Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsTijd tussen.

Tijd tussen.

29 antwoorden
6 weergaven
18-5-2026
l
leppehLid
01-01-2024, 00:00
#1
Salvia stimuleert kappa-opioïde receptoren, en heeft een compleet andere werking dan de serotonerge psychedelica. Qua effect is het veel meer met ketamine en aanverwante dissociatieven te vergelijken dan met de traditionele stoffen, hoewel mensen vaak vrij angstige ervaringen hebben met salvia, wat veroorzaakt wordt doordat de stimulatie van deze kappa-opioide receptoren over het algemeen onplezierige gevoelens/gedachten opwekt. De reden voor dat de ervaring sterker wordt naarmate je het vaker hebt gebruik zou ik niet kunnen bedenken, Google helpt ook niet echt :(
T
TripperLid
01-01-2024, 00:00
#2
azgaza zei:
leppeh zei:
Als je reageert, presenteer dan niet je eigen theorie als feit. Wat een bullshit :')!
Klik om te vergroten...

Dit was even een poging het heel simplistisch samen te vatten, maar zulke misinformatie als door o.a. tripper werd neergezet.. mja het klopt gewoon van geen kant. Vrijwel alle psychedelische middelen werken op hoofdzakelijk de 5HT2a receptor, vandaar ook de kruistollerantie tussen LSD en paddo's.
Klik om te vergroten...

Ik schud dit niet uit mijn mouw, DUS!! :grin:

De werking van LSD in de hersenen is nog altijd voor een deel een mysterie, al heeft de wetenschap er veel onderzoek naar verricht en in ieder geval gevonden dat LSD zeer veel soorten receptoren van neuro-transmitters (die de overdracht van singalen tussen zenuwcellen bewerkstelligen), in het bijzonder de dopamine-, adreno- en serotonine-receptoren in delen van de cortex en het limbische systeem, bezet waarbij waarschijnlijk de cortex wordt geprikkeld om informatie door te geven (maar vreemd genoeg niet die delen die met audi-visuele perceptie in verband worden gebracht). Met name het effect op de 5-HT-(serotonine)-receptoren wordt van belang geacht, nu serotonine in verband wordt gebracht met het mede voor een LSD-ervaring kenmerkende gevoel van extase en verhoging van gevoelens en betekenisgeving. LSD blokkeert de 5-HT-2-receptoren (en stimuleert de 5-HT-1A en 5-HT-1C-receptoren), hetgeen verband moet houden met de psychedelische werking omdat uit onderzoek is gebleken dat hallucinaties toenemen naarmate de 5-HT-2-receptoren sterker worden gebonden. Het vermoeden bestaat dat serotonine in de cerebrale cortex gedachten organiseert en dat door LSD de serotonine-spiegel zo wordt verlaagd dat de rationaliteit onderdukt wordt ten gunste van vrije associaties en (pseudo-)hallucinaties.

Bron: http://filosofiewetenschapkunst.web-log.nl/filosofiewetenschapkunst/2005/09/over_lsd_bewust.html

Ook LSD werkt op serotonine, maar dan omgekeerd als bij Extacy : de werking van serotonine wordt geblokkeerd. LSD heeft min of meer dezelfde struktuur als serotonine. Serotonine onderdrukt extreme informatie en gevoelens en zorgt daardoor voor een gevoel van rust. LSD maakt gebruik van de serotonine receptors, maar zonder de meer extreme effekten van het denken en de emoties te onderdrukken. Vandaar dat het aanleiding geeft tot hallucinaties en paranoia. Vooral de input via de ogen wordt sterk aangegrepen.

Bron: http://www.bomi-1-gezondheid.com/Lichaam_en_geest/prozac_lsd_extacy_ecstacy_xtc.htm
V
VigilanteLid
01-01-2024, 00:00
#3
Flyyh zei:
Ik en een maat van mij hadden nog nooit LSD gedaan, wel andere drugs vaak zat.
Nu hadden we dus vorige week voor het eerst LSD gedaan, we hebben echt een super gave avond gehad met veel gelachen maar we hadden eigelijk allebei niet wat we hadden verwacht. Allebij namelijk geen 1 hallucinatie, nog geen kleur verandering .. gewoon niks, het enigste was dat we wat vrolijker waren en veel moesten lachen maar dat zou ook kunne komen door de weet ik veel hoeveel gram wiet :P..
Mijn vraag is nu dus: We willen het echt graag een keer goed doen, zou het vandaag kunnen ? De vorige keer was een week geleden. :stoned:
Klik om te vergroten...


Ik zou dus denken dat je te weinig hebt genomen, of geen lsd op hebt.

Als je echt van mening bent dat je niet (nauwelijks hebt getript) kan je het imo best een week later nog een keer proberen. Het wachten om te verwerken is hier dus niet van toepassing want volgens mij heb je niks te verwerken, behalve een berg wiet.
Tip: Test je LSD.
a
azgazaLid
01-01-2024, 00:00
#4
Tripper zei:
azgaza zei:
leppeh zei:
Als je reageert, presenteer dan niet je eigen theorie als feit. Wat een bullshit :')!
Klik om te vergroten...

Dit was even een poging het heel simplistisch samen te vatten, maar zulke misinformatie als door o.a. tripper werd neergezet.. mja het klopt gewoon van geen kant. Vrijwel alle psychedelische middelen werken op hoofdzakelijk de 5HT2a receptor, vandaar ook de kruistollerantie tussen LSD en paddo's.
Klik om te vergroten...

Ik schud dit niet uit mijn mouw, DUS!! :grin:

De werking van LSD in de hersenen is nog altijd voor een deel een mysterie, al heeft de wetenschap er veel onderzoek naar verricht en in ieder geval gevonden dat LSD zeer veel soorten receptoren van neuro-transmitters (die de overdracht van singalen tussen zenuwcellen bewerkstelligen), in het bijzonder de dopamine-, adreno- en serotonine-receptoren in delen van de cortex en het limbische systeem, bezet waarbij waarschijnlijk de cortex wordt geprikkeld om informatie door te geven (maar vreemd genoeg niet die delen die met audi-visuele perceptie in verband worden gebracht). Met name het effect op de 5-HT-(serotonine)-receptoren wordt van belang geacht, nu serotonine in verband wordt gebracht met het mede voor een LSD-ervaring kenmerkende gevoel van extase en verhoging van gevoelens en betekenisgeving. LSD blokkeert de 5-HT-2-receptoren (en stimuleert de 5-HT-1A en 5-HT-1C-receptoren), hetgeen verband moet houden met de psychedelische werking omdat uit onderzoek is gebleken dat hallucinaties toenemen naarmate de 5-HT-2-receptoren sterker worden gebonden. Het vermoeden bestaat dat serotonine in de cerebrale cortex gedachten organiseert en dat door LSD de serotonine-spiegel zo wordt verlaagd dat de rationaliteit onderdukt wordt ten gunste van vrije associaties en (pseudo-)hallucinaties.

Bron: http://filosofiewetenschapkunst.web-log.nl/filosofiewetenschapkunst/2005/09/over_lsd_bewust.html

Ook LSD werkt op serotonine, maar dan omgekeerd als bij Extacy : de werking van serotonine wordt geblokkeerd. LSD heeft min of meer dezelfde struktuur als serotonine. Serotonine onderdrukt extreme informatie en gevoelens en zorgt daardoor voor een gevoel van rust. LSD maakt gebruik van de serotonine receptors, maar zonder de meer extreme effekten van het denken en de emoties te onderdrukken. Vandaar dat het aanleiding geeft tot hallucinaties en paranoia. Vooral de input via de ogen wordt sterk aangegrepen.

Bron: http://www.bomi-1-gezondheid.com/Lichaam_en_geest/prozac_lsd_extacy_ecstacy_xtc.htm
Klik om te vergroten...

Ik moet helaas constateren dat je gequote stukjes niet kloppen, LSD is gewoon een agonist van de 5HT2a receptor; en agonist betekent dus dat ie hem stimuleert en niet blokkeert. De 5HT2a receptor is actief in o.a. de visuele cortex, en het stimuleren daarvan stimuleert veel delen van de gezichtsverwerking, waardoor je hersens als het ware proberen meer detail te geven dan er te zien is waardoor je o.a. ingewikkelde patronen gaat zien.


Affinity of LSD for various receptors. The lower the affinity, the more strongly LSD binds to that receptor. The horizontal line represents an approximate value for human plasma concentrations of LSD, and hence, receptor affinities that are below the line are unlikely to be involved in LSD's effect. Data averaged from data from the Ki Database

LSD binds to most serotonin receptor subtypes except for 5-HT3 and 5-HT4. However, most of these receptors are affected at too low affinity to be sufficiently activated by the brain concentration of approximately 10–20 nM.[72] In humans, recreational doses of LSD can affect 5-HT1A, 5-HT2A, 5-HT2C, 5-HT5A, and 5-HT6 receptors.[1][73] 5-HT5B receptors, which are not present in humans, also have a high affinity for LSD.[74] The psychedelic effects of LSD are attributed to its strong partial agonist effects at 5-HT2A receptors as specific 5-HT2A agonists are psychedelics and largely 5-HT2A specific antagonists block the psychedelic activity of LSD.[72] Exactly how this produces the drug's effects is unknown, but it is thought that it works by increasing glutamate release in the cerebral cortex and therefore excitation in this area, specifically in layers IV and V.[75] LSD, like many other drugs, has been shown to activate DARPP-32-related pathways.[76]

Hier staat het ook weer; en een logische indicator dat LSD wel degelijk werkt door activatie van de 5HT2a receptor; stoffen die de werking van die receptor wél blokkeren schakelen de effecten van LSD dus weer uit.

Nogmaals, agonist = activeren van de receptor; LSD activeert bepaalde serotonine sub receptoren, waaronder één die toevallig veel met de visuele cortex te maken heeft. Helemaal begrepen is dat inderdaad niet, maar je bronnen hebben het fout. Hier nog een bron die bovenstaande beweringen volledig ondersteunt en uitgebreid uitlegt; hij is te detailvol om een quote uit te nemen maar neem serieus eens de moeite het te lezen:

http://www.tripzine.com/pit/html/multi-state-theory.htm

Vooral die 2e quote heeft het compleet fout trouwens; dat komt niet eens in de buurt van hoe het werkt. De eerste heeft gewoon een kleine vergissing; antagonist ipv agonist is de hoofdzakelijke fout daar; echt ontzettend veel bronnen en veel onderzoek ondersteunt de conclusie dat LSD dus een agonist is van de 5HT2a receptor, en om het even in hele simpele taal te zetten:

LSD doet alsóf het serotonine is voor bepaalde subreceptoren en omdat het géén serotonine is, maar LSD, gooit dat de boel enigsinds in de war, maar laat het de bestaande serotonine voorraad gewoon met rust.

Nog een argument waarom jouw bewering onmogelijk kan kloppen; als LSD de serotonine hoeveelheid zou onderdrukken dan zou het vrijgeven van serotonine de effecten moeten opheffen en mdma heft nou niet bepaald LSD op, dus nee, klopt echt niet.
I
IrezzLid
01-01-2024, 00:00
#5
:openmouth: :openmouth:
Jullie beseffen niet hoe hard deze topic trippen is als je er helemaaaaal niets van snapt :tearsofjoy:
l
leppehLid
01-01-2024, 00:00
#6
Tripper zei:
azgaza zei:
leppeh zei:
Als je reageert, presenteer dan niet je eigen theorie als feit. Wat een bullshit :')!
Klik om te vergroten...

Dit was even een poging het heel simplistisch samen te vatten, maar zulke misinformatie als door o.a. tripper werd neergezet.. mja het klopt gewoon van geen kant. Vrijwel alle psychedelische middelen werken op hoofdzakelijk de 5HT2a receptor, vandaar ook de kruistollerantie tussen LSD en paddo's.
Klik om te vergroten...

lange post met misinformatie
Klik om te vergroten...

Naast dat je de tekst uit zijn verband trekt, is de informatie in wat je post ook gewoon niet te stroken met de algemeen heersende opvatting. Azgaza heeft al uitgelegd wat er niet aan klopt, dus daar zal ik niet meer over uitwijden.

Allebei de teksten die je hebt gequote zijn geschreven door mensen die wel de klok hebben horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt. Voortaan kun je beter informatie over dit soort dingen zoeken op Bluelight, daar zitten veel mensen (in Advanced Drug Discussion of ADD) die weten waar ze het over hebben :)
e
electergieLid
01-01-2024, 00:00
#7
ah, dit moet je ook niet begrijpen
niemand kan je 100% met zekerheid zeggen hoe 't meest ingewikkelde systeem in deze cosmos ( ons brein) werkt
dan is dus ook de bedoeling dat je experimenteerd....

ik nam bv. op zondag een tripje of anderhalf en tegen woensdag nam ik nog 1
en er was bij mij naar mijn weten geen verschil in sterkte of duur van de trip
zou ik tegen zaterdag ofzo nog 1tje nemen dan zou de trip een stukje minder zijn

ik heb al een geval of 2 gehad dat dit zo't geval was, dus laat je niks wijsmaken en ondervind zelf
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#8
Flyyh zei:
Allebij namelijk geen 1 hallucinatie, nog geen kleur verandering .. gewoon niks
Klik om te vergroten...

Dat is vrij normaal hoor. Tijdens mijn eerste trip op LSD had ik ook geen visuals van de LSD. Pas toen ik het combineerde die avond met truffels kreeg ik visuals.

De tweede keer en derde keer had ik echter enorm veel visuals van de LSD :)

De visuals komen vanzelf, maak je maar geen zorgen :wink:
P
PepTalkLid
01-01-2024, 00:00
#9
Sublimo zei:
Flyyh zei:
Allebij namelijk geen 1 hallucinatie, nog geen kleur verandering .. gewoon niks
Klik om te vergroten...

Dat is vrij normaal hoor. Tijdens mijn eerste trip op LSD had ik ook geen visuals van de LSD. Pas toen ik het combineerde die avond met truffels kreeg ik visuals.

De tweede keer en derde keer had ik echter enorm veel visuals van de LSD :)

De visuals komen vanzelf, maak je maar geen zorgen :wink:
Klik om te vergroten...

Dit heeft niets met de 1e keer te maken.
Sommige mensen voelen niets van de eerste keer blowen, en het komt ook in mindere mate voor bij truffel/paddo's. Maar bij LSD? Nee, voel je niets dan ligt dat helemaal aan: De dosis, jezelf en andere externe factoren ( de set&setting dus).

@ azgaza, heb zelf altijd gedacht dat LSD wel een antagonist was.
Ikzelf beschik niet over de kennis die jullie hier delen.
Maar ik weet wel dat als LSD de serotonine aanmaak stimuleert en niet enkel de receptoren bezet, dat je ( net zoals met MDMA) last zou moeten hebben van een dipje.

Of op z'n minst niet meerdere weekenden achter elkaar kunt trippen. ( ivm. geestelijke gezondheid is dit niet slim, maar wel mogelijk). Je tript dan nog steeds hetzelfde i.t.t. met MDMA waar je alleen nog ''opgepept'' en niet meer euforisch word.
S
SublimoLid
01-01-2024, 00:00
#10
En toch zijn er veel mensen die geen visuals hebben de eerste keer. Ik heb de LSD zeker gevoeld, alleen geen visuals de eerste keer. En 200 mic lijkt me toch voldoende... Pas vanaf de tweede keer had ik visuals erbij, hetzelfde lichamelijke gevoel maar dan met visuals.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."