#1
Zouden dieren ook hebzucht kennen? Of is dat een trek die alleen bij homo sapiens voorkomt. Bij "intelligentere" levensvormen.hebzuchtig
Zouden dieren ook hebzucht kennen? Of is dat een trek die alleen bij homo sapiens voorkomt. Bij "intelligentere" levensvormen.hebzuchtig
Goede vraag, neem eens een duik in de geschiedenis van de Majingilane leeuwen. De manier waarop deze groep leeuwen concurrenten afslachtte en de eigen bloedlijn voort wilde zetten komt aardig dicht in de buurt van het gedag van Hitler en de zijnen.Zouden dieren ook hebzucht kennen? Of is dat een trek die alleen bij homo sapiens voorkomt. Bij "intelligentere" levensvormen.
Alle primaten kunnen de eigenschap hebben. Gieren schijnen het te hebben.Zouden dieren ook hebzucht kennen? Of is dat een trek die alleen bij homo sapiens voorkomt. Bij "intelligentere" levensvormen.
Interessant.Goede vraag, neem eens een duik in de geschiedenis van de Majingilane leeuwen. De manier waarop deze groep leeuwen concurrenten afslachtte en de eigen bloedlijn voort wilde zetten komt aardig dicht in de buurt van het gedag van Hitler en de zijnen.
![]()
The Majingilane Lions of Sabi Sands - Secret Africa
The Majingilane Coalition got their name from the reference of watchmen patrolling the night. They marched with intention ...secretafrica.com
Volgens mij zijn dieren in eerste instantie niet geïnteresseerd in delen (behalve voor hun eigen kleinen, groep) en zoeken ze naar overleving, ook al gaat dat ten kosten van een ander.Alle primaten kunnen de eigenschap hebben. Gieren schijnen het te hebben.
Vergeten we instinct niet? Bij dieren zien we ook hebzucht maar dat gebeurd instinctief óm te overleven. Dit zit ook nog in de mens maar wij mensen hebben de mogelijkheid of het vermogen om die instinctieve gedrag de baas te zijn. Maar helaas doen de meeste dat dus niet. Daarbij hoeven wij niet meer van anderen iets af te pakken om zelf te overleven maar dat zit instinctief misschien nog wel in ons.Zouden dieren ook hebzucht kennen? Of is dat een trek die alleen bij homo sapiens voorkomt. Bij "intelligentere" levensvormen.
Nu ben je misschien veilig en heb je toegang tot voedsel maar dat was vroeger natuurlijk niet zo vanzelfsprekend. Onthoud dat het nog maar 1945 was toen de oorlog afgelopen was. Wat is dat, ongeveer de lengte van 1 mensenleven?Daarbij hoeven wij niet meer van anderen iets af te pakken om zelf te overleven
Maar er is wel een verschil tussen de mens en de primaten, althans niet volgens de wetenschappelijke benadering maar ik denk dat we het met elkaar eens zijn dat ik met apen geen mensen bedoel.
Maar, wat denken jullie van kraaien? Die verzamelen weleens glimmende dingen, gewoon om te hebben omdat ze het mooi vinden. Dat noem ik hebzucht (het willen hebben van dingen)Vergeten we instinct niet? Bij dieren zien we ook hebzucht maar dat gebeurd instinctief óm te overleven. Dit zit ook nog in de mens maar wij mensen hebben de mogelijkheid of het vermogen om die instinctieve gedrag de baas te zijn. Maar helaas doen de meeste dat dus niet. Daarbij hoeven wij niet meer van anderen iets af te pakken om zelf te overleven maar dat zit instinctief misschien nog wel in ons.
Maar, wat denken jullie van kraaien? Die verzamelen weleens glimmende dingen, gewoon om te hebben omdat ze het mooi vinden. Dat noem ik hebzucht (het willen hebben van dingen)
Uitbreiding van territorium zonder echte reden (vogels schijnen dit te doen) noem ik ook hebzucht.
Woordgrap? Verklaar u nader.Woordgrap? Jij adonis jij
Dan heeft instinct dus nog wel meer invloed op de hebzucht van de mens dan ik in eerste instantie schetste. Hoe meer je hebt hoe groter de kans op overleving in slechte tijden.Nu ben je misschien veilig en heb je toegang tot voedsel maar dat was vroeger natuurlijk niet zo vanzelfsprekend. Onthoud dat het nog maar 1945 was toen de oorlog afgelopen was. Wat is dat, ongeveer de lengte van 1 mensenleven?
Hmm, verschillende bronnen op internet die elkaar tegenspreken. Over zowel kraaien als eksters.Nee, dat is niet helemaal waar dacht ik. Vroeger werd er inderdaad gezegd dat kraaien achtigen alles verzamelden wat blinkte.
Maar kraaien achtigen zijn altijd nieuwsgierig en bekijken alles wat ze zien liggen. Glimmende dingen vallen gewoon meer op doordat de zon erin weerkaatst wordt.
Hmm wellicht. Er zijn een aantal mensen waarvan de hersenen echt kapot zijn en die nooit empathie kunnen voelen. Of iemand anders had wat gedaan met de onvrede, onzekerheid of verdeeldheid.Is het niet zo dat de wereld een betere plek zou zijn als sommige mensen er niet waren geweest?
In mijn ogen willen we allemaal in het moment leven, maar dat is door ons brein en door alle regels en verwachtingen super lastig geworden.Ja lastig hè. Ik wil ook niet in termen van goed en fout denken, maar ik doe dat ondertussen toch steeds wel. Soms bewust, maar ook vaak zonder dat ik het door heb op dat moment. Net als dat ik niet wil discrimineren, maar dat toch wel onbewust doe.
De mens heeft als enige soort het vermogen om vooruit te denken en op onszelf te reflecteren. Misschien is het daarom dat we zo'n plaag geworden zijn, waardoor we samen met elkaar zo ongelooflijk machtig zijn en bizarre dingen voor elkaar krijgen.
Dan kun je je gaan afvragen hoe erg dat is. Ik heb er geen uitgesproken mening over. En ben ook niet filosofisch onderlegd. Dus ik kan alleen uit eigen ervaring putten. En dan denk ik: het is wat het is, ik kan er toch niets aan doen, dan kan ik maar beter genieten van de liefde die we elkaar kunnen geven.
Oja dat is waar.Toch wel, de mythe van S. gaat over zinvol versus zinloos. Ik vind social media daar uitermate goed bij passen.
Ik heb het ook al geprobeerd, maar volgens mij is die gay.
In mijn ogen willen we allemaal in het moment leven, maar dat is door ons brein en door alle regels en verwachtingen super lastig geworden.
Zijnoot! Persoonlijke ergernis, mensen die tijdens een concert de boel staan te filmen voor later. Een herinnering moet je beleven voor je hem goed kan herinneren.
Ernstig hoe alles draait om zoveel mogelijk schermtijd...De manier waarop sociale media ingericht is om je er zo lang mogelijk mee bezig te laten zijn vind ik zum kotzen.
Ik heb alle social media afgeschaft, dat valt nog best tegen terwijl het tegelijkertijd een verademing is.
"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."