Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsQi Gong (met Chunyi Lin)

Qi Gong (met Chunyi Lin)

16 antwoorden
4 weergaven
18-5-2026
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#1
Ik heb iets "nieuws" ontdekt. Nou ja, nieuw voor mij dan. Ik had er al eens van gehoord, maar had het nog nooit zelf geprobeerd:

Qi gong / Qigong (de Qi wordt ook wel Chi genoemd)

Dit schijnt dus zeer groot te zijn in China.

Wiki:

Qi gong (vereenvoudigd Chinees: 气功; traditioneel Chinees: 氣功; pinyin: qì gōng, Japans 'kiko of ki-ko') (uitspraak: tsjie ghong) is een onderdeel van de Chinese leer, die men zich aanleert om de lichamelijke en geestelijke gezondheid te behouden en te verbeteren.

Qi-gongoefeningen zijn meestal opzichzelfstaande oefeningen waarbij men de lichaamsdelen volgens een voorgeschreven patroon beweegt, en deze bewegingen enige malen herhaalt, alvorens men naar een volgende beweging overstapt. Een qi-gongoefening kan ook statisch zijn, waarbij een staande of zittende houding langere tijd wordt aangehouden. Verder wordt de nadruk gelegd op ademhalingsoefeningen.

Het herhaaldelijk bewegen en correct ademhalen wordt geacht de stroming van qi (levensenergie) in het lichaam positief te beïnvloeden. Elk lichaamsdeel (met de nadruk op interne organen) wordt geacht een zekere mate van qi te hebben. De qi in alle lichaamsdelen is, als ze gezond zijn, in balans. Door het uitvoeren van de qi-gongoefeningen poogt men deze balans te onderhouden of te herstellen.

Aikman schreef dat in tegenstelling tot het Westen, waar velen van mening zijn dat qi gong een subjectief, newageachtig concept is dat niet wetenschappelijk geverifieerd kan worden, een groot deel van China's wetenschappelijk establishment het bestaan van qi heeft erkend.

Reproduceerbare heilzame effecten van qi gong aangaande hartslag en immuunsysteem werden opgetekend. (Lee 2005)
Klik om te vergroten...

Op youtube stuitte ik op een video van Chunyi Lin, een zogenaamde meester hierin. En ik moet zeggen: wauw, dit voelt best goed! Ik voelde me soms wat knullig door die bewegingen te maken, maar ik voelde het zeker werken. De claims die hij maakt over het met Qi/Chi genezen van ernstige ziektes, daar durf ik niets over te zeggen en daar moet iedereen ook maar het zijne/hare van denken, maar ik geloof zeker wel dat je hiermee je verbinding met de universele energie sterker maakt. Of als je het meer praktisch wilt stellen: meer in contact komt met je eigen gevoel.

Dus iedereen die zit met bijvoorbeeld mentale zorgen/stress, of pijn zoals rugpijn, nekpijn, of moeizame ademhaling (volgens hem zelfs allergieën, maar dat valt in mijn geval nog maar te bezien). Check deze twee video's eens, zou ik zeggen:







Benieuwd naar reacties!
M
MK-ULTRALid
01-01-2024, 00:00
#2
Vorig jaar een aantal weken Chi gong gedaan, zo van Youtube zeg maar. In de ochtend en soms avond een minuut of 10. Vond het prettig om te doen, vergelijkbaar effect als meditatie voor mij. Leuk dat je hier een topic over hebt gemaakt, zal binnenkort weer een poging wagen. In het routinematige leven heeft deze practice geen houvast gekregen, maar misschien lukt het deze keer!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Empower Eachother zei:
Vorig jaar een aantal weken Chi gong gedaan, zo van Youtube zeg maar. In de ochtend en soms avond een minuut of 10. Vond het prettig om te doen, vergelijkbaar effect als meditatie voor mij. Leuk dat je hier een topic over hebt gemaakt, zal binnenkort weer een poging wagen. In het routinematige leven heeft deze practice geen houvast gekregen, maar misschien lukt het deze keer!
Klik om te vergroten...
Leuk dat je door dit topic weer een poging gaat wagen!

Ik weet er nog niet veel van, ben er pas ongeveer 5 dagen mee bezig. Maar ik ben best wel onder de indruk eigenlijk. Het brengt je heel makkelijk van je hoofd in je lichaam en dat geeft zo snel een echt gevoel van ontspanning en vreugde! En deze video's vertellen je dan hoe je dat (Qi/Chi) kunt gebruiken om bepaalde knelpunten in je lichaam te genezen en dat werkt echt. Daarom wilde ik het hier ook posten, omdat dit in staat is mensen zo snel goed te doen voelen, genezen eigenlijk. Zoals die man ook in het tweede filmpje zegt:

"This is something, this is so unique: You believe it, it works. You don't believe it, it still works."

En dat is dus ook echt zo. Je hoeft het alleen te doen om te weten dat het werkt.

Ik begrijp goed hoe het soms heel moeilijk kan zijn (of lijken) om iets een dagelijkse gewoonte te maken. Door drukte of soms door juist te weinig routine in je leven te hebben. Zelf heb ik de laatste tijd veel dingen die ik consistent elke dag doe en daardoor is het geen probleem om deze aan het rijtje toe te voegen en ook consistent te doen. Het is gewoon iets geworden dat ik altijd ga doen, elke dag, zonder eindpunt, omdat het fijn voelt en goed voor me is. :)
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#4
Helaas weinig animo voor dit topic. Ik blijf toch even posten hier, voor diegenen die er mogelijk wat aan hebben, want oh boy... wat is dit een krachtige techniek! Ik doe het zelf dagelijks (2x per dag die 2 bovenstaande video's kijken en meedoen) en het voelt zo goed om te doen! Het is een soort van meditatie, maar dan meer gericht op het lichaam. Ik begrijp dat we hier in het westen minder met dit soort geneeskunde hebben, maar ik weet wel zeker dat dit een oplossing is voor kwalen waar doktoren en ander medisch personeel hier in het westen geen benul van hebben wat ze ermee aanmoeten (behalve pillen voorschrijven en praten) om het rigoureus aan te pakken. Ik denk dan met name aan depressie, (sociale) angst, maar zelfs fysieke klachten die voortkomen uit de geest (psychosomatisch).

Ik wilde nog graag even deze derde video toevoegen:


D
DirkdirkLid
01-01-2024, 00:00
#5
Normaal ben ik niet zo'n voorstander van Chinese alternatieve geneeswijzen, maar ga toch eens kijken.

community-senior-chang.gif
Z
ZweefLid
01-01-2024, 00:00
#6
Ken je dit forum misschien https://www.thedaobums.com ??

Hier is ook veel over qigong te vinden.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
Zweef zei:
Ken je dit forum misschien https://www.thedaobums.com ??

Hier is ook veel over qigong te vinden.
Klik om te vergroten...
Nee, ken ik niet. Zal eens kijken, dankje!
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb het een fase gedaan maar ik doe liever elke periode wat anders. Dat kan elke twee maanden zijn of elk jaar of om de dag zeg maar afwisselen.

Mijn grootste tip; bij het opstaan lekker warm aankleden en het in de buitenlucht doen. Niet op straat ofzo😅 maar in je tuin of terras. Geeft het meteen een soort meditatietintje in de winter omdat je met die koude lucht meteen bewuster gaat ademhalen
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#9
buddha31 zei:
Ik heb het een fase gedaan maar ik doe liever elke periode wat anders. Dat kan elke twee maanden zijn of elk jaar of om de dag zeg maar afwisselen.
Klik om te vergroten...
Uiteindelijk komen alle vormen van spiritualiteit op hetzelfde neer, alleen de vorm waarin is anders. Ik begrijp dat je ze wilt afwisselen. :) Zo heb ik dat met trainen/fitness. Ik moet echt blijven afwisselen met oefeningen en dergelijke, anders wordt het een sleur.

Qigong verveelt me niet, maar ik doe het ook nog maar een paar weekjes. Voor nu ga ik er lekker mee door zonder einddatum. Bevalt me hartstikke goed.

buddha31 zei:
Mijn grootste tip; bij het opstaan lekker warm aankleden en het in de buitenlucht doen. Niet op straat ofzo😅 maar in je tuin of terras. Geeft het meteen een soort meditatietintje in de winter omdat je met die koude lucht meteen bewuster gaat ademhalen
Klik om te vergroten...
Sta ik daar op mijn balkon op mijn armen en borstkas te slaan elke dag. De overburen gaan de politie bellen. :tearsofjoy:
b
buddha31Lid
01-01-2024, 00:00
#10
😅 ja daar heb ik geen last van.
Hoe minder ego hoe minder je je aantrekt van wat anderen van je denken. Mwah denkt de ggz anders over als ze je op komen halen🤣
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#11
buddha31 zei:
😅 ja daar heb ik geen last van.
Hoe minder ego hoe minder je je aantrekt van wat anderen van je denken. Mwah denkt de ggz anders over als ze je op komen halen🤣
Klik om te vergroten...
Door 4 man opgehaald en in een dwangbuis getrokken. :tearsofjoy:

Ik zet eigenlijk die video's hierboven nog steeds aan zodat ik die man mooi kan volgen tijdens de oefeningen. Ook zijn stem met ogen dicht. Dat werkt goed voor de computer.

Maar zoals je zei is de koude frisse lucht buiten wel fijn voor het bewust ademhalen. Zit er wel te mediteren. :) Ga het weleens proberen. :thumbsup: De onderburen die vaak hiervoor huis in hun boot zitten (woon aan het water) denken waarschijnlijk toch al dat ik een weirdo ben. Hoe vaak ik niet uren trippend en compleet van de wereld voor het raam of op het balkon ze waarschijnlijk veel te lang recht aan zat te kijken met mijn space hoofd. :sweatsmile:
I
IskraLid
01-01-2024, 00:00
#12
Toevallig is mij dit onlangs aangeraden. Na wat terplekke research gedaan te hebben uiteindelijk verder niets meer mee gedaan. Maar als iets dan nog een keer op mijn pad komt..

Bedankt voor het delen. Ik ga er vandaag mee beginnen. Ik heb namelijk al jaren last van eczeem en ergens voel ik dat er een blokkade zit zodat mijn energie niet vrij kan stromen.

Misschien ben ik dan de ideale testpersoon om te ontdekken of het zelfgenezend is.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
Iskra zei:
Toevallig is mij dit onlangs aangeraden. Na wat terplekke research gedaan te hebben uiteindelijk verder niets meer mee gedaan. Maar als iets dan nog een keer op mijn pad komt..

Bedankt voor het delen. Ik ga er vandaag mee beginnen. Ik heb namelijk al jaren last van eczeem en ergens voel ik dat er een blokkade zit zodat mijn energie niet vrij kan stromen.

Misschien ben ik dan de ideale testpersoon om te ontdekken of het zelfgenezend is.
Klik om te vergroten...
Om het een goede kans te geven is het denk ik wel nodig om consistent (bijvoorbeeld zoals die man zegt: deze oefeningen 2 keer per dag, elke dag) en langdurig te doen.

Ik doe het consistent op die manier en merk zeker weten al groot verschil in mijn mentale staat en ook in mijn nek/rugpijn. Maar ik doe het nog maar een paar weken, dus ik weet nog niet of het ook effect heeft op mijn allergie (hooikoorts). Nu is het ook niet het seizoen voor hooikoorts, maar ik ben er erg benieuwd naar of dat ook minder zal zijn de volgende lente. Want ik zit daar al 20 jaar mee en medicatie helpt altijd maar slechts wat "verdovend". Ik ga het dan ook minimaal tot de volgende lente consistent doen.

Hoop dat het je kan helpen met je eczeem! Ik geloof er zeker wel in dat energie blokkades dergelijke kwalen kunnen veroorzaken. Al is de echte test de proef op de som nemen. :)
N
NaschLid
01-01-2024, 00:00
#14
Wat grappig, ik heb mezelf vandaag opgegeven voor een proefles Qigong. Ik zal je video's ook eens bekijken!
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#15
Nasch zei:
Wat grappig, ik heb mezelf vandaag opgegeven voor een proefles Qigong. Ik zal je video's ook eens bekijken!
Klik om te vergroten...
Oh leuk! Echt een begeleide les door iemand? Op locatie?

Ik heb trouwens nog de originele video gevonden, waar 2 van de bovenstaande video's hun fragmenten uit halen. Wel fijn misschien om die te bekijken, zonder beelden tussendoor en als volledige set oefeningen. Vanaf 6:00 minuten starten de oefeningen, al is het aan te raden om de eerste keer het stuk ervoor ook te bekijken denk ik:

M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#16
Ik bump deze even. Om te melden wat mijn bevindingen na langere tijd Qigong praktiseren zijn en ook om te vragen hoe het degenen vergaat die hier ook mee bezig zouden gaan(?)

Wat mezelf betreft ben ik wel een beetje lui geworden in de zin dat ik niet álle oefeningen hierboven meer dagelijks doe. Maar wel de oefening in het 2e filmpje in de eerste post van dit topic. Deze doe ik dagelijks en het is mijn go-to meditatie methode geworden. Ik kan nu echt wel zeggen: dit wérkt. Bij enige spanning, pijn of vervelende gevoelens, doe ik dit om heel snel weer in die kalme gelukzalige staat te komen, waarin er de capaciteit is om die dingen recht onder ogen te komen. En dit heeft effect op alles: stemming doorheen de dag, kalmte, ademhaling, focus, het kunnen waarderen van dingen, postuur, pijnvermindering, spijsvertering, algemeen gevoel van geluk, etc, etc.

Waar ik nog wel erg benieuwd naar ben, is of mijn hooikoorts ook minder zal zijn. We zullen het zien deze lente...

Maar nu ben ik ook benieuwd naar eventuele bevindingen van anderen. :)
d
djiegoLid
01-01-2024, 00:00
#17
Sinds een tijdje doe ik dus yoga en Qigong is daar soms een onderdeel van (ik kan verschillende soorten lessen mixen) 'sochtends doe ik tegenwoordig vaak een Qigong warmup routine. Bijv
Wat me vooral erg van Qigong bevalt is het weer net even anders activeren van het lichaam en het erg goed is in het verplaatsen/ afschudden van overtollige energie. Oefeningen als drawing the arrow bijvoorbeeld. Superbruikbaar in periodes met veel stress of teveel energie.

Maar ook tijdens het trippen (meestal LSD) een supergoede en fijne manier om met een opeenhoping van energie/ongewenste energie om te gaan :) Sowieso een waanzinnige synergie, yoga en trippen. Ik heb al verschillende malen ervaren dat is op dat moment pas echt begrijp wat een oefening precies doet omdat ik zo goed voel hoe energie zich verplaatst of mijn bindweefsel zich langzaam ontspant op plekken waar ik eerder aan voorbij ging. Die kennis helpt me dan weer verder tijdens een volgende nuchtere practice. Heel bijzonder.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."