Het risico van 4-FMA is niet bekend. Als je dus veilig wil zitten dan moet je extreme maatregelen nemen, omdat het best kan dat we gewoon nog niet weten hoe gevaarlijk het is. Dat onbekende gezondheidsrisico moet je wel echt meetellen. Daarom is het verstandig om in ieder geval regelmatig gebruik van nieuwe stoffen te vermijden. De kans is groot dat als je vaak een research chemical gaat uitproberen, dat jij dan degene gaat zijn die voor de rest ontdekt wat voor vervelende klachten je er van kunt krijgen.
Sowieso wordt bij gebruik van alle stimulanten risico verwacht op hart- en vaatproblemen (hersenbloeding, beroerte, embolie, hartinfarct), oververhitting, uitputting, psychose, en op lange termijn verslaving, depressie, concentratiestoornissen, emotie-regulatie-stoornissen, de ziekte van Parkinson, impotentie. Dat zijn aandoeningen die samenhangen met (over)stimulatie van dopamine en noradrenaline; precies wat stimulanten doen.
De ene stof zal misschien wat vaker een hersenbloeding triggeren en de andere keer wat vaker een hartinfarct. Maar eigenlijk alle stimulanten geven risico op dit soort aandoeningen.
Wel is het dus mogelijk dat een nieuwe psychoactieve stof iets nog veel naarders doet dan de al bekende risico's van stimulerende middelen. Soms zijn stoffen namelijk een hormoon-verstoorder. Dan kan je echt een hele waslijst aan mogelijke klachten krijgen. Of soms ontdekken we pas na 20 jaar dat je er kanker van krijgt (zoals bij asbest). Soms is een afbraakproduct van de drug in je lichaam ineens giftig voor je blaas (zoals bij ketamine).
Je weet gewoon niet in welke stoffen 4-FMA nog verder afgebroken wordt en wat die allemaal doet met verschillende weefsels. Dusja, er zijn nogal veel processen in het lichaam die verstoort kunnen worden. En je hebt toch al die processen nodig
Ik zal niet zeggen dat je per se iets naars zal meemaken. In Nederland belanden jaarlijks enkele tientallen mensen in het ziekenhuis omdat ze een research chemical hebben genomen. En er zijn (tien)duizenden mensen die dat wel eens doen. Dus de meerderheid van de mensen die met rc's experimenteert belandt niet in het ziekenhuis.
Maar het is altijd zo lastig uitleggen wat het betekent als er een onbekend gezondheidsrisico is. Letterlijk alles is dan mogelijk.