Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoeveel risicovoller is 4fma TOV MDMA?

Hoeveel risicovoller is 4fma TOV MDMA?

32 antwoorden
8 weergaven
18-5-2026
P
Pencil9876Lid
01-01-2024, 00:00
#1
Hallo mensen.

Ik ben geïnteresseerd geraakt in 4fma omdat ik van vrienden begrepen heb dat de effecten van 4fma langer aanhouden dan die van MDMA. Ook heb ik begrepen van vrienden dat je ten opzichte van MDMA minder pieken en dalen en dus een meer stabiel gevoel ervaart. Deze twee aspecten, de langere duur en de meer constante ervaring, spreken mij wel aan. Vooral de langere duur klinkt interessant, omdat de vermoeidheid meestal wel toeslaat in de laatste paar uurtjes van een feest.

Ik was eigenlijk benieuwd naar de schadelijkheid van het gebruik van 4fma ten opzichte van MDMA bij een goede maar niet buitensporig hoge dosis, bij eenmalig gebruik of met minimaal 3 maanden tussenpauze. Ik heb het dan over een dosis MDMA van ong 1.5 keer je lichaamsgewicht, in milligrammen. Ik meen dat de dosis bij 4fma vergelijkbaar zou moeten zijn? Ook als niet exact bekend is wat de gevolgen op lange termijn zijn, was ik wel benieuwd of er hier mensen zijn die in ieder geval een indicatie kunnen geven zodat ik een afweging kan maken.

Overigens overweeg ik helemaal te stoppen met het gebruik van MDMA of andere serotonineslurpende drugs omdat ik simpelweg niet weet wat de effecten op de lange termijn zijn en omdat ik goede dingen heb gehoord over een heleboel andere drugs die waarschijnlijk minder schadelijk zouden zijn (zoals 2cb of ketamine). Echter is mijn kennis over drugs zeer beperkt en dus zal ik me eerst verder moeten verdiepen. En ja, ik weet dat ik me beter had kunnen verdiepen in drugs voordat ik ze ging gebruiken, maar beter laat dan nooit.

Disclaimer: voorlopig ga ik niet naar feestjes toe, vanwege het heersende corona virus. Ik wil mezelf alleen informeren.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Pencil9876 zei:
Ik ben geïnteresseerd geraakt in 4fma omdat ik van vrienden begrepen heb dat de effecten van 4fma langer aanhouden dan die van MDMA.
Klik om te vergroten...
MDMA is mede populair vanwege zijn intense euforische piek.

Op de vraag hoe schadelijk 4-FMA is ten opzichte van MDMA gaat niemand je een concreet antwoord kunnen geven.

2C-B en Ketamine zijn in ieder geval toch wel vrij fundamenteel andere drugs waar 4-FMA en MDMA overeenkomsten vertonen qua molecuulstructuur (een Methamfetamine basisskelet) en werkingsmechanisme (sterke serotonine releasers).
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#3
Lastige vraag, volgens mij is er nog geen onderzoek naar gedaan. Met die RC's blijf je zelf je proefpersoon. Je kan wel wat dingen doen om de schade te beperken maar eigenlijk weet je nooit of dat voldoende is.

Als je op zoek bent naar iets stabielers en langdurigers dan mdma is 6-apb misschien ook wel wat.
P
Pencil9876Lid
01-01-2024, 00:00
#4
Dankjewel voor jullie reacties. Ik was me er inderdaad al van bewust dat 2cb en ketamine totaal andere drugs zijn, met andere effecten. Ik hoef niet per se een alternatief voor MDMA te vinden met een vergelijkbare werking. Ik ben gewoon op zoek naar andere mogelijkheden om een leuke avond te hebben, om ervoor te zorgen dat feestjes een stuk specialer worden. Ik denk niet dat ik nog snel nuchter naar een feest zou gaan namelijk, daar vind ik niet zo veel meer aan. Het is gewoon zo dat het besef begon in te dalen dat het mij het niet waard is om een paar leuke avonden te hebben waarvoor ik de rest van mijn leven een grote prijs zal moeten blijven betalen. Echter, als ik gewoon 3 keer per jaar een verantwoorde dosis MDMA of 4Fma of wat dan ook zou kunnen blijven gebruiken en de kans groot is dat daar geen noemenswaardige consequenties aan verbonden zullen zijn, dan zal ik dat waarschijnlijk niet laten.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#5
Pencil9876 zei:
Ik denk niet dat ik nog snel nuchter naar een feest zou gaan namelijk, daar vind ik niet zo veel meer aan.
Klik om te vergroten...
Dit lijkt me wel een problematische mindset. Gewoon een paar biertjes drinken of een jointje roken is toch ook prima? Dat komt meer in de buurt van nuchter dan keta, 2cb of stimulerende middelen.
P
Pencil9876Lid
01-01-2024, 00:00
#6
Met feest bedoel ik wel een techno of house feest. Misschien overdrijf ik een beetje, maar ik zou echt niet vaak nuchter blijven op een feestje. Een jointje doe ik ook wel af en toe, maar meestal ben ik niet zo van de alcohol omdat ik een hekel heb aan katers.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#7
Pencil9876 zei:
Echter, als ik gewoon 3 keer per jaar een verantwoorde dosis MDMA of 4Fma of wat dan ook zou kunnen blijven gebruiken en de kans groot is dat daar geen noemenswaardige consequenties aan verbonden zullen zijn, dan zal ik dat waarschijnlijk niet laten.
Klik om te vergroten...
MDMA (3,4-Methyleendioxy-Methamfetamine) heeft de sterkste serotonine affiniteit (ten opzichte van noradrenaline en dopamine affiniteit).
4-FMA (4-Fluor-Methamfetamine) komt aardig in de buurt qua serotonine affiniteit (ten opzichte van noradrenaline en dopamine affiniteit).
4-FA (4-Fluor-Amfetamine) ligt weer een tree lager in het verlengde daarvan qua serotonine affiniteit (ten opzichte van noradrenaline en dopamine affiniteit).
MA (Methamfetamine) heeft een subtiel merkbare serotonine bijslag (ten opzichte van noradrenaline en dopamine).

MDMA heeft het laagste lange termijn misbruik potentieel, MA (Methamfetamine) heeft het hoogste misbruik potentieel op de lange termijn. Misschien dat je iets hebt aan dit referentiekader. Als jij je gebruik van MDMA of 4-FMA bij 3x per jaar weet te houden denk ik niet dat je noemenswaardige consequenties zult ondervinden.
P
Pencil9876Lid
01-01-2024, 00:00
#8
Bedankt voor je uitleg, Jmths. Dit is ongeveer het antwoord waarop ik hoopte.
P
Pencil9876Lid
01-01-2024, 00:00
#9
Even voor mijn eigen beeldvorming: de effecten op de lange termijn zouden voor MDMA en 4fma ongeveer vergelijkbaar moeten zijn? Is dit zeker? Loop ik niet extra risico? Dan zou 4fma wel eens een hele goed optie kunnen zijn bij het volgende feestje dat tot 6 uur in de morgen doorgaat.
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#10
Pencil9876 zei:
de effecten op de lange termijn zouden voor MDMA en 4fma ongeveer vergelijkbaar moeten zijn? Is dit zeker?
Klik om te vergroten...
Nee, dit weet men nog niet.
P
Pencil9876Lid
01-01-2024, 00:00
#11
Oké dan wordt het waarschijnlijk weer gewoon xtc
R
RomanempireLid
01-01-2024, 00:00
#12
Zelf heb ik 4FMA als een neutrale en praatgrage booster. Lekker licht gevoel, veel energie en een vrolijke stemming maar niet de serotonine rush zoals MDMA. Dit analoog van Methamfetamine is volgens mij echt een noradrenaline en dopamine booster. Geen dinsdagdip ervaren ook. Werkt bij mij 8 tot 10 uur lang voldoende om lekker te blijven dansen op een techno feestje. Mijn dosering is 160mg met een lichaamsgewicht van 85kg.
D
De DunneLid
01-01-2024, 00:00
#13
Romanempire zei:
Zelf heb ik 4FMA als een neutrale en praatgrage booster. Lekker licht gevoel, veel energie en een vrolijke stemming maar niet de serotonine rush zoals MDMA. Dit analoog van Methamfetamine is volgens mij echt een noradrenaline en dopamine booster. Geen dinsdagdip ervaren ook. Werkt bij mij 8 tot 10 uur lang voldoende om lekker te blijven dansen op een techno feestje. Mijn dosering is 160mg met een lichaamsgewicht van 85kg.
Klik om te vergroten...
Je bedoeld 4fa denk ik, dat is de officiële naam.
Het werkt wel degelijk ook op serotonine. Weliswaar net ff anders en waarschijnlijk ook net even minder sterk als bij mdma. Omdat het een rc is is er weinig over bekend. Er wordt geadviseerd je aan dezelfde richtlijnen te houden bij 4fa als bij mdma. Dus niet hoog doseren en wel met een pauze van zeker 2 a 3 maanden tussen gebruik.
Bij 4fa zijn ook meer ehbo gevallen bekend als bij mdma.
R
RomanempireLid
01-01-2024, 00:00
#14
De Dunne zei:
Je bedoeld 4fa denk ik, dat is de officiële naam.
Het werkt wel degelijk ook op serotonine. Weliswaar net ff anders en waarschijnlijk ook net even minder sterk als bij mdma. Omdat het een rc is is er weinig over bekend. Er wordt geadviseerd je aan dezelfde richtlijnen te houden bij 4fa als bij mdma. Dus niet hoog doseren en wel met een pauze van zeker 2 a 3 maanden tussen gebruik.
Bij 4fa zijn ook meer ehbo gevallen bekend als bij mdma.
Klik om te vergroten...
Nee, ik bedoel 4-fluoromethamfetamine, met de m van meth erin. Veel minder euforisch dan mdma en 4fa. De 2/3 maanden is sowieso beter voor je brein op langer termijn dan wekelijks gebruik.
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#15
Romanempire zei:
Nee, ik bedoel 4-fluoromethamfetamine, met de m van meth erin. Veel minder euforisch dan mdma en 4fa. De 2/3 maanden is sowieso beter voor je brein op langer termijn dan wekelijks gebruik.
Klik om te vergroten...
Dan heb je waarschijnlijk een verkeerde batch. 4-FMA hoort in iedergeval net zo euforisch te zijn als 4-FA (en veel mensen vinden het net zo euforisch als MDMA). Dit staat op psychonautwiki en elk rapport wat ik heb gelezen deelt deze mening.

Ook een onnodig hoge dosering, dus als je daarop niet een echte serotonine rush voelt (ik voel duidelijk serotonine op 10mg 3-FMA) is het waarschijnlijk een vervuilde batch.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#16
Stonologie zei:
Dan heb je waarschijnlijk een verkeerde batch. 4-FMA hoort in iedergeval net zo euforisch te zijn als 4-FA (en veel mensen vinden het net zo euforisch als MDMA). Dit staat op psychonautwiki en elk rapport wat ik heb gelezen deelt deze mening.

Ook een onnodig hoge dosering, dus als je daarop niet een echte serotonine rush voelt (ik voel duidelijk serotonine op 10mg 3-FMA) is het waarschijnlijk een vervuilde batch.
Klik om te vergroten...
Ik heb recent best wat online research gedaan naar 4-FMA en ik zag ook verrassend veel positiviteit: https://drugsforum.nl/threads/4-fma-underrated.66725/. Ik snap daarom tot op heden eigenlijk nog steeds niet waarom 4-FMA nooit echt aan populariteit lijkt te hebben gewonnen vergeleken met, destijds, 4-FA en later 3-MMC en 6-APB, welke momenteel aardig populair zijn hoewel nog lang niet zo mainstream als 4-FA destijds. Dat er momenteel geen rc's mainstream worden zoals 4-FA werd komt denk ik doordat er momenteel genoeg MDMA voorhanden is. De populariteit van 4-FA viel samen met het instorten van de markt voor MDMA. Waarom 4-FMA toch niet minstens in het rijtje valt van 3-MMC en 6-APB snap ik echter niet, als ik afga van de reports die ik erover tegenkom. Er schijnen overigens wél af en toe wat pillen in omloop te zijn die als XTC worden verkocht en 4-FMA bevatten. Die pillen zie je dan terug op de Lijst Recente Extra Riskante Tabletten van DIMS.

Ik moet 4-FMA echt nog eens proberen. Ben toch wel erg benieuwd.
R
RomanempireLid
01-01-2024, 00:00
#17
Stonologie zei:
Dan heb je waarschijnlijk een verkeerde batch. 4-FMA hoort in iedergeval net zo euforisch te zijn als 4-FA (en veel mensen vinden het net zo euforisch als MDMA). Dit staat op psychonautwiki en elk rapport wat ik heb gelezen deelt deze mening.

Ook een onnodig hoge dosering, dus als je daarop niet een echte serotonine rush voelt (ik voel duidelijk serotonine op 10mg 3-FMA) is het waarschijnlijk een vervuilde batch.
Klik om te vergroten...

volgens het testrapport bevatten het 160mg 4FMA maar ik lees ook dat jij het hebt over 3FMA, misschien dat daar het verschil zat. Mijn ervaringen komen tot nu toe vrij sterk overeen met Methamphetamine tripreports. Ik heb zelf nooit gebruikt
R
RomanempireLid
01-01-2024, 00:00
#18
Psilocyloner zei:
Ik heb recent best wat online research gedaan naar 4-FMA en ik zag ook verrassend veel positiviteit: https://drugsforum.nl/threads/4-fma-underrated.66725/. Ik snap daarom tot op heden eigenlijk nog steeds niet waarom 4-FMA nooit echt aan populariteit lijkt te hebben gewonnen vergeleken met, destijds, 4-FA en later 3-MMC en 6-APB, welke momenteel aardig populair zijn hoewel nog lang niet zo mainstream als 4-FA destijds. Dat er momenteel geen rc's mainstream worden zoals 4-FA werd komt denk ik doordat er momenteel genoeg MDMA voorhanden is. De populariteit van 4-FA viel samen met het instorten van de markt voor MDMA. Waarom 4-FMA toch niet minstens in het rijtje valt van 3-MMC en 6-APB snap ik echter niet, als ik afga van de reports die ik erover tegenkom. Er schijnen overigens wél af en toe wat pillen in omloop te zijn die als XTC worden verkocht en 4-FMA bevatten. Die pillen zie je dan terug op de Lijst Recente Extra Riskante Tabletten van DIMS.

Ik moet 4-FMA echt nog eens proberen. Ben toch wel erg benieuwd.
Klik om te vergroten...

het is vooral een lekkere stim waarvan je echt zin krijgt om te dansen. Ik vind het geen vervanger voor MDMA en zou het zelf ook alleen aanraden als deze stof niet bedoeld is om MDMA te vervangen
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#19
Romanempire zei:
het is vooral een lekkere stim waarvan je echt zin krijgt om te dansen. Ik vind het geen vervanger voor MDMA en zou het zelf ook alleen aanraden als deze stof niet bedoeld is om MDMA te vervangen
Klik om te vergroten...
Wat is voor jou de meerwaarde t.o.v. MDMA? Stel, je gaat een avond uit en je kunt kiezen tussen MDMA en 4-FMA, waarom zou je dan 4-FMA kiezen? Wat zou dan een reden voor je zijn om 4-FMA boven MDMA te verkiezen?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#20
Het risico van 4-FMA is niet bekend. Als je dus veilig wil zitten dan moet je extreme maatregelen nemen, omdat het best kan dat we gewoon nog niet weten hoe gevaarlijk het is. Dat onbekende gezondheidsrisico moet je wel echt meetellen. Daarom is het verstandig om in ieder geval regelmatig gebruik van nieuwe stoffen te vermijden. De kans is groot dat als je vaak een research chemical gaat uitproberen, dat jij dan degene gaat zijn die voor de rest ontdekt wat voor vervelende klachten je er van kunt krijgen.

Sowieso wordt bij gebruik van alle stimulanten risico verwacht op hart- en vaatproblemen (hersenbloeding, beroerte, embolie, hartinfarct), oververhitting, uitputting, psychose, en op lange termijn verslaving, depressie, concentratiestoornissen, emotie-regulatie-stoornissen, de ziekte van Parkinson, impotentie. Dat zijn aandoeningen die samenhangen met (over)stimulatie van dopamine en noradrenaline; precies wat stimulanten doen.

De ene stof zal misschien wat vaker een hersenbloeding triggeren en de andere keer wat vaker een hartinfarct. Maar eigenlijk alle stimulanten geven risico op dit soort aandoeningen.
Wel is het dus mogelijk dat een nieuwe psychoactieve stof iets nog veel naarders doet dan de al bekende risico's van stimulerende middelen. Soms zijn stoffen namelijk een hormoon-verstoorder. Dan kan je echt een hele waslijst aan mogelijke klachten krijgen. Of soms ontdekken we pas na 20 jaar dat je er kanker van krijgt (zoals bij asbest). Soms is een afbraakproduct van de drug in je lichaam ineens giftig voor je blaas (zoals bij ketamine).
Je weet gewoon niet in welke stoffen 4-FMA nog verder afgebroken wordt en wat die allemaal doet met verschillende weefsels. Dusja, er zijn nogal veel processen in het lichaam die verstoort kunnen worden. En je hebt toch al die processen nodig :sweatsmile:

Ik zal niet zeggen dat je per se iets naars zal meemaken. In Nederland belanden jaarlijks enkele tientallen mensen in het ziekenhuis omdat ze een research chemical hebben genomen. En er zijn (tien)duizenden mensen die dat wel eens doen. Dus de meerderheid van de mensen die met rc's experimenteert belandt niet in het ziekenhuis.
Maar het is altijd zo lastig uitleggen wat het betekent als er een onbekend gezondheidsrisico is. Letterlijk alles is dan mogelijk.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."