Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsVerbod op RC's

Verbod op RC's

51 antwoorden
7 weergaven
18-5-2026
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#1
De hele rc-markt draait op 'koop nu snel voordat het verboden is'. Ik zou mezelf niet te gek laten maken. Dat heb ik zelf wel een beetje laten doen eerlijk gezegd. Ik heb hartstikke veel rc's gebruikt maar de conclusie is bijna altijd dat de parent molecule beter is. Er gaat gewoon niks boven lsd, mescaline, mdma, de klassieke middelen. Dat is ook waarom het klassieke middelen zijn geworden; omdat ze beter werken dan andere stoffen. Goed er zijn natuurlijk een paar uitzonderingen en meningen verschillen. Maar ik zou mezelf wel actief afvragen of het wel nodig is om al die nieuwe middelen te proberen.

Wat betreft de wet zal het voorstel waarschijnlijk on de herfst aan de Tweede Kamer worden voorgelegd. Dan kan er nog over gestemd worden en kunnen Kamerleden moties indienen. Daarna moet het nog naar de Eerste Kamer en zijn er nog wat andere formaliteiten. De kans is dus klein dat het verbod al in 2021 ingaat, maar daarop lijkt het kabinet nu wel te mikken.
S
Space cadetLid
01-01-2024, 00:00
#2
Het is allemaal gewoon wel makkelijker aan te komen. Zou fijn zijn als dat nog even zo blijft. Ga heus niet alles proberen :wink: Gaat mij persoonlijk om 1P-LSD dat exact dezelfde werking zou opleveren als LSD waar gewoonweg zeer lastig is aan te komen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#3
Tja het is verboden om te (helpen) sourcen op dit platform dus ik ga daar niks over zeggen. Maar het is alleen lastig te vinden voor de mensen die niet weten waar ze moeten zoeken denk ik :P
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#4
Sowieso gaan de lysergamides (voorlopig) niet onder het stofgroepenverbod vallen dus daarmee hoef je geen haast te maken.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#5
Neo-Shulginist zei:
De hele rc-markt draait op 'koop nu snel voordat het verboden is'. Ik zou mezelf niet te gek laten maken. Dat heb ik zelf wel een beetje laten doen eerlijk gezegd. Ik heb hartstikke veel rc's gebruikt maar de conclusie is bijna altijd dat de parent molecule beter is. Er gaat gewoon niks boven lsd, mescaline, mdma, de klassieke middelen. Dat is ook waarom het klassieke middelen zijn geworden; omdat ze beter werken dan andere stoffen. Goed er zijn natuurlijk een paar uitzonderingen en meningen verschillen. Maar ik zou mezelf wel actief afvragen of het wel nodig is om al die nieuwe middelen te proberen.

Wat betreft de wet zal het voorstel waarschijnlijk on de herfst aan de Tweede Kamer worden voorgelegd. Dan kan er nog over gestemd worden en kunnen Kamerleden moties indienen. Daarna moet het nog naar de Eerste Kamer en zijn er nog wat andere formaliteiten. De kans is dus klein dat het verbod al in 2021 ingaat, maar daarop lijkt het kabinet nu wel te mikken.
Klik om te vergroten...

Vind ik voor MDMA en LSD - twee van de drie die je noemt - niet opgaan. Stoffen zoals 6-APB en 1p-LSD zijn volwaardige vervangers. Over 6-APB kan je dan nog van mening verschillen maar het onderscheid tussen LSD en 1p-LSD is amper te maken, met als voordeel dat je bij 1p (en consorten) veel zekerder bent van de dosis.

Er is véél makkelijker aan RC-LSD te komen dan aan echte LSD, ook als je wel aardig weet waar je moet zoeken. Ik zou het heel vervelend vinden als de RC’s eruit gaan; hopelijk duurt het nog even. :wink:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#6
Zoals ik zei, meningen verschillen. Had ook wel verwacht dat iemand zou zeggen 'nee maar ik vind deze rc beter!' :sweatsmile:
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#7
Ik ben helaas totaal niet met je eens dat 6-APB een volwaardig alternatief is voor MDMA.
6-APB is lang niet zo emotioneel, verbindend en empathisch is als (goed gedoseerde) MDMA (in een goede settinf). MDMA is ook geselecteerd uit een hele rij empathogene fenetylamines juist vanwege die emotionele helderheid die het een therapeutisch effect geeft. Mede daardoor wordt MDMA wel onderzocht als hulpmiddel bij psychotherapie en andere empathogene amfetamines of benzofurans niet.

Tuurlijk, als je op een feestje bent en je 12 uur lang waus wil zijn zodat het goed in de planning past dan is 6-APB een prima tijdverdrijf. Maar de magie mist 'ie nou net.

Maar dan moet ik ook bekennen dat MDMA vaak op zo'n manier wordt gebruikt; in hoge doses in warme feestzalen met steeds weer bijpakken, veel met de ogen trillen en dan zwetend praten met een onbekende aan wie je dan per ongeluk allerlei geheimen vertelt waar je dan later spijt van hebt. Dat is natuurlijk ook niet een heel therapeutische ervaring. Dus dan kan je net zo goed 6-APB nemen, ja. Dat ben ik dan weer wel met je eens 🤣
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#8
Roze Olifant zei:
met als voordeel dat je bij 1p (en consorten) veel zekerder bent van de dosis.
Klik om te vergroten...
Hier hebben we het veel vaker over gehad dus ik zal er niet veel verder over uitwijden. Maar ik wil voor de volledigheid wel vermelden dat het een ongeverifieerde bewering is omdat testlaboratoria geen referentiestandaard hebben voor 1P-LSD. Zowel het Nederlandse testsysteem DIMS als het Spaanse Energy Control kwantificeren 1P-LSD niet.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#9
Neo-Shulginist zei:
Hier hebben we het veel vaker over gehad dus ik zal er niet veel verder over uitwijden. Maar ik wil voor de volledigheid wel vermelden dat het een ongeverifieerde bewering is omdat testlaboratoria geen referentiestandaard hebben voor 1P-LSD. Zowel het Nederlandse testsysteem DIMS als het Spaanse Energy Control kwantificeren 1P-LSD niet.
Klik om te vergroten...

Heb je een punt. Toch is het wel mijn ervaring dat de zegels ALD-52, 1p-LSD etc. die ik van verschillende vendors heb gehad, meestal (geadverteerd) 100 ug bevattend, ook allemaal ongeveer dat effect gaven, althans uitgaande van wat inmiddels mijn reverentiepunt is van 100 ug. Ik heb nog geen uitzonderingen mogen ontdekken. Wel heb ik regelmatig ‘echte’ LSD gehad waarbij de zegels - nogmaals, op basis van wat mijn referentie van 100 ug is - veel lager dan 100 ug uitvielen qua effect. Ook niet altijd trouwens, maar vaker wel dan niet. (Ik hou hierbij rekening met het feit dat 1p-LSD en co. net iets minder potent schijnen te zijn dan LSD.)

Dat is geen verificatie natuurlijk, want het is vooral een ervaringskwestie, maar desondanks zou ik als beginner meer vertrouwen hebben in een RC-zegel en vandaar ook dat ik dit meestal aanraad.
j
joetsieLid
01-01-2024, 00:00
#10
Roze Olifant zei:
Vind ik voor MDMA en LSD - twee van de drie die je noemt - niet opgaan. Stoffen zoals 6-APB en 1p-LSD zijn volwaardige vervangers. Over 6-APB kan je dan nog van mening verschillen maar het onderscheid tussen LSD en 1p-LSD is amper te maken, met als voordeel dat je bij 1p (en consorten) veel zekerder bent van de dosis.

Er is véél makkelijker aan RC-LSD te komen dan aan echte LSD, ook als je wel aardig weet waar je moet zoeken. Ik zou het heel vervelend vinden als de RC’s eruit gaan; hopelijk duurt het nog even. :wink:
Klik om te vergroten...
Ik ben net begonnen aan de RC,s nee niet eruit
T
TijdloosLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik wacht het allemaal maar even af
M
MeowmixLid
01-01-2024, 00:00
#12
Neo-Shulginist zei:
De hele rc-markt draait op 'koop nu snel voordat het verboden is'. Ik zou mezelf niet te gek laten maken.
Klik om te vergroten...

Hier ben ik het wel mee eens. Afwachten dus maar...
Ben benieuwd of het kabinet dit in 2021 erdoor krijgt of niet.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#13
Neo-Shulginist zei:
Ik ben helaas totaal niet met je eens dat 6-APB een volwaardig alternatief is voor MDMA.
6-APB is lang niet zo emotioneel, verbindend en empathisch is als (goed gedoseerde) MDMA (in een goede settinf). MDMA is ook geselecteerd uit een hele rij empathogene fenetylamines juist vanwege die emotionele helderheid die het een therapeutisch effect geeft. Mede daardoor wordt MDMA wel onderzocht als hulpmiddel bij psychotherapie en andere empathogene amfetamines of benzofurans niet.

Tuurlijk, als je op een feestje bent en je 12 uur lang waus wil zijn zodat het goed in de planning past dan is 6-APB een prima tijdverdrijf. Maar de magie mist 'ie nou net.

Maar dan moet ik ook bekennen dat MDMA vaak op zo'n manier wordt gebruikt; in hoge doses in warme feestzalen met steeds weer bijpakken, veel met de ogen trillen en dan zwetend praten met een onbekende aan wie je dan per ongeluk allerlei geheimen vertelt waar je dan later spijt van hebt. Dat is natuurlijk ook niet een heel therapeutische ervaring. Dus dan kan je net zo goed 6-APB nemen, ja. Dat ben ik dan weer wel met je eens 🤣
Klik om te vergroten...

Ik vind 6-APB beter dan M. M is na 1,5 uur al grotendeels uitgewerkt bij mij, de 6-APB duurde zeker 8 uur.

Van beiden word ik trouwens niet empathisch, verbindend etc.
Sterker nog, ik voel dan minder connectie met de mensen om me heen dan anders.
Ik word heel lui en mellow en wil het liefste in m'n eentje lekker liggen.
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#14
Purplext zei:
Van beiden word ik trouwens niet empathisch, verbindend etc.
Sterker nog, ik voel dan minder connectie met de mensen om me heen dan anders.
Ik word heel lui en mellow en wil het liefste in m'n eentje lekker liggen.
Klik om te vergroten...
De meeste mensen hebben inderdaad de verwachting dat je heel energiek wordt van MDMA, maar dat is niet per se het geval. Een loom en kalm gevoel is veelvoorkomend; hoewel er op dat gebied grote individuele verschillen zijn waarbij de omgeving en ander middelengebruik mogelijke co-factoren zijn.

Maar over wat voor dosis hebben we het dan eigenlijk? Want dat kan ook flink verschil maken. Bij wat hogere doseringen raakt men eerder naar binnen gekeerd spacend. Sommige mensen vinden dat 'hard gaan' lekker, maar je wordt er inderdaad minder empathisch of sociaal van.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#15
Neo-Shulginist zei:
De meeste mensen hebben inderdaad de verwachting dat je heel energiek wordt van MDMA, maar dat is niet per se het geval. Een loom en kalm gevoel is veelvoorkomend; hoewel er op dat gebied grote individuele verschillen zijn waarbij de omgeving en ander middelengebruik mogelijke co-factoren zijn.

Maar over wat voor dosis hebben we het dan eigenlijk? Want dat kan ook flink verschil maken. Bij wat hogere doseringen raakt men eerder naar binnen gekeerd spacend. Sommige mensen vinden dat 'hard gaan' lekker, maar je wordt er inderdaad minder empathisch of sociaal van.
Klik om te vergroten...

M neem ik altijd 90 mg (ben vrouw en 60 kg) en dan gewoon thuis. 6-APB maar 1 keer gedaan, was een liquid met 130 mg. Was op het strand, daarna gefietst door de natuur en daarna gechillt op de bank thuis.
Geen andere middelen erbij, wel erna.

Maar vroeger op feesten ging ik ook altijd in m'n eentje beetje rondlopen en hangen. Geen behoefte aan kletsen en knuffelen met anderen. Nooit een 'love' gevoel gehad.
Ook nooit het gevoel dat ik hard ga, ook geen strakke kaken, alleen maar dromerig/zweverig, bijna lazy...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#16
Okee grappig. Ik heb één keer MDMA in mijn eentje genomen, maar toen voelde ik me ontzettend alleen en ging ik met zoveel mogelijk mensen chatten/bellen. Al zat ik toen sowieso niet lekker in mijn vel.

Wel interessant dat MDMA zo'n ander effect heeft op jou. De dosis is gewoon regulier/spot on denk ik. Dus daar zal het niet zo aan liggen. Maar als ik dan hoor dat je een vrouw bent dan denk ik gelijk: 'hmmm, misschien een hormooninteractie?', niet dat het meteen dat zou moeten zijn. Maar zulke dingen maken wel verschil maar gek genoeg weten we er nauwelijks iets van af. Het zou wel interessant zijn om erachter proberen te komen wat het verschil maakt. Heb je ooit overwogen om mee te doen met een neurologisch onderzoek naar MDMA-gebruikers? :grin:

Van MDA kreeg ik wel ongeveer wat jij beschrijft, loom en dromerig. Dat was eigenlijk wel chill om gewoon met ogen dicht op mijn bank in mijn eentje te doen.

Chillen met MDA op de bank

Afgelopen zaterdagavond zat ik urenlang met mijn ogen dicht op de bank. Het was prima. Ik dacht nergens aan en ik chillde gewoon de tijd weg. Ik voelde me goed, want ik had MDA op. Ik was die ochtend vroeg opgestaan om met een vriendin een flink stuk te gaan wandelen. Ze wil binnenkort een of...
drugsforum.nl drugsforum.nl
K
KwatzakottelLid
01-01-2024, 00:00
#17
Purplext zei:
Maar vroeger op feesten ging ik ook altijd in m'n eentje beetje rondlopen en hangen. Geen behoefte aan kletsen en knuffelen met anderen. Nooit een 'love' gevoel gehad.
Ook nooit het gevoel dat ik hard ga, ook geen strakke kaken, alleen maar dromerig/zweverig, bijna lazy...
Klik om te vergroten...
Kan toch ook gewoon je karakter zijn? Niet iedereen is even empathisch en je hebt mensen die wat meer lone wolf types zijn.
P
PurplextLid
01-01-2024, 00:00
#18
Neo-Shulginist zei:
Maar als ik dan hoor dat je een vrouw bent dan denk ik gelijk: 'hmmm, misschien een hormooninteractie?', niet dat het meteen dat zou moeten zijn. Maar zulke dingen maken wel verschil maar gek genoeg weten we er nauwelijks iets van af. Het zou wel interessant zijn om erachter proberen te komen wat het verschil maakt. Heb je ooit overwogen om mee te doen met een neurologisch onderzoek naar MDMA-gebruikers? :grin:

Van MDA kreeg ik wel ongeveer wat jij beschrijft, loom en dromerig. Dat was eigenlijk wel chill om gewoon met ogen dicht op mijn bank in mijn eentje te doen.
Klik om te vergroten...

Zou best aan een onderzoek mee willen werken ja :upsidedown: Aan hormonen had ik nog niet gedacht, zou best eens kunnen. Ik heb wel meer verstoringen in m'n hormoonhuishouding.
Je report over MDA is exact hoe ik het ervaar, op de visuals na!

Kwatzakottel zei:
Kan toch ook gewoon je karakter zijn? Niet iedereen is even empathisch en je hebt mensen die wat meer lone wolf types zijn.
Klik om te vergroten...

Karakter zal ook zeker mee spelen, alleen ben ik nuchter heel empathisch. Het lijkt alsof ik onder invloed van M een heel ander mens wordt juist... Ben een enorm actief en een echte kletskous, ook dat verdwijnt als sneeuw voor de zon onder invloed...
N
Neo-ShulginistLid
01-01-2024, 00:00
#19
Purplext zei:
Je report over MDA is exact hoe ik het ervaar, op de visuals na!
Klik om te vergroten...
Het zou ook kunnen zijn dat je lichaam mogelijk heel snel MDMA afbreekt via N-demethylatie, waardoor de meth-groep van de MDMA (methyleendioxymethamfetamine) eraf valt zodat MDA (methyleendioxyamfetamine) ontstaat.
Normaal gesproken wordt er een klein deel op zo'n manier afgebroken; maar dat is zo weinig dat je er eigenlijk weinig van merkt. De meeste MDMA wordt via een ander mechanisme afgebroken.
Maar stel nou dat jij heel veel van die enzymen hebt voor N-demethylatie, dan zou het dus kunnen zijn dat je lichaam veel meer MDMA afbreekt tot MDA. Dat zou dan wel een biochemische verklaring zijn voor je ervaring.

Ik zit maar te speculeren over mogelijke verklaringen he. Maar lijkt me heel interessant om uit te zoeken hoe het werkt bij jou.
R
Roze OlifantLid
01-01-2024, 00:00
#20
Neo-Shulginist zei:
Ik ben helaas totaal niet met je eens dat 6-APB een volwaardig alternatief is voor MDMA.
6-APB is lang niet zo emotioneel, verbindend en empathisch is als (goed gedoseerde) MDMA (in een goede settinf). MDMA is ook geselecteerd uit een hele rij empathogene fenetylamines juist vanwege die emotionele helderheid die het een therapeutisch effect geeft. Mede daardoor wordt MDMA wel onderzocht als hulpmiddel bij psychotherapie en andere empathogene amfetamines of benzofurans niet.

Tuurlijk, als je op een feestje bent en je 12 uur lang waus wil zijn zodat het goed in de planning past dan is 6-APB een prima tijdverdrijf. Maar de magie mist 'ie nou net.

Maar dan moet ik ook bekennen dat MDMA vaak op zo'n manier wordt gebruikt; in hoge doses in warme feestzalen met steeds weer bijpakken, veel met de ogen trillen en dan zwetend praten met een onbekende aan wie je dan per ongeluk allerlei geheimen vertelt waar je dan later spijt van hebt. Dat is natuurlijk ook niet een heel therapeutische ervaring. Dus dan kan je net zo goed 6-APB nemen, ja. Dat ben ik dan weer wel met je eens 🤣
Klik om te vergroten...

Beetje late reactie. Maar ik kan me wel vinden in je oordeel dat 6-APB niet zo verbindend en emotioneel is als MDMA. Alleen dan is dat bij mij eerder ‘net niet zo’ dan ‘lang niet zo’. Ik vind het over het algemeen ook net wat helderder, iets minder spacend. Voor mij is dit verschil met MDMA echter zo relatief klein dat ik de lange werkingsduur als voordeel groot genoeg vind om het als volwaardig alternatief van MDMA te ervaren, op feestjes zeker.

Het is sowieso heel persoonlijk. Toen ik voor het eerst 6-APB introduceerde aan mijn zusje en een vriendin op een feest had ik het vantevoren als ‘iets subtieler’ beschreven dan MDMA. Dat was misschien ook achteraf niet zo’n handige beschrijving, maar ik doelde dus op wat jij nu beschrijft, het heeft van alles een klein tandje minder dan MDMA (behalve de duur). Dat heb ik de hele avond nog moeten horen. Hoe ik het subtieler had kunnen noemen. Zij vonden het dus absolúút niet minder sterk in de effecten dan MDMA. Die vriendin ging er in eerste instantie super hard op trippen (echt serieus hallucineren, ik dacht even dat dat niet goed kwam, maar ze ging er knap mee om), terwijl zij al een veel lagere dosis had gekregen. Mijn zusje ging er ook als een speer op. In de come down beschreef zij ‘2C-B-achtige effecten’. Ik was de nuchterste van ons drie en moest zorgen dat we de trein haalden, want er was geen land met die twee te bezeilen. Ze waren wel enthousiast en hadden beide toch wel ruime ervaring met MDMA. De kater was wel groter, bij mijn zusje in ieder geval. Tot vandaag wordt er nog af en toe gelachen om het woord ‘subtiel’ in de context. Nogmaals, misschien geen goed gekozen woord. Maar om maar even aan te geven dat ik niet de enige ben die vindt dat 6-APB toch wel een voldoende volledig effect geeft. Het mist niet voor iedereen de magie. Een groot voordeel vind ik het gebrek aan craving, door het meer consistente effect. Je neemt één dosis, doseert misschien nog iets bij als het te weinig is, maar dat is het dan. Bij MDMA speelt continu door je hoofd dat je het effect wel eens kwijt zou kunnen raken.

Ik hou beide stoffen graag in mijn stash. :)

Waar ik dan weer niet van snap dat het door sommigen als MDMA-achtig wordt beschreven is 3-MMC. Het heeft milde serotonine effecten en die doen op heel hoge dosis wel iets aan MDMA denken, maar dan ook echt zeer mild. Verder vind ik het meer een soort speed- of misschien eerder cocaïneroesje. Daarom niet perse niet leuk, want ik vind het best chill voor een avondje thuis af en toe, maar ik ben altijd verbaasd als ik zie dat mensen het beschrijven als alternatief voor MDMA.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
123
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."