam, geest, en verlangens? Hoe zit het dan met het constante geluk, als juist die ego-oplossing blijkbaar vergankelijk is? Voor praktische redenen snap ik het heel goed dat je het doet, het lijkt me erg aannemelijk dat je hier echt wel voordeel van kunt hebben en dat het je een gelukkiger leven kan geven. Ik kon er alleen niet zo goed bij waarom je dit zou willen bereiken voor andere redenen.
Ik vind het zelf ook verschrikkelijk interessant, maar het gaat dus ook nog veel verder dan dat. Ik weet dat ik heel zeker overkom hierover, en dat ben ik dan ook.ooscaar zei:Ik moet er ook nog bij vermelden dat ik het enorm interessant vind wat je hier schrijft over bijvoorbeeld de ego-oplossingen. Ik wil daar absoluut niets aan af doen. Je lijkt altijd vrij zeker van de zaak, en om die reden vroeg ik me af hoe je er nou precies tegenaan kijkt, wat jij nou gelooft dat er achter zit. Als het om de praktijk gaat maakt het dat een stuk duidelijker. Misschien was ik ook wat direct met steeds 'jullie'? Het ging dus niet om overtuigen in ieder geval![]()
He Bob,Bobsacamano zei:Hey Mindless,
Ik wil je allereerst bedanken voor het steeds weer neerzetten van enorme lappen tekst die voor mij de boel vaak steeds ietsje duidelijker maken. Mijn eigen pad van verlichting gaat langzaam maar precies op de goede snelheid. Je hebt een paar fijne dingen hierboven gezegd die ik erg prettig vond om te lezen en ook goed kon plaatsen.
Een zwakte van mezelf is dat ik soms niet goed tegen zekerheden kan van mensen. Als iemand zegt zo zeker te zijn van iets dat niet te bewijzen is voor mijn idee. Maar in dit geval moet ik ook gewoon inzien dat het voor jou een zekerheid is dat er een ultiem geluk zit in het egoloos zijn. Wellicht maak ik het mee wellicht niet. Ik denk het wel maar hoe ik daar op dat moment over voel dat weet ik niet. Op dit moment vind ik het leven juist heel erg prettig in al zijn intensiteit en ook de intensiteiten van het ego.
Wel moet ik zeggen dat ik soms nu al de vruchten pak van meditatie en rust in mijn hoofd. Geen onnodige zorgen verlangen genieten van het moment. Maar ik blijf het fijn vinden om te dromen.
Ja het zijn de laatste tijd wel enorme lappen ja... Ik kwam gister thuis van werk om kwart voor 5 en toen ik weer op de klok keek was het 8 uur... Moest ik nog eten.
Ik ben het ook nooit van plan, maar dit interesseert me zo erg dat ik het dan toch weer doe. Fijn dat je het gevoel hebt dat het voor jou op de goede snelheid gaat. Dit is voor ieder natuurlijk ook weer anders en het kan ook zo in een stroomversnelling gaan bijvoorbeeld. Geniet van de rust die meditatie je geeft zou ik zeggen, maar realiseer je ook dat een meditatie zo een keer helemaal niet zo vredig kan zijn omdat je uiteindelijk toch een opening maakt naar je onderbewuste. Veel mensen zien meditatie als alleen een tool om er als persoon beter (bijvoorbeeld meer relaxed) op te worden, maar het gekke is toch dat als je meditatie echt goed "doet", het intens oncomfortabel kan worden. Zolang je maar weet dat dit een goed iets is. Door het simpele gegeven dat filosofie/theorie conceptueel is. Er is eerst taal nodig om te kunnen filosoferen of een theorie op te kunnen stellen. Beide worden gedaan met het verstand. 'Non-dualiteit' is weliswaar een concept, maar hetgeen waar non-dualiteit naar verwijst is niet een concept. Dat wat je bent is geen concept, het is er al vòòr concepten kunnen "bestaan". Kijkend naar je ervaring kun je met absolute zekerheid zeggen dat het 'is'. Daar heb je geen theorie voor nodig. Op dezelfde manier kun je stellen dat jij 'bent'. Dat weet je niet 'omdat... dit en dat', maar dat weet je. Punt.Psychedelibee zei:Kun je uitleggen waarom je non-dualiteit niet als een theorie of filosofie ziet? Zoals ik hierboven al schreef is ervaring nogal subjectief en is een bepaalde ervaring naar mijn idee ook gewoon onderhevig aan interpretatie en dus filosofie. Dualiteit wordt door velen ook gewoon zo ervaren, voor hun zal dat de waarheid zijn. Zoals je inmiddels weet ben ik ook gaan geloven in non-dualiteit door mijn eigen ervaringen, maar ik heb er zelf moeite mee om te stellen dat het de waarheid is. Ik weet simpelweg niet wat de waarheid is en heb dat als zodanig geaccepteerd. Wat niet weg neemt dat ik het super interessant vind om te discussieren over de waarheid.