#1
Ja, er zijn genoeg rustigere attracties om van te genieten dat is waar. Maar het is eigenlijk raar dat mensen dit soort ervaringen leuk vinden want het is een signaal van je lichaam om je te waarschuwen op gevaar. Dan denkt je brein: dit moet ik onthouden zodat ik het in het vervolg kan voorkomen. Je krijgt allemaal nare stofjes in je brein waardoor je extra alert bent maar ook waardoor je schrikt en je een angstreactie hebt. Dit duurt meestal nog zo'n 8 á tien minuten als het afgelopen is. Maar omdat onze levens geen écht gevaar meer lopen, althans niet in onze regio, is het begrijpelijk dat mensen naar "alles" zoeken om een beetje adrenaline te proeven.
Maar ik heb dat eigenlijk nooit echt gehad. Ik vind het wel spannend en het is wel een bijzondere ervaring, maar in de achtbaan krijg ik toch altijd een beetje het gevoel alsof er iets volledig mis is met mijn lichaam. En dat had ik vooral de eerste keer in de vogelrok. Een donkere achtbaan. Had toen ook ontzettend veel geblowd. En even eerlijk, ik werd helemaal gek gewoon. Ik kom me totaal niet in de ruimte oriënteren. Het was alsof ik met lichtsnelheden door het heelal werd geslingerd.
Ik heb zelf eigenlijk geen angstreactie in achtbanen. Vind het niet eng, als kind al niet (ging er zodra ik qua lengte in aanmerking kwam met m’n pa in). Het is natuurlijk adrenaline waardoor het leuk is, dat wel, maar ik zou het toch als iets anders omschrijven dan angst. Angst is niet perse leuk, achtbanen wel. Als het een leuke achtbaan is - niet te veel gebonk, want daar heb ik een hekel aan - krijg ik de big smile niet van mijn gezicht af.
Maar ik heb achtbanen nooit met blowen gecombineerd. Zou daar ook niet 123 op komen haha, lijkt me heel weird en kan me voorstellen dat Vogelrok dan een heel ander soort ervaring is!