Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsHoeveel risicovoller is 4fma TOV MDMA?

Hoeveel risicovoller is 4fma TOV MDMA?

32 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#1
Romanempire zei:
het is vooral een lekkere stim waarvan je echt zin krijgt om te dansen. Ik vind het geen vervanger voor MDMA en zou het zelf ook alleen aanraden als deze stof niet bedoeld is om MDMA te vervangen
Klik om te vergroten...
Wat is voor jou de meerwaarde t.o.v. MDMA? Stel, je gaat een avond uit en je kunt kiezen tussen MDMA en 4-FMA, waarom zou je dan 4-FMA kiezen? Wat zou dan een reden voor je zijn om 4-FMA boven MDMA te verkiezen?
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het risico van 4-FMA is niet bekend. Als je dus veilig wil zitten dan moet je extreme maatregelen nemen, omdat het best kan dat we gewoon nog niet weten hoe gevaarlijk het is. Dat onbekende gezondheidsrisico moet je wel echt meetellen. Daarom is het verstandig om in ieder geval regelmatig gebruik van nieuwe stoffen te vermijden. De kans is groot dat als je vaak een research chemical gaat uitproberen, dat jij dan degene gaat zijn die voor de rest ontdekt wat voor vervelende klachten je er van kunt krijgen.

Sowieso wordt bij gebruik van alle stimulanten risico verwacht op hart- en vaatproblemen (hersenbloeding, beroerte, embolie, hartinfarct), oververhitting, uitputting, psychose, en op lange termijn verslaving, depressie, concentratiestoornissen, emotie-regulatie-stoornissen, de ziekte van Parkinson, impotentie. Dat zijn aandoeningen die samenhangen met (over)stimulatie van dopamine en noradrenaline; precies wat stimulanten doen.

De ene stof zal misschien wat vaker een hersenbloeding triggeren en de andere keer wat vaker een hartinfarct. Maar eigenlijk alle stimulanten geven risico op dit soort aandoeningen.
Wel is het dus mogelijk dat een nieuwe psychoactieve stof iets nog veel naarders doet dan de al bekende risico's van stimulerende middelen. Soms zijn stoffen namelijk een hormoon-verstoorder. Dan kan je echt een hele waslijst aan mogelijke klachten krijgen. Of soms ontdekken we pas na 20 jaar dat je er kanker van krijgt (zoals bij asbest). Soms is een afbraakproduct van de drug in je lichaam ineens giftig voor je blaas (zoals bij ketamine).
Je weet gewoon niet in welke stoffen 4-FMA nog verder afgebroken wordt en wat die allemaal doet met verschillende weefsels. Dusja, er zijn nogal veel processen in het lichaam die verstoort kunnen worden. En je hebt toch al die processen nodig :sweatsmile:

Ik zal niet zeggen dat je per se iets naars zal meemaken. In Nederland belanden jaarlijks enkele tientallen mensen in het ziekenhuis omdat ze een research chemical hebben genomen. En er zijn (tien)duizenden mensen die dat wel eens doen. Dus de meerderheid van de mensen die met rc's experimenteert belandt niet in het ziekenhuis.
Maar het is altijd zo lastig uitleggen wat het betekent als er een onbekend gezondheidsrisico is. Letterlijk alles is dan mogelijk.
B
BuuLid
01-01-2024, 00:00
#3
Stonologie zei:
Dan heb je waarschijnlijk een verkeerde batch. 4-FMA hoort in iedergeval net zo euforisch te zijn als 4-FA (en veel mensen vinden het net zo euforisch als MDMA). Dit staat op psychonautwiki en elk rapport wat ik heb gelezen deelt deze mening.

Ook een onnodig hoge dosering, dus als je daarop niet een echte serotonine rush voelt (ik voel duidelijk serotonine op 10mg 3-FMA) is het waarschijnlijk een vervuilde batch.
Klik om te vergroten...
Ik vind 4-FA euforischer dan MDMA.

4-FA GOAT. :redheart::redheart::redheart::redheart:
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#4
Romanempire zei:
volgens het testrapport bevatten het 160mg 4FMA maar ik lees ook dat jij het hebt over 3FMA, misschien dat daar het verschil zat. Mijn ervaringen komen tot nu toe vrij sterk overeen met Methamphetamine tripreports. Ik heb zelf nooit gebruikt
Klik om te vergroten...
3-FMA is minder empatisch dan 4-FMA, juist daarom die vergelijking.
P
PsilocylonerLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
Het risico van 4-FMA is niet bekend. Als je dus veilig wil zitten dan moet je extreme maatregelen nemen, omdat het best kan dat we gewoon nog niet weten hoe gevaarlijk het is. Dat onbekende gezondheidsrisico moet je wel echt meetellen. Daarom is het verstandig om in ieder geval regelmatig gebruik van nieuwe stoffen te vermijden. De kans is groot dat als je vaak een research chemical gaat uitproberen, dat jij dan degene gaat zijn die voor de rest ontdekt wat voor vervelende klachten je er van kunt krijgen.

Sowieso wordt bij gebruik van alle stimulanten risico verwacht op hart- en vaatproblemen (hersenbloeding, beroerte, embolie, hartinfarct), oververhitting, uitputting, psychose, en op lange termijn verslaving, depressie, concentratiestoornissen, emotie-regulatie-stoornissen, de ziekte van Parkinson, impotentie. Dat zijn aandoeningen die samenhangen met (over)stimulatie van dopamine en noradrenaline; precies wat stimulanten doen.

De ene stof zal misschien wat vaker een hersenbloeding triggeren en de andere keer wat vaker een hartinfarct. Maar eigenlijk alle stimulanten geven risico op dit soort aandoeningen.
Wel is het dus mogelijk dat een nieuwe psychoactieve stof iets nog veel naarders doet dan de al bekende risico's van stimulerende middelen. Soms zijn stoffen namelijk een hormoon-verstoorder. Dan kan je echt een hele waslijst aan mogelijke klachten krijgen. Of soms ontdekken we pas na 20 jaar dat je er kanker van krijgt (zoals bij asbest). Soms is een afbraakproduct van de drug in je lichaam ineens giftig voor je blaas (zoals bij ketamine).
Je weet gewoon niet in welke stoffen 4-FMA nog verder afgebroken wordt en wat die allemaal doet met verschillende weefsels. Dusja, er zijn nogal veel processen in het lichaam die verstoort kunnen worden. En je hebt toch al die processen nodig :sweatsmile:

Ik zal niet zeggen dat je per se iets naars zal meemaken. In Nederland belanden jaarlijks enkele tientallen mensen in het ziekenhuis omdat ze een research chemical hebben genomen. En er zijn (tien)duizenden mensen die dat wel eens doen. Dus de meerderheid van de mensen die met rc's experimenteert belandt niet in het ziekenhuis.
Maar het is altijd zo lastig uitleggen wat het betekent als er een onbekend gezondheidsrisico is. Letterlijk alles is dan mogelijk.
Klik om te vergroten...
Best een eng besef. En waar natuurlijk. Ik ben om die reden best terughoudend in het proberen van nieuwe stofjes. Ik beperk me vooral tot stofjes waarvan ik verwacht dat ze echt een meerwaarde hebben als aanvulling op wat ik al voor handen heb. Ik ga niet iets proberen louter for the sake of novelty. Daarnaast de rc's die me heel goed bevallen ook niet te vaak doen. Maar ja, wat is te vaak? Toch merk ik dat ik mezelf gerust stel door maar te denken 'zal allemaal zo'n vaart niet lopen' en als ik dan dit lees denk ik toch van 'hmm, oh ja...'. Maar eerlijk, van de enórme range aan stofjes, hoeveel echt serieus desastreuze stoffen zitten er werkelijk tussen? Je hebt natuurlijk zo'n 4-chloroamphetamine (4-CA/PCA) ofzo, en MPTP dat eens als vervuiling werd aangetroffen in pethidine/meperidine (een opioïde) en acute, irreversibele Parkinson veroorzaakte zelfs bij een enkele dosis. Natuurlijk kunnen we niet in de toekomst kijken en kan een bepaalde rc niet nu maar wel in de toekomst opeens problemen veroorzaken, maar hoe groot is de kans dat bij gematigd gebruik opeens over 20 jaar ofzo klachten optreden?

Niet dat ik je waarschuwende woorden onder het tapijt wil geven though. Of misschien ook wel... :tongueout:
R
RomanempireLid
01-01-2024, 00:00
#6
Psilocyloner zei:
Wat is voor jou de meerwaarde t.o.v. MDMA? Stel, je gaat een avond uit en je kunt kiezen tussen MDMA en 4-FMA, waarom zou je dan 4-FMA kiezen? Wat zou dan een reden voor je zijn om 4-FMA boven MDMA te verkiezen?
Klik om te vergroten...
Scherper, energieker en ik heb geen emotionele kater.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Psilocyloner zei:
maar hoe groot is de kans dat bij gematigd gebruik opeens over 20 jaar ofzo klachten optreden?
Klik om te vergroten...
Juist bij chronisch gebruik van stimulanten kan je gezondheidsklachten verwachten. Alle stimulerende middelen die langdurig zijn getest, geven risico op voornamelijk hart- en vaatproblemen en verslaving. Dat zijn problemen die sterk samenhangen met activeren van dopamine en noradrenaline.
Ik zei het al: de totale hoeveelheid mensen die op de intesive care beland door rc's is laag. Dus in de praktijk blijkt het op korte termijn in de meerderheid van de gevallen in ieder geval niet fataal of desastreus af te lopen. Juist dat middellange en lange termijn effect is een grote onbekende.

Ik zou dus zeggen: rc's hoogstens sporadisch gebruiken: enkele keren in je leven. Dus geen gewoonte maken van rc's. En zeker niet van de rc-stimulanten.
M
MegadudeLid
01-01-2024, 00:00
#8
Neo-Shulginist zei:
Ik zou dus zeggen: rc's hoogstens sporadisch gebruiken: enkele keren in je leven. Dus geen gewoonte maken van rc's. En zeker niet van de rc-stimulanten.
Klik om te vergroten...

Ja, dat zou jij z
eggen. Ik begrijp daar toch niks van. Ik vind je als Neo-Shuliginist je avatar in ieder geval nu geen eer aandoen. Juist een heleboel RC's zijn ontdekt door Alexander Shulgin die enthousiast aan het werk ging in zijn schuurtje achter in de tuin en er een heleboel beschreef. in THIKAL en PHIKAL.



Nou die meneer lijkt me toch heel blij en die heeft toch veel genomen joh....! En hij is maar liefst 89 jaar oud geworden. Wat wel is, hij zei dat je jezelf zoveel mogelijk moest informeren. Nu juist hij heeft ons veel informatie gegeven.

Shulgin ook degene die nieuwe invulling gaf aan het begrip toxiciteit. Nabben: "Hij redeneerde dat er geen veilige drugs bestaan en dat zoeken ernaar hetzelfde is als zoeken naar de heilige graal. Het gaat erom dat je weet wat je neemt. In zijn boeken heeft hij dat uitgebreid beschreven. Hij heeft ook precies aangegeven wat een goede dosis is. Als je iets neemt, moet je zorgen dat je binnen een bepaalde risicomarge blijft." Des te pijnlijker vond Shulgin het als mensen zichzelf overdoseerden. "Eén middel dat hem vooral kopzorgen heeft opgeleverd is DOM. (Bron Vice)

Dus wel voorzichtig zijn, alleen als jij er plezier in hebt, en er geen problemen van ondervindt, gewoon lekker doen en die informatie weer delen. Bijv op dit forum. Als het niks is, en je er wel problemen van ondervindt, ook gewoon delen met de wereld. Open source. rules.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#9
Megadude zei:
Ja, dat zou jij z
eggen. Ik begrijp daar toch niks van. Ik vind je als Neo-Shuliginist je avatar in ieder geval nu geen eer aandoen. Juist een heleboel RC's zijn ontdekt door Alexander Shulgin die enthousiast aan het werk ging in zijn schuurtje achter in de tuin en er een heleboel beschreef. in THIKAL en PHIKAL.



Nou die meneer lijkt me toch heel blij en die heeft toch veel genomen joh....! En hij is maar liefst 89 jaar oud geworden. Wat wel is, hij zei dat je jezelf zoveel mogelijk moest informeren. Nu juist hij heeft ons veel informatie gegeven.

Shulgin ook degene die nieuwe invulling gaf aan het begrip toxiciteit. Nabben: "Hij redeneerde dat er geen veilige drugs bestaan en dat zoeken ernaar hetzelfde is als zoeken naar de heilige graal. Het gaat erom dat je weet wat je neemt. In zijn boeken heeft hij dat uitgebreid beschreven. Hij heeft ook precies aangegeven wat een goede dosis is. Als je iets neemt, moet je zorgen dat je binnen een bepaalde risicomarge blijft." Des te pijnlijker vond Shulgin het als mensen zichzelf overdoseerden. "Eén middel dat hem vooral kopzorgen heeft opgeleverd is DOM. (Bron Vice)

Dus wel voorzichtig zijn, alleen als jij er plezier in hebt, en er geen problemen van ondervindt, gewoon lekker doen en die informatie weer delen. Bijv op dit forum. Als het niks is, en je er wel problemen van ondervindt, ook gewoon delen met de wereld. Open source. rules.
Klik om te vergroten...

Shulgin heeft anders wel een vergroeiing van de hartklep gekregen door al die psychedelica en leverkanker omdat hij uit een tijd kwam waarin het in laboratoria nog heel normaal was om je handen te wassen met benzeen.
P
Pencil9876Lid
01-01-2024, 00:00
#10
Hallo mensen.

Ik ben geïnteresseerd geraakt in 4fma omdat ik van vrienden begrepen heb dat de effecten van 4fma langer aanhouden dan die van MDMA. Ook heb ik begrepen van vrienden dat je ten opzichte van MDMA minder pieken en dalen en dus een meer stabiel gevoel ervaart. Deze twee aspecten, de langere duur en de meer constante ervaring, spreken mij wel aan. Vooral de langere duur klinkt interessant, omdat de vermoeidheid meestal wel toeslaat in de laatste paar uurtjes van een feest.

Ik was eigenlijk benieuwd naar de schadelijkheid van het gebruik van 4fma ten opzichte van MDMA bij een goede maar niet buitensporig hoge dosis, bij eenmalig gebruik of met minimaal 3 maanden tussenpauze. Ik heb het dan over een dosis MDMA van ong 1.5 keer je lichaamsgewicht, in milligrammen. Ik meen dat de dosis bij 4fma vergelijkbaar zou moeten zijn? Ook als niet exact bekend is wat de gevolgen op lange termijn zijn, was ik wel benieuwd of er hier mensen zijn die in ieder geval een indicatie kunnen geven zodat ik een afweging kan maken.

Overigens overweeg ik helemaal te stoppen met het gebruik van MDMA of andere serotonineslurpende drugs omdat ik simpelweg niet weet wat de effecten op de lange termijn zijn en omdat ik goede dingen heb gehoord over een heleboel andere drugs die waarschijnlijk minder schadelijk zouden zijn (zoals 2cb of ketamine). Echter is mijn kennis over drugs zeer beperkt en dus zal ik me eerst verder moeten verdiepen. En ja, ik weet dat ik me beter had kunnen verdiepen in drugs voordat ik ze ging gebruiken, maar beter laat dan nooit.

Disclaimer: voorlopig ga ik niet naar feestjes toe, vanwege het heersende corona virus. Ik wil mezelf alleen informeren.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#11
Pencil9876 zei:
Ik ben geïnteresseerd geraakt in 4fma omdat ik van vrienden begrepen heb dat de effecten van 4fma langer aanhouden dan die van MDMA.
Klik om te vergroten...
MDMA is mede populair vanwege zijn intense euforische piek.

Op de vraag hoe schadelijk 4-FMA is ten opzichte van MDMA gaat niemand je een concreet antwoord kunnen geven.

2C-B en Ketamine zijn in ieder geval toch wel vrij fundamenteel andere drugs waar 4-FMA en MDMA overeenkomsten vertonen qua molecuulstructuur (een Methamfetamine basisskelet) en werkingsmechanisme (sterke serotonine releasers).
F
FerdFatoehausLid
01-01-2024, 00:00
#12
Lastige vraag, volgens mij is er nog geen onderzoek naar gedaan. Met die RC's blijf je zelf je proefpersoon. Je kan wel wat dingen doen om de schade te beperken maar eigenlijk weet je nooit of dat voldoende is.

Als je op zoek bent naar iets stabielers en langdurigers dan mdma is 6-apb misschien ook wel wat.
P
Pencil9876Lid
01-01-2024, 00:00
#13
Dankjewel voor jullie reacties. Ik was me er inderdaad al van bewust dat 2cb en ketamine totaal andere drugs zijn, met andere effecten. Ik hoef niet per se een alternatief voor MDMA te vinden met een vergelijkbare werking. Ik ben gewoon op zoek naar andere mogelijkheden om een leuke avond te hebben, om ervoor te zorgen dat feestjes een stuk specialer worden. Ik denk niet dat ik nog snel nuchter naar een feest zou gaan namelijk, daar vind ik niet zo veel meer aan. Het is gewoon zo dat het besef begon in te dalen dat het mij het niet waard is om een paar leuke avonden te hebben waarvoor ik de rest van mijn leven een grote prijs zal moeten blijven betalen. Echter, als ik gewoon 3 keer per jaar een verantwoorde dosis MDMA of 4Fma of wat dan ook zou kunnen blijven gebruiken en de kans groot is dat daar geen noemenswaardige consequenties aan verbonden zullen zijn, dan zal ik dat waarschijnlijk niet laten.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."