Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsDe mythe van S

De mythe van S

90 antwoorden
14 weergaven
18-5-2026
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#1
Als je geïnteresseerd bent in filosofie raad ik je deze essay aan. Het is alleen geen gezellige avonturenroman, en niet bepaald een pageturner. Tenzij je met pageturner bedoeld dat je constant aan het terugbladeren bent wat hij in godsnaam op de volgende pagina bedoeld. Het gaat ongeveer over het volgende (wikipedia)

De mythe van Sisyphus (een essay van Albert Camus)

De absurde gedachtegang
Camus start zijn essay met de volgende stelling: "Er bestaat maar één werkelijk ernstig filosofisch probleem: de zelfmoord. Oordelen of het leven wel of niet de moeite waard is geleefd te worden, is antwoord geven op de fundamentele vraag van de filosofie."
Deze redenering leidt ofwel tot zelfmoord ofwel tot religie als zingever. Deze laatste keuze is volgens Søren Kierkegaard de "geloofssprong" (Engels: Leap of Faith) die men dient te maken om zinvol te kunnen leven. Hoewel Camus het idee van het absurde voor een groot stuk haalt bij Kierkegaard, zet hij zich hier tegen hem af. Hij noemt deze optie "een filosofische zelfmoord" of ook "het offer van het verstand", gezien men zichzelf hier eigenlijk maar iets wijsmaakt om het probleem op te lossen.
Camus opent hierbij een derde mogelijkheid: aanvaarden dat het leven geen zin heeft en zich neerleggen bij het absurde van het bestaan, maar zich toch verzetten tegen de zelfmoord, toch koppig doorgaan met leven.
"De revolte geeft het leven waarde", stelt hij.

De absurde mens
De persoon die het absurde van zijn bestaan aanvaardt en alsnog revolteert noemt Camus een absurde held. Camus geeft drie voorbeelden van dergelijke absurde helden: de Don Juan, de Toneelspeler en de Veroveraar.

Het absurde kunstwerk
In dit hoofdstuk onderzoekt Camus wat een absurde creatie is.
Gezien er in een absurde wereld geen absolute waarheden, normen of waarden bestaan, dient een waar absurd kunstwerk geen oordelen te vellen. Hoopgevend kan het ook niet zijn, want er is geen hoop.

Volgens de mythe hadden de goden Sisyphus veroordeeld tot het voortdurend omhoog duwen van een rotsblok naar de top van een berg, waar het dan vanzelf weer naar beneden rolde. Sisyphus werd gestraft met een nutteloze en hopeloze arbeid. Camus trekt een parallel tussen deze mythe en het leven.
Op het moment dat Sisyphus de berg afdaalt om zijn taak te hervatten, is hij zich volledig bewust van zijn ellendige toestand en staat hij boven zijn noodlot, aldus Camus.

De strijd op zichzelf tegen de top is voldoende om het hart van een mens te vullen.
We moeten ons Sisyphus als een gelukkig mens voorstellen.​
B
BlauweaapLid
01-01-2024, 00:00
#2
Fijn om te zien dat je er nog steeds bent dirkjan! Hopelijk was het dus een joke dat je weg ging🕺🕺
J
JuunLid
01-01-2024, 00:00
#3
@Dirkjan bedoel je niet de mythe van (s)?
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#4
Ik bedoel de mythe van Sysiphus maar ik klikte te snel op verzenden en ik kan de titel niet aanpassen. Dat is niet het punt van de essay, btw.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Is er raakvlak met je ketamine trip?
Ik vind de gedachte intrigerend en wil wel een potje knikkeren met die Camus
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#6
Casaan zei:
Is er raakvlak met je ketamine trip?
Klik om te vergroten...
Ik heb eigenlijk geen idee, dat zou best kunnen. Maar ik ben over het algemeen nogal een sad-sack. Ik zie dingen redelijk zwart.
Casaan zei:
Ik vind de gedachte intrigerend en wil wel een potje knikkeren met die Camus
Klik om te vergroten...
Chillen met Camus is echt kut, want bij alles wat je doet zegt ie: “maar wat heeft het voor zin?”

Sta je gewoon een tosti te bakken.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#7
Dirkjan zei:
Chillen met Camus is echt kut, want bij alles wat je doet zegt ie: “maar wat heeft het voor zin?”

Sta je gewoon een tosti te bakken.
Klik om te vergroten...
🤣
G
GembertheeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Grappig stukje. Ik kan er wel de humor van inzien.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#9
Mevrouw Pløp zei:
Minder wijn drinken helpt
Klik om te vergroten...
Saai zeg.
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#10
Mevrouw Pløp zei:
Minder wijn drinken helpt
Klik om te vergroten...
5602BC8E-17F3-4563-A680-874A6508ABDA.jpeg
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik gooi een beetje pit in het kistje
niemand gaat in op het topic.

Stelling: de mens is in eerste instantie goedwillig en vredig

Bijvoorbeeld de nazi's tijdens ww2, de vietnam oorlog, stalin, mao, faciscme etc. Is het niet zo dat de wereld een betere plek zou zijn als sommige mensen er niet waren geweest?
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#12
Dirkjan zei:
Ik gooi een beetje pit in het kistje
niemand gaat in op het topic.

Stelling: de mens is in eerste instantie goedwillig en vredig

Bijvoorbeeld de nazi's tijdens ww2, de vietnam oorlog, stalin, mao, faciscme etc. Is het niet zo dat de wereld een betere plek zou zijn als sommige mensen er niet waren geweest?
Klik om te vergroten...
Ligt eraan vanuit wel perspectief je dit bekijkt, natuurlijk.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#13
Zanza zei:
Ligt eraan vanuit wel perspectief je dit bekijkt, natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Vanuit de ideologie van Hitler stond hij aan de goede kant. maar dat neemt niet weg dat hij wist dat er door zijn acties massamoorden gepleegd zouden worden. Hij beschouwde de Joden, zigeuners, homo's en veel andere bevolkingsgroepen als ziektes en wilden ze vernietigen, maar dat betekent niet dat hij in zijn hart ook vond dat het een goedwillig en vredige oplossing was. Hij zag ze niet als mens maar als ongedierte, maar dat betekent wel dat hij slecht was, en dat de wereld vanuit een objectief moreel standpunt beter was geweest als hij nooit was geboren.
Z
ZanzaLid
01-01-2024, 00:00
#14
Dirkjan zei:
Vanuit de ideologie van Hitler stond hij aan de goede kant. maar dat neemt niet weg dat hij wist dat er door zijn acties massamoorden gepleegd zouden worden. Hij beschouwde de Joden, zigeuners, homo's en veel andere bevolkingsgroepen als ziektes en wilden ze vernietigen, maar dat betekent niet dat hij in zijn hart ook vond dat het een goedwillig en vredige oplossing was. Hij zag ze niet als mens maar als ongedierte, maar dat betekent wel dat hij slecht was, en dat de wereld vanuit een objectief moreel standpunt beter was geweest als hij nooit was geboren.
Klik om te vergroten...
En ook daar kun je weer vanuit een bepaald perspectief naar kijken. Niet dat ik een aanhanger van ome adolf was of ben, maar er zijn ook dingen in een stroomversnelling geraakt vanwege de daden van het nazi regime, bijvoorbeeld. Niet op een etisch verantwoorde manier, but still..
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#15
Was Hitler niet gewoon iemand die zichzelf tijdens de oorlog totaal verloren is zijn eigen psyche en daardoor eigenlijk niet meer objectief te beoordelen valt zonder daarbij buiten Adolf Hitler als persoon te kijken? Maar de complete Nazi ideologie en de tijd waarin men leefde.
l
ljuvLid
01-01-2024, 00:00
#16
Mja ik denk dat ook toen wel duidelijk was wat het systematisch uitmoorden van wie dan ook niet vreedzaam, vredelievend of "goed" was. Daar kunnen we ook objectief wat van zeggen toch? Maar ik denk niet dat dat betekent dat Hitler in beginne geen goed mens was.

Ik denk wel dat ieder mens "goed" is uiteindelijk, en ontzettend beïnvloed wordt door de context waarin iemand opgroeit en leeft hoe dit goede ten uiting komt.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#17
Dirkjan zei:
Was Hitler niet gewoon iemand die zichzelf tijdens de oorlog totaal verloren is zijn eigen psyche en daardoor eigenlijk niet meer objectief te beoordelen valt zonder daarbij buiten Adolf Hitler als persoon te kijken? Maar de complete Nazi ideologie en de tijd waarin men leefde.
Klik om te vergroten...
Hitler had een kwakzalver als lijfarts en schreef hem een lijst middelen voor waar @Snuffelaar misschien nog wel van zou schrikken.
De ideologie van Hitler heeft zoveel aanhang gevonden door het klimaat dat destijds mede gecreëerd is door de rest van de wereld. Duitsland is snoeihard gestraft voor de eerste wereldoorlog, Hitler heeft daar met zijn kompanen handig gebruik van gemaakt.
Ik denk dat Hitler per toeval leider is geworden van de NSDAP, hij was zeer charismatisch en oefende voor de spiegel zijn toespraken. Op die manier was hij in staat om massa's mensen aan zich te binden die op zoek waren naar een leider die ze de belofte van een betere wereld gaf en dat ook waarmaakte. Bijvoorbeeld een radio, een auto en vakantie voor iedereen, ongekende luxe voor een volk dat niets heeft.

Dirkjan zei:
Vanuit de ideologie van Hitler stond hij aan de goede kant. maar dat neemt niet weg dat hij wist dat er door zijn acties massamoorden gepleegd zouden worden.
Klik om te vergroten...
Collateral damage, kleine details waar een groot denker als Hitler zich niet mee bezig hoeft te houden. De puurheid van het eigen volk komt eerst.
Hierbij vergat Hitler dat hij volgens de regels van de nazi doctrine niet aan kon tonen dat zijn eigen arische bloed puur was.
Dirkjan zei:
dat de wereld vanuit een objectief moreel standpunt beter was geweest als hij nooit was geboren.
Klik om te vergroten...
Is dat zo? Zou je Hitler niet kunnen vergelijken met Sysiphus en het omhoog rollen van de steen? Hij begint ergens in de jaren 20 en in 1945 bereikt hij de top.
Ik wil de bewering ook wel maken dat Hitler de stelling van Camus bewijst.
Dirkjan zei:
Camus start zijn essay met de volgende stelling: "Er bestaat maar één werkelijk ernstig filosofisch probleem: de zelfmoord. Oordelen of het leven wel of niet de moeite waard is geleefd te worden, is antwoord geven op de fundamentele vraag van de filosofie."
Deze redenering leidt ofwel tot zelfmoord ofwel tot religie als zingever.
Klik om te vergroten...
Het leven had voor Hitler zin zolang hij tegen beter weten in (fanatiek nazi religieus zo je wil) werkte aan zijn duizend jarige rijk. Toen bleek dat het niet meer dan 1000 weken zouden worden werd zijn leven zinloos en we weten wat er toen gebeurde.

Dirkjan zei:
Stelling: de mens is in eerste instantie goedwillig en vredig
Klik om te vergroten...
Individueel gezien zeg ik ja, je spreekt echter over de mens als soort en dan doet de mens wat iedere diersoort doet, overleven.
Daarvoor denkt de mens kapitaal en goederen nodig te hebben, om dat te verkrijgen wordt er gebruik (of misbruik) gemaakt van resources van de wereld of andere mensen, het is op dat punt waar de mens hebzuchtig en inhalig wordt. In mijn ogen is de mens dan nog steeds goedwillig en vredig met de kanttekening dat anderen wel moeten doen wat er gezegd wordt ->Eigen volk eerst!

Onderdrukking leidt tot weerstand leidt tot tegendruk leidt tot meer onderdrukking. Een cirkel waar de mensheid maar moeilijk uitstapt, zeker als er geldelijk gewin te halen is.
D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#18
Casaan zei:
hebzuchtig
Klik om te vergroten...
Zouden dieren ook hebzucht kennen? Of is dat een trek die alleen bij homo sapiens voorkomt. Bij "intelligentere" levensvormen.
C
CasaanLid
01-01-2024, 00:00
#19
Dirkjan zei:
Zouden dieren ook hebzucht kennen? Of is dat een trek die alleen bij homo sapiens voorkomt. Bij "intelligentere" levensvormen.
Klik om te vergroten...
Goede vraag, neem eens een duik in de geschiedenis van de Majingilane leeuwen. De manier waarop deze groep leeuwen concurrenten afslachtte en de eigen bloedlijn voort wilde zetten komt aardig dicht in de buurt van het gedag van Hitler en de zijnen.

secretafrica.com

The Majingilane Lions of Sabi Sands - Secret Africa

The Majingilane Coalition got their name from the reference of watchmen patrolling the night. They marched with intention ...
secretafrica.com secretafrica.com
A
ApeLid
01-01-2024, 00:00
#20
Dirkjan zei:
Zouden dieren ook hebzucht kennen? Of is dat een trek die alleen bij homo sapiens voorkomt. Bij "intelligentere" levensvormen.
Klik om te vergroten...
Alle primaten kunnen de eigenschap hebben. Gieren schijnen het te hebben.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12345
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."