Mijn inziens is 4-HO-MET een redelijk vriendelijk, makkelijk en vergevingsgezind psychedelica, wat betreft effecten en headspace. Maar het blijft natuurlijk psychedelica...
Yes, da's ook mijn mening. 4-ho-met vind ik eigenlijk in de meeste gevallen het betere middel om kennis te maken met psychedelica. Op voorwaarde dat je laag genoeg doseert! Naar mijn ervaring laat 4-ho-met vanaf doseringen v. ongeveer 35mg toch een ander, duidelijker psilo gerelateerd gelaat zien. Psilo zou ik sowieso afraden voor een onervaren tripper met (sporadische) hinder van angst.
Aangezien je vriendin dus nog totaal geen ervaring heeft met tripmiddelen zou ik afraden om meer dan 10mg te nemen, eerder zelfs richting 6-7mg. Als kennismaking met die wonderbaarlijke tripwereld.
Het laatste jaar had ik ook redelijk wat last van paniekaanvallen en hyperventilatie (gelukkig beter onder controle ondertussen) en toen laste ik wel bewust een trip pauze in. Maar aangezien ik m'n angst nu een stuk beter onder controle heb, voel ik me er wel weer klaar voor. Nog nooit een paniekaanval gehad tijdens het trippen btw. Wel al eens angstigere momenten gehad, maar die kon ik dan wel makkelijk handelen en sturen. Het besef 'Ik ben nu aan het trippen, ik bekijk de situatie wel eens rustig als ik terug nuchter ben' helpt mij in zulke situaties goed.
Ik gebruikte nog nooit een benzo tijdens een trip, maar het kan natuurlijk geen kwaad om er eentje bij de hand te hebben.
In ieder geval zou ik je vriendin aanraden om zich zo goed mogelijk in te lezen en informatie over psychedelica in te winnen, na te denken over een eventuele set & setting + om zo duidelijk mogelijk voor ogen te houden wat te doen moest de trip onverhoopt toch minder goed lopen dan gewenst. Als ze die puzzelstukjes samenlegt, kan dat haar beter in staat stellen om de knoop door te hakken.