Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsverrast om hier een topic spiritualiteit te vinden!

verrast om hier een topic spiritualiteit te vinden!

25 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
s
souldeepLid
01-01-2024, 00:00
#1
Hoi allemaal

ik had me eigenlijk nog niet voorgesteld omdat ik met spoed vd week wat wilde weten over de wietplantjes die verpieterde, ik was gaan kweken om minder gebruik te gaan maken van de enorme hoeveelheid chronische pijmedicatie die ik inneem.

anyway, ik leef erg spiritueel en zie hier een topic spiritualiteit dus was even verbasd en afgeleid.. ben benieuwd wat er allemaal hier voorbij komt in dit topic .

warme groet souldeep
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#2
Spiritualiteit en drugs bijten elkaar niet hoor. Zeker liefhebbers van psychedelica hebben spiritualiteit hoog in het vaandel staan, hoewel je het ook wel tegenkomt bij gebruikers van uppers en dissaciotieven. Ik denk dat de opiaat verslaafden het minst betrokken zijn bij spiritualiteit, jezelf continue verdoven past niet echt bij een spiritueel leven. Uitzondering hierop is uiteraard de groep met hevige chronische pijn.

Van de vaste posters is @Mindless het meest spiritueel ingesteld.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
souldeep zei:
Hoi allemaal

ik had me eigenlijk nog niet voorgesteld omdat ik met spoed vd week wat wilde weten over de wietplantjes die verpieterde, ik was gaan kweken om minder gebruik te gaan maken van de enorme hoeveelheid chronische pijmedicatie die ik inneem.

anyway, ik leef erg spiritueel en zie hier een topic spiritualiteit dus was even verbasd en afgeleid.. ben benieuwd wat er allemaal hier voorbij komt in dit topic .

warme groet souldeep
Klik om te vergroten...
Je bent zeer welkom souldeep. :)

Helaas lijkt de echt serieuze interesse in en toewijding aan spiritualiteit hier zeldzaam te zijn, dus het zou leuk zijn van je te horen hier. :)

Edit: het is hier dan ook een drugsforum en niet een spiritueel forum, dus het valt ook niet te verwachten dat mensen hier zich intens en in grote getale met spiritualiteit bezig houden. Alsnog zijn er hier denk ik velen die er een interesse in hebben en een aantal die er echt serieus over zijn.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Mindless zei:
Helaas lijkt de echt serieuze interesse in en toewijding aan spiritualiteit hier zeldzaam te zijn
Klik om te vergroten...

Daar ben ik het niet mee eens. Ik vind mezelf best spiritueel, maar jij vind dat ik dat waarschijnlijk niet ben, omdat ik niet zo extreem ben als jij.

En als je wat tripraports leest zul je zien dat iedereen wel een spirituele kant heeft. Dat je vaak alleen staat met jouw mening wil niet zeggen dat de rest hier niet spiritueel is of kan zijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
Waarom geef jij zoveel om wat ik zeg acht?

Met echt serieuze interesse en toewijding bedoel ik dat het prioriteit nummer 1 is, dat alles gedaan wordt met spirituele groei als achterliggende drive. Ik bedoel het niet als "ik ben beter/spiritueler dan jou" want ik vind elke spirituele interesse waardevol. Maar ik ben extra geïnteresseerd in mensen die er zo "extreem" mee bezig zijn als mij.

Ik mag je, maar ik moet hier echt op mijn teentjes lopen de laatste tijd... Omdat ik iets geloof, werd je net al gewoon emotioneel in dat andere topic. Kom op man, trek je niet alles zo persoonlijk aan.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#6
Mindless zei:
Helaas lijkt de echt serieuze interesse in en toewijding aan spiritualiteit hier zeldzaam te zijn, dus het zou leuk zijn van je te horen hier. :)
Klik om te vergroten...
Mhua, denk dat spiritualiteit voor de meeste mensen met een paar psychedelica of dissociatief ervaringen in ieder geval op een punt van hun leven een groot thema. Al dat gedenk kost echter zo vermoeiend veel energie, je kunt niet constant 'trending' wezen. Al ben ik persoonlijkechter al vanaf het begin een waar geloofsbeleidenaar natuurlijk. :innocent:

Zwart en wit zijn de nieuwe goden, als je maar gelooft. Poep in je hoofd, poep in je hoofd, wat maakt het uit?!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hee als mensen van zichzelf weten dat ze spiritueel zijn, dan hoeven ze zich (natuurlijk) ook niet aangesproken te voelen. Ik constateer alleen dat het op het forum niet zo vaak over spiritualiteit gaat, dus voor mij lijkt het niet zo te spelen hier. Ik weet natuurlijk niet wat er in de mensen hier omgaat. Ik kan alleen spreken over wat ik zie hier.

Verder snap ik niet helemaal wat je nou allemaal zegt. :tonguewink:
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik ben het wel eens met de eerste post van @acht.zes . Ik denk dat met name bij de psychedelica liefhebbers wel degelijk heel wat interesse in spiritualiteit leeft. De reden dat ik ooit begonnen ben met experimenteren had voornamelijk te maken met een bepaalde psirituele nieuwsgierigheid. Ik heb toen eerst cannabis en later psilocybine geprobeerd terwijl ik ook actief bezig was met nadenken over de wereld, meditatie en een kennismaking met boeddhisme.

Ik ben nog steeds geinteresseerd in het spirituele maar ik heb ook een meer pragmatische kant. Dat moet ook wel als ik wil werken, kinderen verzorgen en een beetje lol wil maken. Voor wat betreft drugs maak ik zelf onderscheid in drugs die ik primair doe voor het "spirituele" (LSD, Psilocybine) waarbij geluk en genot een mooie nevendoel is en drugs die ik voor andere doeleinden gebruik (cannabis voor ontspanning, XTC voor genot etc).

Ik zie hier vaak genoeg tripreports voorbijkomen van mensen die echt wel nadenken over de "grote vragen" in het leven en volgens mij spiritueel bezig zijn. Het is alleen maar logisch dat er op een drugsforum ook veel mensen komen die daar niets mee hebben en drugs gebruiken voor genot, het onderdrukken van pijn of het vergeten van problemen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#9
@Mindless

Excuus, maar je bent zo extreem in het spirituele dat als je dan jezelf als referentiekader gebruikt je inderdaad echt helemaal alleen staat.

Ik zie hier echt wel spiritualiteit, maar voor jou is die dus niet extreem genoeg en wordt door jou afgedaan als spielerei, want
Met echt serieuze interesse en toewijding bedoel ik dat het prioriteit nummer 1 is, dat alles gedaan wordt met spirituele groei als achterliggende drive
Klik om te vergroten...

Zoals ik al eerder zei, als je alles op spiritualiteit doet ben je niet stabiel en vervreemd je je van de realiteit. Want realiteit en spiritualiteit dienen enigszins in balans te zijn anders wordt je dus een zwever van jewelste.

Ik mag je, maar ik moet hier echt op mijn teentjes lopen de laatste tijd... Omdat ik iets geloof, werd je net al gewoon emotioneel in dat andere topic. Kom op man, trek je niet alles zo persoonlijk aan.
Klik om te vergroten...
Ik voelde me aangesproken toen je stelde dat ADHD genezen kan worden door middel van meditatie, daar hebben we het over gehad, en je hebt zelfs je excuses gemaakt. Maar nu ben ik dus weer emotioneel. Het zal wel.

Het is hier een forum, en ik mag gewoon overal op reageren. Dus ook op een reactie waar ik het niet mee eens ben. Volgens mij kan dat gewoon op een normale manier, zonder daarover in conflict te geraken of zo. En daar wringt hem de schoen, want je ziet mijn kritiek dus duidelijk als een persoonlijke aanval. En dan wordt het heel lastig om een normale discussie te voeren.

Maar wat mij betreft no hard feelings.
S
Sofia87Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Eik zei:
Ik ben het wel eens met de eerste post van @acht.zes . Ik denk dat met name bij de psychedelica liefhebbers wel degelijk heel wat interesse in spiritualiteit leeft. De reden dat ik ooit begonnen ben met experimenteren had voornamelijk te maken met een bepaalde psirituele nieuwsgierigheid. Ik heb toen eerst cannabis en later psilocybine geprobeerd terwijl ik ook actief bezig was met nadenken over de wereld, meditatie en een kennismaking met boeddhisme.

Ik ben nog steeds geinteresseerd in het spirituele maar ik heb ook een meer pragmatische kant. Dat moet ook wel als ik wil werken, kinderen verzorgen en een beetje lol wil maken. Voor wat betreft drugs maak ik zelf onderscheid in drugs die ik primair doe voor het "spirituele" (LSD, Psilocybine) waarbij geluk en genot een mooie nevendoel is en drugs die ik voor andere doeleinden gebruik (cannabis voor ontspanning, XTC voor genot etc).

Ik zie hier vaak genoeg tripreports voorbijkomen van mensen die echt wel nadenken over de "grote vragen" in het leven en volgens mij spiritueel bezig zijn. Het is alleen maar logisch dat er op een drugsforum ook veel mensen komen die daar niets mee hebben en drugs gebruiken voor genot, het onderdrukken van pijn of het vergeten van problemen.
Klik om te vergroten...

Die interesse in het spirituele enerzijds, maar toch de pragmatiek niet uit het oog verliezen, is mij welbekend.

Reeds van kindsaf beoefen ik karate en jiu jitsu en heb een paar vrienden die gepassioneerd zijn door boeddhisme, tai chi en dergelijke.

Alhoewel ik me wellicht nooit zal bekeren tot het boeddhisme of aanverwante strekkingen, haal ik er tijdens de wat moeilijkere momentjes wel kracht en energie uit. Zo pas ik weleens tai chi en mindfulness toe om situaties ff anders te bekijken.
P
PsychedelibeeLid
01-01-2024, 00:00
#11
acht.zes zei:
En daar wringt hem de schoen, want je ziet mijn kritiek dus duidelijk als een persoonlijke aanval. En dan wordt het heel lastig om een normale discussie te voeren.
Klik om te vergroten...
Ik wil me er als buitenstaander eigenlijk niet mee bemoeien, maar aangezien ik misschien een derde perspectief kan geven doe ik het toch maar even.

Ik snap dat mindless zich persoonlijk aangevallen voelt want je reageert ook elke keer heel persoonlijk op hem. Dat daar bij hem een identificatie tussen zijn geloof en en hem zelf achter zit moge gezien de reacties duidelijk zijn.

Aan de andere kant snap ik ook dat jij, achtzes, je persoonlijk aangevallen voelt als mindless iets zegt over een mentale aandoening waar jij last van hebt. Maar ook hier moge het weer duidelijk zijn dat je je dus identificeert met die aandoening.

Het probleem ontstaat dus in mijn optiek omdat jullie identificaties de hele tijd met elkaar botsen. Accepteer de ander zijn identificatie zou ik zeggen en probeer je tegelijkertijd niet zoveel van je eigen identificatie aan te trekken. Dan kun je elkaar nog steeds op inhoud bediscussiëren, maar zonder dat het vervelend wordt.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#12
@Psychedelibee

We zijn hier allemaal mensen met verschillende meningen en er wordt gediscussieerd over van alles en nog wat. Ik heb daar geen enkel probleem mee.
In een ander topic een tijdje geleden voelde ik me inderdaad persoonlijk aangevallen maar volgens mij zijn we destijds nader tot elkaar gekomen en is dat probleem besproken en opgelost. Voor mij is daarmee de kous af, en kunnen we weer gewoon verder discussieren.
Maar nu is het dus @Mindless die zich persoonlijk aangevallen voelt omdat ik kritiek heb op zijn denkbeelden. In ieder geval heb ik momenteel geen enkel probleem, ik ben niet emotioneel en ik voel me ook niet persoonlijk aangevallen sinds dat ene incident van een paar weken geleden. Dus nogmaals, wat mij betreft is er geen enkel probleem.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Voor de goede orde zal ik me wat minder nadrukkelijk bemoeien met deze discussie. Ik vind dat wel heel jammer, want ik vind spiritualiteit enorm interessant.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#14
Zweibeiner zei:
Dank je! Ik haal er wel trots uit dat ik niet om de zaken heen draai maar gewoon zo duidelijk, correct en beleefd mogelijk vertel wat ik denk :). Ik vind het heel fijn als mensen dat ook tegen mij doen. Dan hoef ik allemaal niet te raden wat de achterliggende gedachte is, of hetgeen wat gezegd word wat niet gezegd word.
Klik om te vergroten...
Ben ik ook een fan van!

In mijn familie zijn ze daar minder fan van, dus dat heeft al eens voor problemen gezorgd. :sweatsmile:

Zweibeiner zei:
Fijn om te horen dat je die zaken ook in jezelf herkent! Voor jezelf zodat je bewust bent van hoe je gereageerd hebt en hoe je bepaalde situaties bij je binnen hebt laten komen. Ik heb het idee alsof Delibee en ik je een spiegel voor hebben gehouden en dat je jezelf zag en erkende. Veel mensen zouden in de verdediging schieten en argumenten geven waarom mijn (en Delibee) woorden niet kloppen of een excuus waarom je zo gereageerd hebt. Maar weinig mensen nemen gelijk hun verantwoording voor hun acties. Dat siert je heel erg Mindless :)
Klik om te vergroten...
Thanks! Dat doet me goed. :)

Ik zat vanmorgen trouwens in mijn auto naar mijn werk en toen bedacht ik me dat het veel fijner voelt om niet altijd gelijk te willen hebben. Het is beter om de trots van gelijk te krijgen los te laten, want die gedachte blijft hangen in je achterhoofd. Dan maar niet "gelijk" (doet er niet eens toe of je echt gelijk hebt of niet). Het voelt beter om je gedachten gewoon door te laten waaien dan er aan vast te houden. En jij en @Psychedelibee hebben me dat vanmorgen inderdaad als een spiegel voorgehouden. Zo mooi en simpel kan het zijn! Dat we als mensen elkaar spiegels voorhouden en zo van elkaar leren. Ik denk echt dat dat de hogere betekenis is van wat we hier eigenlijk aan het doen zijn op aarde. :)

Zweibeiner zei:
Waarom het ook fijn is om te horen dat je jezelf erin herkent is zodat ik niet gek aan het worden ben :tongueout:. Ik zie geen spoken waar ze niet zijn en ik ben geen conspiracy uit de lucht aan het plukken gegaan met wat halve aanwijzingen. Ik heb nagedacht over hoe je woorden zijn en daar correcte conclusies uit kunnen trekken :).
Volgens mij had ik al een keer tegen je gezegd dat menselijk gedrag mij heel erg interesseert omdat dat me mede geholpen heeft om te copen met de wereld en mijn problemen. Nou je hebt zojuist een demonstratie gekregen van mijn kunnen en mijn kennis die ik in 16 jaar opgedaan heb. Observeer, leer en pas toe.
Klik om te vergroten...
Fijn dat ik je van dienst kon zijn. :sweatsmile:

Zweibeiner zei:
Nou ga ik even reageren in je topic over meditatie en heling, ik heb net het filmpje zitten kijken en na de reacties gelezen te hebben kun je wel wat hulp gebruiken :tongueout:
Klik om te vergroten...
Ja, nu weten we het wel!!


Psychedelibee zei:
Nee ik weet dat je dat nooit gezegd hebt hoor. We hebben uiteindelijk allemaal een ego en die hebben we ook gewoon nodig om te kunnen functioneren in het leven is mijn bescheiden mening in deze. De kunst ligt hem uiteindelijk in je ego onder controle krijgen en het samen met je mind te gebruiken als tool, ipv dat jij gebruikt wordt door je ego en mind. Dat is echter wel een proces van vallen en opstaan en een proces wat je hele leven zal spelen uiteindelijk. Zogenaamde guru's die zeggen verlicht te zijn liegen dat ze barsten of houden zichzelf keihard voor de gek en hebben vaak het allergrootste spirituele ego dat er is. Wellicht dat er mensen echt verlicht zijn hoor, ik twijfel er aan of het kan eigenlijk, maar als dat kan zijn dat nooit de mensen die op de voorgrond treden in mijn optiek.
Klik om te vergroten...
Er is bij mij ook een lichte twijfel over of iemand absoluut verlost kan zijn van het ego, maar aan de andere kant: het ego ís een illusie, dus zijn we er ook weer allemaal al van verlost... :wink: Maar goed, weten we dat en handelen we daar naar. Dat is de vraag.

Psychedelibee zei:
Het was ook niet als kritiek naar jou hoor, meer om de paradox omtrent spiritualiteit en ego te benoemen. Die zoals je inmiddels zelf ook concludeert bij jou ook zeer relevant is. Goed om te horen dat je herkend, geeft stof tot reflectie en dus groei. Maar wees alsjeblieft lief voor jezelf, dat verdien je namelijk!
Klik om te vergroten...
Ja het is een raar iets. Je bent bezig met spiritualiteit vanuit de oprechte wens om beter te worden, maar ondertussen hijacked je ego de hele boel... (en ja, ik weet dat ik net zei dat het ego een illusie is...)

En ik weet wel dat ik het verdien (iedereen verdiend het), maar een gedeelte van me vindt dat ik het niet verdien.

Psychedelibee zei:
Aan de ene kant vind ik dit erg vervelend om te horen, aan de andere kant ben ik blij voor je want dit bied een openening tot groei. Ikzelf heb ook een moeilijk jaar achter de rug, met wat piekjes maar vooral diepe dalen, maar als ik zie hoe ik er nu uit ben gekomen en hoe ik op met name emotioneel vlak een gigantische groei heb doorgemaakt dan ben ik achteraf blij met deze periode. Blijkbaar hebben we zoiets nodig om aan onze issues te werken en te kunnen groeien, dus vandaar dat ik blij voor je ben want dit creeert kansen en ik ken je goed genoeg om te weten dat jij die kansen uiteindelijk ook ziet en hoe moeilijk ook ze aan zult grijpen om aan jezelf te werken.
Klik om te vergroten...
Achteraf kun je vaak zien dat je zo'n dal nodig had, maar wanneer je daar beneden bent... Dark night of the soul stuff...

Psychedelibee zei:
Desalniettemin vind ik het ook gewoon vervelend voor je en wil ik je bij deze een hele dikke knuffel geven! Mocht je ooit behoefte hebben er over te praten of eens van gedachten te wisselen als het om het werken aan issues gaat, let me know.
Klik om te vergroten...
Bedankt man! Vind ik fijn om te horen, ik zal eraan denken. :)


acht.zes zei:
Interessant hoe dit zich ontwikkelt, maar ik waag me niet meer aan discussies over spiritualiteit op dit forum.
Klik om te vergroten...
Voor wat het waard is: ik zal proberen me minder als een of andere all knowing guru op te stellen hier. Zou jammer zijn als je over spiritualiteit wilt praten, maar je tegengehouden voelt.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Wat mij betreft is er ook geen probleem.

Ik moet wel toegeven dat ik hier vaak dingen zeg waar ik later spijt van heb. En het klopt wat Psychedelibee zegt. Er is zeker een identificatie met spiritualiteit. Een spiritueel ego dat steeds zijn gelijk moet krijgen. Het is alsof ik het soms zie (en er dan buiten sta) en het dan een andere keer weer wordt (mee identificeer) en daarmee het gevoel krijg dat ik het moet verdedigen. Terwijl wijsheid natuurlijk nou juist vaak ligt in te zwijgen over dingen, of je nu weet dat ze waar zijn of niet. Puur iets verwoorden kan het dan zelfs weer onwaar maken...

Uiteindelijk wil ik gewoon vrij zijn van gelijk willen hebben.


Even goede vrienden hoop ik...
s
souldeepLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mindless zei:
Je bent zeer welkom souldeep. :)

Helaas lijkt de echt serieuze interesse in en toewijding aan spiritualiteit hier zeldzaam te zijn, dus het zou leuk zijn van je te horen hier. :)

Edit: het is hier dan ook een drugsforum en niet een spiritueel forum, dus het valt ook niet te verwachten dat mensen hier zich intens en in grote getale met spiritualiteit bezig houden. Alsnog zijn er hier denk ik velen die er een interesse in hebben en een aantal die er echt serieus over zijn.
Klik om te vergroten...

Ja serieus ermee bezig zij,, of geintereseerd zijn is ook nog een verschil natuurlijk, ikzelf ben er heel erg mee bezig.
Help veel mensen naast het feit dat i kdingen organiseer, is 1 van mijn grootste passies, ben hier op het forum terecht gekomen door mijn chronische pijn en chronische medicatie die ik helaas moet slikken om uberhaubt overeind te blijven staan..
Zou wel fij nzijn om goed geitnereseerden weer bi jelkaar te krijgen.
Want ookal heb je een spiritueel forum in de 'spirituele scene'heerst er ook nog een hoo phaat en nijd en afgunst onder de orgaisatoren helaas..
Waar niet ku je je haast afvragen.

blessed be souldeep
s
souldeepLid
01-01-2024, 00:00
#17
Mindless zei:
Hee als mensen van zichzelf weten dat ze spiritueel zijn, dan hoeven ze zich (natuurlijk) ook niet aangesproken te voelen. Ik constateer alleen dat het op het forum niet zo vaak over spiritualiteit gaat, dus voor mij lijkt het niet zo te spelen hier. Ik weet natuurlijk niet wat er in de mensen hier omgaat. Ik kan alleen spreken over wat ik zie hier.

Verder snap ik niet helemaal wat je nou allemaal zegt. :tonguewink:
Klik om te vergroten...
inderdaad...de zin van wat er staat ontgaat mij ook..
s
souldeepLid
01-01-2024, 00:00
#18
Wat een discussie die me gheel ontgaan was even omdat ik niet o phet forum was, anyway, spiritualiteit en de kunst van communiceren is ook nog een verschil en het feit van wat iemands zijn waarheid is, is nooit beter dan de ander zijn waarheid.
Juuist het accepteren en resprecteren dat anderen anders kunnen denken en doen is erg moeilijk maar waar het om draait ( stukje geweldloze communicatie en NLP ,,ben nml ook nlp master practioner)
Ieder zijn mening en resprect voor elkaar dan ben je al spiritueel.

paranormale gaves hebben is weer een ander stukje.
Y
YaizerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Mindless zei:
Helaas lijkt de echt serieuze interesse in en toewijding aan spiritualiteit hier zeldzaam te zijn, dus het zou leuk zijn van je te horen hier. :)
Klik om te vergroten...

Wat is de meerwaarde van een (totale) toewijding aan spiritualiteit als ik mag vragen? Wanneer ben je dat?
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
Yaizer zei:
Wat is de meerwaarde van een (totale) toewijding aan spiritualiteit als ik mag vragen? Wanneer ben je dat?
Klik om te vergroten...
Ik denk dat je het niet moet zien als een meerwaarde, want dat verraadt dat je spiritualiteit gebruikt als middel tot iets anders.

Voor mij, wat het is, is ontdekt hebben dat niets waarde heeft zonder dat wat je in je hart gevonden hebt. Je kunt nog steeds alles doen en appreciëren, maar steeds meer vervaagt de interesse in het vergankelijke en groeit het verlangen naar het hogere (waar je tot in bepaalde mate van hebt geproefd).

Het ene is niet beter dan het andere, maar er zijn gradaties waarin je spiritualiteit serieus neemt en dat heeft effect op je gehele beleving van je wereld. Het begint meestal met een casual interesse en groeit vanaf daar verder, maar gaat denk ik zelden over in een absolute toewijding aan het hogere. Want we zijn feitelijk 'enchanted'. Betoverd door het vergankelijke, het wereldse, het verstand, etc. Ik heb zelf ook geen absolute toewijding. Maar ik voel hoe het die richting op gaat, of ik dat nu wil of niet. (meestal niet...) Het betekent niet dat je niet meer in de wereld bent, maar dat je alleen oog hebt voor het niet-vergankelijke. In je contact met het vergankelijke contempleer je constant dat wat niet vergaat (en niet geboren is). Je maakt de wereld juist veel meer mee, maar op een manier waar alles direct losgelaten wordt.

Als de aandacht altijd en alleen maar op het hogere (jezelf) wordt gericht en niet verspreid de wereld "in", dan wordt dat ook wel brahmacharya genoemd. Daar zou je op kunnen zoeken als je het interessant vindt.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."