Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe mythe van S

De mythe van S

90 antwoorden
16 weergaven
18-5-2026
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Maar er is wel een verschil tussen de mens en de primaten, althans niet volgens de wetenschappelijke benadering maar ik denk dat we het met elkaar eens zijn dat ik met apen geen mensen bedoel.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#2
Dirkjan zei:
Zouden dieren ook hebzucht kennen? Of is dat een trek die alleen bij homo sapiens voorkomt. Bij "intelligentere" levensvormen.
Klik om te vergroten...
Vergeten we instinct niet? Bij dieren zien we ook hebzucht maar dat gebeurd instinctief óm te overleven. Dit zit ook nog in de mens maar wij mensen hebben de mogelijkheid of het vermogen om die instinctieve gedrag de baas te zijn. Maar helaas doen de meeste dat dus niet. Daarbij hoeven wij niet meer van anderen iets af te pakken om zelf te overleven maar dat zit instinctief misschien nog wel in ons.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#3
Mezelf zei:
Daarbij hoeven wij niet meer van anderen iets af te pakken om zelf te overleven
Klik om te vergroten...
Nu ben je misschien veilig en heb je toegang tot voedsel maar dat was vroeger natuurlijk niet zo vanzelfsprekend. Onthoud dat het nog maar 1945 was toen de oorlog afgelopen was. Wat is dat, ongeveer de lengte van 1 mensenleven?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik denk dat de homo sapien te ver ontwikkeld is waardoor wij dingen als verveling, hebzucht, wraak etc. kennen, en dat dit onze uiteindelijke uitsterven gaat worden.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#5
Dirkjan zei:
Maar er is wel een verschil tussen de mens en de primaten, althans niet volgens de wetenschappelijke benadering maar ik denk dat we het met elkaar eens zijn dat ik met apen geen mensen bedoel.
Klik om te vergroten...
Mezelf zei:
Vergeten we instinct niet? Bij dieren zien we ook hebzucht maar dat gebeurd instinctief óm te overleven. Dit zit ook nog in de mens maar wij mensen hebben de mogelijkheid of het vermogen om die instinctieve gedrag de baas te zijn. Maar helaas doen de meeste dat dus niet. Daarbij hoeven wij niet meer van anderen iets af te pakken om zelf te overleven maar dat zit instinctief misschien nog wel in ons.
Klik om te vergroten...
Maar, wat denken jullie van kraaien? Die verzamelen weleens glimmende dingen, gewoon om te hebben omdat ze het mooi vinden. Dat noem ik hebzucht (het willen hebben van dingen)

Uitbreiding van territorium zonder echte reden (vogels schijnen dit te doen) noem ik ook hebzucht.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#6
Casaan zei:
en wil wel een potje knikkeren met die Camus
Klik om te vergroten...
Anders ik wel😏
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#7
Rotjoch zei:
Maar, wat denken jullie van kraaien? Die verzamelen weleens glimmende dingen, gewoon om te hebben omdat ze het mooi vinden. Dat noem ik hebzucht (het willen hebben van dingen)

Uitbreiding van territorium zonder echte reden (vogels schijnen dit te doen) noem ik ook hebzucht.
Klik om te vergroten...

Nee, dat is niet helemaal waar dacht ik. Vroeger werd er inderdaad gezegd dat kraaien achtigen alles verzamelden wat blinkte.
Maar kraaien achtigen zijn altijd nieuwsgierig en bekijken alles wat ze zien liggen. Glimmende dingen vallen gewoon meer op doordat de zon erin weerkaatst wordt.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#8
Rotjoch zei:
Woordgrap? Jij adonis jij
Klik om te vergroten...
Woordgrap? Verklaar u nader.
M
MezelfLid
01-01-2024, 00:00
#9
Dirkjan zei:
Nu ben je misschien veilig en heb je toegang tot voedsel maar dat was vroeger natuurlijk niet zo vanzelfsprekend. Onthoud dat het nog maar 1945 was toen de oorlog afgelopen was. Wat is dat, ongeveer de lengte van 1 mensenleven?
Klik om te vergroten...
Dan heeft instinct dus nog wel meer invloed op de hebzucht van de mens dan ik in eerste instantie schetste. Hoe meer je hebt hoe groter de kans op overleving in slechte tijden.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mezelf zei:
Nee, dat is niet helemaal waar dacht ik. Vroeger werd er inderdaad gezegd dat kraaien achtigen alles verzamelden wat blinkte.
Maar kraaien achtigen zijn altijd nieuwsgierig en bekijken alles wat ze zien liggen. Glimmende dingen vallen gewoon meer op doordat de zon erin weerkaatst wordt.
Klik om te vergroten...
Hmm, verschillende bronnen op internet die elkaar tegenspreken. Over zowel kraaien als eksters.

mee zullen het nooit echt zeker weten denk ik.
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#11
Dirkjan zei:
Is het niet zo dat de wereld een betere plek zou zijn als sommige mensen er niet waren geweest?
Klik om te vergroten...
Hmm wellicht. Er zijn een aantal mensen waarvan de hersenen echt kapot zijn en die nooit empathie kunnen voelen. Of iemand anders had wat gedaan met de onvrede, onzekerheid of verdeeldheid.

Ik denk dat het meer ligt bij macht en wat er voor nodig is om de macht te houden. Denk aan brainwashing, propeganda, dom houden. Want macht over anderen laat jou heel veel doen met de.

Toch bizar hoe weinig we elkaar nog leren dat al onze gedachten er mogen zijn, dat we leren empathisch en te leren handelen vanuit (universele) normen en waarden. Dat we het leven niet zo serieus moeten nemen en leren accepteren dat het leven best grijs en vervelend ook kan zijn. Hoeveel je al wel niet in de hokjes moet leren kleuren als klein kind is imo echt bizar.

Nee, laten we volhouden dat het leven ontzettend maakbaar is, dat als je iets fout doet je straf krijgt en dat als je maar hard genoeg je best doet dingen lukken. Goed en slecht bestaat in feite niet. Noem een ding uit de natuur dat goed of slecht is.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#12
Ja lastig hè. Ik wil ook niet in termen van goed en fout denken, maar ik doe dat ondertussen toch steeds wel. Soms bewust, maar ook vaak zonder dat ik het door heb op dat moment. Net als dat ik niet wil discrimineren, maar dat toch wel onbewust doe.

De mens heeft als enige soort het vermogen om vooruit te denken en op onszelf te reflecteren. Misschien is het daarom dat we zo'n plaag geworden zijn, waardoor we samen met elkaar zo ongelooflijk machtig zijn en bizarre dingen voor elkaar krijgen.

Dan kun je je gaan afvragen hoe erg dat is. Ik heb er geen uitgesproken mening over. En ben ook niet filosofisch onderlegd. Dus ik kan alleen uit eigen ervaring putten. En dan denk ik: het is wat het is, ik kan er toch niets aan doen, dan kan ik maar beter genieten van de liefde die we elkaar kunnen geven.
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#13
Gemberthee zei:
Ja lastig hè. Ik wil ook niet in termen van goed en fout denken, maar ik doe dat ondertussen toch steeds wel. Soms bewust, maar ook vaak zonder dat ik het door heb op dat moment. Net als dat ik niet wil discrimineren, maar dat toch wel onbewust doe.

De mens heeft als enige soort het vermogen om vooruit te denken en op onszelf te reflecteren. Misschien is het daarom dat we zo'n plaag geworden zijn, waardoor we samen met elkaar zo ongelooflijk machtig zijn en bizarre dingen voor elkaar krijgen.

Dan kun je je gaan afvragen hoe erg dat is. Ik heb er geen uitgesproken mening over. En ben ook niet filosofisch onderlegd. Dus ik kan alleen uit eigen ervaring putten. En dan denk ik: het is wat het is, ik kan er toch niets aan doen, dan kan ik maar beter genieten van de liefde die we elkaar kunnen geven.
Klik om te vergroten...
In mijn ogen willen we allemaal in het moment leven, maar dat is door ons brein en door alle regels en verwachtingen super lastig geworden.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#14
Casaan zei:
Toch wel, de mythe van S. gaat over zinvol versus zinloos. Ik vind social media daar uitermate goed bij passen.
Klik om te vergroten...
Oja dat is waar.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#15
Heel interessant essay!

Natozlato zei:
Ik heb het ook al geprobeerd, maar volgens mij is die gay.
Klik om te vergroten...

Pssst Dirkjan, ik wil ook ruimte om mijn kleren kwijt te kunnen. Dit is je kans!

MaddMonkey zei:
In mijn ogen willen we allemaal in het moment leven, maar dat is door ons brein en door alle regels en verwachtingen super lastig geworden.
Klik om te vergroten...

Wat dacht je van social media?
Iedereen zo bezig om 'hun beleving' voor de buitenwereld mooi te maken, dat ze vergeten de beleving te beleven.

Insta-ravers!

Maar verwachtingen spelen zeker ook een hele grote rol.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#16
Social Mediajaja.

Zijnoot! Persoonlijke ergernis, mensen die tijdens een concert de boel staan te filmen voor later. Een herinnering moet je beleven voor je hem goed kan herinneren.

De manier waarop sociale media ingericht is om je er zo lang mogelijk mee bezig te laten zijn vind ik zum kotzen.
Ik heb alle social media afgeschaft, dat valt nog best tegen terwijl het tegelijkertijd een verademing is.
L
LucidLucyLid
01-01-2024, 00:00
#17
Casaan zei:
Zijnoot! Persoonlijke ergernis, mensen die tijdens een concert de boel staan te filmen voor later. Een herinnering moet je beleven voor je hem goed kan herinneren.
Klik om te vergroten...

Dat is precies waar.mijn term insta-ravers op slaat haha
Is ook een irritatie puntje bij mij.

Casaan zei:
De manier waarop sociale media ingericht is om je er zo lang mogelijk mee bezig te laten zijn vind ik zum kotzen.
Ik heb alle social media afgeschaft, dat valt nog best tegen terwijl het tegelijkertijd een verademing is.
Klik om te vergroten...
Ernstig hoe alles draait om zoveel mogelijk schermtijd...
Mensen bewust verslaafd maken. Het blijft mogelijk in deze wereld.

Ik vind het alleen jammer dat ik de festival agenda iets minder meekrijg. Verder kan ik het missen als kiespijn.
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#18
Het gaat nu helemaal niet meer over de stelling van Dirk Jan. Maar ik vind het wel komisch, die haat liefde verhouding met Social media die we allemaal in meer of mindere mate ervaren. Autonomie vs veiligheid. (Erbij willen horen, maar ook jezelf willen zijn.)
M
MaddMonkeyLid
01-01-2024, 00:00
#19
Ik heb geen Social media meer om die reden.

Ik kijk ook zo weinig mogelijk nieuws, want nieuws is pas nieuws of 'clickable' als het heftig is. Imo vergif. Het kleurt gelijk jouw dag. Nieuws is bijna altijd negatief en extreem. Waardoor je gaat denken dat dat de wereld is en dus ook zo de wereld gaat waarnemen.

Terwijl we in feite aanvoelen dat de meesten oké zijn en we het prima met elkaar kunnen vinden. Ondertussen worden er zoveel meningen en verdeeldheid geprojecteerd op ons, waardoor mensen bang raken en gaan samenscholen, wantrouwen en vervolgens kom je in het ongelukkige alledaagse leven terecht waarin iedereen zich gestresst en bang voelt. Maar dat laten we niet zien, dus zetten we onze maskers op voor werk, slepen we ons naar alle verplichtingen en daarna ploffen we aan het eind van de dag op de bank om opnieuw de shit van de dag voorgeschoteld te krijgen.


Waarom zou je dat willen?
Je bent werkelijk waar een randebiel in mijn ogen als je dit jezelf aandoet. Fuck Social media. Fuck al dat "nieuws", fuck al die kanker meningen. We leven met zijn allen op een aardkloot en daar moeten we het beste van maken. Niet kapot maken, verdelen, achtergesteld voelen en daardoor over elkaar en natuur heenstampen.

Maarja, dit soort teksten verkopen niet in de politiek. De meeste mensen laten zich veels te veel meeslepen in wat moet volgens anderen waardoor dit gewoon zal blijven. Psychische ziektes zullen alleen maar toenemen, de aarde gaat steeds sneller naar de klote en iedereen staat zo
l36kU80xPf0ojG0Erg.gif


Dus ja. Val dan maar lekker dood hé mensen. Op deze manier gaat t m nie worde.

Ik had graag kinderen wel gewild, maar tegelijkertijd besef ik met de dag ook dat het helemaal niet oké is om leven op deze aarde te zetten als we zo door blijven gaan. En dat is vrij sombrero. Door dit besef was ik ook een tijd lang depressief, vermoeid en kwamen er zelfs zelfmoord gedachten opdagen. Want waarom zou ik willen leven in een wereld die niet verbeteren zal?

Maar daarna had ik zoiets van, tis allemaal leuk en aardig met jullie smerige vieze kuttekoppen. Ik wil niet dood en ga dat ook niet doen omdat de wereld het niet zal gaan begrijpen. Ik kan enkel bij mijzelf blijven en mijn stinkende best doen er het beste van te maken voor mij en iedereen die ik tegenkom. Laten zien dat elke dag een geschenk is.

Volgens mij kunnen we als mensheid kenkerveel bereiken. Maar dan moet er wel een saamhorigheid en gevoel van zingeving zijn. Dat is er eigenlijk al eeuwen niet. Veels te veel verdeling, onderdrukking en vooral tegenwoordig heel veel zinloosheid dat de dagen vult.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#20
Gemberthee zei:
Het gaat nu helemaal niet meer over de stelling van Dirk Jan. Maar ik vind het wel komisch, die haat liefde verhouding met Social media die we allemaal in meer of mindere mate ervaren. Autonomie vs veiligheid. (Erbij willen horen, maar ook jezelf willen zijn.)
Klik om te vergroten...
Toch wel, de mythe van S. gaat over zinvol versus zinloos. Ik vind social media daar uitermate goed bij passen.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."