Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsZijn extreem hoge dosissen psychedelica helend?

Zijn extreem hoge dosissen psychedelica helend?

116 antwoorden
12 weergaven
18-5-2026
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#1
Dank, heel interessant!
Uiteraard, met een ter zake kundige sjamaan. Dit lijkt mij een heel bijzondere ervaring!
Maar, Van vele middelen bestaan er grote risico's, met de dood als risico...
Hoe lang duurde deze ervaring?
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#2
Mindless zei:
Als je een zwak (licht is een beter woord denk ik) ego hebt, dan betekent dat dat je gemakkelijk loslaat waardoor je minder kans hebt op een psychotische ervaring. Als je ego taai/sterk is, dan heb je een grote persoonlijke wilskracht. Dat mag dan in deze wereld op veel vlakken goed zijn op veel gebieden, op gebied van spiritualiteit en ook trippen is het niet een goede eigenschap. Maar wat jij denk ik bedoeld, is dat je sterk van geest bent. Maar dat heeft er (imo dus) mee te maken dat je gegrond bent in je echte zelf. Dat is waar échte kracht vandaan komt: uit de 'spirit'. Niet uit het ego. Het ego is maar een masker.

Jouw ego-wilskracht gaat je niet redden op het moment wanneer je hele realiteit van onder je voeten uit weggetrokken wordt in een beginnende ego-oplossing. Immers: het is een ego-oplossing, dat ego waarmee je probeert de boel bij elkaar te houden, wordt opgelost. Daaraan vasthouden is dus het laatste wat je dan moet doen. Je persoonlijke wilskracht is dan juist hetgeen waarmee je kunt vechten tegen de ervaring. Dat vechten is weerstand en die weerstand wordt ervaren als angst. Het enige wat dan helpt is loslaten, accepteren, erin meegaan.


Het hangt er denk ik allemaal vanaf hoe licht je ego is. Hoe makkelijk je loslaat. En hoe bewust je je van dat proces bent, waardoor je ziet dat je op cruciale momenten moet loslaten en juist niet vechten/sterk zijn.
Klik om te vergroten...

Oef. Ik heb het gevoel dat ik meer psilo's moet eten. Ik vraag me af of ik mijn ware zelf wel eens geweest ben. Ik denk eigenlijk niet zo veel meer na in mijn trips. Op 4 gram kan ik me alleen maar beelden herinneren. En hoe mijn gezichtsveld langzaam verboog. Ik heb altijd het idee dat ik dan ook spreek zonder er over na te denken. Ik weet het niet. Ik moet een keer een hoge dosis psilo nemen in mijn eentje. En dan echt de tijd nemen om in het abyss te staren. Zonder afleiding.

Als mindless begin te typen dan gaan mijn hersenen kraken. :sweatsmile:

Toch zou ik graag er ooit achter willen komen wat iemand nou zo psychotisch maakt. Als je daar een antwoord op zou kunnen geven dan is het grootste counter argument tegen psychedelics helemaal dood. Ik had ook wel interesse in psychedelics mede omdat ik dacht een psychose dan beter te kunnen begrijpen. Maar ik begrijp er nu nog steeds geen snars van.

Ik doe vrijwilligerswerk op zorgboerderijen dus ik kom wel in aanraking met dat soort type mensen en op een een of andere manier zou ik het toch willen begrijpen.
Maar ach. Misschien moet ik het maar "los laten" :grimacing:
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#3
Martinus zei:
Oef. Ik heb het gevoel dat ik meer psilo's moet eten. Ik vraag me af of ik mijn ware zelf wel eens geweest ben. Ik denk eigenlijk niet zo veel meer na in mijn trips. Op 4 gram kan ik me alleen maar beelden herinneren. En hoe mijn gezichtsveld langzaam verboog. Ik heb altijd het idee dat ik dan ook spreek zonder er over na te denken. Ik weet het niet. Ik moet een keer een hoge dosis psilo nemen in mijn eentje. En dan echt de tijd nemen om in het abyss te staren. Zonder afleiding.
Klik om te vergroten...
Mediteer je tijdens trips? Mediteer je überhaupt? Kan zijn dat je dat eerder gezegd hebt hoor, dan ben ik dat misschien vergeten.

Imo kun je je veel beter daarop richten dan op hogere doseringen. High doses zorgen in mijn ogen sneller voor verwarring, dan vrij zijn van je ego. En als het wel voor ego-oplossing zorgt, dan gebeurd dit vaak gepaard met veel verwarring.

Je ware zelf ben je altijd. Het is alleen dat je niet-ware zelf daar vaak nog bovenop aanwezig is. Je ware zelf is zo stil en volgens Osho zó "gentlemanly", dat het de valse zelf laat doen wat die wil. Het is dus zaak om weer bewust de positie van de ware zelf aan te nemen en zo alles te zien wat vals is, waardoor het vanzelf verdwijnt. Dat is wat je met meditatie doet en de combinatie daarvan met psychedelica kan enorm krachtig zijn hierin.

Martinus zei:
Toch zou ik graag er ooit achter willen komen wat iemand nou zo psychotisch maakt. Als je daar een antwoord op zou kunnen geven dan is het grootste counter argument tegen psychedelics helemaal dood. Ik had ook wel interesse in psychedelics mede omdat ik dacht een psychose dan beter te kunnen begrijpen. Maar ik begrijp er nu nog steeds geen snars van.
Klik om te vergroten...
Mijn persoonlijke mening over psychotisch worden is dat dit een soort zelfverdedigingsmechanisme is tegen extreem trauma. De geest kan denken dat het tijdens een extreme ervaring beter is om "gek" te worden, voor zelfbescherming. Het alternatief kan wellicht erger lijken voor de persoon in kwestie. "Gek" worden is lager gaan in bewustzijn, waardoor dingen minder direct aankomen. Maar dit is echt slechts maar mijn opvatting hierover en staat niet in verband met wat de opvattingen vanuit de medische wereld hierover zijn.

Een quote die ik echt geweldig vind en hier al vaak gequote heb:

"The psychotic drowns in the same waters in which the mystic swims with delight."

Dit impliceert voor mij dat het een kwestie van perceptie is. De 'mystic' erkent de wilde wateren van de geest, maar behoudt zijn kalmte en kan er zo doorheen navigeren. De psychoot voelt zich overweldigd door deze zelfde wateren en is zijn kalmte verloren. De wateren spelen met hem. (of haar)
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#4
@Mindless
Als ik angstig word tijdens gebruik of het dagelijks leven, noem maar op. Dan kan ik me soms op de 1 of andere manier onbewust zelf kalmeren en als ik het bewust doe dan doe ik het meer op mijn manier (alleen let ik op me ademhaling heel soms).

Denk je dat ik dan mediteer op het moment zelf op mijn manier en niet op die van andere?
Want als ik er nu bij stil sta, denk ik dan dat het een meditatie is die voorkomt uit het geen wat ik meegemaakt heb als ik spiritueel nadenk.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#5
transformated zei:
@Mindless
Als ik angstig word tijdens gebruik of het dagelijks leven, noem maar op. Dan kan ik me soms op de 1 of andere manier onbewust zelf kalmeren en als ik het bewust doe dan doe ik het meer op mijn manier (alleen let ik op me ademhaling heel soms).

Denk je dat ik dan mediteer op het moment zelf op mijn manier en niet op die van andere?
Want als ik er nu bij stil sta, denk ik dan dat het een meditatie is die voorkomt uit het geen wat ik meegemaakt heb als ik spiritueel nadenk.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat er in essentie maar 1 meditatie is: de positie van de ware zelf aannemen en vanaf daar bewust worden van de valse zelf. Je kunt dat proces wellicht op verschillende manieren in gang zetten.

Of ik begrijp je vraag niet helemaal(?)
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#6
Martinus zei:
Toch zou ik graag er ooit achter willen komen wat iemand nou zo psychotisch maakt
Klik om te vergroten...
:grimacing: :grimacing: breng het dan niet tot een punt dat je dat ondergaat en probeer het nuchter uit te zoeken of in normale dosissen. Op hoge dosissen ga je hierop geen antwoorden krijgen, denk ik hoor.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#7
Mindless zei:
Ik denk dat er in essentie maar 1 meditatie is: de positie van de ware zelf aannemen en vanaf daar bewust worden van de valse zelf. Je kunt dat proces wellicht op verschillende manieren in gang zetten.

Of ik begrijp je vraag niet helemaal(?)
Klik om te vergroten...

Hmmm ik zal het zo goed mogelijk proberen te verwoorden.
Nu ik volledig nuchter ben zoals ik toen 14 jaar was voel ik me weer vrij en toen kon ik alles gemakkelijk loslaten op 1 of andere manier. Nu ervaar ik weer pure rust in me hoofd gepaard met alle gevoelens. Ik denk dat ik het op een of andere manier weet hoe ik me van alles moet distantiëren en dat gaat uit mezelf maar dat kan ik niet uitleggen omdat ik niet weet hoe ik het doe.
Is het misschien omdat ik altijd heel stil ben misschien verlegen of introvert. Ik krop ook alles op meestal als er iets gebeurt wat niet goed is maar daardoor denk ik dan dat ik daarom een soort innerlijke rust heb ook al klinkt het raar. Maar als het eruit vliegt dan is het nooit met woorden bij ik.
Soms voelt het alsof ik een soort van tweestrijd zit met mezelf.

Ik denk dat dit bericht waarschijnlijk verwarrend is.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#8
transformated zei:
Hmmm ik zal het zo goed mogelijk proberen te verwoorden.
Nu ik volledig nuchter ben zoals ik toen 14 jaar was voel ik me weer vrij en toen kon ik alles gemakkelijk loslaten op 1 of andere manier. Nu ervaar ik weer pure rust in me hoofd gepaard met alle gevoelens. Ik denk dat ik het op een of andere manier weet hoe ik me van alles moet distantiëren en dat gaat uit mezelf maar dat kan ik niet uitleggen omdat ik niet weet hoe ik het doe.
Is het misschien omdat ik altijd heel stil ben misschien verlegen of introvert. Ik krop ook alles op meestal als er iets gebeurt wat niet goed is maar daardoor denk ik dan dat ik daarom een soort innerlijke rust heb ook al klinkt het raar. Maar als het eruit vliegt dan is het nooit met woorden bij ik.
Soms voelt het alsof ik een soort van tweestrijd zit met mezelf.

Ik denk dat dit bericht waarschijnlijk verwarrend is.
Klik om te vergroten...
IK herken dit ook echt wel hoor, maar meer uit ervaring als dat ik het uit kan leggen, Aan de ene kant wil je je "ego" accepter ofzo maar aan de andere kant wil ik er ook aan schaven en veranderen, maar daar ben ik het in mn hoofd dan weer niet altijd mee eens wat weer zorgt voor 2 strijd of onrust/conflict? geen idee eigenlijk.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik ben bar slecht in mediteren als ik nuchter ben.
Maar als ik psilo's eet dan lijk ik wel een monnik te worden in letterlijke zin. Het lijkt wel als ik dan gewoon lekker ga leggen, dat ik mediteer zonder het te proberen. Ik heb dan een state of mind van rust en ik smelt dan weg in mijn bank. Het is absoluut heerlijk. Op 2/3 gram dan zijn de hallucinaties daarbij vrij mild. En op 4 gram kwam alles tot leven. Ik zag objecten in mijn 3de oog uiteen vallen in DNA strengen en er groeide rare dingen uit de muren en wat niet.

Het enige wat ik doe om die state of mind te bereiken is "mezelf" ontspannen. Soms is het ook echt heel euforisch.
Ik heb ook een keer gedeeld in een andere topic dat ik op hoge dosis wiet ook wel eens mediteer en dat ik daar ook wel rare ervaringen mee heb. Zwaar euforisch. Maar op wiet is het heel moeilijk om "mezelf" te ontspannen omdat wiet juist de gedachte stroom aansterkt in plaats van stil legt.


Mindless zei:
"The psychotic drowns in the same waters in which the mystic swims with delight."

Dit impliceert voor mij dat het een kwestie van perceptie is. De 'mystic' erkent de wilde wateren van de geest, maar behoudt zijn kalmte en kan er zo doorheen navigeren. De psychoot voelt zich overweldigd door deze zelfde wateren en is zijn kalmte verloren. De wateren spelen met hem. (of haar)
Klik om te vergroten...

Dat is inderdaad wel een mooie quote. Ik ga daar nog wel even over denken.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
@transformated
Wel wat verwarrend ja. :wink:

Want je zegt aan de ene kant dat je pure rust ervaart en weet hoe je je van alles distantieert. Maar je kropt ook alles op en zit in tweestrijd met jezelf.

Wellicht breng je het niet helemaal onder woorden zoals je het bedoeld(?)
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#11
Mindless zei:
@transformated
Wel wat verwarrend ja. :wink:

Want je zegt aan de ene kant dat je pure rust ervaart en weet hoe je je van alles distantieert. Maar je kropt ook alles op en zit in tweestrijd met jezelf.

Wellicht breng je het niet helemaal onder woorden zoals je het bedoeld(?)
Klik om te vergroten...

Zelf ben ik er ook nog niet uit en dat is 1 van de redenen dat ik deze week truffels doe. Omdat het me altijd nieuwe inzichten geeft op 1 of andere reden ook voor een beetje plezier natuurlijk.
Dan zal ik misschien eens met een psycholoog gaan praten die me misschien ook wat kan helpen.
Ik vind het wel fijn dat er hier toch altijd ook geluisterd en geantwoord word dat helpt ook al veel :wink:
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#12
transformated zei:
Zelf ben ik er ook nog niet uit en dat is 1 van de redenen dat ik deze week truffels doe. Omdat het me altijd nieuwe inzichten geeft op 1 of andere reden ook voor een beetje plezier natuurlijk.
Dan zal ik misschien eens met een psycholoog gaan praten die me misschien ook wat kan helpen.
Ik vind het wel fijn dat er hier toch altijd ook geluisterd en geantwoord word dat helpt ook al veel :wink:
Klik om te vergroten...

Ik denk persoonlijk dat je meer kan leren van de psilo's dan van een psychiater. Maar dat is mijn ervaring.
Zelf ben ik ook wel een introvert en ik denk dat bij introvert zijn ook wel een beetje hoort dat je op je eigen problemen gaat zitten brouwen en er zelf een oplossing voor vind. Maar misschien heb ik het mis. Ik lik in ieder geval het liefst mijn eigen wonden. :P
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#13
@Zeelanddude
Eerlijk gezegd heb ik er geen flauw idee van soms maar nu ik een nuchter hoofd heb kan ik beter nadenken. Ik probeer het uit te zoeken wat het juist is maar soms laat ik het zo want dan komt het antwoord soms zelf naar me toe.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#14
@Martinus

Psycholoog schrijft geen pillen voor maar een psychiater wel daar zit het verschil. Maar ik ben het nog niet heel zeker als ik met een psycholoog zal praten dat zal ik zien in de komende weken.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#15
transformated zei:
@Zeelanddude
Eerlijk gezegd heb ik er geen flauw idee van soms maar nu ik een nuchter hoofd heb kan ik beter nadenken. Ik probeer het uit te zoeken wat het juist is maar soms laat ik het zo want dan komt het antwoord soms zelf naar me toe.
Klik om te vergroten...

Ik moet ook wel zeggen dat voor mij vaak het probleem juist is dat ik een probleem probeer op te lossen in mijn hooft. Vaak is dat juist het probleem. Door het gewoon lost te laten en het leven meer te laten overkomen zit je ook minder vast in je hooft.
M
MartinusLid
01-01-2024, 00:00
#16
transformated zei:
@Martinus

Psycholoog schrijft geen pillen voor maar een psychiater wel daar zit het verschil. Maar ik ben het nog niet heel zeker als ik met een psycholoog zal praten dat zal ik zien in de komende weken.
Klik om te vergroten...

Sorry ik gooi ze vaak beide over de zelfde kam. Ik heb beide gehad en ik was niet echt onder de indruk.
Z
ZeelanddudeLid
01-01-2024, 00:00
#17
Martinus zei:
Ik moet ook wel zeggen dat voor mij vaak het probleem juist is dat ik een probleem probeer op te lossen in mijn hooft. Vaak is dat juist het probleem. Door het gewoon lost te laten en het leven meer te laten overkomen zit je ook minder vast in je hooft.
Klik om te vergroten...
Ja, een probleem in je hoofd oplossen is heel leuk, maar uiteindelijk moet het je in de buitenwereld ook lukken. IEts in je hoofd oplossen en de volgende dag tegenaan lopen (of een week daarna) lijkt mij een hele reële kans om conflict in je hoofd te krijgen?
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#18
Martinus zei:
Ik moet ook wel zeggen dat voor mij vaak het probleem juist is dat ik een probleem probeer op te lossen in mijn hooft. Vaak is dat juist het probleem. Door het gewoon lost te laten en het leven meer te laten overkomen zit je ook minder vast in je hooft.
Klik om te vergroten...

Ja dat klopt wel maar dan denk ik soms dat ik mezelf zou veranderen op 1 of andere manier. Slecht of goed dat weet ik niet maar ik denk dat ik blunt zou zijn dan met sommige uitspraken.
Ik ben al veranderd vergeleken met vroeger maar toch niet zoveel en nu ik ook redelijk zwaar verslaafd ben geweest voor een goeie 4 jaar. Nu ben ik al +3maand nuchter voel ik ook alles weer aan en laat ik het niet over me heen stampen dan toen ik high was. Maar toch blijf ik op 1 of andere manier nog altijd die jongen van 14 jaar.
t
transformatedLid
01-01-2024, 00:00
#19
Martinus zei:
Sorry ik gooi ze vaak beide over de zelfde kam. Ik heb beide gehad en ik was niet echt onder de indruk.
Klik om te vergroten...

Ja dat is wel waar ik vind persoonlijk als je een psycholoog of psychiater wil worden dat je ook de situatie's moet hebben meegemaakt of soortgelijke situatie's.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#20
O ik heb moeilijke momenten gehad... Meditatie gaat niet altijd makkelijk voor me. In theorie hoeft een ego oplossing niet gepaard te gaan met een grote worsteling als je het juiste standpunt aanneemt. In de praktijk heb ik vaak toch het verkeerde standpunt aangenomen omdat dat zo'n gewoonte is. Maar soms dus ook niet en dan is het geen worsteling.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123456
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."