Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForumsFavoriete RC

Favoriete RC

72 antwoorden
19 weergaven
18-5-2026
A
AnderemaanLid
01-01-2024, 00:00
#1
acht.zes zei:
@Legio Patria Nostra

Verslaafd geraakt door de internist, laat me niet lachen.
Je bent zelf verantwoordelijk voor wat je in je mik kiepert vind ik.

Wie gaat er dan ook aan de drugs om liefdesverdriet niet te hoeven voelen? Sorry hoor maar echt....

Tja, had de bijsluiter dan ook maar gelezen, dan had je geweten waarmee je te maken had.
Klik om te vergroten...
Helemaal mee eens, maar toch denk ik dat als je helemaal nooit in je leven bezig bent geweest met drugs of medicijnen, je niet beter weet dan dat dat prima is. Verder altijd goed research doen..
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#2
Legio Patria Nostra zei:
Wat is het verschil tussen deze twee 3 meo's? Naast de letter?
Klik om te vergroten...
acht.zes zei:
Het verschil zit hem in de euforie, die is bij 3MeO-PCP zo goed als niet aanwezig maar bij 3MeO-PCE is dat dus wel het geval.
Klik om te vergroten...
Stonologie zei:
Vind je dat echt? Heb al vaak PCE willen bestellen maar lees overal dat dat de koude en minder leuke PCP is.. toch maar bestellen?
Klik om te vergroten...
3-MeO-PCP en 3-MeO-PCE lijken nog best veel op elkaar en het verschil zit hem niet zozeer in euforie.

Van 3-MeO-PCE is bekend dat deze de sterkste serotonine heropname remmer is onder de dissociatieven. 3-MeO-PCP grijpt echter meer atypische (dopamine) beloningsreceptoren aan. In wetenschappelijk onderzoek waarbij de compulsieve herdosering onder ratten tussen verschillende klassieke dissociatieven werd vergeleken scoorde PCP het hoogst. En dat is opvallend aangezien PCP een vrij trage opkomst heeft. Middelen met een snelle opkomst zoals Ketamine scoren in onderzoek naar compulsief herdoseren vaak het hoogst. Van MXE wordt bijvoorbeeld geloofd dat deze meer belonende receptoren aangrijpt maar deze scoort volgens wetenschappelijk onderzoek aanzienlijk lager op compulsief herdoseren dan Ketamine.

3-MeO-PCE wordt dus eerder als 'spacey' en wat meer ontspannen omschreven in vergelijking met 3-MeO-PCP waar de laatste vaak wat meer activerend is en een wat hoger gekkie gehalte heeft. 3-MeO-PCP is echter natuurlijk ook zeer potent en kan ook niet volledig onderschat worden.

Persoonlijk vind ik zowel 3-MeO-PCP als 3-MeO-PCE erg leuk om zowel gelijkende als verschillende redenen.

Legio Patria Nostra zei:
Je zou heel misschien ook kunnen zeggen iedere euro, besteed aan drugs, er ééntje os die "verspild " is.
Klik om te vergroten...
Ik moet hier eerlijk gezegd een beetje om grinniken aangezien je eerder eens zei dat je je er bij hebt neergelegd dat je bepaalde medicatie nou eenmaal nodig hebt in je leven maar ik begrijp het gevoel. :tongueout:
acht.zes zei:
Verslaafd geraakt door de internist, laat me niet lachen.
Klik om te vergroten...
Ik denk dat ik Legio in dit geval toch wel gelijk geef hoor. De meeste mensen weten geen eens wat een benzodiazepine is. Veel mensen met angst gerelateerde problemen krijgen veel te makkelijk benzodiazepinen voorgeschreven terwijl deze mensen juist heel kwetsbaar zijn om hier afhankelijk van te worden. Deze leken hebben er vertrouwen in dat een arts ze professioneel helpt en begeleid en mensen worden vrijwel nooit geïnformeerd over de zeer ingrijpende lange termijn gevolgen. Namelijk dat benzodiazepinen angststoornissen juist doen toenemen en manifesteren. De naïviteit van zogenaamde professionals valt hierin niet te onderschatten.

Ex partner kreeg zonder eigenlijk ook maar te weten wat het was Tramadol (opioide) voorgeschreven op jonge leeftijd voor langere periode gerelateerd aan rugproblemen en menstruatiepijn. Dit nam ze in zonder vragen in ondanks dat ze zich altijd vrij extreem tegen drugsgebruik (inclusief alcohol) had uitgesproken. Het heeft haar absoluut geen goed gedaan en haar huidige huisarts heeft zich hier terecht fel over uitgesproken.

Niet de eerste keer dat een puber benzodiazepinen voorgeschreven krijgt met vrij catastrofale gevolgen. Dat Legio op jonge leeftijd benzodiazepinen voor liefdesverdriet krijgt voorgeschreven is slechts één zoveelste cliché voorbeeld. Het is ook wel overtuigend aangetoond dat de leeftijd waarop iemand begint met het gebruik van een bepaald middel zeer sterke invloed heeft op het ontwikkelen van verslavingsproblematiek.

Ik ben het er wel eens dat mensen eigen verantwoordelijkheid vaak te makkelijk afschuiven en hier is altijd wel tot bepaalde hoogte sprake van maar de invloed van een 'professional' die hiervoor is opgeleid valt hier vaak niet in te onderschatten. Als een huisarts downer drugs voorschrijft zou deze ook verplicht moeten worden de lange termijn gevolgen hiervan op te volgen, dit zou eigenlijk wettelijk vastgesteld moeten worden.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#3
@Jmths
Bij elk medicijn zit een bijsluiter waar alles in staat, ook dat er een verslavingsrisico is en dat zon benzo maar zo lang gebruikt mag worden. Als je er voor kiest om die niet te lezen dan moet je later niet gaan lopen zeuren van 'dat wist ik niet is' mijn mening.
J
JmthsLid
01-01-2024, 00:00
#4
acht.zes zei:
als je er voor kiest om die niet te lezen dan moet je later niet gaan lopen zeuren van dat wist ik niet is mijn mening.
Klik om te vergroten...
Mja, meeste mensen vertrouwen op het het handelen van een arts en zijn onder de assumptie dat alcohol en medicijnen geen drugs zijn. Maar naiviteit kan inderdaad ook wel wat ergerlijk wezen. :')
D
De ZandmanLid
01-01-2024, 00:00
#5
Op dat moment van zwaar verdriet stond mijn hoofd er niet naar om bijsluiters te gaan lezen. Ik herinner mij de uitspraak van mijn moeder, die deze interniste tot haar vriendenkring rekende, zij zei tegen mij:
Kijk eens, dit heb ik van xxx gekregen, het zal je helpen! Deze ene is voor overdag, en deze andere is voor de nacht daar kan je rustig van slapen. (Inderdaad!)
Op je 18 e jaar neem je dit gewoon aan, want het komt via een s specialiste!
En ja, achteraf kan je zeggen een beetje naïef.
In die tijd was er geen sprake van andere medicatie. En toen was ik daar in principe op tegen Nota Bene!
Van ADHD had nog niemand gehoord.
Laat staan daar ritalin oid voor gekregen.
Kinderen hadden domweg geen medicijnen nodig, zo dachten we..
En nu, tegenwoordig zie ik dit idd anders.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#6
@Legio Patria Nostra
Stel je eigen niet aan man! Je vol laten gooien met pillen als een baby als je 18 jaar bent omdat je een beetje liefdesverdriet hebt, kom nou toch.
Neem nou toch eens je eigen verantwoordelijkheid man. Maar nee, het ligt altijd aan een ander.

Je hebt geen medicijnen nodig voor normale gevoelens als liefdesverdriet, dat weet iedereen en in die tijd was dat niet anders.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#7
acht.zes zei:
@Jmths
Bij elk medicijn zit een bijsluiter waar alles in staat, ook dat er een verslavingsrisico is en dat zon benzo maar zo lang gebruikt mag worden. Als je er voor kiest om die niet te lezen dan moet je later niet gaan lopen zeuren van 'dat wist ik niet is' mijn mening.
Klik om te vergroten...
Op zich wel waar ja. Al vind ik het heel kwalijk dat de zogenaamde specialist dit óók niet even vermeld aan de patiënt. Hoeveel moeite is dit en hoeveel ongelofelijke ellende kan hier makkelijk mee worden voorkomen? Ik begrijp dat echt niet.

Ja, veel mensen zijn lui, naïef, onbewust, misschien zelfs dom. En daar hangen consequenties aan. Maar mensen die slimmer zijn dan dat, hebben imo de verantwoordelijkheid die mensen te helpen en goed in te lichten, zeker als het hun professionaliteit betreft. Het is hun beroep en functie om mensen te helpen beter te worden... Waarom faalt men hier in op zo'n enorme schaal? Misschien zijn de zogenaamde specialisten ook niet zo slim en kundig als ze willen doen laten blijken. Mensen doen er in ieder geval goed aan om niet iedereen in een witte jas zomaar te geloven en ook voor zichzelf te denken en onderzoek te doen.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#8
@Mindless
Iedereen maakt fouten in zijn leven, dat is niet erg, daar leer je van.

Voorwaarde daarvoor is wel dat je durft toe te geven dat je iets fout hebt gedaan, en niet de schuld afschuiven op anderen en dan tig jaren later nog steeds wegkwijnen van zelfmedelijden van 'wat is mij toch allemaal overkomen'. Want als je er van overtuigd bent dat je niks fout hebt gedaan is er geen noodzaak om daar lering uit te trekken.

Overigens was er niet eens sprake van een 'patient-arts' relatie, de pillen zijn onderhands toegeschoven, hij heeft het over een bekende die internist was en dus geen psychiater/psycholoog die hem ondersteunde bij zijn liefdesverdriet.

Leuke bekende inderdaad die zo kwistig rondstrooide met medicijnen, ik mag toch hopen dat @Legio Patria Nostra en zijn mama die uit zijn functie hebben laten ontheffen, want die gast was gewoon illegaal bezig. Maar het is nog altijd je eigen keuze om daar in mee te gaan of niet, en dat mis ik totaal in zijn verhaal.

Neem nou die 'ik had liefdesverdriet dus stond mijn kop er niet naar om de bijsluiter te lezen'. Heeft hij er iets van geleerd? Neen, want nog steeds leest hij geen bijsluiters, zie andere topics.
c
cutepoolLid
01-01-2024, 00:00
#9
DCK is the queen. 1cP the king.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#10
acht.zes zei:
@Mindless
Iedereen maakt fouten in zijn leven, dat is niet erg, daar leer je van.

Voorwaarde daarvoor is wel dat je durft toe te geven dat je iets fout hebt gedaan, en niet de schuld afschuiven op anderen en dan tig jaren later nog steeds wegkwijnen van zelfmedelijden van 'wat is mij toch allemaal overkomen'.

Er was niet eens sprake van een 'patient-arts' relatie, de pillen zijn onderhands toegeschoven, hij heeft het over een internist en dus geen psychiater/psycholoog die hem ondersteunde bij zijn liefdesverdriet.

Leuke bekende inderdaad die zo kwistig rondstrooide met medicijnen, ik mag toch hopen dat @Legio Patria Nostra en zijn mama die uit zijn functie hebben laten ontheffen, want die gast was gewoon illegaal bezig. Maar het is nog altijd je eigen keuze om daar in mee te gaan of niet, en dat mis ik totaal in zijn verhaal.
Klik om te vergroten...
Met je eens, maar ik had het even in het algemeen over de verantwoordelijkheid van de specialist/dokter.

Het is kwalijker wanneer zij fouten maken, zeker wanneer landelijk steeds dezelfde fout wordt gemaakt en daar niet van geleerd wordt. Honderden duizenden mensen die "medicijnen" voorgeschreven krijgen waarmee ze uiteindelijk slechter af zijn dan dat ze eerst waren moet niet mogelijk zijn. Ja, eigen verantwoordelijkheid nemen is belangrijk, maar de "specialist" heeft imo een nog grotere verantwoordelijkheid.
8
8️⃣6️⃣Lid
01-01-2024, 00:00
#11
@Mindless
Er was hier geen sprake van een specialist, het betrof een medisch internist die op de stoel ging zitten van een psycholoog/psychiater, wat gewoon heel kwalijk is. Het zou me niks verbazen als die er gewoon een handeltje op nahield door medicijnen te jatten uit het ziekenhuis en die doorverkocht aan iedereen die er naar vroeg. En dan moeten toch alle alarmbellen bij je afgaan en dat is dus niet het geval geweest. En dat kan je jezelf verwijten lijkt me.
N
NiandraLadesLid
01-01-2024, 00:00
#12
DPT blijft favoriet
:redheart: :redheart::redheart:

4-HO-MET en 3-MeO-PCE vind ik ook érg leuk, en 1P-LSD is ook wel fijn.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#13
acht.zes zei:
@Mindless
Er was hier geen sprake van een specialist, het betrof een medisch internist die op de stoel ging zitten van een psycholoog/psychiater, wat gewoon heel kwalijk is. Het zou me niks verbazen als die er gewoon een handeltje op nahield door medicijnen te jatten uit het ziekenhuis en die doorverkocht aan iedereen die er naar vroeg. En dan moeten toch alle alarmbellen bij je afgaan en dat is dus niet het geval geweest. En dat kan je jezelf verwijten lijkt me.
Klik om te vergroten...
Ik quote jouw post eerder, maar reageerde eigenlijk ook op het verhaal van Jmths daarboven en dan met name dat mensen met angst gerelateerde problemen veel te makkelijk benzodiazepinen voorgeschreven krijgen.

Maar ben het wel met je eens. Mensen doen (en nemen) soms gekke dingen door depressie (en zelfs liefdesverdriet), maar er hangen nou eenmaal consequenties aan de keuzes die je maakt. Anderen zullen je daar niet altijd voor behoeden (al zouden doktoren en dergelijke daar in de praktijk vaak veel meer aan moeten doen blijkt het). Alsnog, je blijft zelf altijd eindverantwoordelijke.

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
1234
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."