Spring naar hoofdinhoud
DRUGSFORUM.NLNext Generation
DRUGSFORUM.NL

Een onafhankelijk platform voor eerlijke informatie over psychoactieve middelen sinds 2002.

Navigatie

Partner

T
Trimbos Instituut
Samenwerking voor preventie
© 2002-2026 DrugsForum.nl - Gemaakt door de community, voor de community.
Home
Forums
Wiki
Trip Tracker
Leden
Zoeken
Over ons
Huisregels
Wiki
Trip Tracker
Privacy
Zoeken
InloggenRegistreren
HomeForums4-HO-MET en paniekaanvallen

4-HO-MET en paniekaanvallen

20 antwoorden
5 weergaven
18-5-2026
K
KaapStadLid
01-01-2024, 00:00
#1
KlaasVaak zei:
Ik heb nee gekozen, maar bij nader inzien vind ik eigenlijk dat je haar alle informatie moet geven en dan zelf tot een besluit laten komen.
Klik om te vergroten...
Helder en begrijpelijk. Ik heb inmiddels ook veel informatie die ik zelf heb gelezen, o.a. hier, Reddit, PsychonautWiki, TripSit.me aan haar doorgestuurd.

De keuze ligt natuurlijk uiteindelijk bij haar. Echter, wil ik haar wel kunnen adviseren en haar ook voorzichtig beschermen voor iets waar ze mogelijk (nog) niet klaar voor is, met alle mogelijke gevolgen van dien..

Zoals @Eik zegt; zorgen voor optimale omstandigheden qua set en setting, maar ze zal natuurlijk zelf moeten beslissen of ze het (op dat moment) aandurft.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties 👍🏼
K
KaapStadLid
01-01-2024, 00:00
#2
Een vriendin van mij wil binnenkort voor het eerst psychedelica (4-HO-MET) proberen, na het horen van mijn ervaringen met dit stofje. Echter, nu is het geval dat ze af en toe last heeft van middel tot ernstige paniekaanvallen...

Mijn inziens is 4-HO-MET een redelijk vriendelijk, makkelijk en vergevingsgezind psychedelica, wat betreft effecten en headspace. Maar het blijft natuurlijk psychedelica...

Nu is mijn vraag, in hoeverre zouden jullie haar aan- of afraden om 4-HO-MET - of pyschedelica in het algemeen - te proberen? Ik moet zeggen dat ik mijn twijfels heb in hoeverre het verstandig is voor haar, om dit soort stofjes te proberen.

Ik ben mij ervan bewust dat psychedelica paniekaanvallen of negatieve effecten kunnen veroorzaken wanneer een gebruiker niet goed in zijn/haar vel zit en/of last heeft van mentale problemen.

En stel nou dat ze het toch heel graag wil proberen, wat voor dosis zouden jullie dan aanraden? Zelf zat ik te denken om niet hoger dan 10-15mg te doseren. Ook heb ik op Reddit wel eens gelezen dat mensen voor het innemen van psychedelica een benzo (zoals etizolam) nemen, om angsten te remmen. In hoeverre is dat effectief of werkt dat de werking van 4-HO-MET dusdanig tegen dat het eigenlijk geen nut heeft?

Ik ben erg benieuwd naar jullie adviezen!
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#3
Hier ook iemand met geregeld paniekaanvallen. Nu is het natuurlijk voor iedereen anders en altijd een gokje of het wel of niet kan maar uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat psychedelische middelen bij mij geen trigger zijn voor een paniekaanval.

Zelf vind ik het wel altijd een fijne gedachte om Etizolam te hebben liggen voor noodgevallen, dus dat is zeker een aanrader.

Een nieuwe drug uitproberen is altijd spannend natuurlijk.
K
KaapStadLid
01-01-2024, 00:00
#4
Spyro zei:
Hier ook iemand met geregeld paniekaanvallen. Nu is het natuurlijk voor iedereen anders en altijd een gokje of het wel of niet kan maar uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat psychedelische middelen bij mij geen trigger zijn voor een paniekaanval.

Zelf vind ik het wel altijd een fijne gedachte om Etizolam te hebben liggen voor noodgevallen, dus dat is zeker een aanrader.

Een nieuwe drug uitproberen is altijd spannend natuurlijk.
Klik om te vergroten...
Dank voor de snelle reactie.

De bedoeling is dat we in een groepje gaan trippen (iedereen kent elkaar al best lang), waarvan een vriend en ik verreweg de meeste ervaring hebben. Ik zit dan ook te denken om op de dag zelf de 'groentjes' nog even voor te bereiden op wat komen gaat... Ik zal dus, ondanks dat ik mee doe, een lichte rol van tripsitter verzorgen.

Sowieso zorg ik ervoor dat er tenminste 1 pellet etizolam p.p. is, mocht iemand een vervelende tijd krijgen...

Weet je ook of 'preloaden' met etiz zinvol is of zal dat de trip op voorhand al erg 'dempen'?
S
SpyroLid
01-01-2024, 00:00
#5
KaapStad zei:
Dank voor de snelle reactie.

De bedoeling is dat we in een groepje gaan trippen (iedereen kent elkaar al best lang), waarvan een vriend en ik verreweg de meeste ervaring hebben. Ik zit dan ook te denken om op de dag zelf de 'groentjes' nog even voor te bereiden op wat komen gaat... Ik zal dus, ondanks dat ik mee doe, een lichte rol van tripsitter verzorgen.

Sowieso zorg ik ervoor dat er tenminste 1 pellet etizolam p.p. is, mocht iemand een vervelende tijd krijgen...

Weet je ook of 'preloaden' met etiz zinvol is of zal dat de trip op voorhand al erg 'dempen'?
Klik om te vergroten...
Zou ik niet doen. Zou zonde zijn als het wel je trip gaan beïnvloeden.

Dan kun je beter gewoon met een lichtere dosis starten. Ik denk dat de gedachte dat je Etizolam hebt liggen, mocht het misgaan, al heel geruststellend op zichzelf is. Ik zou het lekker voor nood gebruiken! Grote kans dat ze het niet nodig gaat hebben.
M
MindlessLid
01-01-2024, 00:00
#6
KaapStad zei:
Weet je ook of 'preloaden' met etiz zinvol is of zal dat de trip op voorhand al erg 'dempen'?
Klik om te vergroten...

Zou ik niet doen, dan ga je het hele punt van psychedelica eigenlijk voorbij, dat juist zo dicht mogelijk bij je gevoel komen is.

Ik las je vraag eerder en zou al antwoorden dat het me geen goed idee lijkt voor je vriendin om te gaan trippen als ze weleens paniekaanvallen heeft, zelfs ernstige. Omdat psychedelica in de regel best wel angsten kunnen triggeren en daarnaast ook extreem versterken. Maar toen las ik @Spyro haar post. Het kan dus voor sommigen wel.

Of het ook een goed idee is voor jouw vriendin specifiek, dat is dan de vraag. Een paniekaanval is per definitie de controle kwijt raken en dat wil je niet hebben in een trip (controle in de zin van rustig blijven).

4-HO-MET staat bekend als vrij vergeeflijk tripmiddel, maar wat je zegt: het blijft psychedelica. Ik heb ook zeker verhalen gehoord van mensen die hier toch slecht op gingen.

Hoeveel is ze er zelf mee bezig? Gaat ze vanuit haarzelf op onderzoek naar informatie over trippen en dergelijke? Als dat allemaal van jou moet komen en zij er zelf niet genoeg interesse in heeft om uit te zoeken wat trippen inhoudt, zou ik zelf denken: niet doen.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#7
Hoi @KaapStad , lastige casus. Ik denk dat er sowieso sprake is van een verhoogd risico op een onaangename trip als iemand last heeft van paniekaanvallen. Als je bereid bent dat risico te nemen dan kan het natuurlijk ook altijd nog goed uitpakken en leerzaam zijn. Lijkt me in haar geval als ze er al voor kiest om te trippen extra belangrijk om er zorgvuldig mee om te gaan. Dit betekend:
1) alleen trippen als je heel goed in je vel zit.
2) een lage dosis (dosis is nog belangrijker dan welk middel je kiest)
3) een vertrouwde omgeving met prettige bekende mensen voor haar
4) lieve/niet duistere muziek waar ze rustig van kan worden

Vandaar ook dat ik nee, tenzij heb gekozen. Het kan goed gaan en zelfs een meerwaarde hebben maar ze loopt wel echt extra risico’s. Zorg dat je allemaal extra lief voor haar bent zonder dat het overkomt als “bezorgdheid”.
K
KlaasVaakLid
01-01-2024, 00:00
#8
Ik heb nee gekozen, maar bij nader inzien vind ik eigenlijk dat je haar alle informatie moet geven en dan zelf tot een besluit laten komen.
C
CyndaquilLid
01-01-2024, 00:00
#9
Ik denk dat het wel zou kunnen als ze er zelf 100% achter staat dat ze het wilt.
Verder weet ik niet hoe heftig deze aanvallen zijn maar ik zou het niet zoveel opblazen en als ze het echt wilt gewoon doen en beginnen met een lichte dosis!
Je hebt etizolam voor de noodgevallen dus dan moet het allemaal goed komen!
F
FyrckantLid
01-01-2024, 00:00
#10
Ik heb 4HO-MET alleen nog maar laag (12.5mg) gedoseerd. De piek is relatief kort, de dalen van de golven waarin het komt zijn dan tegen het nuchtere aan. Er is bijna geen headspace maar wel een kalme, fijne, euforie. En visueel toch wel boeiend, ook heel stuurbaar hoe diep je daarin wilt gaan.

Maar ik geloof niet dat ik ooit een paniek aanval heb gehad, of in ieder geval niet op een manier dat ik je daarmee van goede raad zou kunnen voorzien.
C
ChefCurryLid
01-01-2024, 00:00
#11
Ik heb ook wat van deze stof liggen al een tijd en ik was erg geintereseerd in trippen dus heb ik veel opgezocht online en mij hier ook aangemeld.

praktisch worstel ik met hetzelfde , vaak paniekaanvallen en ik weet dat te dempen door cannabis druppels. C-PTTS en depressieve klachten dus ik ben erg huiverig om het te proberen nog en als ik dit zou doen?,

Dan zou ik laag beginnen. 2cb heb ik eens geprobeerd op 12mg maar dat was me een partij chaotisch , ook met vette headspace... Allemaal mogelijk op tripmiddelen dacht ik. Ik had erg veel visuals en vraag mij dan ook af hoe volgbaar qua headspace 4 ho met is? Lage dosis trippen lijkt mij dan zelf het beste om te doen. Maar een ieder is anders uiteraard. Ik hoop dat ik hiermee iets aan toevoeg op dit topic
mvg
F
FyrckantLid
01-01-2024, 00:00
#12
De laatste tijd wordt er wél veel progressie geboekt met het gebruik van tryptamines tégen angst en depressie stoornissen. Daarmee bedoel ik niet recreatief gebruik aan te moedigen, maar meer om aan te geven dat het in de toekomst zo maar eens een geneesmiddel zou kunnen zijn voor datgene dat je nu juist als risico ziet bij gebruik. Ingewikkeld...

www.nature.com

Emotions and brain function are altered up to one month after a single high dose of psilocybin - Scientific Reports

Psilocybin is a classic psychedelic compound that may have efficacy for the treatment of mood and substance use disorders. Acute psilocybin effects include reduced negative mood, increased positive mood, and reduced amygdala response to negative affective stimuli. However, no study has...
www.nature.com www.nature.com
A
AcidWarriorLid
01-01-2024, 00:00
#13
KaapStad zei:
Mijn inziens is 4-HO-MET een redelijk vriendelijk, makkelijk en vergevingsgezind psychedelica, wat betreft effecten en headspace. Maar het blijft natuurlijk psychedelica...
Klik om te vergroten...
Yes, da's ook mijn mening. 4-ho-met vind ik eigenlijk in de meeste gevallen het betere middel om kennis te maken met psychedelica. Op voorwaarde dat je laag genoeg doseert! Naar mijn ervaring laat 4-ho-met vanaf doseringen v. ongeveer 35mg toch een ander, duidelijker psilo gerelateerd gelaat zien. Psilo zou ik sowieso afraden voor een onervaren tripper met (sporadische) hinder van angst.
Aangezien je vriendin dus nog totaal geen ervaring heeft met tripmiddelen zou ik afraden om meer dan 10mg te nemen, eerder zelfs richting 6-7mg. Als kennismaking met die wonderbaarlijke tripwereld. :)

Het laatste jaar had ik ook redelijk wat last van paniekaanvallen en hyperventilatie (gelukkig beter onder controle ondertussen) en toen laste ik wel bewust een trip pauze in. Maar aangezien ik m'n angst nu een stuk beter onder controle heb, voel ik me er wel weer klaar voor. Nog nooit een paniekaanval gehad tijdens het trippen btw. Wel al eens angstigere momenten gehad, maar die kon ik dan wel makkelijk handelen en sturen. Het besef 'Ik ben nu aan het trippen, ik bekijk de situatie wel eens rustig als ik terug nuchter ben' helpt mij in zulke situaties goed.

Ik gebruikte nog nooit een benzo tijdens een trip, maar het kan natuurlijk geen kwaad om er eentje bij de hand te hebben.

In ieder geval zou ik je vriendin aanraden om zich zo goed mogelijk in te lezen en informatie over psychedelica in te winnen, na te denken over een eventuele set & setting + om zo duidelijk mogelijk voor ogen te houden wat te doen moest de trip onverhoopt toch minder goed lopen dan gewenst. Als ze die puzzelstukjes samenlegt, kan dat haar beter in staat stellen om de knoop door te hakken.
K
KaapStadLid
01-01-2024, 00:00
#14
De vriendin heeft inmiddels veel info bij mij opgevraagd en ik heb haar wat van mijn bronnen doorgestuurd. Heb haar verteld dat we goed op haar zullen letten, maar dat ze zich alsnog moet voorbereiden.

Ze vertelde mij dat ze quetiapine op recept krijgt. Kan iemand mij vertellen in hoeverre dit middel en 4-ho-met (of psychedelica in het algemeen) samen gaan? Kan dat, is het veilig of heeft het een averechts effect?

Hoor graag van jullie!
i
inner_searchLid
01-01-2024, 00:00
#15
KaapStad zei:
Ze vertelde mij dat ze quetiapine op recept krijgt. Kan iemand mij vertellen in hoeverre dit middel en 4-ho-met (of psychedelica in het algemeen) samen gaan? Kan dat, is het veilig of heeft het een averechts effect?
Klik om te vergroten...
Eerste wat je tegen komt op dr. Google is dat quetiapine een rasechte tripkiller zou zijn..
Verhalen genoeg op Reddit van mensen met normale dosissen alsook monsterdosis lsd , waarna het innemen van q de trip stopte.

Of die het chronisch gebruiken , dat ze zelfs geen trip beleven.
E
EikLid
01-01-2024, 00:00
#16
KaapStad zei:
Ze vertelde mij dat ze quetiapine op recept krijgt. Kan iemand mij vertellen in hoeverre dit middel en 4-ho-met (of psychedelica in het algemeen) samen gaan? Kan dat, is het veilig of heeft het een averechts effect?
Klik om te vergroten...
Ik ben geen arts maar wat ik zo snel kon vinden online is quetiapine een anti-psychoticum. Volgens mij werkt dat trip-remmend en ben je dan dus twee middelen aan het gebruiken die elkaar tegenwerken. Als ze structureel een anti-psychoticum voorgeschreven krijgt vraag ik me wel echt af of trippen verstandig is. Ik zou het op zijn minst even met de behandelend arts bespreken.
D
Dr. Paddo!Lid
01-01-2024, 00:00
#17
Persoonlijk, ik dacht licht over dit stofje. Nam er wat van en ging echt harder dan ik verwacht had waardoor ik een pittige trip had met angst. Once you go down, good luck! Terwijl ik al aardig wat trips achter de rug had met oa dmt en psilo.
K
KaapStadLid
01-01-2024, 00:00
#18
Dr. Paddo! zei:
Persoonlijk, ik dacht licht over dit stofje. Nam er wat van en ging echt harder dan ik verwacht had waardoor ik een pittige trip had met angst. Once you go down, good luck! Terwijl ik al aardig wat trips achter de rug had met oa dmt en psilo.
Klik om te vergroten...
Het stofje moet zeker niet worden onderschat. Een vriend had op 30-35mg (i.c.m. wiet en lachgas) last van time distortion, thought loops, spraakonderdrukking en zelfs wat dysforie; hij heeft ook al wel wat ervaring met psychedelica (o.a. 2c-b, DOC), maar dit was de eerste keer dat hij 'down the rabbit hole' ging en werd daardoor iets overvallen 😅.

Mijn eerste keer 4-ho-met (1 pellet a 20-25mg) werd ik toch ook enigszins overvallen door de effecten en merkte ik dat dit stofje toch wel erg op truffels lijkt; het komt in golven en gepaard met wat verwarring 🤪

Over welke dosering heb jij het hierboven, dat het voor jou ook wat spannend werd?
B
BoymanLid
01-01-2024, 00:00
#19
KaapStad zei:
Het stofje moet zeker niet worden onderschat. Een vriend had op 30-35mg (i.c.m. wiet en lachgas) last van time distortion, thought loops, spraakonderdrukking en zelfs wat dysforie; hij heeft ook al wel wat ervaring met psychedelica (o.a. 2c-b, DOC), maar dit was de eerste keer dat hij 'down the rabbit hole' ging en werd daardoor iets overvallen 😅.

Mijn eerste keer 4-ho-met (1 pellet a 20-25mg) werd ik toch ook enigszins overvallen door de effecten en merkte ik dat dit stofje toch wel erg op truffels lijkt; het komt in golven en gepaard met wat verwarring 🤪

Over welke dosering heb jij het hierboven, dat het voor jou ook wat spannend werd?
Klik om te vergroten...

Heel herkenbaar! Ik had verwacht dat met een ruime ervaring met tripmiddelen ik de "easy going" 4-HO-MET wel een hele pellet kon handelen. Nou, dat heb ik geweten :tearsofjoy:. Heb er ook een trip report over geschreven als je het interessant vindt! Was wel een hele leuke en mooie trip, maar echt veeeeel intenser dan ik had verwacht. Ik zou zeker iemand met weinig ervaring niet meer laten nemen dan 12,5mg. Dat het in golven komt, kan ik me ook wel in vinden. Het voelde ook minder "stuurbaar" dan LSD in dat opzicht, dat is ook altijd mijn ervaring met truffels geweest.
D
Dr. Paddo!Lid
01-01-2024, 00:00
#20
KaapStad zei:
Het stofje moet zeker niet worden onderschat. Een vriend had op 30-35mg (i.c.m. wiet en lachgas) last van time distortion, thought loops, spraakonderdrukking en zelfs wat dysforie; hij heeft ook al wel wat ervaring met psychedelica (o.a. 2c-b, DOC), maar dit was de eerste keer dat hij 'down the rabbit hole' ging en werd daardoor iets overvallen 😅.

Mijn eerste keer 4-ho-met (1 pellet a 20-25mg) werd ik toch ook enigszins overvallen door de effecten en merkte ik dat dit stofje toch wel erg op truffels lijkt; het komt in golven en gepaard met wat verwarring 🤪

Over welke dosering heb jij het hierboven, dat het voor jou ook wat spannend werd?
Klik om te vergroten...
21 mg had ik afgewogen

Een reactie plaatsen

Je moet ingelogd zijn om te kunnen reageren op dit onderwerp.

InloggenRegistreren
12
AI Samenvatting

"AI Samenvatting is momenteel niet beschikbaar (Service offline)."