#1
Oh nee, dat bedoelde ik niet. Het was meer bedoeld als: je mag niet nog afscheid nemen van de mensen waar je om geeft als je besluit de machine in te gaan door bijvoorbeeld met ze te appen/bellen of zo. Als je er niet in wil gaan, dan mag je gewoon de kamer uitlopen en gaat je normale leven weer verder, maar dan kan je nooit meer die kamer weer in.
Oke.
Als soort NPC word ik dan bestuurd. Ik heb geen eigen keuze meer waarin ik naartoe ga. In het echte leven lijkt het dat we hierin vrij zijn, maar daar valt over te twisten. Ik ga ervan uit dat deze machine zeer intelligent is en precies weet wat hij doet. Elk gevoel, gedachte of emotie leidend naar minder extase zal worden voorkomen of weggenomen. Al mijn opgedane kennis en ervaring zullen alleen bijdragen aan extase.
Ik kan dan wel geen nieuwe ervaringen of ontdekkingen opdoen, maar aangezien alles een projectie is vanuit mijn eigen ervaringen en geen 'replay', zal ik alles opnieuw beleven. In de realiteit kan dat niet, maar ik weet niet dat ik in de machine ben gestapt. Ook weet ik niet dat ik ben overleden. Dit zou me in de war kunnen brengen of doen denken dat dit niet kan, maar de machine zal ervoor zorgen dat ik alleen extase ervaar. Misschien creeert het een extra dimensie, zoals tijdreizen of reincarnatie naar het begin.
Als ik alles wel precies herbeleef vanuit mijn herinneringen, zal ik dat besef niet hebben. Ik zit immers weer in dat moment. Het lijkt dan ook nieuw. Ik zal alles dus overdoen, maar deze keer zal het alleen maar extase brengen dankzij de machine. Hierbij zal ik al mijn overleden familie en vrienden/vriendinnen van vroeger weer zien, maar niet de pijn meemaken van hun verlies of verlaten. Wellicht blijven ze zelfs leven of verlaten me nooit.
Besef van tijd is er niet. Kortom een doorgaande 'loop' van ervaringen in extase zonder eind. Wie wil dat niet, ook al besef je dat dan niet als zodanig. Zelfs beter.
Als ik nu niemand meer zou hebben (familie, vrienden, etc) en dit leven zat zou zijn of (terminaal) ziek, dan zou ik dit zeker overwegen, maar dat is niet het geval, dus nee.